Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,121
13,368
Hilversum
De laatste tijd zijn er de nodige berichten verschenen over schermen van 'Classics' die op zwart gingen, airco en muziek die dan niet meer werken etc. Zie bijv. de draadjes:

Preventive eMMC replacement on MCU1

en:

Gebruikers klagen over defecte oudere Tesla's door versleten emmc-chips

Flash Memory on Some Tesla Cars Is Reportedly Burning Out, Causing Major Issues

UPDATE: Tesla Cars Have A Memory Problem That May Cost You A Lot To Repair

Zoals in deze berichten is te lezen gaat op een gegeven moment de eMMC chip op de Media Control Unit (MCU, printplaat achter het grote scherm) stuk door de vele schrijfacties van de Tesla. Dat leidt tot de boven beschreven problemen.
De reparatie ervan door Tesla is kostbaar, denk aan een bedrag in de ordegrootte van ruim 3000 euro. Tesla vervangt dan het gehele scherm met de achterliggende printplaat en zet er eentje in van dezelfde 'soort' weer in. Dus een MCU versie 1 (MCU1) wordt vervangen door een compleet andere MCU1, maar met een werkende eMMC (van dezelfde grootte).

Echter: deze reparatie kan voorkomen worden en hoeft niet zo kostbaar te zijn: de eMMC kan ook tijdig vervangen worden. Deze chip kost slechts enkele tientjes en daar komt dan nog arbeidsloon bij voor het vervangen. Dat is flink minder dan de kosten voor het vervangen van het gehele scherm door Tesla.
Daarbij is het van belang om te weten dat er twee certificaten op de chip staan, die nodig zijn om met de servers van Tesla te kunnen communiceren (voor o.a. app toegang, updates, spotify, remote diagnose etc). De overige zaken die op de chip staan zijn iets minder van belang, zoals de standen van de tripmeters om er ééntje te noemen. De firmware is niet onvervangbaar: die kan simpelweg erop gezet worden.

Het speelt het nu vooral bij de Classic’s (MCU1) tot en met productiedatum februari 2018. Maar als Tesla geen wijzigingen in het intensieve loggen doet, zal het op termijn ook bij de nieuwere (MCU2) Tesla's optreden. Doordat daar 64GB chips ipv de 8GB worden gebruikt, kan het zijn dat het veel langer duurt voordat het probleem zich bij deze 'jongere' Tesla's gaat voordoen.

Er van uitgaande dat je een ca. 4 jaar oude Classic hebt (dat is het moment waarop de problemen zich kunnen gaan voordoen) zijn er (naast de kostbare vervanging van de gehele MCU door Tesla) eigenlijk drie mogelijkheden. Maar let op: het lijkt ook al wel eerder en later te zijn gebeurd.

A) gewoon wachten tot het scherm uitvalt en dan de eMMC vervangen door een groter en kwalitatief goed exemplaar, in plaats van het gehele scherm.
Deze strategie is echter niet zonder risico. Het kan zijn dat de eMMC zodanig slecht is geworden, dat de op de chip aanwezige certificaten niet meer leesbaar zijn. Eventueel kan een data-recovery bedrijf ingeschakeld worden om te trachten de certificaten te lezen, maar er is geen garantie dat dat lukt. Als dat niet lukt zal Tesla alsnog ingeschakeld moeten worden om het weer aan de gang te krijgen via de eerder beschreven vervanging en daaraan gepaard gaande kosten. Helaas werkt Tesla niet mee aan het verstrekken van de unieke bestanden voor je auto, zij bieden uitsluitend een complete vervanging van de MCU aan.

B) niet wachten tot je de certificaten niet meer kan lezen en zorgen dat deze alvast uitgelezen worden. Dan heb je die vooraf gered en kan je verder mogelijkheid A) (wachten tot het fout gaat) kiezen, of:

C) =mogelijkheid B) + de eMMC direct vervangen door een groter en kwalitatief goed exemplaar zoals bijvoorbeeld een 16,32 of zelfs 64GB chip van Swissbit. Dat geeft rust, omdat je weet dat je niet tegen het zwarte scherm aan zal lopen en het probleem door de kwalitatief betere en grotere chip waarschijnlijk de eerste 10 jaar of langer niet weer zal optreden.

