Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie een toekomstige optie voor mensen met eMMC problemen: refurbished MCU2 processors.
Begreep ik het goed dat bij wie full AP heeft besteld, de MCU2 (gratis) vervangen zal worden door MCU3?
Die gerecupereerde MCU2 processors voldoen volkomen voor AP1 rijders.
MCU is onafhankelijk van de AP hardware.

Je hebt
  • MCU1 (media computer)
  • MCU2 (media computer vanaf maart 2018)
En je hebt
  • geen autopilot
  • autopilot hardware 1.0 ("MobilEye")
  • autopilot hardware 2.0
  • autopilot hardware 2.5
  • autopilot hardware 3.0
Als je een auto hebt van bijvoorbeeld 2017, heb je MCU1 met autopilot hardware 2.0.
  • Als je FSD heb aangekocht, zal Tesla je gratis je autopilot hardware upgraden naar versie 3.0, maar je blijft je MCU1 behouden.
  • Je kan daarnaast zelf kiezen om tegen betaling je media computer te upgraden naar MCU2.0
Er zijn dus geen MCU2 processors te recupereren, noch is er al MCU3.
 
MCU2 heeft niet dit probleem. Auto's gebouwd vanaf maart 2018 zijn MCU2 dus dat zou betekenen dat jij een MCU1 hebt. Een makkelijke indicator is of je Youtube als een app hebt.

Ga eens naar MCU Tester – TeslaTap in je Tesla browser.

Tja...Waarschijnlijk dus MCU1. Heb geen youtube. En het starten van de MCU test is onmogelijk. De webbrowser heeft het nog nooit normaal gedaan. Ik vind het maar lastig. AP2.0 MCU etc.
 
MCU is onafhankelijk van de AP hardware.

Je hebt
  • MCU1 (media computer)
  • MCU2 (media computer vanaf maart 2018)
En je hebt
  • geen autopilot
  • autopilot hardware 1.0 ("MobilEye")
  • autopilot hardware 2.0
  • autopilot hardware 2.5
  • autopilot hardware 3.0
Als je een auto hebt van bijvoorbeeld 2017, heb je MCU1 met autopilot hardware 2.0.
  • Als je FSD heb aangekocht, zal Tesla je gratis je autopilot hardware upgraden naar versie 3.0, maar je blijft je MCU1 behouden.
  • Je kan daarnaast zelf kiezen om tegen betaling je media computer te upgraden naar MCU2.0
Er zijn dus geen MCU2 processors te recupereren, noch is er al MCU3.

Aha....Ik heb FSD en zit te wachten op een oproep voor nieuwe AP3.0. Dit staat los van de MCU. Die zou ik dus moeten laten vervangen.
 
Ik ben weer een blij man..ik heb de emmc chip vervangen.....naar een vriend van me met een garage (autopro te Eibergen..even sluip reclame). Hij is specialist op gebied van (elektronische) storing zoeken binnen auto's. Ik heb gevraagd of hij er interesse in had om dit zelf uit te kunnen voeren. Dat wil hij...en doet hij dus bij deze ook......heb hem alle info gegeven. Zelf de chip en programmer besteld. was even spannend, maar door hem alles over laten zetten en backuppen als leerproject. Alles goed gegaan en ik kan weer genieten.
 

Attachments

  • IMG_20200908_162606_1.jpg
    IMG_20200908_162606_1.jpg
    636.9 KB · Views: 61
  • IMG_20200908_082822.jpg
    IMG_20200908_082822.jpg
    703.5 KB · Views: 67
Helaas lijkt daar ook wel een wachtrij voor te zijn. Althans, ik heb geen bericht gehad en het staat ook niet als verkrijgbare upgrade in de app.
Als je Model S AP2.5 heeft, kan je via de app een serviceverzoek indienen voor de upgraden naar 3.0. Zie het relevante draadje:
Installaties van computer voor Volledig automatische besturing (FSD-computer)
View attachment 584455

Enkel Model S en X met Autopilot-computer versie 2.5 worden momenteel ingepland. Blijkbaar zijn er nu wel al een paar eigenaars van een 2.0 die ook al de upgrade hebben kunnen plannen. Voor Model 3 kan je nog geen upgrade plannen.

Pas als dit overzicht verandert, kan je met je Model 3 een afspraak maken.

Verder kan je jammeren dat je na anderhalf jaar wachten nog geen HW3.0 hebt. Da's knap. De mijne is iets meer dan 3 jaar oud.
 
Als je Model S AP2.5 heeft, kan je via de app een serviceverzoek indienen voor de upgraden naar 3.0. Zie het relevante draadje:

Dank. Meteen gedaan. Ben benieuwd. Heb je 2.5, zou dus eenvoudig moeten zijn.

NB: ik had het graag met de MCU2 upgrade gecombineerd, maar dat lijkt dus vooralsnog geen optie.
 
Last edited:
Ik begrijp dat de MCU2 upgrade bijna binnen bereik is. Vanaf oktober(?) NL.
Goed nieuws dus.

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

Vandaag de update naar 2020.36.3.1 ontvangen en geinstalleerd.
Na een tijdje rijden een aantal glitches op de MCU. Toch maar soft reset gedaan onderweg.
Oeps... dat duurde lang die reboot, maar boeltje kwam weer op gelukkig.

Ehm, hoezo geen verkeersinfo meer. En hoezo geen autosteer meer mogelijk. Energie weer op km?
Hier leek meer aan de hand nu.
Bijna alle instellingen bleken reset, Pfff.
Tesla was zelfs haar eigen naam vergeten :eek:.

