Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Dan na ruim 2 weken wachten: 'na montage 12V-accu blijkt ook uw MCU1 defect'. Kosten € 2.400 incl. Dan graag doen en de defecte MCU1 meegeven. Nee, die prijs geldt alleen als u de defecte MCU1 bij ons achterlaat, anders € 1.100 extra 'statiegeld'. Tja, wat zeg je dan? Voor € 2.400 een LTE-upgrade is veel... :) En fin, met de rug tegen de muur, dus Tess rijdt weer.

Sinds gisteren bied tesla ook een upgrade naar MCU2 aan voor praktisch hetzelfde geld. Ik zou toch eens proberen te melden dat ze dat wel even hadden mogen zeggen ! Het hing namelijk al een hele tijd in de lucht en net een week voordat ze het lanceren laten ze je nog even het volledige bedrag betalen waarvoor je nu dus een daadwerkelijke upgrade krijgt !
Infotainment Upgrade
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Faiz71 and Maurice1
Zaterdag 8 februari. De Model S P85 2013 staat in de garage. Bij naderen met de sleutel bieden de handvatten zich als altijd aan. Stap in. Hé, alle schermen zwart. Geen leven in te blazen. Wegenwacht komt na 1 3/4 uur. Die verwijdert de front cone en geeft met twee kabels de 12V stroom. Beide schermen gaan aan. Hordes foutmeldingen. We halen de P-rem eraf en de auto wordt afgesleept naar SeC Amsterdam.
Maandag 10 februari volgt de diagnose: defecte 12V-accu (?: zomer 2019 reeds vervangen) en defecte HV-accuverwarming ('valt niet onder accu-garantie, meneer'). Kosten € 1.100 incl. Ja, maakt u maar. Tesla: 'helaas geen 12V-accu op voorraad'. Dan na ruim 2 weken wachten: 'na montage 12V-accu blijkt ook uw MCU1 defect'. Kosten € 2.400 incl. Dan graag doen en de defecte MCU1 meegeven. Nee, die prijs geldt alleen als u de defecte MCU1 bij ons achterlaat, anders € 1.100 extra 'statiegeld'. Tja, wat zeg je dan? Voor € 2.400 een LTE-upgrade is veel... :) En fin, met de rug tegen de muur, dus Tess rijdt weer.
Wat heeft dit met dit draadje van doen?
Afgelopen december heeft Luke de eMMC vervangen (waarvoor nogmaals dank). En dan toch dit.
Al met al een raar verhaal. Any thoughts van jullie (ervarings)deskundigen?
PS Tesla heeft nu de oude MCU1 met Luke's upgrade....
Eerste wat in mij opkomt is dat de elektronica een klap heeft gekregen van het overstarten. Bij mij is op die manier al eens het instrument cluster kapot gegaan. Maar vind het wel opmerkelijk dat je de auto/Mcu werkend bij Tesla aflevert en enkele weken later blijkt dat de Mcu defect zou zijn?
Anyway: als je wil dat ik de Mcu voor je nakijk dan laat het even weten dan bouw ik die (kosteloos) voor je uit en zet ik hem hier op de testbank. Mocht het alsnog Emmc gerelateerd zijn dan valt dat uiteraard onder garantie.

De MCU zal ook wel op andere manieren stuk kunnen. Ik heb ook een nieuwe chip er in. Maar hij loopt tegenwoordig regelmatig vast, of reageert v r e s e l i j k traag.. Dat deed hij eerst nooit, ik heb de chip puur preventief laten vervangen, hij was klachtenvrij.. Moet hem nu om de paar dagen wel een keer resetten.. Hoop dat hij er niet mee op gaat houden.
Vanmorgen liep hij vast en gaf hij dit beeld na op een knop gedrukt te hebben, ook alleen door reset weer weg te krijgen:
Dat lijkt op een probleem met het interne geheugen (RAM), memory leak. Sommige 2019 firmwares (rond .16/.24/.32) hadden daar veel last van maar dat zou opgelost moeten zijn vanaf 2019.40 of hoger. Welke firmware versie zit je precies op?
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Dat lijkt op een probleem met het interne geheugen (RAM), memory leak. Sommige 2019 firmwares (rond .16/.24/.32) hadden daar veel last van maar dat zou opgelost moeten zijn vanaf 2019.40 of hoger. Welke firmware versie zit je precies op?

Het is wel precies zo'n scherm wat je vroeger op de PC ook had met geheugen problemen hè? ik zit op 2019.40.2.3 40ef2d4d
 
Eerste wat in mij opkomt is dat de elektronica een klap heeft gekregen van het overstarten. ...

