Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Die kritiek is niet helemaal terecht. De MCU 1 dateert uit 2012 met een firmware die waarschijnlijk een paar honderd MB was. Die is door verloop van tijd en het toevoegen van een hoop features (Spotify, Sentry, browser, andere navigatie, etc, etc, etc) een stuk groter geworden. Zo groot dat de 16GB vol zit.

Dat de 'schijf' nu zo vol is is het grote probleem. Daardoor kan de schijfcontroller de schrijfacties niet meer goed verdelen, waardoor continue dezelfde stukjes 'schijf' beschreven blijven worden. Dat kan niet oneindig. Als dat stukje dan stuk gaat beginnen de problemen.

Ik denk niet dat het helemaal fair is om Tesla te beschuldigen dat ze in 2012 niet hebben bedacht dat ze in 2019 een firmware zouden hebben die zo groot is als dat hij nu is.

Wat ze wellicht wel hadden kunnen doen is ergens tussen 2012 en 2018 die eMMC chip vergroten. Maarja, je wil eigenlijk ook niet teveel variaties in je hardware hebben, dus dat is ergens ook wel weer te begrijpen. Neemt niet weg dat Tesla eigenlijk wel een oplossing moet bedenken, want na 4 jaar je MCU stuk is wel wat snel.
Dan hadden ze daar in mijn ogen beter over moeten nadenken. Het is een auto. De rest Nice to haves. Dus als je met functies komt die de basis functie doen falen, heb je verkeerde keuzes gemaakt. Ook als dat later uitkomt dien je dan coulant te zijn.
 
Dan hadden ze daar in mijn ogen beter over moeten nadenken. Het is een auto. De rest Nice to haves. Dus als je met functies komt die de basis functie doen falen, heb je verkeerde keuzes gemaakt. Ook als dat later uitkomt dien je dan coulant te zijn.

Nogmaals, ik vind het niet fair dat je Tesla beschuldigd dat ze niet hebben zien aankomen hoe zo'n vaart het formaat van de firmware in 8 jaar zou nemen. Ik weet amper wat ik morgen ga eten laat staan hoe mijn onderneming er over 8 jaar uit ziet.

Maar ik vind inderdaad wel dat je coulant moet zijn in deze, want 4 / 5 jaar is wel echt veel te kort voor een auto.
 
Nogmaals, ik vind het niet fair dat je Tesla beschuldigd dat ze niet hebben zien aankomen hoe zo'n vaart het formaat van de firmware in 8 jaar zou nemen. Ik weet amper wat ik morgen ga eten laat staan hoe mijn onderneming er over 8 jaar uit ziet.

Maar ik vind inderdaad wel dat je coulant moet zijn in deze, want 4 / 5 jaar is wel echt veel te kort voor een auto.
Helaas blijkt mijn mcu te zijn overleden. Zit nu bij Tesla. Loek enorm bedankt voor de snelle service om te controleren of er nog wat van te maken was.

Maar ben benieuwd bij Tesla. Een auto van bijna 5 jaar oud met net 100k km op de teller. En ook nog met vergelijkbare problemen vorig jaar die ze toen nog softwarematig hebben opgelost. Ik hoor het wel.
 
Helaas blijkt mijn mcu te zijn overleden. Zit nu bij Tesla. Loek enorm bedankt voor de snelle service om te controleren of er nog wat van te maken was.

Maar ben benieuwd bij Tesla. Een auto van bijna 5 jaar oud met net 100k km op de teller. En ook nog met vergelijkbare problemen vorig jaar die ze toen nog softwarematig hebben opgelost. Ik hoor het wel.

Balen...al wat meer bekend inmiddels? Kwam het ineens opzetten bij jouw S ?
 
Balen...al wat meer bekend inmiddels? Kwam het ineens opzetten bij jouw S ?
Heb helaas nog niets nieuws vernomen. Wat m.i. wel een indicatie is geweest, is ongeveer 1 jaar geleden geweest. Toen heb ik gedurende 2 maanden tijd regelmatig last gehad van een center screen die zwart bleef en een dashboard wat aangaf dat de systemen opgestart werden. Dan gebeurde er niets en moest ik meerdere malen een reset uitvoeren, voordat ik de auto kon gebruiken. Daarover heb ik in januari 2019 nog contact gehad met Tesla, aangezien ik toen al op het VS forum had vernomen dat mensen met vergelijkbare problemen, binnen een korte periode daarna een overleden MCU kregen. Tesla gaf aan dat dat niet aan de orde was bij mijn auto (destijds nog wel onder garantie) en voerde een fix uit via een firmware update en ik meen een reset van wat dingen in de auto. Dus ik voel me wat dat betreft wel redelijk bekocht, aangezien ik toen al vermoedde dat het de MCU was die de geest zou gaan geven.

