Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de nieuwe chip via Loek al een paar maanden, maar gisteren toch even zweten. Al rijdend een herstart van het middenscherm gedaan omdat de 3G verbinding uitbleef. Scherm op zwart en kwam niet meer terug. Op het dashboard scherm geen temp en totale km stand aanduiding meer, ook geen ritregistratie, geen geluid van radio of richtingaanwijzers Na een korte stop bij de supermarkt de snelheid ook nog in mijlen aangegeven. Alles bij elkaar aanwijzingen voor en eMMc/MCU probleem. Bij thuiskomst de stekker er in en hij gaat wel laden, maar de airco blijft de hele nacht aan. Ik stond vanochtend al helemaal opgelijnd om contact met Tesla op te nemen, maar...na het proberen van een herstart met ingedrukt rempedaal(nog nooit gedaan in 6,5 jaar) komt het middenscherm toch terug en lijkt alles weer te functioneren.
Gewoon maar weer rijden, maar dit voelt toch niet lekker, hopelijk geen aankondiging van nieuwe problemen.

Zoals jij aangeeft had ik ook: In januari heeft Loek bij mij de eMMC vervangen en eind April ging het scherm op zwart. een paar weken daarvoor merkte ik al een paar puntjes zoals traaaaag opstarten.

Loek heeft de eMMC opnieuw vervangen en nu loopt het weer als een zonnetje. Wel had ik kort geleden een software update probleem die mogelijk aan de SD kan liggen, begreep ik van Loek. Momenteel nergens last van.


Ik zat ook niet direct in de loop van slechte eMMC chips.....
Top service dat Loek die gewoon hersteld. Het kost hem tijd, die in dit geval niks oplevert.
Ons kost het helaas ook tijd.
 
Vermoedelijk niets te maken met eMMC, maar ik merkte deze middag dat TeslaMate zei dat mijn 2017 Model X al van vannacht offline was.

Toch maar even kijken of ie nog in de garage staat.

Hij stond er, maar het center display bleef zwart, airco bleef uit en enkel het dashboard scherm stond aan, met de melding "auto staat uit".

Met geen enkele combinatie van vingers op knoppen en rempedaal kreeg ik de schermen herstart. Dan maar naar Tesla Service bellen en van daaruit konden ze ook niets zien, behalve dat ie dus 14 uren geleden offline ging en dat de auto best afgesleept kon worden naar een Service Center.

Wat wel interessant was, was dat ie in de logs geen sporen kon vinden van een eMMC probleem. Blijkbaar laat een auto dat in de logs weten of/wanneer eMMC dus een probleem wordt. Ik hou vaag met eMMC rekening omdat sinds de laatste updates lijkt alsof de dashcams genoeg 12V vragen zodat de auto nooit gaat slapen.

Gelukkig heb je bij de X en S nog de keyfob, dus moest ik niet gaan zoeken naar 2 draadjes in de bumper om de frunk te openen. Daarna de cover eraf gehaald, de zekeringkast geopend en de +12V voor 30s losgekoppeld. Daarna terug aangekoppeld en de auto, inclusief het center display, werden weer wakker.

Dan even terug gebeld naar de Tesla Service, om de logs even na te lezen om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Gaat verder afgehandeld worden door het nabije SeC.
Gisteren telefoontje van Tesla Hasselt over dit akkefietje.

De telefonische service heeft na het akkefietje een remote diagnose gedaan, en die gegevens in het ticket doorgestuurd naar SeC Hasselt. Daar hebben ze er naar gekeken, en het blijkt toch de eerste indicaties van eMMC te zijn. Beetje vroeg na 3 jaar, maar bon...

Tesla gaf me aan dat een nieuwe MCU1 zo een €2500 zou kosten, maar dat ze nu ook refurbished units leveren met een grotere eMMC chip van om en beide €1600. Ik gaf aan dat als ik voor een nieuwe MCU wil, ik liever de MCU2 wil. Het lijkt me wat zinloos om 1,6K of meer uit te geven voor iets dat ik zo snel mogelijk wil wisselen naar een volledig nieuwe. En anders ga ik natuurlijk naar de after-market, want de auto is toch uit garantie.

