Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Gezien dit draadje over zowel de eMMC chip, als de 4G/LTE upgrade gaat, post ik het maar even hier.

"...4G upgrade …. Onderdeel kost rond de €100 vrij via Tesla..."
Even contact gehad met Tesla. Toen ik voor de S85D, levering Aug 2015 begon over de 4G upgrade, ging het gesprek naar 4G antenne's in de beide spiegels van de Tesla. Daarmee werd het voor mij wat onoverzichtelijk.

Welk onderdeel bestellen jullie voor de 4G/LTE upgrade?

Is het nodig om ook de antenne's in de spiegel te vervangen? Daar heb ik nog weinig over gehoord, dus ik ga er vanuit dat de module vervangen volstaat. Eens?
 
Voor de 4G/LTE upgraden hoeven geen antenne's aangepast te worden, er hoeft geen configuratie aangepast te worden, er hoeft geen software update gedaan te worden, het is voldoende om alleen het modem wat in de MCU zit te vervangen.
5x Torx10 schroefjes, en 3x U.FL mini coax antenne's (tip: gebruik een plastic tool om deze gevoelige connectors vast te drukken, niet met ijzeren voorwerpen)
Dat ziet er zo uit:

IMG_1269.jpg


Het onderdeel kun je bij elk Tesla Service Center bestellen en kost ongeveer €100 excl btw:

1054968-02-B - PCBA, EU LTE CONNECTIVITY, UBLOX GPS

Let er op dat de 4G/LTE upgrade alleen zal werken wanneer de SIM kaart geschikt is.
De nieuwere SIM kaarten zonder merk/logo er op zijn geschikt voor 4G/LTE.
De oudere SIM kaarten met Movistar,O2,Vivo logo er op zijn NIET geschikt voor 4G/LTE.
Voorbeeld van een oude sim welke NIET geschikt is voor 4G/LTE:
Naamloos.png


Wanneer je een nieuwere SIM kaart hebt dan kun je het modem zelf of door een derde partij laten vervangen, de auto zal dan direct op 4G/LTE verbinding maken.
Wanneer je een oudere SIM kaart hebt dan kan alleen Tesla de 4G/LTE upgrade voor je uitvoeren.
Tesla weigert tot nu toe om de oude SIM kaart voor autobezitters of derden om te ruilen. (ja zelfs als je met de oude SIM kaart in je handen daar aan de balie staat, echt heel slecht).
In het buitenland zoals in DE en FR is dat overigens geen probleem daar doen ze niet moeilijk en kun je gewoon je oude SIM kaart voor een nieuwer type SIM omruilen bij een Service Center.
 
Wanneer je een oudere SIM kaart hebt dan kan alleen Tesla de 4G/LTE upgrade voor je uitvoeren.Tesla weigert tot nu toe om de oude SIM kaart voor autobezitters of derden om te ruilen. (ja zelfs als je met de oude SIM kaart in je handen daar aan de balie staat, echt heel slecht).

Dit is de reden waarom ik nog steeds op 3G zit. Ik vraag me af of deze gedwongen winkelnering legaal is. Los van het feit dat het op gespannen voet staat met de claim dat Tesla geen winst nastreeft met hun service organisatie.
Benieuwd wat er gebeurt als 3G verdwijnt, ik zou er niet zo'n probleem mee hebben als mijn classic offline gaat.
 
Ik heb een X 2017 gezien die gele randen heeft op het scherm, dat is toch nog garantie? En wordt de eMMC dan ook mee-vervangen? Is dat dan al een verbeterde versie of weer de oude?
Bij vervanging van schermen door Tesla (om welke reden dan ook) wordt de hele MCU vervangen en daarmee dus ook 3G/4G module, Bluetooth module, het dochterbord printplaatje met de processor en eMMC chip, etc. Zo gebeurde dit bij mijn auto in 2016 onder garantie wegens aanhoudende Bluetooth problemen. Dat leverde me een gratis LTE/4G upgrade op en ook een ‘verse’ eMMC chip. Die chip is inderdaad helaas nog steeds van hetzelfde type en zal dus ook vroegtijdig uitvallen. Daarom heb ik ‘m door @LuckyLuke inmiddels preventief laten vervangen. Liever voortijdig op een netjes in te plannen moment, dan met allerlei ongemakken wanneer het te laat is.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
De goedkope versie van de oplossing staat in dit draadje hoor. De dure versie kun je bij Tesla halen. :p

Ik heb de goedkope versie van Lucky luck gelezen, maar ik dacht als het scherm toch vervangen wordt door Tesla wegens de gele randen is dit ook weer opgelost, in ieder geval voor een paar jaar. Maar als het scherm voor de gele randen niet vervangen wordt moet waarschijnlijk het toch laten doen (als ik hem koop).
Na hoeveel jaar/km is het verstandig om tot vervanging over te gaan?
 
Ik heb de goedkope versie van Lucky luck gelezen, maar ik dacht als het scherm toch vervangen wordt door Tesla wegens de gele randen is dit ook weer opgelost, in ieder geval voor een paar jaar. Maar als het scherm voor de gele randen niet vervangen wordt moet waarschijnlijk het toch laten doen (als ik hem koop).
Na hoeveel jaar/km is het verstandig om tot vervanging over te gaan?
Ik ken een geval van een twee jaar jonge X met iets boven 100.000 km waarvan de eMMc de geest gaf. Zelf had ik na 75000 km en 5 jaar nog geen probleem. Toch maar vervangen, niets zo vervelend als onderweg hiermee geconfronteerd worden.
 