Nu kwam het overigens wel onverwacht. Ik had al met Loek contact gehad, maar omdat ik het nogal druk heb gehad deze maand, dacht ik, dat doe ik begin januari wel, want ik had nu verder geen symptomen.

Dus voor iedereen met een 85 met MCU1, kan ik niets anders zeggen, dan doe echt even de "goedkope" upgrade zoals Loek deze kan uitvoeren.
 
Ik krijg ook een rommelende onderbuikgevoel want na de afgelopen updates valt 3G verbinding vaak weg en de navigatie wil niet eens de route berekenen als ik de heenreis heb gehad en nog ergens anders naar toe moet op weg naar huis.
Heb een service afspraak gemaakt ook voor de accu en nu nogmaals een afspraak voor de mcu want voor de grote updates had ik nagenoeg geen vastlopers!....
 
Ik had al met Loek contact gehad, maar omdat ik het nogal druk heb gehad deze maand, dacht ik, dat doe ik begin januari wel, want ik had nu verder geen symptomen.

Dus voor iedereen met een 85 met MCU1, kan ik niets anders zeggen, dan doe echt even de "goedkope" upgrade zoals Loek deze kan uitvoeren.

1-2 jaar geleden ook opstart problemen, en bv snelheid in mijlen aangegeven. Sindsdien niets meer. Ik hoop januari wel te halen.
 
‘Wacht tot de systemen opgestart zijn’ bij het starten, is dat een symptoom? Vroeger kon ik direct vertrekken, nu moet ik eerst op het gemak gordel aandoen, koffietje drinken en dan pas kan ik vertrekken...
Tweede vraag : indien je het ‘zelf’ laat doen, wat zegt Tesla dan bij latere problemen (of een eventuele recall) over dit euvel?
 
‘Wacht tot de systemen opgestart zijn’ bij het starten, is dat een symptoom? Vroeger kon ik direct vertrekken, nu moet ik eerst op het gemak gordel aandoen, koffietje drinken en dan pas kan ik vertrekken...
Tweede vraag : indien je het ‘zelf’ laat doen, wat zegt Tesla dan bij latere problemen (of een eventuele recall) over dit euvel?
Ik zoverre is dat volgens mij een symptoom, als het midden scherm zwart is en blijft. En pas na meerdere resets weer op komt.
 
Dus voor iedereen met een 85 met MCU1, kan ik niets anders zeggen, dan doe echt even de "goedkope" upgrade zoals Loek deze kan uitvoeren.[/QUOTE]

Voor mij het ook enigszins balen, Ik heb een (dure ) verlengde garanties van Tesla, doch volgens Tesla voorlopig geen probleem en herstelling noodzakelijk. Men wilt het wel even uitzoeken aan uurtarief ( twee uur werk a 110€/uur ) . Ofwel wacht ik af tot fatale crash ofwel toch preventief vervangen, maar kost me ook 550€ + 150€ LTE of 700 € zelf te betalen . Wat inderdaad met het " zelf doen " en wat zegt Tesla bij latere problemen over dit geheel ?
 
Zaterdag 21 december ging bij mij het scherm op zwart (vermoedelijk na het uitpakken van een update). Ik had niet de indruk dat ik daarvoor symptomen had (bijvoorbeeld lang opstarten, spontane reboots, trage maps, of andere euvels). Dus ik was enigzins verbaasd. Geen enkele reset methode hielp meer.

Contact gezocht met @LuckyLuke en ik kon gelijk maandag terecht. Naar Eindhoven gereden met een zwart scherm (dus zonder climate, muziek, of navigatie). Helaas was het voor Loek ook te laat en hij kon mij niet verder helpen.

