Ik lijd even ook aan upgraditis en was aan 't spelen met range (via
ABetterRoutePlanner, die ik wel goed vind): range is voor mij alleen van belang bij road trips, dus gewoon even een route genomen van thuis naar centraal Zwitserland, 757 km.
- S75 (kost, fully loaded, 100kEUR): 1u45 laadtijd onderweg (da's in de veronderstelling dat de nieuwe 75's geen software limited 85's zijn, anders is het 1u27 laden)
- S100D (kost 132kEUR): 1u03 laadtijd onderweg.
Van het prijsverschil van 32kEUR (of 27kEUR, als je 75D vergelijkt met 100D) zal je bij wederverkoop na 4 jaar of zo ook nog wel iets overhouden, laat ons voor 't gemak zeggen de helft.
Dus de vraag is of je 32kEUR x 50% = 16kEUR wil betalen voor 42 minuten (of misschien zelfs 24 minuten) minder laadtijd onderweg.
Stel dat je 4 road trips maakt per jaar : 8x42 = 5u36m
Stel dat je je wagen 4 jaar houdt: 22u24m "tijdverlies"
16kEUR/22u24m = zo'n 715 EUR per uur...
Dus ik
verdien 715 EUR, per uur wachten, als ik voor een S75 kies ipv een S100D
. Mooi uurtarief, a priori, om te chillen (nee, niet om te werken - als ik dàt doe, kan ik meestal mijn eigen uurtarief er nog bovenop doen - perfect geval van double billing
).
Nu, iedereen heeft zijn eigen profiel natuurlijk - als je meer dan 250km per dag doet voor je werk is het een ander verhaal.
NB: ter referentie:
X75D: 1u50 laden
X100D: 1u20 laden
Model 3 Short Range: 2u00 laden
Model 3 Long Range: 1u11 laden (wow!, trouwens, zoals
@CO2CLEAN al opmerkte)