Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Apart. Ik heb de interne werkplaatshandleiding van Tesla ingezien en snap niet waar men dan zo lang op moet wachten.
ZIt er misschien een vertrouwelijk certificaat in waar iemand een wachtwoord voor moet intypen? Je wilt de hoeveelheid mensen met dat wachtwoord zoveel mogelijk beperken, certificaat wordt dan in de auto zelf gegenereerd. Dat zou wel wijzen op een niet heel slimme PKI oplossing trouwens.
 
heb je die 64 GB eMMC zelf geplaatst ? is 16GB niet voldoende ?
Heb ik laten doen. 16GB had ook gekund, maar 64GB gaat in theorie nog langer mee. En die EUR 20 extra vond ik het wel waard.

ZIt er misschien een vertrouwelijk certificaat in waar iemand een wachtwoord voor moet intypen? Je wilt de hoeveelheid mensen met dat wachtwoord zoveel mogelijk beperken, certificaat wordt dan in de auto zelf gegenereerd. Dat zou wel wijzen op een niet heel slimme PKI oplossing trouwens.
Nee, er is een toolbox software op de laptop van Tesla die dit doet.

De Private Key (die dus niet private is ;-) ) en Certificaat staan beide bij Tesla in een backup. Die worden terug gezet door Tesla met die toolbox als de MCU geflashed wordt.

Het Service Center kan deze files aanvragen bij Engineering in de USA.
 
Hoewel er nog geen symptomen waren, is voor m'n gemoedsrust afgelopen vrijdag de eMMC vervangen door @LuckyLuke .
Hoe eerder, hoe beter opdat de kans op corrupte files/certificaten zo klein mogelijk is.
De aanpak van Loek was zoals hier eerder beschreven: vriendelijk, veilig en vertrouwd. En vlug: drie uur later was ik al weer op de terugweg. Dank aan allen die dit verschijnsel hebben gesignaleerd en deze creatieve, persoonlijke aanpak hebben ontwikkeld.
 
Hoewel er nog geen symptomen waren, is voor m'n gemoedsrust afgelopen vrijdag de eMMC vervangen door @LuckyLuke .
Hoe eerder, hoe beter opdat de kans op corrupte files/certificaten zo klein mogelijk is.
De aanpak van Loek was zoals hier eerder beschreven: vriendelijk, veilig en vertrouwd. En vlug: drie uur later was ik al weer op de terugweg. Dank aan allen die dit verschijnsel hebben gesignaleerd en deze creatieve, persoonlijke aanpak hebben ontwikkeld.
Super! Je hebt nu ook iig een backup van je certificaten. Mocht de boel dan toch nog een keer kapot gaan, dan kan je gewoon een 2e hands MCU kopen en (laten) inbouwen.

De auto werkt dan weer zoals het hoort.
 
Hoewel er nog geen symptomen waren, is voor m'n gemoedsrust afgelopen vrijdag de eMMC vervangen door @LuckyLuke .
Hoe eerder, hoe beter opdat de kans op corrupte files/certificaten zo klein mogelijk is.
De aanpak van Loek was zoals hier eerder beschreven: vriendelijk, veilig en vertrouwd. En vlug: drie uur later was ik al weer op de terugweg. Dank aan allen die dit verschijnsel hebben gesignaleerd en deze creatieve, persoonlijke aanpak hebben ontwikkeld.
Ik wil volgend jaar mijn auto door Loek laten doen. Heb jij de LTE update erbij genomen?
 
Wil wel, maar dat kan niet bij 2013 modellen ivm locatie en type unit. Lees daarvoor eerder in dit draadje.
Even aan Loek vragen of een MS90 uit 2015 geschikt is.
Je kan de update altijd uit laten voeren, het ligt er even aan door wie: Haal het opbergbakje onder je grote scherm vandaan door deze omlaag te trekken, voel vervolgens met je hand of je de sim-kaarthouder kan vinden. Deze moet je duidelijk voelen als een houder die er onder tegen aan is gemonteerd. Bij mij ontbreekt die en dat houdt in dat de upgrade wel kan, maar via Tesla moet en daarmee een paar honderd euro duurder is.
 
Vandaag bij Loek langs geweest.
Door het feit dat hij er minstens 1 per dag doet en dus een goede routine heeft opgebouwd weet hij zeer goed wat hij doet. Zelfs het aluminium lijstje rond de mcu (een heel gevoelig ding) krijgt hij quasi onbeschadigd terug ingebouwd.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Morgen ben ik aan de beurt bij Loek. Was helaas nu een "moetje" geworden, want scherm ineens op zwart.

Blijf het wel bizar vinden dat men bij Tesla zo heeft bezuinigt en een chip. En dat je daardoor eigenlijk met een auto zit waarbij door de keuze van Tesla om veel te veel op te blijven slaan, je na 100k km al met een onbruikbare auto zit, of het alternatief een fors bedrag uitgeven aan Tesla.

Overigens ook binnenkort voor de 5e door-handle langs bij Tesla. Verder overigens enorm tevreden, maar beide zijn m.i. wel punten die je bij een auto niet zou moeten mogen verwachten.
 
Blijf het wel bizar vinden dat men bij Tesla zo heeft bezuinigt en een chip. En dat je daardoor eigenlijk met een auto zit waarbij door de keuze van Tesla om veel te veel op te blijven slaan, je na 100k km al met een onbruikbare auto zit, of het alternatief een fors bedrag uitgeven aan Tesla.

Die kritiek is niet helemaal terecht. De MCU 1 dateert uit 2012 met een firmware die waarschijnlijk een paar honderd MB was. Die is door verloop van tijd en het toevoegen van een hoop features (Spotify, Sentry, browser, andere navigatie, etc, etc, etc) een stuk groter geworden. Zo groot dat de 16GB vol zit.

Dat de 'schijf' nu zo vol is is het grote probleem. Daardoor kan de schijfcontroller de schrijfacties niet meer goed verdelen, waardoor continue dezelfde stukjes 'schijf' beschreven blijven worden. Dat kan niet oneindig. Als dat stukje dan stuk gaat beginnen de problemen.

Ik denk niet dat het helemaal fair is om Tesla te beschuldigen dat ze in 2012 niet hebben bedacht dat ze in 2019 een firmware zouden hebben die zo groot is als dat hij nu is.

Wat ze wellicht wel hadden kunnen doen is ergens tussen 2012 en 2018 die eMMC chip vergroten. Maarja, je wil eigenlijk ook niet teveel variaties in je hardware hebben, dus dat is ergens ook wel weer te begrijpen. Neemt niet weg dat Tesla eigenlijk wel een oplossing moet bedenken, want na 4 jaar je MCU stuk is wel wat snel.