Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Netto capaciteit SR+ 2020 (Fremont)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik plaats deze toch maar even hier hoewel ik al zo’n 6 jaar elektrisch onderweg ben en dus niet echt een newbe maar wellicht zie ik iets over het hoofd ?

Ik heb met de zoekfunctie niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden op de netto capaciteit van de SR+ in Nederland. In het Amerika deel zie ik 55kWh(50 netto) maar dat haal ik bij lange na niet.

Mijn SR+ met maar 20k op de teller ziet vooral de AC lader thuis en ik laad altijd tot 80 procent. Ik gebruik altijd de procent weergave omdat de km'ers indicatie weinig bruikbaar is. Echter viel het mij op dat ik als ik van 80 naar 30 procent rij ik altijd 22 kWh heb verbruikt. 50 procent staat dus gelijk aan 22 kWh. Dus zou ik netto ongeveer 44 kWh tot mijn beschikking hebben.


Ik had vandaag een wat langere rit en daarom eens opgeladen naar 100 procent. ( dit heb ik nu in totaal nu een keer of 5 gedaan afgelopen jaar )


Bij 100 procent krijg ik 355 km als ik switch naar km weergave. Om invloed van koude uit te sluiten heb ik de auto opgeladen van 40 naar 100 procent vanaf 3.00 uur in de nacht. (3x16A) Vanmorgen om 7.30 tot 8.30 de preheat aangezet. De accu was dus vol en warm bij vertrek.


Vervolgens ben ik gaan rijden en heeft mijn bijrijder wat foto’s gemaakt van State of Charge en het aantal verbruikte kWh. Ik heb dit in een overzicht gezet.


Vervolgens heb ik bij 10 procent de navigatie op een SUC gezet en ben er naar toe gereden. De auto ging niet voorverwarmen dus de accu was warm genoeg. Laadsnelheid op een V2 SUC piekte op 132kw. De accu was dus warm genoeg.


Mijn conclusie is dat ik slechts 45 kWh tot mijn beschikking heb. Ik had verwacht dat dit meer zou zijn. Zijn er meer SR+ rijders die dit ervaren ?


Op of aanmerkingen op mijn reken methode hoor ik ook graag

gD5PlxV.jpg


5sRZhJu.jpg


Va1O0FW.jpg
 
Je doet impliciet een aantal aannames. Onder andere dat bij 0% of 0km je niets meer beschikbaar hebt. Terwijl je vaak nog steeds kunt doorrijden dan. Oftewel 0 is niet precies 0.
Ook ga je er van uit dat alle verbruik wordt weergegeven in het aantal verbruikte kWh. Ook deze aanname is al in meerdere discussies en draadjes in twijfel getrokken.

Dus je vraag is terecht, je aangenomen conclusie daarentegen is met een korrel zout te nemen.
 
Klopt, echter bij gebrek aan een OBD tool (op dit moment ) reken ik met de cijfers die ik heb. Hoe groot is de korrel zout is dan de vraag.

Ik neem aan dat het gebruik van de clima bij het gebruik in zit. Stil staan met sentry aan vermoedelijk niet.

Deze rit was echter heen en terug met slechts 1 stop van een uur met sentry mode dus dat deel zou ik er vanaf moeten halen.
Sentry mode schijnt slechts 1kWh per 24 uur te gebruiken. De rest is echt rijden.

Welke variabelen zouden nog meer van invloed zijn ?
 
Ik ervaar met een LR awd wat vergelijkbaars. (Shame on me; ik sta nog wel op km weergave) Waar voorheen 100% = 499km was heb ik na 50.000km 100% = 470km. Lange tijd heb ik geladen tot 80% en vaak niet onder de 20% alweer aan de stekker. Laden aan de 11kw paal en incidenteel aan de supercharger.

Afgelopen weken heb ik het laden op 90% gezet in de hoop dat het bms zich hersteld. Geen resultaat. Nu ook al 2x naar 10% leeggereden, geladen naar 100% en weer leegrijden. Heeft ook resultaat.

Moet ik maar aan het "verlies" wennen?
 
[QUOTE

Welke variabelen zouden nog meer van invloed zijn ?

Ik doe even een gokje: Je hebt neem ik aan de verwarming wel aan gehad? Zetelverwarming?

Je zou ook andersom kunnen meten: Volledig leegrijden en terug 100% volladen. Enkel je laadverlies aftrekken ( Ome Björn heeft daar ergens wel eentabelletje van gemaakt) en je hebt denk ik al een betere inschatting.
 
[QUOTE

Welke variabelen zouden nog meer van invloed zijn ?

Ik doe even een gokje: Je hebt neem ik aan de verwarming wel aan gehad? Zetelverwarming?

Je zou ook andersom kunnen meten: Volledig leegrijden en terug 100% volladen. Enkel je laadverlies aftrekken ( Ome Björn heeft daar ergens wel eentabelletje van gemaakt) en je hebt denk ik al een betere inschatting.

