Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt toch helemaal? Een eMMC die nog niet defect is, is nog niet defect. Had je die eMMC laten zitten tot ie defect ging zijn, op een moment dat Tesla beslist had om de garantie op dit dingetje te verlengen, dan had Tesla zelf de kans gekregen om het defect te herstellen, onder garantie.

Heb je daarentegen niet de een diagnose van Tesla afgewacht maar zelf naar een 3rd party gezocht en die 3rd party betaald, hoe kan Tesla dan achterhalen dat je op dat moment al een probleem had? Je had ze de kans moeten geven om het defect te constateren.

In mijn geval heb ik zomer 2020 een keer een dooie Model X in de garage aangetroffen. Na het loskoppelen van de 12V en terug aansluiten werkte ie weer, en dan heeft Tesla vanop afstand kunnen constateren dat de eMMC oorzaak van het probleem was. Tesla heeft me toen ook een aanbod gedaan om de MCU te vervangen voor een heftige prijs, waar ik niet op ben in gegaan. Ik ben net zoals anderen bij Loek langs geweest om het ding te herstellen want mijn auto was al uit garantie.

Enkele maanden later heeft Tesla beslist om ook de auto's uit garantie met dergelijk probleem, dit probleem in een uitgebreide garantie te herstellen. En mensen die na diagnose bij een 3rd party het probleem uit eigen zak hebben laten herstellen zijn door Tesla ook vergoed geweest.

Dus ja, als je niet bij Tesla bent langs geweest om een diagnose te doen, en zelf naar een 3rd party bent gegaan, hoe kan je dan opperen dat je eMMC aan vervanging toe was?
Dat ding gaf al problemen bij mij. Heb ik ze ook gezegd. Maar het was op het moment dat ik hem kocht algemeen bekend dat tesla er niets aan deed, ontkende dat er een probleem was ( net als met de accu trouwens ), en je alleen de mogelijkheid gaf om een heel duur nieuw scherm te kopen. Dat tesla later heeft "beslist" om ze onder garantie te vervangen is alleen omdat ze daartoe gedwongen werden in de USA. Feit blijft dat het ontwerp fout is, en dat hij vanzelf een keer kapot gaat. Dat ik hem heb laten vervangen is omdat hij dus al problemen gaf en ik een pincode ingeef voor ik ga rijden. Dat geeft dus een probleem als hij niet meer wil opstarten.
Zou tesla eerlijk er voor uit zijn gekomen dat er een probleem was met de eMMC, dan was de situatie veel eerlijker.
Dit topic is er niet voor niets..........

Wat het al dan niet kapot zijn van die eMMC, het is niet zo dat hij ( meestal dan ) in een keer helemaal ophoud met werken. Maar is hij dan kapot of niet? Hij werkt dan wel weer na de reset, omdat hij zelf andere geheugenlocaties gaat gebruiken.
Een deel is dan kapot, en dat deel wordt steeds groter, tot hij er echt helemaal mee ophoud.
Dat gaat dus nog steeds gebeuren bij de auto's die ze dus niet "onder garantie" gaan helpen.

Nee, tesla is niet echt een bedrijf dat eerlijk zaken doet.
Zoals ik al een keer eerder aangaf, ooit was de uitspraak dat als er een probleem met de auto zou zijn, het niet de eigenaar zou zijn die er mee zou zitten.
Welnu, accu en eMMC. Ontkennen, ontkennen, nog eens ontkennen, en geld uit de zakken van de kopers kloppen. Tot het niet meer mogelijk is het te ontkennen.
 
Dat ding gaf al problemen bij mij. Heb ik ze ook gezegd. Maar het was op het moment dat ik hem kocht algemeen bekend dat tesla er niets aan deed, ontkende dat er een probleem was ( net als met de accu trouwens ), en je alleen de mogelijkheid gaf om een heel duur nieuw scherm te kopen.
Tesla heeft er altijd iets aan gedaan. Een dooie Tesla onder garantie kunnen ze niet onder uit. Een dooie Tesla buiten garantie die je naar Tesla rijdt, stelden ze inderdaad een nieuwe MCU voor, maar vanaf dat moment had je dus een diagnose bij Tesla laten doen, en de mensen die bij Tesla een nieuwe MCU hebben gekocht, zijn erna ook vergoed geweest.

"Hij gaat traag" is niet een voldoende reden om te weten en te beweren dat de eMMC defect was of bijna defect was. Mijn Tesla stond eens een zondagochtend dood in de garage, en 2 dagen later wist de lokale SeC me te vertellen dat het aan de eMMC lag via een analyse op afstand. Ik ben toen naar 3rd party gestapt omdat de oplossing van Tesla me te duur was (ik wou niet een MCU1, ik wou upgraden naar MCU2 maar dat kon toen nog niet) maar onder dit scenario ken ik niemand wiens aanvraag geweigerd is.

In jouw geval wist je niet dat de eMMC defect was, heeft Tesla zelf gekeken en vonden ze dat de eMMC nog niet defect was, en ben je zelf naar een 3rd party gereden om het onderdeel te vervangen. Het argument van Tesla hierin is "waarom had je niet gewacht tot het écht de eMMC was, waarop wij het (al dan niet binnen garantie) hadden kunnen herstellen?"

Lijkt me een valabel argument.

Verder, janken over de batterij is ook kortzichtig. Mijn batterij gaf na 3 jaren ook plots klachten. Kan je moeilijk over doen, maar feit is dat die batterij met 3 jaar al een jaar langer mee ging dan de batterij in mijn BMW motorfiets. Dingen slijten, zeker meet meer elektronica dan vroeger. En in mijn geval zat er ook nog eens een dubbele dashcam in die in parkeermodus lekker blijft filmen.

Dus ja, koop maar lekker een BMW, rij 'm uit de garantie en bekijk dan eens wat je krijgt. Mijn ervaringen: men laat de marge vallen op onderdelen, dat is het enige wat je krijgt onder coulance.
 
"Hij gaat traag" is niet een voldoende reden om te weten en te beweren dat de eMMC defect was of bijna defect was.
Nou, ehhh, Tesla heeft een heleboel klanten met de MCU1 laten stikken. Met een falende harddisk zal elke auto anders ten einde komen. Ik had liever gehad dan mijn auto gewoon op een dag stuk zou zijn. Maar een auto die 9 maanden achter elkaar hikt, vastslaat en andere vage computer-euvels heeft, twee maal 8 dagen bij Tesla onderzoek heeft gehad en gewoon weer stuk terug komt met de melding: geen idee, eMMC is nog niet stuk, wacht maar op de volgende software update... gewoon kansloos.

Uiteindelijk hebben een heleboel mensen de MCU2 update genomen, niet omdat ze Netflix nodig hadden, maar gewoon om weer een goed werkende auto te krijgen.

Als garantie bij de hels-deuren weg moeten komen gaan mensen alternatieve reparaties laten uitvoeren. Laat ze gewoon (uit coulance) alle auto's upgraden naar MCU2 en vergoed alle computers. Dat is pas service! Waarom alle klanten alles voor laten schieten en moeilijk laten declareren?
 
Last edited:
Nou, ehhh, Tesla heeft een heleboel klanten met de MCU1 laten stikken. Met een falende harddisk zal elke auto anders ten einde komen. Ik had liever gehad dan mijn auto gewoon op een dag stuk zou zijn. Maar een auto die 9 maanden achter elkaar hikt, vastslaat en andere vage computer-euvels heeft, twee maal 8 dagen bij Tesla onderzoek heeft gehad en gewoon weer stuk terug komt met de melding: geen idee, eMMC is nog niet stuk, wacht maar op de volgende software update... gewoon kansloos.
Ik denk dat dat niet het kenmerk van een falende eMMC is.

Mijn Model X had die kenmerken namelijk niet. Die deed alles lekker goed, en op een zondagochtend bleven alle schermen zwart.

Het probleem van de eMMC zou namelijk ook niet te merken zijn door een trager lopend systeem, maar net door vastlopers. Het idee is dat de geheugenplekken van de eMMC corrupt geraken, wat betekent dat data die ie wegschrijft en later wil lezen, corrupt is. Een computer begint dan niet trager te werken, maar loopt gewoon vast door corrupte data.

Heb rond dezelfde tijd ook mijn dashcams gehad die plots niet meer werkten. SD-kaartjes die volgeschreven waren en geen marge meer hadden. En zelfs rond die tijd nog een Raspberry Pi die bleef hangen en niet meer wou booten: ook een SD-kaartje dat de geest had gegeven.

De MCU2-update is nooit verplicht geweest. Na de zomer van 2020 is Tesla begonnen met de eMMC's te wisselen en mensen die al naar MCU1 of MCU2 geüpgraded waren omwille van eMMC beginnen vergoeden. Maar als je de keuze krijgt tussen kosteloos een MCU1 of voor 1,5K MCU2, dan lijkt me dat snel gekozen.

Als je dat toch veel geld vind, nodig ik je graag uit om mijn BMW of Audi facturen eens na te lezen :eek:
 
Ik denk dat dat niet het kenmerk van een falende eMMC is.
Geen idee, ik ben klant, heb garantie, dus... Tesla, succes met het troubleshooten. En dat kunnen ze dus kennelijk niet. Of het nu slechte hardware of slecht software is, geen idee. Maar ze geven je gewoon doodleuk je halfwerkende auto terug. Maar je kunt er toch mee rijden???

En dan sta je aan de balie:
1) eMMC willen ze niet vervangen door chiptekort (eerst de dode auto's).
2) eMMC zelf betalen mag ook niet.
3) En als ik nu de MCU2 krijg, lost dat mijn problemen op? -> Ja meneer. Dus waarom doen jullie dat niet? Dat is een upgrade. o_O
 
Tesla heeft er altijd iets aan gedaan. Een dooie Tesla onder garantie kunnen ze niet onder uit. Een dooie Tesla buiten garantie die je naar Tesla rijdt, stelden ze inderdaad een nieuwe MCU voor, maar vanaf dat moment had je dus een diagnose bij Tesla laten doen, en de mensen die bij Tesla een nieuwe MCU hebben gekocht, zijn erna ook vergoed geweest.

"Hij gaat traag" is niet een voldoende reden om te weten en te beweren dat de eMMC defect was of bijna defect was. Mijn Tesla stond eens een zondagochtend dood in de garage, en 2 dagen later wist de lokale SeC me te vertellen dat het aan de eMMC lag via een analyse op afstand. Ik ben toen naar 3rd party gestapt omdat de oplossing van Tesla me te duur was (ik wou niet een MCU1, ik wou upgraden naar MCU2 maar dat kon toen nog niet) maar onder dit scenario ken ik niemand wiens aanvraag geweigerd is.

In jouw geval wist je niet dat de eMMC defect was, heeft Tesla zelf gekeken en vonden ze dat de eMMC nog niet defect was, en ben je zelf naar een 3rd party gereden om het onderdeel te vervangen. Het argument van Tesla hierin is "waarom had je niet gewacht tot het écht de eMMC was, waarop wij het (al dan niet binnen garantie) hadden kunnen herstellen?"

Lijkt me een valabel argument.

Verder, janken over de batterij is ook kortzichtig. Mijn batterij gaf na 3 jaren ook plots klachten. Kan je moeilijk over doen, maar feit is dat die batterij met 3 jaar al een jaar langer mee ging dan de batterij in mijn BMW motorfiets. Dingen slijten, zeker meet meer elektronica dan vroeger. En in mijn geval zat er ook nog eens een dubbele dashcam in die in parkeermodus lekker blijft filmen.

Dus ja, koop maar lekker een BMW, rij 'm uit de garantie en bekijk dan eens wat je krijgt. Mijn ervaringen: men laat de marge vallen op onderdelen, dat is het enige wat je krijgt onder coulance.
Ten eerste, vorige eigenaar WAS AL BIJ TESLA GEWEEST met die auto.
Ten tweede ze doen voorkomen alsof er helemaal geen problemen met mijn auto waren, terwijl dat dus wel degelijk het geval was.
Ten derde, janken over de batterij? Er zijn een aantal eigenaren die ineens met een aanzienlijk lager laadvermogen stonden. tesla ontkende dat er een probleem was, maar de werkelijkheid was dat ze de software hadden aangepast OMDAT ER EEN PROBLEEM was met die accu.
Uiteraard ontkennen door tesla, totdat ze na jaren het eindelijk toegeven.
Ik heb geen problemen gehad met de accu ( tot nu toe, met tesla weet je het duidelijk nooit ).

En dat gezeur over BMW rijden geeft dus aan dat tesla een gewone autofabrikant is.
tesla doet voorkomen alsof ze de mensheid aan elektrische rijden willen hebben.
Leuke verkoop strategie ( ik zou het niet kunnen ), maar BS, het gaat alleen om het geld.
Want een ontevreden klant rijdt echt geen tesla meer, en gaat negatieve reclame maken voor elektrisch rijden ( in ieder geval over tesla ).
En tesla is dus in ieder geval niet beter dan BMW. ( ik heb nog nooit een BMW gereden, maar dat is kennelijk de enige andere keuze ).

