Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk wel. Ik zag thuis het ikoontje voor opwarmen al aan mijn thuislader (7,4kW).

Ok. En dat voorverwarmen begon onderweg naar huis?
Ik wist niet dat dit kon.

Kan me niet voorstellen dat het verbruik van het voorverwarmen van de battery pack opweegt tegen het 'langzame' laden via AC.
Zelfs voor een 11kW charger.
Het verlies van koud starten met laden bij een AC lader is immers zowel in energie als in tijd relatief laag.
Voor DC ligt dit natuurlijk anders.

Heel misschien nog dat voor een 22kW AC voorverwarmen wel nuttig kan zijn.
Maar de MY haalt deze snelheid toch niet.
 
Je accu pack voorverwarmen om te laden heeft geen zin voor laden op AC.

Dus tenzij je thuis een Supercharger op je oprit hebt staan heeft voorverwarmen geen zin.

En als je onderweg wilt laden bij een snellader, dan is voorverwarmen wel weer handig om sneller de max laadstroom te krijgen.
En dat wordt dan weer vanzelf geregeld als je de lader in je route opneemt.
Je accu pack voorverwarmen bij AC laden heeft zeker wel zin. Ik heb afgelopen week twee keer in Oostenrijk geladen met een koud accupack. Zodra je de auto aan de lader hangt, wordt eerst het accupack opgewarmd en dan zie je dat de auto met max 3kWh wordt geladen. Pas na een half uur tot drie kwartier loopt de laadsnelheid op tot 11kWh.

Het punt is alleen dat je de accu voor AC laden alleen kunt voorverwarmen middels gepland vertrek. Tijdens het rijden wordt de accu ook warm alleen duurt dat soms een tijdje.
 
Een LFP accu mag absoluut niet worden opgeladen bij temperaturen onder nul. Bij temperaturen rondhet vriespunt zal de auto dan wel altijd eerst de accu gaan verwarmen voordat er geladen kan worden. Ik weet niet wat de samenstelling is van de Tesla LFP, als hij een Ytrium toevoeging heeft mag hij langzaam opladen onder nul. Maar volgens mij gebruikt alleen Winston Ytrium.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1