Toch maar naar de SeC in Eindhoven gegaan. Ze hebben de auto daar direct ingenomen, maar ik had niet de indruk dat er 'een bekend emmc probleem' heerst. De auto was een week later klaar (31 dec). Dat viel mij nog mee, want ik vreesde al dat het lang zou duren. Ik kom natuurlijk zo binnenvallen tijdens feestdagen periode.

Scherm was €1578 en er is €403 voor arbeid gerekend (diagnose en feitelijke werk). Excl. btw. Zit trouwens nu wel op 4G.

Maar eigenlijk is het van de zotte dat het uberhaupt kan dat een, naar mijn mening, cruciaal onderdeel van de auto na 5 jaar door een 'stomme' software fout compleet niet meer functioneert. Valt mij eigenlijk ook tegen dat het probleem niet breder bij Tesla wordt erkend. Kunnen we hier gezamelijk niet iets mee?

Anyway, zou maar snel even contact opnemen met Loek. Zelfs als er (nog) geen grote issues zijn.
 
Voor mij het ook enigszins balen, Ik heb een (dure ) verlengde garanties van Tesla, doch volgens Tesla voorlopig geen probleem en herstelling noodzakelijk. Men wilt het wel even uitzoeken aan uurtarief ( twee uur werk a 110€/uur ) . Ofwel wacht ik af tot fatale crash ofwel toch preventief vervangen, maar kost me ook 550€ + 150€ LTE of 700 € zelf te betalen . Wat inderdaad met het " zelf doen " en wat zegt Tesla bij latere problemen over dit geheel ?
Tesla kan echt bijna niet zien dat je de eMMC vervangen hebt.

Als Loek netjes zijn werk doet (wat hij doet!) dan werkt je MCU gewoon lekker en ziet ook Tesla het niet.

Maar eigenlijk is het van de zotte dat het uberhaupt kan dat een, naar mijn mening, cruciaal onderdeel van de auto na 5 jaar door een 'stomme' software fout compleet niet meer functioneert. Valt mij eigenlijk ook tegen dat het probleem niet breder bij Tesla wordt erkend. Kunnen we hier gezamelijk niet iets mee?
Van mij liggen er inmiddels al twee aangetekende brieven bij Tesla HQ over deze MCU problemen, maar tot op heden is het radio stilte vanuit Tesla.

Op de werkvloer in het SeC herkennen ze het wel als je de juiste mensen spreekt, maar verder wordt het dood gezwegen.

Ik vind het ook weer bizar dat ik na 2 brieven naar HQ gewoon 0,0 antwoord van Tesla krijg.
 
  • Like
Reactions: RobPet
Je kan er voor kiezen de MCU door LuckyLuke te laten repareren. Mis je enkel wel de VPN certificaten. Kost je dan geen 2500 euro, maar nog geen 250.

Hoi Widodh,
Kun je even uitleggen wat je bedoelt met het "missen van de VPN certificaten"? Kan Tesla daar eventueel aan zien dat de MCU chip vervangen is? Waarvoor dienen die certificaten bij een Tesla?
 
Hoi Widodh,
Kun je even uitleggen wat je bedoelt met het "missen van de VPN certificaten"? Kan Tesla daar eventueel aan zien dat de MCU chip vervangen is? Waarvoor dienen die certificaten bij een Tesla?
Tesla gebruikt OpenVPN vanaf de auto's: VPN Software Solutions & Services For Business | OpenVPN

Elke auto maakt door middel van een digitaal certificaat wat gekoppeld is aan je VIN een beveiligde verbinding terug naar Tesla. Via deze verbinding loopt de communicatie van de App en de software updates van de auto.

Bijna alles op de eMMC is generiek, maar enkel de certificaten en nog een klein ander bestandje zijn uniek per auto.

Als je eMMC echt helemaal kapot is en niet meer kan worden gelezen is het prima mogelijk de auto te herstellen door een eMMC te maken met de juiste software er op, maar je mist dan enkel de certificaten waardoor de App en software updates niet meer werken.

Software updates kan je dan nog wel via het grijze circuit krijgen, maar de app gaat niet meer werken.

Tesla kan dan óók niet meer op je auto inloggen op afstand, dus ze kunnen dat vervolgens niet zien.

Bij het SeC hebben ze niet de kennis (niets tegen de mensen daar!) die je nodig hebt om dit te ontdekken. Alleen een engineer bij Tesla die écht weet wat hij/zij aan het doen is zou dit kunnen vinden.