Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Dilemma, mijn auto is nog net in garantie, mcu begint het zachtjes op te geven. Heb al afspraak bij tesla ingeschoten (ga deze week over de 80k km heen). Dan krijg ik waarschijnlijk een gerefurbished met dezelfde slechte soort chip, ben ik wel meteen van mijn yellow band of. Of laat ik bij 1 van de bekende bedrijven een geupgrade chip erin zetten.
 
Na het installeren van 2020.24.6.11. Meerdere keren een scherm dat niet reageerd en ook afgelopen weekend een freeze waarna ik aan de kant een reset moest doen en de knipperlichten geen geluid meer maakte. Is dit een teken aan de wand?
 

Attachments

  • Screenshot_20200808-202518_Video Player.jpg
    Screenshot_20200808-202518_Video Player.jpg
    82.7 KB · Views: 65
  • Like
Reactions: Akikiki
Dilemma, mijn auto is nog net in garantie, mcu begint het zachtjes op te geven. Heb al afspraak bij tesla ingeschoten (ga deze week over de 80k km heen). Dan krijg ik waarschijnlijk een gerefurbished met dezelfde slechte soort chip, ben ik wel meteen van mijn yellow band of. Of laat ik bij 1 van de bekende bedrijven een geupgrade chip erin zetten.
Volgens mij wisselen ze de MCU zonder een nieuwe touch screen, dus houd je je huidige met yellow bands.
 
Volgens mij wisselen ze de MCU zonder een nieuwe touch screen, dus houd je je huidige met yellow bands.

Ik heb vorige maand een refurbished MCU1 gekregen na uitval van mijn 2016 S; in het SEC claimen ze dat er nu een chip van 64GB die veel minder onderhevig is aan ssd wear. Ze wisten me wel te zeggen dat zowel het moederbord als het scherm tijdens deze actie zijn omgewisseld. Ik zie geen verschil maar er was dan ook niets mis met de vorige.
 
Ik heb vorige maand een refurbished MCU1 gekregen na uitval van mijn 2016 S; in het SEC claimen ze dat er nu een chip van 64GB die veel minder onderhevig is aan ssd wear. Ze wisten me wel te zeggen dat zowel het moederbord als het scherm tijdens deze actie zijn omgewisseld. Ik zie geen verschil maar er was dan ook niets mis met de vorige.
Je zou eigenlijk de MCU door een van de externe techneuten moeten laten uitlezen of dat echt het geval is.
 
In tegenstelling tot anderen hier, had ik dit al wel verwacht.
...
Ik acht het niet uitgesloten dat het Tegra PCB board (met NVidia CPU en eMMC chip) een nieuw sub-artikel wordt, omdat die allemaal vervangen zullen moeten worden. Dan wordt het belangrijker om aan efficiency te denken, zeker als dit tegen een voor klanten/autoriteiten acceptabele prijzen gedaan zou moeten worden.
 
3 weken geleden helaas gestrand met een zwart scherm in the middle of nowwhere in Frankrijk, MX net een half jaar buiten de garantie ( en 90.000km op de teller ), dus Tesla kon/wou niks doen en ik moest het maar oplossen met mijn reisverzekeringsmaatschappij. Mooie service op een auto van € 120.000 én blijkbaar dus bij een bekend probleem. Volgens mij was een terugroepactie wel op z'n plaats geweest én daarnaast had de auto 2 weken voordat ik op vakantie ging nog een controlebeurt gehad.
Ondertussen staat de auto al 2 weken op het SEC in A'dam, echter is het wachten nog steeds op een nieuwe MCU uit USA. Hetgeen ik bizar vind, bij een bekend probleem zou je ze op voorraad moeten hebben.... Vooralsnog kunnen ze geen uitspraken doen over de verwachte levertermijn. Ik zal niet verder uitweiden, maar ben wel erg klaar met Tesla, bereikbaarheid, communicatie, afhandeling en service is ver te zoeken sinds de introductie van M3. Als ze op deze manier doorgaan zijn ze een klant armer
 
  • Informative
Reactions: Superendo
3 weken geleden helaas gestrand met een zwart scherm in the middle of nowwhere in Frankrijk, MX net een half jaar buiten de garantie ( en 90.000km op de teller ), dus Tesla kon/wou niks doen en ik moest het maar oplossen met mijn reisverzekeringsmaatschappij. Mooie service op een auto van € 120.000 én blijkbaar dus bij een bekend probleem.
Natuurlijk met 6 maanden en 10000km buiten garantie ben je niet net buiten garantie.

Ben je zeker dat het hetzelfde probleem is? Tesla bied momenteel in Europa een refurbished MCU aan of een nieuwe MCU. In dit draadje kan je ook aftermarket goedkopere alternatieven terugvinden.

