Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Naast de eMMC heb je ook nog kans dat de SD in MCU vervangen moet worden.Vorige week had de auto een software-update gedownload en beschikbaar. Installeren via telefoon lukt niet Daarna maar in de auto de update gaan uitvoeren. Ook hier weigert deze uitgevoerd te worden. Een soft reset... en nog steeds geen installatie. Daarna een diepe reset en de Installatie start eindelijk..

In eerste instantie dacht ik "Alweer de eMMC"? Maar Loek heeft aangegeven dat dit de SD in de MCU kan zijn. De update is uitgevoerd en werkt, maar ik ben bang voor de volgende software update. Dan moet de MCU voor de derde keer eruit.
Op die SD-Kaart (ik meen 8GB) staan de navigatie kaarten. Daar wordt in principe amper naar geschreven. Neemt niet weg dat deze ook kapot kan gaan ja.

Firmware staat verder niet op die SD-kaart.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
In mijn eerste MCU raakte dit SD kaartje corrupt. Dat was softwarematig te verhelpen door het te herpartitioneren. Daar was wel root access voor nodig. Het mooie was dat er automatische en onmiddellijk een download van de nieuwste navigatiekaart startte nadat de gerepareerde partitie gemount werd.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Op die SD-Kaart (ik meen 8GB) staan de navigatie kaarten. Daar wordt in principe amper naar geschreven. Neemt niet weg dat deze ook kapot kan gaan ja.

Firmware staat verder niet op die SD-kaart.
Hoe kan het dan dat downloads van Software-updates niet goed geïnstalleerd kunnen worden?
M.a.w.:
- De software staat op de MCU (gele update icon, met melding de software-update staat klaar voor installatie)
- Installatie via telefoon mislukt
- Installatie via het scherm in de auto mislukt.
- pas naar een harde reset kan de installatie uitgevoerd worden.

Als dat niet aan de SD ligt, waar dan wel aan?
 
Hoe kan het dan dat downloads van Software-updates niet goed geïnstalleerd kunnen worden?
M.a.w.:
- De software staat op de MCU (gele update icon, met melding de software-update staat klaar voor installatie)
- Installatie via telefoon mislukt
- Installatie via het scherm in de auto mislukt.
- pas naar een harde reset kan de installatie uitgevoerd worden.

Als dat niet aan de SD ligt, waar dan wel aan?
Aan een onhebbelijkheidje in 2020.12.11.5, denk ik. Die kreeg ik ook niet vanaf de telefoon geïnstalleerd, maar in de auto wel. (Reset dacht ik niet nodig gehad te hebben.)
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tesla heeft er ondertussen via een update voor gezorgd dat de eMMC minder belast wordt. Is dit al eens met cijfers beoordeeld?
Ik zie totaal geen symptomen. Geen reboots, vlotte opstart (zelfs vanuit deep sleep: 20-25seconden), spotify en internet radio werken flawless. Mag ik nu voor een tijdje gerust zijn omdat de eMMC minder beschreven wordt?
 
Vandaag eindelijk na veel uitstel wegens Corona beperkingen bij Tesland geraakt (met toelating van het crisis center) om mijn EMMC te laten vervangen....
Alles prima gelukt!
Eindresultaat: super service, vriendelijke mensen, 16GB EMMC en alles werkt perfect!
Dus aanrader!
N.B.: mijn Tesla is één van de eerste: van november 2013! ;)

www.tesland.com
 

Attachments

  • 96508594_10158522689349309_8670439136873676800_n.jpg
    96508594_10158522689349309_8670439136873676800_n.jpg
    131.4 KB · Views: 64
  • Informative
Reactions: Superendo
Aan een onhebbelijkheidje in 2020.12.11.5, denk ik. Die kreeg ik ook niet vanaf de telefoon geïnstalleerd, maar in de auto wel. (Reset dacht ik niet nodig gehad te hebben.)
Zelfde probleem. Aangegeven tijd was ook -50 minuten (minus). In de auto moeten starten.

Tesla heeft er ondertussen via een update voor gezorgd dat de eMMC minder belast wordt. Is dit al eens met cijfers beoordeeld?
Ik zie totaal geen symptomen. Geen reboots, vlotte opstart (zelfs vanuit deep sleep: 20-25seconden), spotify en internet radio werken flawless. Mag ik nu voor een tijdje gerust zijn omdat de eMMC minder beschreven wordt?
Ja, Tesla heeft dat zeker gedaan.

Maar je eMMC gaat er niet beter van worden. Hij slijt nu iets minder hard dan deze voorheen deed.

Het is dus nog stees raadzaam deze preventief te vervangen.
 
Zelfde probleem. Aangegeven tijd was ook -50 minuten (minus). In de auto moeten starten.


Ja, Tesla heeft dat zeker gedaan.

Maar je eMMC gaat er niet beter van worden. Hij slijt nu iets minder hard dan deze voorheen deed.

Het is dus nog stees raadzaam deze preventief te vervangen.
Hoeveel minder hard is "iets minder hard"?
Dat zou ik graag willen weten, omdat ik besloten heb de eMMC vervanging niet te doen omdat ik de MCU volledig laat vervangen door een MCU2 zodra dat kan.