In mijn geval wist ik WEL dat het de eMMC was, het was algemeen bekend ( op dat moment ) dat die niet goed was.
Je kan de datasheet er op naslaan, en dan weet je dat er een probleem is.
tesla heeft dat ook gedaan, en wist dat echt wel al jaren, maar het was beter voor ze om even wat geld te vangen voor een MCU2.
Hadden ze gewoon gezegd "er is een probleem, we weten het, we werken er aan, wacht met dingen doen" dan had ik gewacht.
Of dacht je dat ik het leuk vond om die auto een halve dag af te geven aan Luuk?
Gewoon voor de lol?

Tot slot, als mijn auto dus niet door Luuk of tesla van een andere eMMC zou zijn voorzien, zou er een moment komen dat die helemaal kapot is.
En wel omdat het een ONTWERPFOUT is.
Dacht je echt dat tesla op dat moment gaat zeggen, we vervangen hem voor je onder garantie?
Man man man.
 
  • Like
Reactions: arri
Man man man.
Je haalt een aantal dingen door mekaar en dan wordt het nogal moeilijk om te blijven argumenteren:
  • eMMC
  • 12V batterij
  • 90/85 HV pack
En in weze is Tesla ook een gewone autofabrikant: je kan enkel groeien door inkomsten te maximaliseren en uitgaven te beperken. Lustig nog-niet-defecte eMMC's kosteloos gaan wisselen en claims van 3rd party vervangingen gaan vergoeden botst op heel wat praktische en financiële problemen, en Tesla wil niet slachtoffer worden van frauduleuze claims.

Ik stel voor dat je het hele denken eens omdraait en eens vanuit Tesla het zaakje bekijkt, en dan een oplossing bedenkt die rekening houdt met budget en beperkingen qua service-capaciteit en toelevering van nieuwe, correcte eMMC's.
 
Tesla is wat dat betreft inderdaad een “gewone” autofabrikant. Bij andere fabrikanten zul je tegen exact hetzelfde aanlopen. Ook die staan niet te springen om iets te vervangen wat reeds eerder door een derde partij is vervangen.
In de autowereld ben je soms aan de willekeur van de fabrikant overgelaten.
Ook terugroepacties gaan tergend traag bij anderen en ze zullen het zo lang mogelijk uitstellen. Niet alleen bij Tesla maar dit gebeurt bij alle merken, het maakt niet uit of ze uit Duistanld, Frankrijk, Azië of Amerika komen.
 
  • Like
Reactions: wooter
@wooter: Ik begrijp heel je betoog en ga hier volledig in mee.
Echter vergeet je één punt om te groeien (en dat vergeten tegenwoordig meer en meer zelfstandigen). Dat is, je klanten tevreden houden (en dat wil niet zeggen dat je hun slaaf of sponsor hoeft te zijn).
En ik denk dat sommige klanten vergeten dat dat niet ten alle koste gebeurt. ~80% van je klanten zijn tevreden zonder gezever, ~20% van je klanten zijn niet tevreden ondanks de service die ze krijgen. Soms kan het interessant zijn om die 20% te bedanken en de relatie te beëindigen, want je gaat ze nooit tevreden maken maar veroorzaken wel een drag op de service, die de service op de 80% tevreden klanten negatief kan beïnvloeden.

In dit geval: MCU1 was gewoon traag, en per service bezoek krijg je er niet cpu cycles erbij. De bewering dat een software-update de traagheid kan oplossen is niet onterecht, want dat is ook wat Tesla heeft gedaan. Maar een varken kan je niet doen vliegen. Pakweg 80% van de klanten klagen niet want de meeste functies werken wel vlot genoeg (navigeren, kaart laten zien) en de andere functies gebruiken ze toch niet (browser). 20% van de klanten zijn ontevreden, hebben ergens op het internet van eMMC gelezen en denken dat dat de oplossing van hun problemen is (is het niet). En omdat ze bij Tesla geen oplossing krijgen (want die is er niet) rijden ze naar een 3rd party die hun graag een nieuwe eMMC steken (wie heeft er bij een 3rd party eerst voor een diagnose gevraagd ipv direct de eMMC te laten wisselen?). Dan komt Tesla met een oplossing omdat inderdaad, ook van die 80% tevreden klanten botsen op een defecte eMMC buiten garantie en sommigen naar een 3rd party zijn gegaan omdat dat aanzienlijk goedkoper was. Toch knap dat Tesla dan die kosten van de 3rd party vergoed?