Je bent natuurlijk vrij om in het vervolg bij de concurrentie een Model X-concurrent uit te kiezen. Let wel op: ook bij BMW houdt de reisbijstand er na garantie mee op.
 
Sinds 6 maand een nieuwe chip uit Terneuzen- dank Dennis. Gisteren bij starten zwart scherm, reset deed niks, rijden OK, geen geluidssignaal bij pinkers (= schoon vlaams voor richtingaanwijzers). Na een volgende start geen symptomen meer, vandaag ook alles normaal. Moet ik vrezen voor een chip uit de minder goede batch? Of kan de warmte hierin een rol gespeeld hebben?
MY2014, slechts 40000km.
 
  • Like
Reactions: Akikiki
Ik heb gisteren tesla mobiele service op bezoek gehad voor de ccs update. Ik heb gelijk vragen gesteld over het vastlopen van het scherm op 2020.24.6.11. Hij melde dat het een versie is met bugs, daarna is mijn MCU door hem uitgelezen en die was nog erg gezond. Mijn MCU is nog geen jaar oud dus ik vond de symptomen nogal vlot komen.
 
Natuurlijk met 6 maanden en 10000km buiten garantie ben je niet net buiten garantie.

Ben je zeker dat het hetzelfde probleem is? Tesla bied momenteel in Europa een refurbished MCU aan of een nieuwe MCU. In dit draadje kan je ook aftermarket goedkopere alternatieven terugvinden.

Je bent natuurlijk vrij om in het vervolg bij de concurrentie een Model X-concurrent uit te kiezen. Let wel op: ook bij BMW houdt de reisbijstand er na garantie mee op.

op een normale levensduur van een die je van een auto mag verwachten mag je hier wel van “net” spreken, daarnaast praten we hier over een bekend probleem ( blijkt ook wel uit dit draadje en Google maar eens... ). Hierin was voorkomen beter dan genezen, zit ondertussen al 2,5 week te wachten op reparatie omdat er geen nieuwe MCU beschikbaar is. Noem maar een automerk waar dit ook kan gebeuren
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik begrijp je frustratie, maar anderzijds heb je natuurlijk het gegeven dat een garantie die in tijd is beperkt, altijd een einddatum heeft. Dan mag je vinden dat 6 maanden na die garantie eigenlijk nog wel garantie hoort te zijn, maar Tesla geeft geen 32 maanden maar 24 maanden garantie...

In mijn geval was ik al op de hoogte van de eMMC problematiek en toen ie de eerste keer gek deed, heb ik met Tesla contact opgenomen en konden ze op afstand zien dat de eMMC de oorzaak van het probleem was. Ik heb toen mezelf verholpen door de 12V batterij los te koppelen, waarna het systeem bij terug aankoppelen terug werkte en ik verder kon rijden, en ik aftermarket een oplossing heb gevonden.

In datzelfde verhaal bood Tesla mij overigens een nieuwe MCU of een refurbished MCU aan.

Zoals met alle plotse pannes is de kans groot dat niet alle onderdelen op voorraad zijn. Dat kan met elk automerk gebeuren; heb ik ook bij BMW gezien. Dat heb ik BMW nooit verweten dat ze dat niet in België op stock hadden, maar uit Duitsland moest komen. Dat scheelt dan weer dat BMW een Duitse auto was, terwijl Tesla Amerikaans is.
 
Ik begrijp je frustratie, maar anderzijds heb je natuurlijk het gegeven dat een garantie die in tijd is beperkt, altijd een einddatum heeft. Dan mag je vinden dat 6 maanden na die garantie eigenlijk nog wel garantie hoort te zijn, maar Tesla geeft geen 32 maanden maar 24 maanden garantie...

In mijn geval was ik al op de hoogte van de eMMC problematiek en toen ie de eerste keer gek deed, heb ik met Tesla contact opgenomen en konden ze op afstand zien dat de eMMC de oorzaak van het probleem was. Ik heb toen mezelf verholpen door de 12V batterij los te koppelen, waarna het systeem bij terug aankoppelen terug werkte en ik verder kon rijden, en ik aftermarket een oplossing heb gevonden.

In datzelfde verhaal bood Tesla mij overigens een nieuwe MCU of een refurbished MCU aan.