Mijn advies: kies voor de gemoedsrust voor mogelijkheid C) of minimaal voor mogelijkheid B) (tenzij geld geen issue voor je is en je Tesla de vervanging dan wel laat doen).

Ik heb zelf mijn ruim 5 jaar oude S voor optie C) gekozen, omdat ik een flinke roadtrip naar Portugal en Spanje ging maken en niet het risico wilde lopen in de hitte zonder airco te komen staan. Het vervangen bleek een lastig gebeuren: mijn eMMC bleek al niet meer goed uit te lezen (zonder signalen in de auto dat hij niet meer goed functioneerde!). Met veel moeite zijn de certificaten er nog afgehaald. Gelukkig was data-recovery dus niet nodig.

eMMC.jpg

Foto: het vervangen van de eMMC

OK, maar hoe regel je optie B) of C) dan?
Voor alle drie de alternatieven moet de MCU uit de auto gebouwd worden. Er zijn een aantal partijen in NL welke je hierbij kunnen helpen. Wanneer je zelf (of met hulp van bijvoorbeeld een forumlid, zoals @Gtech of een garage) de MCU kunt uitbouwen dan kun je terecht in Terneuzen bij Dennis van All Systems Go of in Eindhoven bij @LuckyLuke van Laadkabelwinkel.nl. Beide hanteren dezelfde prijs van rond de €300 voor het uitlezen en vervangen van de eMMC. De tijdsduur is +/- 2 uur. Eventueel kan @LuckyLuke ook bij hem ter plekke de MCU in/uitbouwen, de extra kosten daarvoor kun je bij hem opvragen. Er zit wel een verschil in methodiek, zo kan @LuckyLuke de eMMC al uitlezen voordat deze van de printplaat gedesoldeerd wordt, waarbij Dennis vertrouwt op een externe chip reader. Bij moeilijk uit te lezen chips (bijvoorbeeld die van bouwjaar 2013) werken zij soms samen om de gegevens veilig te kunnen stellen.

Concluderend: Heb je een S of X die al wat ouder wordt en wil je deze nog enige tijd door kunnen rijden zonder zorgen dat je het beruchte “black screen” krijgt? Of doet je huidige MCU1 al vreemd, start deze erg traag op, reboot hij regelmatig spontaan, of zijn er al andere kwaaltjes merkbaar? Overweeg dan om preventief je eMMC chip te laten vervangen door een nieuw en beter exemplaar.

Ik hoop dat het gebeuren met de eMMC door deze post voor veel mensen duidelijker is geworden en iedereen hier zijn voordeel mee kan doen.
 
Dank voor de uitgebreide info Maarten.
Toch heb ik nog een vraag: zijn er aanwijzingen dat de kans dat de eMMC defect raakt een relatie heeft met de kilometers die met de auto worden gemaakt? Oftewel is te verwachten dat de kans dat de eMMC uitvalt bij een S van 2 jaar oud en hoge kilometerstand flink groter dan wanneer er veel minder mee wordt gereden?
 
Duidelijk verhaal en ik zou de vervanging ook meteen laten doen. Ware het niet dat de MCU1 in mijn 2013 vorig jaar al de geest gaf. Vervanging door Tesla kostte 2.199 euro excl. BTW. Daarvoor werd niet alleen de MCU1 vervangen (door opnieuw een MCU1), maar vond ook een upgrade plaats naar LTE.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Dank voor de uitgebreide info Maarten.
Toch heb ik nog een vraag: zijn er aanwijzingen dat de kans dat de eMMC defect raakt een relatie heeft met de kilometers die met de auto worden gemaakt? Oftewel is te verwachten dat de kans dat de eMMC uitvalt bij een S van 2 jaar oud en hoge kilometerstand flink groter dan wanneer er veel minder mee wordt gereden?

Als een auto langere tijd stil staat gaat hij minder loggen. Hij heeft dan ook even nodig om vanuit de ruststand weer op te starten. Als er echter met de auto gereden wordt, wordt er volop gelogd.
Dus is mijn conclusie logischerwijze: ja, de kans is groter.
Probleem is dat er echter ook andere variabelen zijn die meespelen, waar veel over gespeculeerd wordt, maar waar onvoldoende gegevens over bekend zijn om te zeggen hoeveel invloed ze hebben t.o.v. de door jou genoemde vele kilometers. Bijv. variatie in de kwaliteit van de eMMC, temperaturen waaraan de auto is blootgesteld, etc.

Mijn auto deed het nog steeds goed na 5,5 jaar en ca. 260.000 km. Toch bleek de eMMC achteraf vrijwel 'roasted'.
Alleen als ik Spotify èn navigatie tegelijkertijd aan had, kon ik na ca. 20 minuten een spontane reset van de MCU verwachten. Dat heb ik met de nieuwe eMMC niet meer. Dat is eigenlijk het enige verschil dat ik nu kan aangeven (naast mijn verbeterde gemoedsrust :)).
Bij andere auto's was het probleem al eerder, te lezen in verschillende draadjes hier en op het USA-deel van TMC.

Mijn advies, als je langere tijd in de auto wil blijven rijden: trek in ieder geval de investering om de eMMC uit te lezen naar voren, dan heb je een backup van je certificaten. Als hij dan kapot gaat kun je de eMMC altijd vervangen, ook al blijkt de eMMC dan total loss. De meeste berichten die ik heb gelezen is dat de auto dan nog steeds rijdt, maar een aantal dingen als zoals airco, muziek etc. niet meer werken.

Overigens nog een aanvullende opmerking t.a.v. de security. Je hoeft wat dat betreft er niet bang voor te zijn dat @LuckyLuke of Dennis je certificaten uitlezen. De certificaten zijn gekoppeld aan de VIN van je auto, dus een ander heeft er niets aan als hij de auto niet ook heeft. Iedereen moet natuurlijk zelf zijn afwegingen maken. Maar daarmee, en @LuckyLuke en Dennis kennende, was dit voor mij geen enkel issue.
 
Last edited:
Wat zou er gebeuren als je niet de certificaten hebt, maar wel de emmc/mcu de geest geeft.

Zou je dan alsnog de emmc zelf vervangen en door een factory reset alsnog de verbinding met Tesla herstellen. Of zou in deze situatie de service center alsnog een aktie moeten doen om het te herstellen.

Concreet de vraag (dit ga ik dan zelf ook aan service vragen);
Of ze de tooling hier in NL hebben om de auto opnieuw aan te melden in het Tesla netwerk.

Hierbij ga ik er vanuit dat we met certificaten bedoelen; de vpn certificaten en auto identificatie certificaten
 
@Maarten Dank voor de mooie samenvatting.

Waar ik nog wat twijfels over heb:
- mag een eMMC na vier jaar het begeven zonder tegemoetkoming van Tesla?
- wat zijn de risico's als de vervanging misgaat?
- wat zijn de mogelijke reacties bij problemen waarbij Tesla zegt 'ja, maar u heeft zelf aan de 'computer' zitten solderen, dus zoek het zelf maar verder uit'
- enz.

Het verschil tussen circa 4K en 1K (geschat inclusief ombouw) is nogal fors, maar nou net niet genoeg om een auto van 125K veel risico te nemen.

En als laatste puntje: als je overgaat van MCU1 naar MCU2, dan krijg je dus toch sowieso een nieuwe MCC? Dan wacht ik nog een jaartje met mijn december 2017 MS :)

Maar voor de duidelijkheid: ik ben erg blij met dergelijke posts (en het werk van de mensen waar de post op gebaseerd is).
 
Zou ik de classic nog hebben zou die idd al voor preventieve vervanging weg zijn gegaan.

Goede tip die hopelijk door iedereen ter harte genomen wordt, want het is ontzettend zuur als je € 3.500 moet aftikken hiervoor.

Voor diegenen die dat wel moeten, of al gedaan hebben zou ik overwegen om gezamelijk een actie op te zetten richting Tesla, want dit is gewoon een ontwerpfout en totaal onterecht om de volle mep in rekening te brengen. Zeker aangezien er gewoon met de data daar de boel voor een aanzienlijk lager bedrag te fixen valt.
 
@Maarten Dank voor de mooie samenvatting.

Waar ik nog wat twijfels over heb:
- mag een eMMC na vier jaar het begeven zonder tegemoetkoming van Tesla?
- wat zijn de risico's als de vervanging misgaat?
- wat zijn de mogelijke reacties bij problemen waarbij Tesla zegt 'ja, maar u heeft zelf aan de 'computer' zitten solderen, dus zoek het zelf maar verder uit'
- enz.