Verbruik van de verwarming zit opgenomen in het verbruik, zou heel raar zijn als dat niet zo is. Stoelverwarming zal max 150 watt, op stand 1 nog veel minder. Het is niet niks maar verwaarloosbaar op een tijdbestek van zo'n 3 uur rijden.


Overigens kan ik ook alleenmaar jaloers zijn op jouw verbruik in deze tijd vh jaar! Hoe heb jij deze 270km gereden?

Ik rijd veelal snelweg of 80 wegen en moet mijn best doen om op 180wh uit te komen.

Combi snelwegen en N wegen, klein stukje binnendoor. Cruise op 106km/u
 
Inderdaad, ik kwam tot bijna dezelfde berekening. Batterij Sr+ heeft ongeveer 46 a 47 kw capaciteit. Mijn verbruik doorheen het jaar ligt ook op 165wh/km , rond 150 in de zomer en rond 175 wh/km in de winter. Sr+ is een stuk zuiniger dan long- range wegens maar 1 motor en enkele honderden kilo's lichter.
Daarbij is de Model 3 SR+ een pak zuiniger dan de ID.3 die ik een tijd geleden heb proefgereden.
 
Ik ervaar met een LR awd wat vergelijkbaars. (Shame on me; ik sta nog wel op km weergave) Waar voorheen 100% = 499km was heb ik na 50.000km 100% = 470km. Lange tijd heb ik geladen tot 80% en vaak niet onder de 20% alweer aan de stekker. Laden aan de 11kw paal en incidenteel aan de supercharger.

Afgelopen weken heb ik het laden op 90% gezet in de hoop dat het bms zich hersteld. Geen resultaat. Nu ook al 2x naar 10% leeggereden, geladen naar 100% en weer leegrijden. Heeft ook resultaat.

Moet ik maar aan het "verlies" wennen?

De vuistregel bij een Tesla met grote accu en netjes laden:
  • 1e 50k verlies je minimaal 5%
  • elke volgende 50k verlies je minimaal 1-2%
Dus -> 50k op de teller = 95% resterend -> 499km*0,95 = 474 km. Daar zit je maar 4 km vanaf.
Ik zou me nu nog geen zorgen maken ;)
 
Ik ervaar met een LR awd wat vergelijkbaars. (Shame on me; ik sta nog wel op km weergave) Waar voorheen 100% = 499km was heb ik na 50.000km 100% = 470km. Lange tijd heb ik geladen tot 80% en vaak niet onder de 20% alweer aan de stekker. Laden aan de 11kw paal en incidenteel aan de supercharger.

Afgelopen weken heb ik het laden op 90% gezet in de hoop dat het bms zich hersteld. Geen resultaat. Nu ook al 2x naar 10% leeggereden, geladen naar 100% en weer leegrijden. Heeft ook resultaat.

Moet ik maar aan het "verlies" wennen?
How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity
leuk om eens door te lezen over BMS.
 
Ik heb met Pasen met mijn 2020 SR+ een retourtje Toscane gedaan met heen en terug ruim 1400km. Beide ritten heb ik gereden in ca 18 uur inclusief laden en 2 extra koffiestops bij de Autogrill in Italie. Ik heb gisteren de data van deze ritten in Teslamate bekeken en dit zijn mijn observaties:
1) met een SR+ kun je prima afstanden van 1400km doen
2) zo ver mogelijk leeg rijden (plannen op 2%) maakt per laadstop 5 minuten verschil
3) vertraging door weer en verkeer hebben op een lange rit meer impact dan de keuze voor SR+ vs LR
4) Na 15 maanden, 40k km en 3 vakanties in Italie waren dit mijn eerste ritten boven 1000km
5) SuC v3 piekt hoger boven 150kW maar bij 30kWh laden zie ik geen verschil in totale laadtijd tov SuC v2 voor mijn 2020 SR+

on topic: netto capaciteit van mijn 2020 SR+ is 47,5 kWh
 
Last edited:
Ik heb de 1000km van Tesla Bjorn voor de SR+ nog eens teruggekeken en in abrp een 1000km test gesimuleerd op de A31 in Duitsland. Met de reistijden en verbruikscijfers die abrp laat zien heb ik een excelletje gebakken waar ik voor alle snelheden tussen 80 en 180 en voor drie snellaadscenarios 5%-65%, -70% en -75% de reistijden, aantal laadstops en snellaadkosten uitreken en in een grafiek zet.

De modelresultaten sluiten redelijk aan bij de 10:30u in Bjorns 1000km en ook de 270km hierboven is plausibel.

Voor alle SR+ rijders die net als ik de 10:30u van Bjorn al geweldig vinden: 9 en een half uur is volgens dit model ook mogelijk!

En voor de hypermilers laat dit model zien dat je met SR+ 1000km kan rijden met 3 keer snelladen bij Ionity voor €60.


F3E20312-4A06-4028-9CCF-155207E417C7.png
 
Last edited: