Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie business voor Loek, dat zeker. Maar wel bizar eigenlijk hoe vaak dit voorkomt. Volgens mij kunnen we hier ondertussen echt wel spreken van een ontwerpfout. Overigens net zoals de deurhandles. Dat zijn onderdelen waar je eigenlijk van mag verwachten dat ze een auto leven mee gaan en zeer incidenteel falen. Maar ik schat in dat iedere model s al meerdere nieuwe handles heeft ontvangen en dat een significant deel van deze auto's een eMMC probleem heeft gekend.
Voor alles is er natuurlijk een tegenvoorbeeld; hier 6,5 jaar en 150K km met dezelfde deurhendels...
(eMMC chip preventief laten vervangen, ook dat nog.)
Het is en blijft natuurlijk wel een Classic Model S, dus sowieso een paar keer de aandrijflijn omgewisseld.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Mooie business voor Loek, dat zeker. Maar wel bizar eigenlijk hoe vaak dit voorkomt. Volgens mij kunnen we hier ondertussen echt wel spreken van een ontwerpfout. Overigens net zoals de deurhandles. Dat zijn onderdelen waar je eigenlijk van mag verwachten dat ze een auto leven mee gaan en zeer incidenteel falen. Maar ik schat in dat iedere model s al meerdere nieuwe handles heeft ontvangen en dat een significant deel van deze auto's een eMMC probleem heeft gekend.

Loek had de eMMC in februari al preventief vervangen. Helaas kreeg ik 1 uit een verkeerde batch. de eMMC wordt nu opnieuw kosteloos vervangen.
 
Ik houd er niet zo van om grote woorden te gebruiken, maar dit is toch wel enorm verontrustend.
Als Tesla bij eMMC problemen de MCU vervangt i.p.v. bijv. @LuckyLuke : wat gebeurt er met je gegevens die de oude MCU bevat?
Zoals bekend blijft deze oude MCU in dat geval bij Tesla achter.
Insideevs.com concludeert:

If Tesla refuses to give you the old computer or prove it has been properly erased or destroyed, your options to ensure data safety are limited. You may have to hard reset your car before Tesla performs the retrofit, which will erase all of your personal data before the old computer is removed. If you do not want to do that, you may have to give up on the process entirely for the sake of your personal data.

You may have to hard reset your car before Tesla performs the retrofit, which will erase all of your personal data before the old computer is removed.

If you already had the retrofit, change all of your passwords. Warn the people you have called recently and the ones in your phonebook they could be subject to scams from people pretending to be you due to this data leak.


Dat zijn heftige conclusies. Het is te hopen dat Tesla dit gauw oppakt en niet bepaald prettig nieuws voor de mensen die hun eMMC bij Tesla op de gebruikelijke wijze (oorspronkelijke MCU blijft bij Tesla) hebben laten vervangen. :confused:

Het gehele artikel: Tesla Data Leak: Old Components With Personal Info Find Their Way On eBay
 
  • Informative
Reactions: Lucas31 and FrankNL
Vandaag had ik een afspraak bij Loek in Eindhoven. Op zich had ik nog geen indicatie dat de EMMC het ging begeven. Maar mijn schoonzoon had gezien dat hij toch al 90% volgeschreven was. Vermits ik in deze corona tijden toch wat tijd heb had ik dan toch een afspraak gemaakt. Om geen problemen te krijgen om de landsgrens over te gaan had Loek me een gedetailleerde offerte gemaild over deze spoed ingreep. Om de wachttijd op te vullen had ik mijn MTB mee en fiets gps. Ik was ruim op tijd vertrokken en richting NL was er geen grenscontrole, wel aan de overkant, voor de terugweg. Ik was dus 45 min te vroeg en kon dus aan de SuC in Eindhoven weer vol laden en ondertussen mijn mtb pakje aantrekken.
Stipt op tijd bij Loek aangekomen. En onmiddellijk begonnen aan een ritje van een 45 tal km. Waarvan een 40% offroad door veld en bos. Een kleine 2 uurtjes later kreeg ik een berichtje dat de auto klaar was. Een half uurtje later was ik weer ter plaatse. Volgens Loek was er nog geen corrupte data op de chip en ging alles vlot. Nog een extra data kaartje kregen met de data van de oude chip er op.
20200508_143146.jpg
Op de terugweg was er geen controle aan de grens. Wel een paar km verderop. Ik moest dus ook mijn verplaatsing verantwoorden. Met de offerte en de chip als bewijs, en de nodige uitleg waarom de fiets en de fiets kledij, was er geen probleem. Een paar testjes gedaan en de berekening van eennavigatiepuntwaar en aantal laadstops in zitten, gaat nu opmerkelijk sneller.
Thuis gekomen zat de factuur in de mailbox. Ik was verheugd om te zien dat ik als oudgediende van het TMC forum nog een mooie korting had gekregen.
Bedankt Loek, voor de goede zorgen
 