Het verschil tussen circa 4K en 1K (geschat inclusief ombouw) is nogal fors, maar nou net niet genoeg om een auto van 125K veel risico te nemen.

En als laatste puntje: als je overgaat van MCU1 naar MCU2, dan krijg je dus toch sowieso een nieuwe MCC? Dan wacht ik nog een jaartje met mijn december 2017 MS :)

Maar voor de duidelijkheid: ik ben erg blij met dergelijke posts (en het werk van de mensen waar de post op gebaseerd is).

- Je eerste vraag is er eentje voor juristen...
- Je tweede vraag: er kan volgens mij weinig misgaan. Er werd er althans bij mij, ondanks de lastige problemen met mijn eMMC, gewoon voor gezorgd dat het werkte. Het is minder spannend dan het lijkt. Uiteindelijk kan er natuurlijk als laatste redmiddel altijd een nieuwe MCU door Tesla in gezet worden, maar volgens mij zal dat niet nodig zijn.
- Je derde vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet wel dat de vervanging van de eMMC in Amerika al bij veel mensen is gedaan, zie de draadjes in post#1. Misschien kan je een analogie zien bij het gebruik van velgen die niet van Tesla zijn. Met daarvan afgeleide problemen wil Tesla zich niet bemoeien en dat snap ik wel. Maar ze verbannen niet direct je auto. Het is nog even terra incognita. Dus als je MCU kapot zou gaan, zal Tesla je de volledige MCU in rekening brengen (maar dat doet Tesla sowieso al ;)).
Ik ga er van uit dat mensen die de eMMC vervangen dat natuurlijk pas doen als de garantie al verlopen is.

Tenslotte: ik moet het omzetten van een MCU1 naar een MCU2 nog zien. Ja, er is over getweet door Elon, maar het is voor zover ik weet nog nergens gedaan (vind ik ook een ander onderwerp dan dit draadje). En als het dan toch mogelijk is, dan zie ik vooralsnog geen barrières door de vervangen eMMC.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: horta and Hbrink
Dank voor de uitgebreide info Maarten.
Toch heb ik nog een vraag: zijn er aanwijzingen dat de kans dat de eMMC defect raakt een relatie heeft met de kilometers die met de auto worden gemaakt? Oftewel is te verwachten dat de kans dat de eMMC uitvalt bij een S van 2 jaar oud en hoge kilometerstand flink groter dan wanneer er veel minder mee wordt gereden?

een aantal factoren spelen mee vwb de veroudering vd chip:
1) Aantal uren dat de mcu “aan” heeft gestaan dwz niet in deep sleep/ slaap stand stond.
2) Aantal uren dat de auto gereden heeft.
3) De omgevingstemperstuur.
De slechts mogelijke combi is dus bijv. een taxi in Madrid.

Duidelijk verhaal en ik zou de vervanging ook meteen laten doen. Ware het niet dat de MCU1 in mijn 2013 vorig jaar al de geest gaf. Vervanging door Tesla kostte 2.199 euro excl. BTW. Daarvoor werd niet alleen de MCU1 vervangen (door opnieuw een MCU1), maar vond ook een upgrade plaats naar LTE.

4G upgrade kan in principe meteen mee gedaan worden dat is geen extra werk. Onderdeel kost rond de €100 vrij via Tesla verkrijgbaar.

Wat zou er gebeuren als je niet de certificaten hebt, maar wel de emmc/mcu de geest geeft.
Zou je dan alsnog de emmc zelf vervangen en door een factory reset alsnog de verbinding met Tesla herstellen. Of zou in deze situatie de service center alsnog een aktie moeten doen om het te herstellen.
Concreet de vraag (dit ga ik dan zelf ook aan service vragen);
Of ze de tooling hier in NL hebben om de auto opnieuw aan te melden in het Tesla netwerk.
Hierbij ga ik er vanuit dat we met certificaten bedoelen; de vpn certificaten en auto identificatie certificaten

Tesla werkt daar niet aan mee. Wanneer de emmc niet meer uit te lezen valt cq de certificaten niet aanwezig zijn dan rest niets anders dan Tesla de gehele mcu te laten vervangen a €3k.
De kans hierop is overigens erg klein, met mijn methode kan de chip al uitgelezen worden voordat deze er af gesoldeerd wordt. Ik ben nog geen auto tegen gekomen waar de emmc dermate beschadigd was waardoor de certificaten niet meer leesbaar waren.