Eens Luke, dat is de meest logische verklaring tot nu toe: de Wegenwacht heeft met z'n 13,8V boost de schade veroorzaakt. En dat in telefonisch overleg tussen Wegenwachter met hun technische dienst. Of de auto met een werkende MCU1 is afgeleverd, betwijfel ik. Hij kwam eerst wel tot leven. Toen de P-rem eraf. Toen foutmeldingen en daarna ook weer zwart... Ondertussen voerde de Wegenwachter de spanning op. Sorry als dat niet duidelijk was in m'n eerste verslag.
Een waarschuwing over die 13,8V boost is op dit forum dan ook op z'n plaats, want dit is het huidige beleid van de Wegenwacht.
(bezijden dit issue zij opgemerkt dat de Wegenwacht sowieso slechte service verleent. Vijf werkdagen vervangend vervoer blijkt in de kleine lettertjes voor woonplaatsservice slechts 1 werkdag en zelfs dat maken ze niet waar: voor 17.00 uur inleveren want dan gaat onze garage dicht. Inleveren? Oh, u wilt ophaalservice, dat kan, dan halen we hem om 16.30 uur op. Je hebt dus maar een paar uur een vervangende auto. Centraal Beheer doet dat beter.)


...
Anyway: als je wil dat ik de Mcu voor je nakijk dan laat het even weten dan bouw ik die (kosteloos) voor je uit en zet ik hem hier op de testbank. Mocht het alsnog Emmc gerelateerd zijn dan valt dat uiteraard onder garantie.

Dankjewel voor je aanbod Luke. De oude MCU1 doormeten (is er echt wat en zo ja, wat?) gaat niet, want die ligt bij Tesla. En wat is het nut van de nieuwe doormeten? Ik neem aan dat de Tesla weer even met de nieuwe toe kan voordat ook deze naar jou komt... tenminste zit er nog dezelfde brakke eMMC in de nieuwe MCU1? Kortom, ik zie het nu als een dure LTE-upgrade :D

PS1 Wat betreft de update naar de MCU2: nee dat kon voorlopig in Nederland nog niet.
PS2 Men beweert dat er een nieuwe MCU1 in is gezet en geen herstelde. Dus (?) met neemt defecte MCU's in en levert enkel nieuwe uit?
 
Eens Luke, dat is de meest logische verklaring tot nu toe: de Wegenwacht heeft met z'n 13,8V boost de schade veroorzaakt. En dat in telefonisch overleg tussen Wegenwachter met hun technische dienst. Of de auto met een werkende MCU1 is afgeleverd, betwijfel ik. Hij kwam eerst wel tot leven. Toen de P-rem eraf. Toen foutmeldingen en daarna ook weer zwart... Ondertussen voerde de Wegenwachter de spanning op. Sorry als dat niet duidelijk was in m'n eerste verslag.
Een waarschuwing over die 13,8V boost is op dit forum dan ook op z'n plaats, want dit is het huidige beleid van de Wegenwacht.
(bezijden dit issue zij opgemerkt dat de Wegenwacht sowieso slechte service verleent. Vijf werkdagen vervangend vervoer blijkt in de kleine lettertjes voor woonplaatsservice slechts 1 werkdag en zelfs dat maken ze niet waar: voor 17.00 uur inleveren want dan gaat onze garage dicht. Inleveren? Oh, u wilt ophaalservice, dat kan, dan halen we hem om 16.30 uur op. Je hebt dus maar een paar uur een vervangende auto. Centraal Beheer doet dat beter.)




Dankjewel voor je aanbod Luke. De oude MCU1 doormeten (is er echt wat en zo ja, wat?) gaat niet, want die ligt bij Tesla. En wat is het nut van de nieuwe doormeten? Ik neem aan dat de Tesla weer even met de nieuwe toe kan voordat ook deze naar jou komt... tenminste zit er nog dezelfde brakke eMMC in de nieuwe MCU1? Kortom, ik zie het nu als een dure LTE-upgrade :D

PS1 Wat betreft de update naar de MCU2: nee dat kon voorlopig in Nederland nog niet.
PS2 Men beweert dat er een nieuwe MCU1 in is gezet en geen herstelde. Dus (?) met neemt defecte MCU's in en levert enkel nieuwe uit?

13.8V zou geen problemen moeten geven, de DC/DC converter doet de 12V accu zelfs voorzien van een hogere spanning tijdens opladen. i.e 14.5V of soms nog iets hoger.