SeC Hasselt ging me terug contacteren over of mijn 2017 auto wel een MCU2 kan, en op hoeveel tijd zoiets leverbaar zou zijn.

De servicemedewerker gaf me ook wel terloops mee dat hij ook al had gehoord dat aftermarket niet vlekkeloos verloopt. Dat zal dus te maken hebben met een reeks slechte chips?
 
Even een update, Update van 3G naar 4G/LTE is NIET meer mogelijk zonder Tesla. De LTE modems waren tot vorige week een "over the counter part" en nu dus een "restricted par" waardoor e niet meer te koop zijn....

In jouw ogen - is het het uberhaupt waard om deze upgrade uit te voeren wanneer je op MCU1 vaart, ipv tijdelijke telefoon hotspot totdat de MCU2 upgrade beschikbaar komt?
 
Ik had eerder deze thread moeten lezen. Ruim een maand geleden mijn centrale scherm op zwart en de snelheidsmeter naar mijlen. Reboot lukte niet. Naar Tesla en (lang verhaal kort) een maand later een nieuwe MCU. Zolang in een loaner van Tesla gereden. Deze kosten werden geminimaliseerd i.v.m. de leverproblemen rond een nieuwe MCU.

Uiteindelijk dus alles vervangen voor EUR 1750 (excl BTW). Zou prima moeten zijn.

Maar sindsdien lijkt de auto een nieuwe deep sleep te hebben ontdekt. Als je de auto een half uur met rust laat heeft het weer 30 seconden nodig om alle systemen op te starten en doorgaans heeft Spotify nog langer nog (geen verbinding) en is het ook de playlist kwijt die ik aan het luisteren was. Veel kleine ergernissen.

Zal dat komen door de nieuwe MCU?
 
Ik had eerder deze thread moeten lezen. Ruim een maand geleden mijn centrale scherm op zwart en de snelheidsmeter naar mijlen. Reboot lukte niet. Naar Tesla en (lang verhaal kort) een maand later een nieuwe MCU. Zolang in een loaner van Tesla gereden. Deze kosten werden geminimaliseerd i.v.m. de leverproblemen rond een nieuwe MCU.

Uiteindelijk dus alles vervangen voor EUR 1750 (excl BTW). Zou prima moeten zijn.

Maar sindsdien lijkt de auto een nieuwe deep sleep te hebben ontdekt. Als je de auto een half uur met rust laat heeft het weer 30 seconden nodig om alle systemen op te starten en doorgaans heeft Spotify nog langer nog (geen verbinding) en is het ook de playlist kwijt die ik aan het luisteren was. Veel kleine ergernissen.

Zal dat komen door de nieuwe MCU?

Heb je het scherm op energiebesparing staan? Dit gedrag vertoont mijn MCU wanneer ik hem op energiebesparing heb staan.
 
  • Love
Reactions: Mark1969
Even een update, Update van 3G naar 4G/LTE is NIET meer mogelijk zonder Tesla. De LTE modems waren tot vorige week een "over the counter part" en nu dus een "restricted par" waardoor e niet meer te koop zijn....
Hallo Herbert,

Loek vertelde het me vanmorgen, heb Tesla gebeld en idd niet meer te krijgen ;-( enig idee waar ik die nog zou kunnen vinden, wie kent er een opkoper van gecrashte Tesla's ?
 
Ik schat in dat het lijstje van Loek erg lang is. Misschien mooi business model voor hem om zijn diensten 1 op 1 voor deze garantie afhandeling aan Tesla aan te bieden. In ieder geval goedkoper voor Tesla dan overal tot volledige vervanging over te moeten gaan.
Volgens bij is het business model van Tesla gebaseerd op de overtuiging dat alle rijkelui die nu nog in een oude Model S of X rondrijden gewoon een nieuwe moeten kopen.
 
Ze hebben nu nog "maar" 11 klachten ontvangen blijkbaar in de USA die gemeld zijn bij de NHTSA. Zou er een EU instantie zijn die hier naar kan kijken? Alleen al op dit forum zijn er al snel 100 gok ik die hier klachten over hebben....
Weet je...