Dus ja, bezoekers die hier trots verklaren dat ze nooit meer een Tesla kopen is effectief goed voor Tesla als bedrijf. Zo een klanten heb je liever niet als klant, en zie je graag bij VW/Audi/BMW/... wat janken omdat ze niet de laatste software krijgen en de dealer niks van EV's kent. En als het product bij de concurrentie beter is, dan zal op een zeker moment Tesla het ook wel voelen, maar daar zijn we nog lang niet aan.

Ik denk dat die 20% van de klanten voor het gemak even vergeten dat je bij de concurrentie een auto koopt, en upgrades enkel beschikbaar zijn door in de configurator een nieuwe auto te bestellen. Tesla heeft zichzelf wat aangedaan door de MCU2 voor Model S en X beschikbaar te stellen, want dat heeft voor velen de auto een 2e leven gegeven, of alleszins de levensduur verlengd. Gezien de problemen met de refresh was dat blijkbaar niet zo erg.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik stel voor dat je het hele denken eens omdraait en eens vanuit Tesla het zaakje bekijkt, en dan een oplossing bedenkt die rekening houdt met budget en beperkingen qua service-capaciteit en toelevering van nieuwe, correcte eMMC's.
Dus ze hebben (toevallig) wel de MCU2's op voorraad (die je zelf moet betalen), maar zijn vergeten de EMMCs bij te bestellen (die Tesla met een verplichte terugroepactie MOET leveren). Inbouwtijd voor de MCU1 is korter, dus servicecapaciteit is geen argument.

Tesla jaagt (zoals Krisja aangeeft) gewoon alle klanten weg met onredelijke service. Die reputatieschade wordt in de toekomst gewoon lastig te herstellen. En het maakt niet uit of het nu de MCU, ACCU of andere garantieonderdelen zijn. Als je niet klantgericht je organisatie inricht, ga je vanzelf ten onder.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik vind een opmerking van ik koop nooit een tesla weer grote onzin. Als je er echt zat van bent verkoop je hem nu al.

Ik durf hier ook wel te zeggen dat de kans heel klein is dat ik ooit een nieuwe Tesla koop. Ten eerste vind ik het nieuwe design zeker van de 3 en de Y niet echt mijn smaak zal ik maar netjes zeggen. En mijn ander punt ik heb in mijn leven nog maar 1 keer een nieuwe auto gekocht. En mijn huidige X moet nog ruim 9 jaar mee want zolang rij ik gemiddeld mijn auto's.

Mijn X heeft ooit een nieuwe eMMC gekregen maar te vroeg is vervangen door de oude versie. Die is nu nog goed en ik mag hem laten vervangen als ik dat wil maar ik krijg geen korting op de MCU2. Dus ik zou eerst de eMMC kunnen laten vervangen en een paar maanden later bijv. de upgrade doen naar MCU2. :oops:
 
Even een splinter uit de balk voor de ogen van Wooter te halen, er wel een heel groot verschil tussen Tesla en de andere automobielfabrikanten.
Terugroepacties van automobielfabrikanten worden uitgevoerd door dealers, Tesla moet het zelf doen, want Tesla heeft geen dealers.
Tesla heeft dus kortere lijnen naar de klant.
De oude BMW heeft nog een importeur en een dealer tussen de klant zitten.
Dit even voor de goed orde.
 
Dus ze hebben (toevallig) wel de MCU2's op voorraad (die je zelf moet betalen), maar zijn vergeten de EMMCs bij te bestellen (die Tesla met een verplichte terugroepactie MOET leveren). Inbouwtijd voor de MCU1 is korter, dus servicecapaciteit is geen argument.

Tesla jaagt (zoals Krisja aangeeft) gewoon alle klanten weg met onredelijke service. Die reputatieschade wordt in de toekomst gewoon lastig te herstellen. En het maakt niet uit of het nu de MCU, ACCU of andere garantieonderdelen zijn. Als je niet klantgericht je organisatie inricht, ga je vanzelf ten onder.
  1. MCU2 was niet zomaar op voorraad. Daar kon je pas in oktober 2020 aan, en dan enkel op afspraak. Misschien is het later beter geworden.
  2. MCU1 is niet zomaar korter qua service. In beide gevallen moet de MCU eruit, maar waar je bij MCU2 gewoon een nieuwe erin steekt, moet je bij MCU1 de chip los solderen en een nieuwe monteren.
Als je je gedwongen voelt om voor MCU2 te kiezen die de levensduur van je auto verlengt, ipv MCU1 die naast een nieuwe eMMC eigenlijk geen verbetering geeft, ja dan vind ik dat wel gek. Als je dat reputatieschade vind, ja, dan is het voor Tesla misschien beter dat je bij de concurrentie gaat shoppen.

