Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
U bent blijkbaar 2 puntjes vergeten te vermelden:
- de Macbook is volledig gecrasht t.g.v. een te kleine SSD
- Apple zegt: "dit kunnen wij ten vroegste binnen 3 weken herstellen"
In het bericht van Edi staat nergens dat Tesla een termijn vermeld, en met een volledig gecrashte SSD ga je op een Macbook ook niet ver geraken.

Het zwarte MCU scherm is overigens typerend voor een MCU computer die wel nog 'werkt', maar geblokkeerd zit en dus niet uit slaapstand geraakt. Daarom ook dat als je de 12V los koppelt van de MCU, en terug aankoppelt, de MCU terug opstart en je wél kans hebt dat ie gewoon terug lijkt op te starten, en je gewoon terug kan rijden.

Vergelijk het met een laptop (hoeft deze keer zelfs geen Macbook te zijn) die niet wakker lijkt te worden na slaapstand, maar die je wel kan rebooten door ~10 seconden lang de aan-uit-knop ingeduwd te houden. Als je dat van die aan-uit-knop niet weet, loop je ook gewoon met je dode laptop naar de winkel.

De MCU van je Tesla zet zich nooit écht uit, maar gaat enkel in slaapstand. Enkel door de 12V los te koppelen gaat ie écht uit.
 
Inderdaad lang geleden, ik was aan het zoeken naar een alternatieve "Tesla-garagist", vandaar dat ik op het forum rondsnuffelde.
Maar volgens @wooter ben ik hier aan het verkeerde adres. :D
Nee, helemaal niet.

Mijn Model X was afgelopen zomer ook al lang uit garantie en Tesla stelde me toen ook 1,5K voor om een defecte eMMC chip te vervangen, en ben dan ook in Eindhoven een koffie gaan drinken. Maar dat was toen, en toen is nu niet.
 
Afgelopen maand zou Tesla met een voorstel komen voor het vervangen van de eMMC voor diegene die het al hadden laten doen. Nu heb ik de eMMC door Luuk (niet door Tesla) laten vervangen en geen voorstel van Tesla gezien.

Nu vraag ik me af of ik de enige ben?

Zojuist Tesla aan de lijn gehad: Het proces heeft wat vertraging opgelopen en we kunnen een mail verwachten binnen 2 a 3 weken.
 
Last edited:
Afgelopen maand zou Tesla met een voorstel komen voor het vervangen van de eMMC voor diegene die het al hadden laten doen. Nu heb ik de eMMC door Luuk (niet door Tesla) laten vervangen en geen voorstel van Tesla gezien.

Nu vraag ik me af of ik de enige ben?

Zojuist Tesla aan de lijn gehad: Het proces heeft wat vertraging opgelopen en we kunnen een mail verwachten binnen 2 a 3 weken.
Ik wacht ook nog (ongeduldig)... in 2019 al mijn MCU laten vervangen voor bijna 2900,-
 
Ook hier vol afwachting op de reactie van Tesla die eind maart zou komen (maar dus kennelijk vertraagd is...). Waarom wordt dat dan niet even gemeld? Eertijds ook voor een fors bedrag een reparatie aan de eMMC moeten voldoen. Terwijl ook toen al duidelijk was wat er aan de hand was: de fora hier en in de USA stonden al bol van de falende geheugenchips/-kaartjes. Vandaar ook mijn verbazing over het bedrag (€ 2.243,13 incl BTW). Na teruglevering van de auto ook specifiek gevraagd of er nu een MCU zonder falende chip in was gezet (een upgrade zat er niet in). Geen duidelijk antwoord op gekregen. Alleen factuur met typenummer van LTE MCU. Onderdeel was toen (begin mei 2020) € 1.619,83 maar ik zie hier ook veel andere prijzen voor volgen mij zelfde onderdeel. Ook al zo raadselachtig.

Ik wacht tot na de paasdagen en ga dan toch echt zelf aan de bel trekken. Vond indertijd de opstelling van Tesla al onder de maat (ging immers om een bekend probleem!) door dit niet als garantiegeval te behandelen. "Ja jammer meneer, uw auto is helaas uit garantie". Maar de erkenning van die onredelijkheid, blijkt nu uit de recall. Kennelijk een wat langere onderzoekstijd nodig gehad voor dit issue, wat de wereld al lang wist en wat Tesla mijn inziens ook al veel eerder kunnen weten. Deukje in mijn vertrouwen en waardering van het merk.
 