Syonyk's Project Blog: Tesla Model S 12V Battery Analysis

Wat ik denk dat er gebeurt is:

MCU is/was brak, daardoor deed hij de 12V accu niet meer opladen waardoor de accu leeg was, als deze 2 dagen dood heeft gestaan zal Tesla deze sowieso vervangen.

Wat betreft de battery heater als die kapot gaat start je auto nog gewoon op. Die werkt op hoogspanning en doet enkel het HV pakket verwarmen en heeft verder geen functie. Je kan zelfs rijden maar met beperkt vermogen rijden/laden. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die brachten hun auto voor onderhoud en bleek de battery heater wat fouten gegenereerd te hebben en moest dus vervangen worden terwijl ze verder geen klachten hadden.

Waarschijnlijk was de MCU vanaf begin het probleem, deze heeft de 12V accu om zeep geholpen en de battery heater kan in het fout geheugen hebben gestaan en hebben ze gelijk mee vervangen.

Just my 2 cents.
 
...
Just my 2 cents.

Fijn te lezen dat het geen probleem is als een pechservice er een paar stevige Voltklemmen op zet. Dank voor je onderbouwde bijdrage.

Met jou denk ik dat de batterijverwarmer bijvangst is.

Wat fascineert, is de gedachte van een 'brakke' MCU als trigger. Immers nooit problemen mee gehad. Preventief drie maanden geleden de eMMC vervangen. Daarna nog steeds vlot en vlekkeloos functioneren en dan dit. Maar goed, klinkt logisch, het kan, dus why not.
 
Weet niet of het in dit draadje thuishoort maar vandaag heb ik het volgende probleem ervaren,
aangezien ik nog wel eens muziek van EWF (Earth Wind & Fire) opzoek deed ik dit normaliter door altijd deze 3 letters in te toetsen bij "search" dan was er vaak wel een resultaat....
Als ik dit nu doen dan loopt mijn middenscherm vast en start de hele boel opnieuw op. Voer ik " Earth" in en ga zoeken dan vind hij gewoon resultaten. Doe ik daarna "ewf" invullen en zoeken loopt de boel weer vast.

Is dit een MCU1 probleem wellicht?
 
Bij mij gisteravond hetzelfde probleem.

In het spotify zoekscherm een zoekterm begonnen te typen beginnend (toevallig :confused:) met ‘down ‘, waarna MCU spontaan in reboot schoot.
Vlak na opkomen dezelfde zoekterm geprobeerd, maar kwam weer niet verder dan ‘down ‘. En weer een reboot.
Andere zoektermen werkten gewoon.

Ik kan me wel herinneren dat ik ooit vaker dit meegemaakt heb, maar is alweer hele tijd geleden.
Met andere zoekterm.
 
  • Informative
Reactions: Dim70
Weet niet of het in dit draadje thuishoort maar vandaag heb ik het volgende probleem ervaren,
aangezien ik nog wel eens muziek van EWF (Earth Wind & Fire) opzoek deed ik dit normaliter door altijd deze 3 letters in te toetsen bij "search" dan was er vaak wel een resultaat....
Als ik dit nu doen dan loopt mijn middenscherm vast en start de hele boel opnieuw op. Voer ik " Earth" in en ga zoeken dan vind hij gewoon resultaten. Doe ik daarna "ewf" invullen en zoeken loopt de boel weer vast.

Is dit een MCU1 probleem wellicht?

probeer eens " ik wil fietsen" . Onze zoon wou die graag horen en daarop loopt hij dus ook vast. Andere termen niet. Ook een MCU1 ( met nieuwe EMMC)
 
Overigens heb ik nog nooit een harde (factory) reset gedaan, je raakt best veel kwijt als je dat doet (profielen, favorieten, homelink, bluetooth koppeingen, history etc), wel navigatie history al eens opgeschoond.
Deze week gedaan. De Bluetooth verbindingen bleven bij mij wel bewaard. Misschien worden die gegevens apart in de Bluetooth module opgeslagen.

De MCU zal ook wel op andere manieren stuk kunnen. Ik heb ook een nieuwe chip er in. Maar hij loopt tegenwoordig regelmatig vast, of reageert v r e s e l i j k traag.. Dat deed hij eerst nooit, ik heb de chip puur preventief laten vervangen, hij was klachtenvrij.. Moet hem nu om de paar dagen wel een keer resetten.. Hoop dat hij er niet mee op gaat houden.
Vanmorgen liep hij vast en gaf hij dit beeld na op een knop gedrukt te hebben, ook alleen door reset weer weg te krijgen:
View attachment 517171
Ben je er achter wat hier het euvel is? Vandaag had ik deze storing in het beeld.