Ik heb de goedkope versie van Lucky luck gelezen, maar ik dacht als het scherm toch vervangen wordt door Tesla wegens de gele randen is dit ook weer opgelost, in ieder geval voor een paar jaar. Maar als het scherm voor de gele randen niet vervangen wordt moet waarschijnlijk het toch laten doen (als ik hem koop).
Na hoeveel jaar/km is het verstandig om tot vervanging over te gaan?
Aha. Het is (nog) niet jouw auto. Dan gewoon € 5.000 of nog wat meer afdingen vanwege de als peperduur bekend staande Tesla reparaties. Om het vervolgens gratis (gele randen onder garantie) c.q. voor een paar honderd euro (eMMMC chip omwisselen) te laten fixen. Niet iedere Tesla eigenaar leest dit forum.
Zolang de auto onder garantie is kun je de verbeteringen uitstellen, je hebt dan slechts de overlast en niet de financiele consequenties van afslepen, vervangend vervoer etc.
 
De Duitse Baron Von Gemmingen, die al 1 miljoen km heeft gereden met een Tesla model S heeft zijn MCU 1 keer vervangen in al die kms en totaal onderhoud van 13.000€ Excl. banden van circa 1000€ per 50dkm.

Samen voor een bedrag van ongeveer 3300€ per 100dkm is natuurlijk een schijntje. Zeker met al dat gratis superchargen dat hij onderweg doet. Soms zit het mee :)

1 van de 2 MCU’s heeft het dus al langer dan 500dkm volgehouden, maar of je zelf het risico wil nemen is natuurlijk een ander verhaal.

Tesla Rekordfahrt im Model S: v. Gemmingen fährt 1 Million km im Elektroauto - manager magazin
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik heb de laatste maand dat alles behoorlijk traag wordt. Ook (sinds de spraakherkenning weer werkt) dat de eerste twee keer niet gereageerd wordt. En gisteren opeens bij het instappen dat er spontaan een soft reset werd uitgevoerd. Zijn dit verschijnselen van een MCU1 probleem of is dit 'gewoon' wat firmware dingetjes?
Mijn auto heeft een kleine 70K gereden en is van december 2017. Lijkt me wat jong voor de beschreven eMMC problemen?

NB: maandelijks een harde reset, alle oude nav bestemmingen worden periodiek opgeruimd, browser op google scherm.
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie, Maart 2018 Model D, 77000 km.
Merkte van de week tijdens een lange rit dat het scherm een keer of 10 voor 3-4 seconden helemaal zwart werd, alsof ie ging herstarten, maar kwam dan gewoon terug. Ook spraakherkenning hapert. Althans het opnemen van geluid, de herkenning als geluid wordt geregistreerd gaat wel redelijk goed.
Typisch van die rare problemen, die je mogelijk terug zou kunnen herleiden naar het minder worden van de geheugen chip..

Overigens heb ik nog nooit een harde (factory) reset gedaan, je raakt best veel kwijt als je dat doet (profielen, favorieten, homelink, bluetooth koppeingen, history etc), wel navigatie history al eens opgeschoond.

Ik heb de laatste maand dat alles behoorlijk traag wordt. Ook (sinds de spraakherkenning weer werkt) dat de eerste twee keer niet gereageerd wordt. En gisteren opeens bij het instappen dat er spontaan een soft reset werd uitgevoerd. Zijn dit verschijnselen van een MCU1 probleem of is dit 'gewoon' wat firmware dingetjes?
Mijn auto heeft een kleine 70K gereden en is van december 2017. Lijkt me wat jong voor de beschreven eMMC problemen?

NB: maandelijks een harde reset, alle oude nav bestemmingen worden periodiek opgeruimd, browser op google scherm.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik heb meerdere resetten uitgevoerd met en zonder “rempedaal” ingetrapt en alles staat er nog in. Bouwjaar 2015 model S 85

“volgens” Service Center Den Haag met je om een harde reset uit te voeren de 12V batterij loskloppen voor 10 minuten zodat diverse condensatoren kunnen ontladen. Maar ja wat Service Center Den Haag beweert op bepaalde vragen antwoorde Service Center Amsterdam compleet anders. Verwarring soms al om en maakt mij persoonlijk ook terughoudend om op deze informatie te vertrouwen. Dat maakt dit forum zo handig l, meer invalshoeken en deskundige en ervaringsdeskundigen al dan niet met een technische achtergrond!

Tesla kan gewoon zien wat de status is van de EMMC chip op hun scherm.

zucht. Ben bezig met een e-mail om antwoord te krijgen op mijn vragen en bevindingen.
 
Tesla kan zien hoeveel er geschreven is naar de chip, niet de status ervan. Als je vaak reboot wordt er naar de chip geschreven, en de logs zijn weer afhankelijk van de gereden kms. En dan is er nog verschil in de kwaliteit per chip zelf.

Kortom, een hoop variabelen. Als je regelmatig reboots krijgt zou ik persoonlijk de chip preventief vervangen. Langs de weg komen te staan met een dood scherm... mijn vrouw rijdt er ook vaak mee heen en weer naar Friesland, meestal in de avond. Ik wil die niet met een donker scherm ergens halverwege in paniek aan de telefoon hebben.

een fabrieksreset is trouwens wel aan te bevelen. Sindsdien heb ik geen rare dingen meer gehad. Ik heb dat na @LuckyLuke ’s ingreep gedaan omdat ik het voor die tijd niet meer aandurfde. Duurt een eeuwigheid voordat ie weer opstart bij zo’n fabrieksreset.