Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekend opeens een zwart scherm (Model S, september 2016, 100.000 km gereden). Toen gaan zoeken en me bewust geworden van de issues met de eMMC. Verwarming stond gelukkig uit, daardoor geen rangeloss. Auto laadde nog wel op normale snelheid op. Snelheid werd in mijlen weergegeven. Kortom: alle bekende issues die duiden op een kapotte eMMC.

Auto naar Duiven gebracht en de niet verrassende conclusie is dat het hele scherm inclusief de computer vervangen moet worden. Dat kost 1.300, - ex. BTW voor een revamped product. Dat valt me mee gezien de eerdere berichten. Daar zit ook gewoon 4 jaar garantie op. De chip blijkt bovendien vervangen voor een betere, waardoor dit issue naar verwachting zo'n 10 jaar niet meer voorkomt. Upgrade naar MCU2 kan nog niet in Nederland, mede door corona ligt de distributie daarvan stil. In NL zijn genoeg van die revamped schermen met computer op voorraad.
 
Afgelopen weekend opeens een zwart scherm (Model S, september 2016, 100.000 km gereden). Toen gaan zoeken en me bewust geworden van de issues met de eMMC. Verwarming stond gelukkig uit, daardoor geen rangeloss. Auto laadde nog wel op normale snelheid op. Snelheid werd in mijlen weergegeven. Kortom: alle bekende issues die duiden op een kapotte eMMC.

Auto naar Duiven gebracht en de niet verrassende conclusie is dat het hele scherm inclusief de computer vervangen moet worden. Dat kost 1.300, - ex. BTW voor een revamped product. Dat valt me mee gezien de eerdere berichten. Daar zit ook gewoon 4 jaar garantie op. De chip blijkt bovendien vervangen voor een betere, waardoor dit issue naar verwachting zo'n 10 jaar niet meer voorkomt. Upgrade naar MCU2 kan nog niet in Nederland, mede door corona ligt de distributie daarvan stil. In NL zijn genoeg van die revamped schermen met computer op voorraad.

Lastige keuze dan. Upgraden via Loek of via Tesla. Loek is een stuk goedkoper, Tesla zit 4 jaar garantie bij. Relatief laag bedrag ja, heb veel hogere bedragen gehoord/gelezen.

Persoonlijk zou ik voor Loek gaan en wachten op de MCU2 upgrade en het dan door tesla laten doen. Maar dat kan nog wel half jaartje duren verwacht ik voordat die upgrade nl uitgevoerd gaat worden...
 
Ik heb het preventief laten doen bij Luuk, en als ik nu de leeftijden van de auto’s met eMMC problemen zie was dat een goede beslissing. Ondertussen wacht ik wel zonder eMMC zorgen tot ze de issues met MCU1 naar MCU2 upgrade hebben gehad en laat ik de boel upgraden. HW3 komt dan vanzelf mee. Zal wel einde dit jaar worden, als ze dat al redden.
 
Ik heb het afgelopen woensdag laten doen samen met de 4G upgrade. Volgens Loek was ik net op tijd want de chip was aardig ver heen. Nu samen met de 4G update zie ik ook andere dingen weer gebeuren in de navigatie die niet meer werkten. En spotify is razendsnel nu.

Ondanks dat ik vind dat Tesla dit met een terugroep actie zou moeten herstellen, want duidelijk een ontwerpfout, was het zo gebeurt.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Afgelopen weekend opeens een zwart scherm (Model S, september 2016, 100.000 km gereden). Toen gaan zoeken en me bewust geworden van de issues met de eMMC. Verwarming stond gelukkig uit, daardoor geen rangeloss. Auto laadde nog wel op normale snelheid op. Snelheid werd in mijlen weergegeven. Kortom: alle bekende issues die duiden op een kapotte eMMC.

Auto naar Duiven gebracht en de niet verrassende conclusie is dat het hele scherm inclusief de computer vervangen moet worden. Dat kost 1.300, - ex. BTW voor een revamped product. Dat valt me mee gezien de eerdere berichten. Daar zit ook gewoon 4 jaar garantie op. De chip blijkt bovendien vervangen voor een betere, waardoor dit issue naar verwachting zo'n 10 jaar niet meer voorkomt. Upgrade naar MCU2 kan nog niet in Nederland, mede door corona ligt de distributie daarvan stil. In NL zijn genoeg van die revamped schermen met computer op voorraad.