Tesla S85D 2015 229807km.jpeg

Ik heb dit draadje zojuist even gescand en kan op basis daarvan de volgende situatieschets geven.
  • Wat er speelde:
    • Vandaag is door Tesla mijn premium account hersteld (was men vergeten met het overschrijven van de auto naar mijn account, maar goed opgelost)
    • Omdat het niet meteen werkte is de MCU gereset d.m.v. de duimwielen op het stuur, daarna deden de premium functies het weer. Top!
    • Bij het indrukken van het ventilatie icoontje, kwam de storing van het plaatje in beeld. Dit bleek reproduceerbaar
    • Tot op heden niet overduidelijk last van typische eMMC symptomen spontane reboots, spotify of bluetooth.

  • Wat ik deze week zal checken:
    • Of de storing blijft bestaan
    • Zo ja, nogmaals een reset
    • Extra letten op eMMC traagheid symptomen (vind ik trouwens lastig te beoordelen, ik heb niet een referentiekader om dat ik de auto net pas heb)
      • Of er reboots gaan plaatsvinden met navi en spotify
      • Of navigeren naar verre internationale locaties extra traag werkt (langer dan 15-20 seconden)
      • Of het energiescherm zich wel refreshed

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Lijkt mij meer een grafische error. Ik zie niet een directe relatie met eMMC, maar ben geen expert. Voor de zekerheid toch de vraag maar even in dit draadje gepost voor wat advies.

Lang verhaal, maar wel zo compleet mogelijk :) Suggesties zijn welkom!
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ben je er achter wat hier het euvel is? Vandaag had ik deze storing in het beeld.


Ik heb dit bijna dagelijks met vele varianten. Bij mij m.n. na regenachtige dag. Kan geregeld niet mijn pincode invoeren en dan dus niet direct vertrekken. Auto al vele malen terug bij Sec geweest. Ze kunnen het niet vinden. Eerste keer; zal wel bij volgende update weg zijn. Niet dus. Auto staat nu weer bij Sec. Heb hem 2,5 jaar en 65.000km gereden en nog geen dag storingsvrij helaas. Daarnaast voorassen 2x vervangen ivm shudder, tocht via falconwingdeuren (bizar onconfortabel, auto van € 137.300 en je krijgt steeds koude lucht in je nek), gele rand on scherm, resonantie bij basskast, onoplosbare rammels het en der, niet functionerende achteruitrijcamera, vastlopers van het grote scherm +/- 3x per week, etc....Heb inmiddels meerdere aangetekende brieven geschreven en de laatste keer gedreigd de koop te ontbinden. Het is niet anders helaas..Ben gek op het merk en de missie, heb daar ook wat extra voor over, maar het word me helaas te gek. Ben gewoon bang dat ie het niet doet als ik een spoedrit moet doen.
 

Attachments

  • 20200204_161611.jpg
    20200204_161611.jpg
    221.3 KB · Views: 80
  • 20190912_081434.jpg
    20190912_081434.jpg
    443.3 KB · Views: 57
  • 20181129_074635.jpg
    20181129_074635.jpg
    195.8 KB · Views: 56
  • 20190120_001122.jpg
    20190120_001122.jpg
    293.1 KB · Views: 53
  • 20190119_235642.jpg
    20190119_235642.jpg
    256.7 KB · Views: 68
  • 20180430_232131.jpg
    20180430_232131.jpg
    207.9 KB · Views: 60
  • 20181129_073852.jpg
    20181129_073852.jpg
    158.4 KB · Views: 54
  • 20200204_161611.jpg
    20200204_161611.jpg
    221.3 KB · Views: 63
  • 20190912_081434.jpg
    20190912_081434.jpg
    443.3 KB · Views: 59
  • 20190120_001122.jpg
    20190120_001122.jpg
    293.1 KB · Views: 58
@one-ten, helder. een eenmalig incident klinkt mij als muziek in de oren.

@SofaSogo, dank voor de info; dat is echt een nare situatie. Reproduceerbaarheid in het Service Center lijkt mij een uitdaging .Heb je een MCU1 of 2 en is die complete MCU unit van jou al eens onder garantie vervangen door Tesla? Bij mij is van garantie al geen sprake meer gezien de leeftijd.

In ieder geval; Als ik de ervaringen van OneTen en die van jou zo lees, dan denk ik dat mijn scherm probleem niet met de eMMC issues uit dit draadje te maken hebben. Daarbij; later vanavond was de storing er niet meer. Als mijn bevindingen, of vermoedens, veranderen kom ik er even op terug.
 