Als je je afvraagt waarom ik zo positief ben voor Tesla, moet ik je enkel mijn facturen van Audi, BMW en Tesla laten zien. Doe er voor de lol ook mijn afrekeningen van mijn tankkaarten eens bij, vs de afrekeningen van mijn elektriciteitsleverancier. En dan is mijn nog niet vergoede 500 euro voor mijn 3rd party eMMC vervanging én kosten van MCU2 daarbij meegerekend. Het feit dat mijn Tesla momenteel 70000 kilometer extra op de teller heeft tegenover wanneer ik uit miserie mijn BMW en Audi van de hand deed voor een habbekrats omdat de problemen maar bleven aanhouden, zorgt ervoor dat bij mij Tesla zo een 70000km en zo een 15000 euro betere reputatie heeft dan de concurrentie. En het ding ziet er nog als nieuw uit, rijdt nog als nieuw en is veel slimmer en praktischer dan wat ik van BMW en Audi had.

Jammer dat je ziek bent over 500 euro, maar misschien moet je naar een concurrent gaan waar je zo een facturen niet krijgt. Ik ken er geen enkele 😬
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even een splinter uit de balk voor de ogen van Wooter te halen, er wel een heel groot verschil tussen Tesla en de andere automobielfabrikanten.
Terugroepacties van automobielfabrikanten worden uitgevoerd door dealers, Tesla moet het zelf doen, want Tesla heeft geen dealers.
Tesla heeft dus kortere lijnen naar de klant.
De oude BMW heeft nog een importeur en een dealer tussen de klant zitten.
Dit even voor de goed orde.
Dit ogenschijnlijke verschil heeft weinig vandoen qua service. Ook al zijn de lijnen naar de klant korter, dan nog is Tesla gebonden door de prijzen, productietermijnen en levertermijnen van haar leveranciers, en de capaciteit van haar service centers.

BMW heeft er nog een importeur en dealer bij zitten zodat je bv een slecht gevoel kan krijgen van het product BMW, maar wel een goed gevoel van de dealer BMW omdat ie je plechtig belooft dat ie je onderdelen zonder marge verkoopt. Of dat écht waar is, heb je het raden naar, maar het geeft je een gevoel dat de BMW dealer meedenkt. En vice versa dat als de dealer een steek laat vallen, je wel naar een andere BMW dealer kan rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is wel zo dat er iets veranderd is bij Tesla. Ooit kreeg ik de komplampen in garantie vervangen, toen ik al maanden uit garantie was, omdat ik een vakantiefoto van tijdens de garantieperiode kon tonen waarop je zag dat de lamp al kapot was. Ik had het pas opgemerkt toen ik hier over het systematische probleem. Ik denk dat dit vooral goodwill van de SeC was en dat dat nu niet meer kan.
Ondertussen zie ik weeral verschil in de DLRs. Dat lijkt mij een veel duurder probleem dan de eMMC. En er is ook nog geen definitieve oplossing voor. Neem de upgrade naar MCU2 en je maakt je wagen weer volledig up to date. Kost niet meer dan het onderhoud dat je bespaard hebt.
Ik vind het raar dat er over de DLRs nog geen rechtspraak is.
 
  • Like
Reactions: arri
Ik vind het raar dat er over de DLRs nog geen rechtspraak is.
Goh, een xenon-lamp gaat ook niet eeuwig mee, en een halogeen-lamp helemaal niet.

In se kan je dan argumenteren dat ook LED-verlichting niet eeuwig mee gaat, en dat klopt ook. Ook al beweert OSRAM bijvoorbeeld dat hun LEDs 100000 uren zouden moeten kunnen werken, dan nog krijg je na 11 jaar niet coulance van ze.
 
Goh, een xenon-lamp gaat ook niet eeuwig mee, en een halogeen-lamp helemaal niet.

In se kan je dan argumenteren dat ook LED-verlichting niet eeuwig mee gaat, en dat klopt ook. Ook al beweert OSRAM bijvoorbeeld dat hun LEDs 100000 uren zouden moeten kunnen werken, dan nog krijg je na 11 jaar niet coulance van ze.
Dit zijn niet de lampen die kapot gaan, maar een slechte constructie die voor warmteontwikkeling zorgt op de verkeerde plaats.
En dan nog. Een ganse koplamp moeten vervangen voor een led die kapot is, is een constructiefout. Zelfde probleem met de DC charger, waar ze die volledig vervangen omdat je niet aan de kapotte zekering kan.