@Maarten Dank voor de mooie samenvatting.
Waar ik nog wat twijfels over heb:
- mag een eMMC na vier jaar het begeven zonder tegemoetkoming van Tesla?
- wat zijn de risico's als de vervanging misgaat?
- wat zijn de mogelijke reacties bij problemen waarbij Tesla zegt 'ja, maar u heeft zelf aan de 'computer' zitten solderen, dus zoek het zelf maar verder uit'
- enz.
Het verschil tussen circa 4K en 1K (geschat inclusief ombouw) is nogal fors, maar nou net niet genoeg om een auto van 125K veel risico te nemen.
En als laatste puntje: als je overgaat van MCU1 naar MCU2, dan krijg je dus toch sowieso een nieuwe MCC? Dan wacht ik nog een jaartje met mijn december 2017 MS :)
Maar voor de duidelijkheid: ik ben erg blij met dergelijke posts (en het werk van de mensen waar de post op gebaseerd is).
- dat is lastig om te antwoorden. ook mobiele telefoons hebben dit soort issues bijv, alleen gaan die vaak niet zo lang mee voordat zoiets zich openbaart.
- in het aller slechtste geval wanneer er geen gegevens van de oude emmc gelezen kunnen worden dan zal de mcu door Tesla vervangen moeten worden. ik ben dit nog niet tegen gekomen maar het zou in theorie kunnen voorkomen, zie bovenstaande.
- monteurs kunnen dat met de normale tools welke zij gebruiken (de “Toolbox” gui software op hun laptops) niet zien. Alleen wanneer vanuit usa engineering handmatig zou worden ingelogd in de mcu zouden ze dat in theorie kunnen zien. Sowieso is het de vraag in hoeverre dat invloed zou hebben, dit hele issue speelt eigenlijk alleen voor auto’s welke niet meer onder garantie vallen (muv accu/drivetrain garantie dan).

Tot slot nog een laatste algemeen advies:
Wanneer je auto nog niet al te oud is of nog weinig kilometers heeft gelopen en er geen verdachte klachten zijn zoals regelmatige spontane reboots, erg traag opstarten, software updates die mis gaan, etc zou ik gewoon nog lekker blijven doorrijden. Behalve als je echt dit preventief zou willen laten doen voor je eigen gemoedsrust.
Maar wanneer je auto al wat ouder is of veel km’s heeft gemaakt of zelfs je mcu kuren begint te vertonen dan kan het snel gaan. Bij mij duurde het slechts een paar weken vanaf de eerste keer dat het scherm zwart bleef tot het punt dat hij totaal niets meer deed.
 
Last edited:
@LuckyLuke schreef: “4G upgrade kan in principe meteen mee gedaan worden dat is geen extra werk. Onderdeel kost rond de €100 vrij via Tesla verkrijgbaar.”

@LuckyLuke kun je dat even bevestigen? Als de MCU eruit is kun je, mits je het 4G onderdeel hebt, de 3G houder tegen een 4G houder vervangen? Plaats je de oude Sim kaart over en die werkt dan “opeens” met 4G snelheid of heb je ook een nieuwe SIM kaart van Tesla nodig die aan mijn auto gelinkt moet worden ?
 
Last edited:
Hi,

Heb het in juni laatstleden aan den lijve ondervonden... .
Ik heb er toen een aparte topic voor gestart.

Mijn geluk was dat de auto nog maar 50k op de teller had en nog binnen de 4 jaar, dus een nieuw scherm gekregen met nu LTE in plaats van het originele 3G.

Als je het voor hebt moet je er niet op rekenen om nog veel te rijden. Opladen kan niet meer, niks wat enigszins gerelateerd is aan je grote scherm ( audio, nav, lichten zelf inschakelen, airco, parkeersensoren, camera, ... ) werkt nog, de auto is dan ook zeer moeilijk gestart te krijgen en als je al rijdt heb je een speedo in miles in plaats van kmh.