Aan de ene kant vind ik het sneu dat ik 1600 tot 2500 zou moeten betalen aan Tesla voor iets dat zo ‘banaal’ en een ontwerpfout is.

Anderzijds ben je er met ~€550 vanaf als je auto toch uit garantie zit. Het alternatief is bij Tesla het drie- tot vijfvoudige aftikken en daarna gaan procederen om het terug te krijgen, en dan ben je nog niet zeker of het gaat lukken.

Ja, bot gezegd gun ik dan liever een aftermarket wat omzet dan Tesla wat extra te gaan sponsoren. Die sponsoring komt er wel wanneer ze MCU2 kunnen leveren of ik mijn X toch beu zou worden...

Soms zijn er ook gewoon dingen oneerlijk in de wereld. Bij Tesla valt het naar mijn inschatting dan nog mee, tegenover de concurrentie.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Weet je...

Aan de ene kant vind ik het sneu dat ik 1600 tot 2500 zou moeten betalen aan Tesla voor iets dat zo ‘banaal’ en een ontwerpfout is.

Anderzijds ben je er met ~€550 vanaf als je auto toch uit garantie zit. Het alternatief is bij Tesla het drie- tot vijfvoudige aftikken en daarna gaan procederen om het terug te krijgen, en dan ben je nog niet zeker of het gaat lukken.

Ja, bot gezegd gun ik dan liever een aftermarket wat omzet dan Tesla wat extra te gaan sponsoren. Die sponsoring komt er wel wanneer ze MCU2 kunnen leveren of ik mijn X toch beu zou worden...

Soms zijn er ook gewoon dingen oneerlijk in de wereld. Bij Tesla valt het naar mijn inschatting dan nog mee, tegenover de concurrentie.
De aftermarket gunnen is inderdaad een goed alternatief.
Tesla lijkt aan de andere kant bezig met het steeds meer naar zich toe willen trekken van onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan de LTE update die nu niet meer in de aftermarket aan te bieden is.
 
Weet je...

Aan de ene kant vind ik het sneu dat ik 1600 tot 2500 zou moeten betalen aan Tesla voor iets dat zo ‘banaal’ en een ontwerpfout is.

Anderzijds ben je er met ~€550 vanaf als je auto toch uit garantie zit. Het alternatief is bij Tesla het drie- tot vijfvoudige aftikken en daarna gaan procederen om het terug te krijgen, en dan ben je nog niet zeker of het gaat lukken.

Ja, bot gezegd gun ik dan liever een aftermarket wat omzet dan Tesla wat extra te gaan sponsoren. Die sponsoring komt er wel wanneer ze MCU2 kunnen leveren of ik mijn X toch beu zou worden...

Soms zijn er ook gewoon dingen oneerlijk in de wereld. Bij Tesla valt het naar mijn inschatting dan nog mee, tegenover de concurrentie.

Helemaal mee eens. Maar mijn punt ging over het feit dat tesla dit zowiezo zou moeten aanbieden aan hun klanten, ze kunnen best toegeven dat het een verkeerde inschatting was om deze chip toendertijd te monteren. Dat konden ze toen niet weten, maar ze zien dat het nu wel een verkeerde keuze was. Merendeel heeft er wel heel lang profijt van gehad.

Geef dan aan, het kost ons 400 ( aftermarket 550 maar zij kunnen het makkelijker gok ik zo ) om te repareren, maar aangezien we het verkeerd hebben ingeschat kan iedereen nu langskomen met deze oude chip en voor 200 laten vervangen.

Zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben en netjes vinden dat ze dat zo hebben voorgesteld.
Maar nu ontkennen ze het eerst, daarna zeggen ze als je het echt wil vervangen moet je het scherm ook mee vervangen. Kost je ongeveer 2000 en je krijgt er weer de "oude" eMMC/MCU voor terug...niet echt een nette oplossing.

Heb hem daarom ook aftermarket vervangen naar tevredenheid.