Heb het vandaag ook voor.
Zwart scherm en resetten lukt niet meer.
Door de corona heb ik afspraak met Loek moeten verzetten naar 25 mei.
Normaal zou de emmc al vervangen geweest zijn.
Opladen lukt niet meer.
Heb maar 185km batterij over.
Wel voldoende om tot bij Loek te geraken (90km korste trip) maar moest het niet lukken om gegevens uit te lezen is het onvoldoende range om terug thuis te geraken en nog naar Tesla te rijden.
Moest het nodig zijn kan Tesla dit op verplaatsing maken?
Morgenvroeg alvast eens bellen met Loek en Tesla.
Denk toch eerst eens te proberen bij Loek of hij het nog kan maken.
 
Heb het vandaag ook voor.
Zwart scherm en resetten lukt niet meer.
Door de corona heb ik afspraak met Loek moeten verzetten naar 25 mei.
Normaal zou de emmc al vervangen geweest zijn.
Opladen lukt niet meer.
Heb maar 185km batterij over.
Wel voldoende om tot bij Loek te geraken (90km korste trip) maar moest het niet lukken om gegevens uit te lezen is het onvoldoende range om terug thuis te geraken en nog naar Tesla te rijden.
Moest het nodig zijn kan Tesla dit op verplaatsing maken?
Morgenvroeg alvast eens bellen met Loek en Tesla.
Denk toch eerst eens te proberen bij Loek of hij het nog kan maken.

Toch blijft het apart dat de ene met een kapotte eMMC nog kan superchargen tot 100% SoC terwijl je ook verhalen leest zoals die van u.

Maarten kon toen met kapotte eMMC tot 78km laden (AC en DC)

Heeft iemand daar misschien een verklaring voor?
 
De Tesla hangt momenteel aan de lader en gebruikt 1 à 2 ampere (3 fasen) en dit hoofdzakelijk om de temperatuur te behouden binnen want dit blijft aanstaan.
Ik kan dit niet wijzigen.
De SoC blijft wel op 185km.
Superchargen heb ik nog niet kunnen proberen omdat ik range wenst te houden voor naar Loek en/of Tesla.
 
Het probleem wordt kennelijk steeds groter. Deze firma doet al niets meer preventief, ze hebben enkel tijd om echte noodgevallen op te lossen:
Services | 057 Technology
Dit is wellicht Jason Hughes’ bedrijf in North Carolina. Hij legt het probleem wel duidelijk uit. Het is logisch dat de vraag nu sterk stijgt gezien het gegeven dat alle chips het vroeg of laat begeven.
 
Toch blijft het apart dat de ene met een kapotte eMMC nog kan superchargen tot 100% SoC terwijl je ook verhalen leest zoals die van u.

Maarten kon toen met kapotte eMMC tot 78km laden (AC en DC)

Heeft iemand daar misschien een verklaring voor?
Nee, het lijkt echt per auto te wisselen. Ik kan dat ook niet verklaren.

Bij mij is het inmiddels 8 maanden geleden dat mijn eMMC is vervangen door een 64GB Swissbit. Sindsdien heb ik mijn vrouw nooit meer horen zeggen dat Spotify of Bluetooth niet goed werkte. Zij rijd het meeste in de S85 en voor die tijd maakte ze met enige regelmaat de opmerking dat de auto rare kuren had.

Huidige firmware: 2020.12.11.5

Het heeft mij even wat tijd en moeite gekost om de VPN certificaten terug te krijgen, maar het was het waard!
 
Naast de eMMC heb je ook nog kans dat de SD in MCU vervangen moet worden.Vorige week had de auto een software-update gedownload en beschikbaar. Installeren via telefoon lukt niet Daarna maar in de auto de update gaan uitvoeren. Ook hier weigert deze uitgevoerd te worden. Een soft reset... en nog steeds geen installatie. Daarna een diepe reset en de Installatie start eindelijk..

In eerste instantie dacht ik "Alweer de eMMC"? Maar Loek heeft aangegeven dat dit de SD in de MCU kan zijn. De update is uitgevoerd en werkt, maar ik ben bang voor de volgende software update. Dan moet de MCU voor de derde keer eruit.