Reproduceerbaarheid in het Service Center lijkt mij een uitdaging .Heb je een MCU1 of 2 en is die complete MCU unit van jou al eens onder garantie vervangen door Tesla?

Reproduceerbaarheid is idd het probleem. Kreeg hem 2 c eerder terug met de melding 'not able to reproduce complaint', actie; geen. Moest maar bugreports gaan sturen (door 5 sec op autosymbooltje links onder in hoofdscherm te gaan drukken, gues what.. dat werkt dan ook niet 9 van de 10 keer als deze storingen zich voordoen dus ik maak maar af en toe een foto dan heb ik in ieder geval de datum en tijd). MCU is niet vervangen (want geen probleem geconstateerd..).

Zelf heb sterk het idee dat het te maken heeft met lekkage/te veel vocht in de auto waar elektronica niet zo van houdt. Elke ochtend beslagen ramen. Ik heb altijd aquarium geluiden in de achterklep (geborrel en geklots bij bochten) en een waterballet bij open van de klep. Eerder zijn kennelijk bepaalde afvoergangen ontstopt onder de tokkievleugel op de achterklep). Andere bron is lekkage via de falconwing deuren. Één sluit niet goed / is niet mooi uitgelijnd (linksachter) en dat is ook de deur waar veel tocht door naar binnenkomt. Is elke rotonde feest.

Ik was een van de eerste in Nederland die in 2013 op de oude locatie in Amsterdam die zijn Model S mocht ophalen welke klaar stond tussen de verhuisdozen. Tesla bord op de grond en werklui bezig met klussen (oude Ford showroom?). De P85+ was een top wagen en de service was toen ongekend. Maakte het bijna leuk om een probleem te hebben om dan door Tesla in de watten te worden gelegd. Die tijden zijn echt helaas voorbij. Nu ben je een nummer, is er meer vraag dan aanbod, zijn de sec medewerkers 'murf en afgestompt' door de vele klachten), en schikken nieuwe eigenaren niet af van de paar horror verhalen van eigenaren die een 'lemon' hebben gekocht. Alleen echte concurrentie en afnemende vraag zal Tesla nopen het afwerkingsnivo en de service te gaan verbeteren. Dat gaat echter nog wel 5-8 jaar duren ben ik bang.
 
Reproduceerbaarheid is idd het probleem. Kreeg hem 2 c eerder terug met de melding 'not able to reproduce complaint', actie; geen. Moest maar bugreports gaan sturen (door 5 sec op autosymbooltje links onder in hoofdscherm te gaan drukken, gues what.. dat werkt dan ook niet 9 van de 10 keer als deze storingen zich voordoen dus ik maak maar af en toe een foto dan heb ik in ieder geval de datum en tijd). MCU is niet vervangen (want geen probleem geconstateerd..).

Zelf heb sterk het idee dat het te maken heeft met lekkage/te veel vocht in de auto waar elektronica niet zo van houdt. Elke ochtend beslagen ramen. Ik heb altijd aquarium geluiden in de achterklep (geborrel en geklots bij bochten) en een waterballet bij open van de klep. Eerder zijn kennelijk bepaalde afvoergangen ontstopt onder de tokkievleugel op de achterklep). Andere bron is lekkage via de falconwing deuren. Één sluit niet goed / is niet mooi uitgelijnd (linksachter) en dat is ook de deur waar veel tocht door naar binnenkomt. Is elke rotonde feest.

Ik was een van de eerste in Nederland die in 2013 op de oude locatie in Amsterdam die zijn Model S mocht ophalen welke klaar stond tussen de verhuisdozen. Tesla bord op de grond en werklui bezig met klussen (oude Ford showroom?). De P85+ was een top wagen en de service was toen ongekend. Maakte het bijna leuk om een probleem te hebben om dan door Tesla in de watten te worden gelegd. Die tijden zijn echt helaas voorbij. Nu ben je een nummer, is er meer vraag dan aanbod, zijn de sec medewerkers 'murf en afgestompt' door de vele klachten), en schikken nieuwe eigenaren niet af van de paar horror verhalen van eigenaren die een 'lemon' hebben gekocht. Alleen echte concurrentie en afnemende vraag zal Tesla nopen het afwerkingsnivo en de service te gaan verbeteren. Dat gaat echter nog wel 5-8 jaar duren ben ik bang.
Hoe oud is de auto? Want als je voldoende log heb van de MCU issues, kan je deze toch dringen te vervangen? Een Tesla waarbij het scherm niet reageert is een groot probleem. Het is de de communicatie met de auto.