Zijn er bronnen die laten zien hoeveel de logging verminderd is? Als dat bijvoorbeeld 50% minder is dan kunnen we wat aannames doen over de slijtage.
 
Hoeveel minder hard is "iets minder hard"?
Dat zou ik graag willen weten, omdat ik besloten heb de eMMC vervanging niet te doen omdat ik de MCU volledig laat vervangen door een MCU2 zodra dat kan.

Zijn er bronnen die laten zien hoeveel de logging verminderd is? Als dat bijvoorbeeld 50% minder is dan kunnen we wat aannames doen over de slijtage.
Data is er nog niet. Ik zou de gok dan voor nu wagen en MCU2 afwachten. Maar als dat nog maanden op zich laat wachten zou ik overwegen eerder actie te ondernemen.
 
Maar bij Tesla zal een MCU2 upgrade toch altijd inclusief recovery van de data zijn, want zij hebben die VPN certificaten toch gewoon op hun servers.
Dus wat dat betreft zou ik het risico wel durven nemen. Alleen wat doe je als je systeem crasht en de MCU2 upgrade is nog niet beschikbaar in NL? Blijft dan een moeilijke afweging.

Ik kan alleen maar herhalen dat je komend van de oude Swissbit 8GB met 3G blij wordt van de 16GB met LTE. Een hele verbetering in snelheid.
 
Nounou, paar maanden geleden een MS85 uit dec '14 bemachtigt en afgelopen weken een aantal keer door dit draadje zitten te bladeren.

Heb al eens gehad dat mijn dash(stuur)-scherm uitviel na een mislukte update. Langzaam opstarten uit slaap is ook de norm. Totdat ik TeslaFi installeerde, toen waren de computers eigenlijk prima qua boot-snelheid door de auto wakker te houden. Browser stelt niets voor, maar Spotify bevalt uitstekend.

Dit allemaal, tot gisteren... even de auto op straat stoppen om wat glas in de glasbak te mikken, wil weer wegrijden met de unlock code, en toen werd het grote scherm zwart. Sta je dan op straat, resetten met de knoppen op 't stuur deed niets. De Tesla 24/7 lijn is blijkbaar niet 24/7. Sleepdienst gebeld, 45minuten meneer, prima. Inmiddels vrachtauto's om m'n auto aan 't begeleiden als een echte verkeersregelaar. Vervolgens op een rustig moment heb ik een combinatie gevonden die mijn scherm weer tot leven bracht; eerst de dash(stuur)-computer resetten, met de knopjes boven de scroll wieltjes, en dan meteen de scrollwieltjes indrukken en jahoor, daar kwam het grote scherm weer. Sleepdienst afbellen, "ja... sorry" en kon weer naar huis.

Echter, sindsdien werkt de App niet meer. Heb nog wel gewoon internet in de auto. Dus vanmiddag Tesla Service gebeld, keurig meteen te woord gestaan door een mevrouw. Ze vertelde dat de auto inderdaad sinds gistermiddag offline was. Laadkabel er uit, USB accessoires er uit (heb ik niet), en dan via het menu power off. Prima, 5 minuutjes in de wacht, niets aanraken, vervolgens deur opendoen en de schermen waren er weer. Echter, geen verbinding met Tesla. Vervolgens volgens meneer nog een keer met de scroll-wieltjes resetten, toen bleef hij dood. "Uhhh... ik maak wel een afspraak bij de service center ". Echter, kon ik niet meer rijden! En ik was op de zaak, 65km van huis. Mijn eigen truuckje uitgehaald, eerst de dashcomputer restten en dan snel de scrollwieltjes indrukken, en hij kwam weer.

Maar... nu stond de auto volgens de GPS in Palo Alto! Al mijn persoonlijke data blijkt gewist/niet meer daar.

Woensdag heb ik een afspraak bij Tesla. Ik heb (gelukkig) nog garantie op alle elektronica. Maar, is dit de EmCC? Ik wil eigenlijk wel een MCU2 maar volgens mij is deze nog niet beschikbaar voor AP1... eigenlijk moet er een vervangend onderdeel in wat niet na 3-6 jaar defect raakt, immers is de oplossing allang bekend
 
@Lewis88 Nare evaringen voor een nieuwe eigenaar! Dus je hebt hem als occasion bij Tesla gekocht? Dan heb je inderdaad geluk. Neerzetten bij een SeC en pas ophalen als hij het weer goed doet. Het is hun probleem hoe ze dat op gaan lossen. Waarschijnlijk door er een nieuwe (refurbished) MCU1 in te zetten.
 
Realiseer je wel dat het einde van de eMMC chip ineens rap naderbij kan komen. Hoe meer geheugencelletjes er zijn uitgevallen, des te meer krijgen de resterende celletjes het voor hun kiezen.

Ja, ik weet het. Met een Tesla is het Living on the edge, je moet wel een beetje lef hebben :D
Nu 101.000 km op de teller. 3 jaar en 2 maanden oud. Nooit Teslafi of andere wakker-houd apps gebruikt, dus hij heeft veel geslapen. Zeker de laatste 2 maanden tijdens de Covid lock down zal er weinig gelogged zijn.
Ik durf het aan, maar hoop niet dat de MCU2 upgrade nog een jaar op zich laat wachten.