Xavier
 
Er zit wel een verschil in methodiek, zo kan @LuckyLuke de eMMC al uitlezen voordat deze van de printplaat gedesoldeerd wordt, waarbij Dennis vertrouwt op een externe chip reader. Bij moeilijk uit te lezen chips (bijvoorbeeld die van bouwjaar 2013) werken zij soms samen om de gegevens veilig te kunnen stellen.
 
@LuckyLuke schreef: “4G upgrade kan in principe meteen mee gedaan worden dat is geen extra werk. Onderdeel kost rond de €100 vrij via Tesla verkrijgbaar.”

@LuckyLuke kun je dat even bevestigen? Als de MCU eruit is kun je, mits je het 4G onderdeel hebt, de 3G houder tegen een 4G houder vervangen? Plaats je de oude Sim kaart over en die werkt dan “opeens” met 4G snelheid of heb je ook een nieuwe SIM kaart van Tesla nodig die aan mijn auto gelinkt moet worden ?

Dat is plug en play: printplaatje vervangen (3 schroefjes en 3 of 4 stekkertjes, Sim kaart overzetten (wanneer je nog geen externe Sim hebt), mcu opnieuw starten en klaar is Kees, er hoeft niks van configuratie oid aangepast worden.
 
Dit is toch wel een hele domme fout van de software engineers bij Tesla. Ik werk bij een veel kleiner bedrijf, waarbij we ook apparatuur maken dat circa 10 jaar mee moet gaan. Het aantal write-cycles van dit soort chips is bekend en over het algemeen maak je aanpassingen zodat je minder vaak hoeft te schrijven (write-caching, logging beperken, ...) of je gaat overprovisioning doen zodat je de writes beter verdeelt (moet je onderliggende bestandssysteem en/of controller ook aan meewerken). Eigenlijk een beetje een amateuristische fout. Logging zet je op heel beperkt en als er problemen zijn, dan ga je die tijdelijk verhogen. Inderdaad lastig als je achteraf wat wilt zien, maar het alternatief is inderdaad je flash kapotschrijven.

Overigens heb ik vaker het idee dat Tesla de limieten vaak opzoekt en er overheen gaat. Va de (vergeelde) schermen heb ik ook al regelmatig gelezen dat dit geen automotive grade schermen zijn, maar schermen bedoeld voor de industrie. Ook de airco-pomp is van Mercedes (althans volgens de mobile ranger), maar er zit denk ik wel een verschil tussen een gewone personenauto koelen of een accu die aan een 140kW supercharger hangt. Bij deze chips kun je ook stellen dat ze de grenzen teveel hebben opgezocht door ze niet voldoende te over-provisionen (of gewoon de logging te beperken).

Tesla begint overigens wel steeds meer Apple trekjes te krijgen. Bij een defect aan een klein onderdeel is het meteen een hele dure vervanging van het hele board. Zelf vervangen wordt actief tegengewerkt, omdat ze niet meewerken aan het terugplaatsen van de benodigde certificaten. Apple heeft tegenwoordig dezelfde ellende. Gesoldeerde SSD's, waardoor je bij een klein defect een ander (duur) mainboard moet kopen en ook je data kwijt bent. Zelf nieuwe hardware plaatsen wordt ook steeds lastiger gemaakt, doordat onderdelenvoorziening voor third-parties erg lastig is.
 
Het speelt het nu vooral bij de Classic’s (MCU1) tot en met productiedatum februari 2018.
Dit is een verkeerde omschrijving. Na Q1/2016 zijn het geen ‘classics’ meer maar facelifts. Ook na de classics (facelifts) werd MCU1 nog ingebouwd tot idd februari 2018.
En nog een inhoudelijke opmerking. Er zou een update zijn waardoor de MCU1 wagens niet meer zo veel loggen. Iemand een idee of wat de impact op de probabiliteit is?
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Ik zie geen enkel verschil in de hoeveelheid logging t.o.v. voorheen (momenteel op firmware 2019.32.12.2)
Bijvoorbeeld elke seconde welke temperatuur de cabine heeft:
Code:
2019-10-20T12:16:37.664925-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '17.000' (was '16.900')
2019-10-20T12:16:38.666053-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '16.900' (was '17.000')
2019-10-20T12:16:39.665315-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '17.000' (was '16.900')
2019-10-20T12:16:40.664995-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '16.900' (was '17.000')
 
  • Informative
Reactions: horta