TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Netherlands Charging Infrastructure

Discussion in 'Wiki' started by widodh, Jun 28, 2013.

Thread Status:
The first post in this thread is a WikiPost, and can be edited by anyone with the appropriate permissions.
  1. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    English: Just like in the US, not all (future) Model S owners in The Netherlands are fully up to date about charging their Model S.

    This wiki is here to help them getting informed about charging infrastructure. This Wiki will also cover expanding the infra at their homes, so it specifically targeted towards the Netherlands and rules which apply there.

    The rest of this Wiki will be in Dutch.

    Voor alle belgen
    Ik wil niemand benadelen, maar deze wiki zal ook zaken als vastrecht behandelen die in Nederland en België anders zijn. Uiteraard is 3-fase spanning in Nederland en België het zelfde, dus deze Wiki heeft ook voor de belgen voldoende informatie.

    Oplaadinfrastructuur


    Elke ochtend met een "volle tank" beginnen, dat is een groot voordeel aan een elektrische auto. Niet meer langs het tankstation, maar gewoon thuis in pluggen en klaar ben je.

    Om dit te realiseren heb je wel een goede laad infrastructuur nodig. Hierbij is het van groot belang dat het laden veilig verloopt. Een elektrische auto belast voor een langere tijd het netwerk in je huis met een hoog vermogen en dan is een veilige infrastructuur van groot belang.

    Een laadpaal


    Een groot misverstand wat bestaat is dat men denkt de de laadpaal ook de "lader" van de accu in de auto is, dit is echter bij normaal laden (dus niet snelladen) niet het geval.

    De stroom die uit ons electriciteitsnetwerk komt is wisselspanning (AC), dit moet echter worden omgezet in gelijkspanning (DC) door de lader. Dit gebeurd bij normaal laden door de lader in de auto.

    Wanneer je de auto aan een laadpaal koppelt communiceren de auto en de laadpaal met elkaar over onder andere het maximale laadvermogen. Als alles in orde is begint de laadpaal stroom te leveren aan de auto waarna het laden begint.

    Een laadpaal kan je dus zien als een intilligent stopcontact. Ook is hij veiliger, want standaard staat er geen stroom op de pinnen, totdat pas aan alle criteria is voldaan, dan begint het laad proces.

    Om die reden wordt een laadpaal in technische termen een EVSE genoemd: "Electric Vehicle Supply Equipment"

    De publieke laadpalen in Nederland doen nog wat meer controles, zo moet je de laadpaal met een pas vrijgeven. Deze controleert dan of je mag laden en zorgt ook dat je een rekening krijgt voor de verbruikte kWh's.

    Een paar interessante links over EVSE:

    * What is EVSE? Its all about
    * Charging station - Wikipedia, the free encyclopedia
     
Thread Status:
The first post in this thread is a WikiPost, and can be edited by anyone with the appropriate permissions.

Share This Page