Zoals met alle plotse pannes is de kans groot dat niet alle onderdelen op voorraad zijn. Dat kan met elk automerk gebeuren; heb ik ook bij BMW gezien. Dat heb ik BMW nooit verweten dat ze dat niet in België op stock hadden, maar uit Duitsland moest komen. Dat scheelt dan weer dat BMW een Duitse auto was, terwijl Tesla Amerikaans is.
Bij een euvel dat dermate frequent voorkomt mag je m.i. verwachten dat Tesla dat op voorraad heeft. Bovendien hebben we hier te maken met een non-conformiteit. Men heeft een te krappe geheugenchip gekozen waarvan men al vrij snel wist dat die binnen 3 a 5 jaar bij het merendeel van de auto's problemen zal geven. Dan moet je dat als bedrijf coulant oplossen. In mijn situatie had ik al gedonder, enkele maanden voordat de auto uit garantie was, ik had eens in de paar maanden een zwart scherm of wat andere vreemde gedragingen. Maar nee, zou een ander euvel zijn, een firmware update zou t fixen. Vervolgens een aantal maanden verder, ca 3k km boven de garantie, jawel hoor, einde verhaal, en helaas kon Loek niets meer doen. Tesla wel, maar wel tegen betaling van de volle mep. Als t aan mijn vrouw lag, had ik de Tesla toen niet meer mee retour genomen.
 
Onlangs was ik bij Tesla service center , had ook de intentie om de chip te laten veranderen door derden als preventiemaatregel . Daar kreeg ik te horen dat dit niet zonder "gevaar " is , immers bij sommige Tesla's met veranderde chip door externe partij, kon Tesla niet meer inloggen . Iemand ervaring mee ?

Men garandeerde me dat de leveringen van nieuwe en gereviseerde schermen nu veel vlotter zou lopen, deze allemaal voorzien zijn van LTE en ca 1200 € zou kosten incl plaatsing .
Voor mij ook moeilijk :
ofwel blijven rijden en wachten tot een defect zich voordoet ,dan geviseerd scherm met LTU aan 1200 € en garantie van Tesla dat alles werkt
ofwel chip preventief vervangen , geen LTU ( niet meer mogelijk ) , prijs 550€ , maar met het risico dat Tesla niet meer kan inloggen .

Verder iemand ervaring met volgende ? :
Tijdens het warme weer ( 2 x ) van mijn model S 2016 kreeg ik een zwart scherm , maar enkel het kleine ( dus achter het stuur ) . Enkel terug beeld door een reset te voorzien , dan komt er een licht grijs scherm ( zie foto ) , dan stelselmatig ( over 15 minuten ) hersteld naar normaal scherm . Heb een vermoeden dat dit door het extreem warme weer te maken heeft en de electronica dit niet aankan .
 

Attachments

  • IMG_2676.jpeg
    IMG_2676.jpeg
    267.5 KB · Views: 31
Onlangs was ik bij Tesla service center , had ook de intentie om de chip te laten veranderen door derden als preventiemaatregel . Daar kreeg ik te horen dat dit niet zonder "gevaar " is , immers bij sommige Tesla's met veranderde chip door externe partij, kon Tesla niet meer inloggen . Iemand ervaring mee ?
.

dit lijkt mij kwalijke bangmakerij.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb het ook nagevraagd bij sec, komt er op neer dat ze niets doen totdat boel het begeeft, na de 80k km pech voor je. Ik ben echter niet het type om te wachten totdat ik ergens sta waar het me niet uitkomt en auto het niet meer doet, dus laat chip preventief vervangen door Loek.
Heb wel het idee dat sw versie .24 vertekend beeld geeft de X van 2 jaar oud en 50k km geeft nu dezelfde storingen als de S. (Met spotify etc) dit zou eigenlijk niet aan de mcu kunnen liggen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ik heb het ook nagevraagd bij sec, komt er op neer dat ze niets doen totdat boel het begeeft, na de 80k km pech voor je.
Mijn SeC nam zelf contact met me op nadat ik in het weekend de pechverhelping had gecontacteerd en ze een incident hadden gemaakt. Via de telefoon vertelde men me dat het euvel (niet willen opstarten van het centrale display) wel degelijk aan de eMMC lag, en ze gaven me 2 voorstellen om preventief op te lossen: nieuwe of refurbished MCU1. Ik gaf toen ook aan om voor die prijzen liever aftermarket te gaan omdat ik op MCU2 wacht, en de persoon aan de telefoon gaf me ook aan dat hij had gehoord dat dat niet altijd goed liep. Nu, ik kende dit topic dus wat niet goed betekende wist ik al ;)

Wel heb ik na een nieuwe eMMC bij Loek wel op vakantie gemerkt dat mijn energiemeter, dagteller en kilometertellers hun standen niet meer bewaarden na een reboot. Dit is dan opgelost geraakt door een factory reset, op aanwijzen van Loek die vermoedde dat het een corrupte databank was naar aanleiding van de originele eMMC die al op zijn laatste benen liep.

Na die factory reset heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Enige wat me nog zou opvallen is dat het dashboard scherm wat langer duurt om op te starten, maar lijkt me sterk dat dat aan de eMMC ligt.