Wellicht interessant om hier te vermelden.
De oorzaak van een zwart scherm zal in de meeste gevallen een falende EMMC zijn, maar er zijn andere oorzaken waardoor een zwart scherm kan optreden:
 
Knap uitzoekwerk!

En voor iedereen die komt klagen dat Tesla dit niet had kunnen voorzien, heb ik een stapeltje SD kaartjes die dood zijn na enkele jaren gebruik in Raspberry Pi's en dashcams.

Dat verklaart deels ook waarom lokale SeC's dit afdoen als "MCU is defect, koop een nieuwe". Die hebben niet de tijd, noch de kennis om uit te vogelen dat het aan een corrupt SD kaartje ligt.
 
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Ook hier vol afwachting op de reactie van Tesla die eind maart zou komen (maar dus kennelijk vertraagd is...). Waarom wordt dat dan niet even gemeld? Eertijds ook voor een fors bedrag een reparatie aan de eMMC moeten voldoen. Terwijl ook toen al duidelijk was wat er aan de hand was: de fora hier en in de USA stonden al bol van de falende geheugenchips/-kaartjes. Vandaar ook mijn verbazing over het bedrag (€ 2.243,13 incl BTW). Na teruglevering van de auto ook specifiek gevraagd of er nu een MCU zonder falende chip in was gezet (een upgrade zat er niet in). Geen duidelijk antwoord op gekregen. Alleen factuur met typenummer van LTE MCU. Onderdeel was toen (begin mei 2020) € 1.619,83 maar ik zie hier ook veel andere prijzen voor volgen mij zelfde onderdeel. Ook al zo raadselachtig.

Ik wacht tot na de paasdagen en ga dan toch echt zelf aan de bel trekken. Vond indertijd de opstelling van Tesla al onder de maat (ging immers om een bekend probleem!) door dit niet als garantiegeval te behandelen. "Ja jammer meneer, uw auto is helaas uit garantie". Maar de erkenning van die onredelijkheid, blijkt nu uit de recall. Kennelijk een wat langere onderzoekstijd nodig gehad voor dit issue, wat de wereld al lang wist en wat Tesla mijn inziens ook al veel eerder kunnen weten. Deukje in mijn vertrouwen en waardering van het merk.
Het lijkt erop dat ze ons gaan laten wachten... dat basseer ik op meerdere telefoontjes naar telsa afgelopen dagen.

Mensen die de eMMC vroegtijdig al hebben laten vervangen kunnen als eerst een compensatievoorstel verwachten.. maar mensen die MCU hebben vervangen (omdat eMMC niet eens mogelijk was om te vervangen destijds) staan helemaal achterin de rij...
 
Krijg deze zojuist binnen.

Screenshot_20210407-191331_Outlook.jpg
 
Ja, hier ook het mailtje binnen en daar staat de reparatiedatum ook ingevuld. Dit was de datum van de MCU2 upgrade. Hier staat ook gelijk bij dat je niet in aanmerking komt voor een vergoeding.
Nu heb ik eigenlijk ook de MCU2 upgrade genomen omdat mijn MCU1 steeds meer eMMC-gerelateerde klachten begon te vertonen.
 
Ja, hier ook het mailtje binnen en daar staat de reparatiedatum ook ingevuld. Dit was de datum van de MCU2 upgrade. Hier staat ook gelijk bij dat je niet in aanmerking komt voor een vergoeding.
Nu heb ik eigenlijk ook de MCU2 upgrade genomen omdat mijn MCU1 steeds meer eMMC-gerelateerde klachten begon te vertonen.
Had ik ook. Helaas dus ook toen nog het volle pond voor betaald.
 
Ik heb ook vanavond de mail gekregen. Was destijds een rekening van 2.113 euro (incl BTW) en dat kwam op het moment dat ik mijn MS net had ingeruild. Kwam mij toen dus slecht uit, maar aan de andere kant was het de eerste reparatie in 150.000 km en 4,5 jaar. Welke auto kan dat nazeggen? Als ik nu ook nog een vergoeding krijg zou ik dat wel heel netjes vinden van Tesla. Ben benieuwd.
 
  • Like
Reactions: job-lek