Interessant. Ik was een maand geleden was ik in Duiven voor het vervangen van de voorassen van mijn MX. Toen ik vroeg of ze daar vroeg of ze de eMMC ook preventief zouden kunnen vervangen (met een nieuwe afspraak), keek die service snuiter me aan alsof ik Russisch sprak. Daarna kwam een heel relaas waarom dat niet kon, o.a. vanwege het aanpassen van de hardware... maar dat aanpassen van de hardware gedeelte is dus niet nodig, als ik het zo lees. Service snuiter zal wel een slechte dag hebben gehad toen......
 
Interessant. Ik was een maand geleden was ik in Duiven voor het vervangen van de voorassen van mijn MX. Toen ik vroeg of ze daar vroeg of ze de eMMC ook preventief zouden kunnen vervangen (met een nieuwe afspraak), keek die service snuiter me aan alsof ik Russisch sprak. Daarna kwam een heel relaas waarom dat niet kon, o.a. vanwege het aanpassen van de hardware... maar dat aanpassen van de hardware gedeelte is dus niet nodig, als ik het zo lees. Service snuiter zal wel een slechte dag hebben gehad toen......

Het personeel bij Tesla kan een dergelijke reparatie niet uitvoeren. Enkel gewoon complete onderdelen vervangen en dat is dan ook hoe Tesla dit repareert.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Vandaag even een schrikmoment gehad dat leek te wijzen op jullie commentaren. Heb de nieuw Chip via Loek in mijn S uit 2014 en mijn Update naar 2020.12.5 bleef vanaf de App gestart hangen bij 10% en stopte toen. In de auto was en bleef het kleine scherm uit/zwart...ik alvast woedend. Toen na een aantal gefaalde update pogingen via MCU scherm heb ik beide reset knoppen op het stuur bedrukt en een herstart gedaan, beide schermen waren er en nu was ik in staat om via het grote scherm de update aan te stoten...liep toen in een keer goed doorheen.
 
Vanmorgen bij luckyluke ook preventief de chip laten vervangen, samen met de upgrade naar 4G (kon gelukkig nog bij mijn Model S uit 09/2014) Wat een service! Hij heeft zich echt gespecialiseerd in deze oplossingen en ik had binnen no-time (2 uurtjes) mijn auto weer terug. Genieten: snelle response vanuit alle acties op het scherm en probleemloos huiswaarts! Aanrader!
 
Twee dagen geleden halverwege de rit spontaan een zwart scherm. Yikes! Ik vreesde dat we nu echt helemaal te laat zouden zijn en de VPN certificaten hiermee verloren waren gegaan (zag de rekening van Tesla al aankomen…).

Verder trouwens voorafgaand geen traagheid of andere noemenswaardige klachten te bemerken, tenzij... de strepen in het scherm een langere tijd terug misschien toch niet een eenmalig incident waren, maar een voorteken van een stervende eMMC? Ik zou nu toch voorzichtig adviseren om bij deze klachten preventief de eMMC te laten vervangen.

Hoe dan ook, alle zaken als autopilot, superchargen, e.d. werkten kennelijk gewoon nog. Dat scheelt een hoop gedoe.

TIP: Zorg dat je accupack vol genoeg blijft. Bij mij bleef bijvoorbeeld de MCU en de kachel de hele nacht aanstaan. Dit viel ook met de telefoon niet meer op afstand te wijzigen. Het leek op de telefoon instelbaar, maar in praktijk bleef alles gewoon aanstaan. Niets ernstigs, zolang je batterij vol genoeg is of aan de laadkabel hangt. Gelukkig geen winter, dus kostte ongeveer 13% batterij in een nacht.

Gisteren op Koningsdag de wekker gezet, rekening houdend met een geplande tussenstop in Zwolle voor de supercharger, en op naar Eindhoven. Tijdens de reparatie meteen ook maar even een 4G module erin laten zetten. Alles weer hersteld. Onze complimenten voor de vlotte service, en dat je ons wilde helpen op je vrije feestdag!

PS. Browsen wil nu ook voor het eerst bij onze auto. Het gaat niet snel, maar als je geduld hebt kan je het FD op de MCU lezen.
 
Vandaag is mijn vervangen eMMC volledig dood gegaan. pikzwart scherm en niet meer aangaan.
Fijn dat Loek die morgen gaat vervangen. Hij heeft het er maar druk mee.
Mooie business voor Loek, dat zeker. Maar wel bizar eigenlijk hoe vaak dit voorkomt. Volgens mij kunnen we hier ondertussen echt wel spreken van een ontwerpfout. Overigens net zoals de deurhandles. Dat zijn onderdelen waar je eigenlijk van mag verwachten dat ze een auto leven mee gaan en zeer incidenteel falen. Maar ik schat in dat iedere model s al meerdere nieuwe handles heeft ontvangen en dat een significant deel van deze auto's een eMMC probleem heeft gekend.