Hopelijk houdt de eMMC het nog uit tot mijn afspraak, die ik overigens nog moet maken, voor de MC2 replacement. Deze wil ik dan graag combineren met de (zeer) lang verwachte HW3 upgrade.

Gedoe weer dit.
 
Dit topic komt eigenlijk te vervallen nu de upgrade naar MCU2 mogelijk is. Toch??;)

Wel als het collectief geaccepteerde antwoord op de ‘hoe dit te doen’ vraag van dit topic is: Gewoon ff je portemonnee trekken. :D 2800 Euro.

Mijn vermoeden is dat niet iedereen dit een goed plan vindt. :rolleyes:
De Tesla was immers al duur genoeg toen.
Dan blijft dit topic mogelijk toch relevant.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Misschien dan toch nog een extra (tekortkomingen) draadje voor mensen die op de MCU2 hebben gewacht en vervolgens toch maar de eMMC update hebben gedaan omdat ze anders bang zijn tijdens de vakantie stil te komen staan. Daarna gaat de vakantie (naar Noorwegen ;)) niet door vanwege Corona... ik had graag de MCU2 update gehad, maar vind het nu wel zonde van de centen.

Neemt niet weg dat Luuk prima service heeft verleent, daarvoor dank je wel.
 
Sinds mei was mijn MCU defect, kan vermelden dat deze afgelopen maandag is vervangen bij Tesla (onder garantie, maar niet bij Tesla).

upload_2020-9-23_9-42-46.png


Ik heb dus ook een volledig nieuw touchscreen met upgrade naar LTE gekregen, gezeurd dat prijs in US naar 500dollar gezakt is, prijs werd daarop aangepast, dus weet niet zeker of dit normale prijzen zijn. Anyway, ik ben tevreden. Geen MCU2, maar alles werkt weer tiptop en redelijk vlot.
 
Ik heb sinds langere tijd dat het af en toe lang duurt voor het opstarten en recent ook 10 minuten lang zwart scherm met na lang wachten en reboots uiteindelijk weer werkende auto. Denk emmc probleem.. Ik heb een model x uit 2016 met 31000 km. Bij een eerdere service beurt in Rotterdam al eens aangegeven maar daar zeiden ze dat emmc enkel in model s een probleem zou zijn. Lijkt me niet zo te lezen in dit topic. Nu dan maar een afspraak gemaakt voor een check komende week na die uitval van 10 minuten. Auto is 1 maand uit garantie en ik krijg te horen dat diagnose stellen 150 eur is... pfff. Twijfel om maar MCU2 upgrade doen of eMMC laat vervangen.
 
Bij 1 maand uit de garantie en met 31000km op de teller zou ik me aanmelden bij Teslaclaim als Tesla zich niet coulanter opstelt.
Zelf heb ik de eMMC laten vervangen en dat heeft Luuk prima gedaan. Ik wilde namelijk niet met deze problemen in Noorwegen staan. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet gewacht hebt op de MCU2 upgrade. Daarmee heb je net wat meer functionaliteit en is de response wat beter. De extra functionaliteit zal ik waarschijnlijk nauwelijks gebruiken :). Wat ik wel zou missen is FM radio.
 
Bij 1 maand uit de garantie en met 31000km op de teller zou ik me aanmelden bij Teslaclaim als Tesla zich niet coulanter opstelt.
Teslaclaim is niet echt een realistische oplossing in deze... Dan moet je wachten op een uitspraak van een rechter, en wachten op een uitspraak in beroep.

Tesla kan in principe vanop afstand achterhalen of je eMMC het probleem is; dat konden ze bij mij doen en hebben ze een prijsofferte gemaakt. Ik ben toen bij Luuk geweest voor de aftermarket oplossing.
 
Teslaclaim is niet echt een realistische oplossing in deze... Dan moet je wachten op een uitspraak van een rechter, en wachten op een uitspraak in beroep.

Tesla kan in principe vanop afstand achterhalen of je eMMC het probleem is; dat konden ze bij mij doen en hebben ze een prijsofferte gemaakt. Ik ben toen bij Luuk geweest voor de aftermarket oplossing.

Ik moet sowieso naar het service centrum voor een vervanging van een of andere bout in het stuur (was een terugroepactie) en zal dan even vragen of ze de eMMC kunnen uitlezen. Dan hoeft het mi niet gelijk 150 eur te kosten hoop ik....
 
Ik moet sowieso naar het service centrum voor een vervanging van een of andere bout in het stuur (was een terugroepactie) en zal dan even vragen of ze de eMMC kunnen uitlezen. Dan hoeft het mi niet gelijk 150 eur te kosten hoop ik....
Ik begrijp dat je dat zo wil doen, maar denk eraan dat Tesla net zoals andere dealers werkt met vaste tijdsloten om een reparatie volgens een servicebulletin uit te voeren. In de naam van service kan je dan wel wensen dat men een paar akkefietjes erbij pakt, maar je hebt geen zicht op hoeveel werk die akkefietjes eigenlijk duren en wat ze bij jou aan extra service geven, moeten ze er bij een andere klant aan service afknijpen.

Ik zou ze dus toch best op voorhand verwittigen. Dan kunnen ze beter hun agenda plannen, en sommige dingen al op afstand doen.
 
EMMC uitlezen is geen extra werk. Doen ze spontaan bij elk onderhoud. Ik was er bij toen de ranger bij mij zijn pc aankoppelde. Toen ik vroeg of hij de status van de eMMC kon bekijken, hoefde hij maar te wijzen op zijn scherm en geen extra actie uit te voeren. Het stond er al op, evenals dat andere tere punt: de 12V batterij.