Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

New kid in town.....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Dan zal ik wel weer de zwakkeling zijn.....ik heb jaren een Porsche 911 gehad... Tijdens een rit van Amsterdam naar Berlijn zei mijn vrouw...waarom rij je zo zacht(reed op dat moment 165km/pu).

Ben benieuwd naar haar reactie als ik het pedaal van mijn toekomstige S goed indruk bij een stoplicht....

Mijn vrouw is ook van het type "iedereen rijdt hier te traag op de baan". Daarbij is de auto te stil voor haar: telkens als zij met de S op de autostrade rijdt beseft ze plots uit het niets dat ze 190km/u rijdt (uiteraard in Duitsland *kuch*)... Het zal me leren om een snelle, stille auto te kopen ;)
 
Dan zal ik wel weer de zwakkeling zijn.....ik heb jaren een Porsche 911 gehad... Tijdens een rit van Amsterdam naar Berlijn zei mijn vrouw...waarom rij je zo zacht(reed op dat moment 165km/pu).

Ben benieuwd naar haar reactie als ik het pedaal van mijn toekomstige S goed indruk bij een stoplicht....
Accelereren in enkele seconden naar de 100 is heel iets anders dan een beetje doorrijden. Toen ik onderstaande foto maakte, lang lang geleden, met 1 hand met m'n Nokia lag mijn vrouw een dutje te doen naast me. (Was in Duitsland, alleen en die bak lag nog steeds als een huis).
 

Attachments

  • Afb018.jpg
    Afb018.jpg
    148.9 KB · Views: 66
  • Like
Reactions: GIO1974 and is3
Ja ik zie dat de Tesla community op het forum erg behulpzaam is, erg tof om te zien :), maar op korte termijn op welke wijze proefrijden gaat bij mij niet lukken (morgen een bruidsreportage die ik niet kan verplaatsen, denk niet dat de bruid het een tof idee vindt als ik aan hun vraag of ze hun bruiloft even een weekje uit kunnen stellen;) )

Maar ik vind dat de verkooporganisatie hier ook wat harder in mag lopen, de proefrit in kwestie zou ik als verkoper meteen hebben aangeboden bij de aanvraag van de financial lease offerte (ik heb zelf bij een premium merk, Duitse ster, wat jaartjes meegedraaid als controller). Dat ik daar expliciet, na ruim een week mailcontact, om moet vragen vind ik een beetje vreemd.

Simpel op afstand tekenen bij het kruisje bij een wagen van €140k, gaat mij net iets te ver. Waar het nu op neer komt is of ik even voor 1 augustus kan tekenen voor iets waarvan ik pas volgende week weet of het wat is.

Ik kan me goed voorstellen dat dit anders is dan je verwacht. Mocht het nog relevant zijn mijn ervaring met Tesla Rotterdam en De Lage Landen (die fin lease aanbiedt) is de afgelopen weken juist erg positief geweest. Klantvriendelijk en redelijk relaxed mbt de 'deadline' die nu dus ook niet zo hard lijkt te zijn. Hopelijk ga je dat ook nog ervaren, want er komen vast andere acties, maar 0,4% fin lease op het bedrag van deze auto is best een goeie deal :)
 
We zijn weer een stapje verder. We gaan zaterdag in een S en X proefrijden. Ben dan even benieuwd naar de reactie van mijn teerbeminde... (FYI: 0-100 cijfers boeien haar niks)

Als het een X wordt en je twijfelt nog over de range... toen ik twee weken terug twijfelde over de MX75d, wisten ze me te vertellen dat er nog een paar exemplaren MX90D onderweg naar NL waren, maar dat Tesla vrij plotseling besloten had de 90d uit het nl aanbod te halen. Voordeel van bijna 10k korting en levering binnen paar weken. En...de 0,4% fin lease aanbieding goldt daar ook voor (wat ik begreep geldt dat alleen voor de 'lichtere' uitvoeringen).
Dus wellicht interessant ernaar te vragen. :)
 
Ik lijd even ook aan upgraditis en was aan 't spelen met range (via ABetterRoutePlanner, die ik wel goed vind): range is voor mij alleen van belang bij road trips, dus gewoon even een route genomen van thuis naar centraal Zwitserland, 757 km.

- S75 (kost, fully loaded, 100kEUR): 1u45 laadtijd onderweg (da's in de veronderstelling dat de nieuwe 75's geen software limited 85's zijn, anders is het 1u27 laden)
- S100D (kost 132kEUR): 1u03 laadtijd onderweg.

Van het prijsverschil van 32kEUR (of 27kEUR, als je 75D vergelijkt met 100D) zal je bij wederverkoop na 4 jaar of zo ook nog wel iets overhouden, laat ons voor 't gemak zeggen de helft.
Dus de vraag is of je 32kEUR x 50% = 16kEUR wil betalen voor 42 minuten (of misschien zelfs 24 minuten) minder laadtijd onderweg.

Stel dat je 4 road trips maakt per jaar : 8x42 = 5u36m
Stel dat je je wagen 4 jaar houdt: 22u24m "tijdverlies"

16kEUR/22u24m = zo'n 715 EUR per uur...

Dus ik verdien 715 EUR, per uur wachten, als ik voor een S75 kies ipv een S100D :). Mooi uurtarief, a priori, om te chillen (nee, niet om te werken - als ik dàt doe, kan ik meestal mijn eigen uurtarief er nog bovenop doen - perfect geval van double billing :p).

Nu, iedereen heeft zijn eigen profiel natuurlijk - als je meer dan 250km per dag doet voor je werk is het een ander verhaal.

NB: ter referentie:

X75D: 1u50 laden
X100D: 1u20 laden
Model 3 Short Range: 2u00 laden
Model 3 Long Range: 1u11 laden (wow!, trouwens, zoals @CO2CLEAN al opmerkte)
 
Last edited:
Range is voor mij van dagelijks belang. Momenteel doe ik 200km per dag in ideale verkeers- en weersomstandigheden. Wat als ik straks die 200km per dag ga doen in winterse omstandigheden, met -5 oostenwind en file? Wellicht een ideetje voor de ANWB om de praatpalen te vervangen voor laadpalen? ;)

Daarbij heb ik mijn vrouw al zover gekregen voor de 100D, als ik haar uitleg dat we goedkoper uit zijn met een 75D maar tussentijds/onderweg meer moeten laden, 45 minuten per sessie, denk ik niet dat ze daar voor te porren is.
 
De WAF (Wife Acceptance Factor) is niet te onderschatten. Als ze al in jouw piste meedraait van "100" ipv "75", niet twijfelen en hoedje af voor jouw kunde. Ik zit momenteel plots in een WAF fase eerder die ik echt niet zag aankomen. De WAF "ik zie liever de S dan de X" fase, hoewel ik zelf in de "I'll sign, but which colour would you prefer" fase dacht te zitten toen we de SeC binnengingen voor de champagne. Damnit !!!
 
Range is voor mij van dagelijks belang. Momenteel doe ik 200km per dag in ideale verkeers- en weersomstandigheden. Wat als ik straks die 200km per dag ga doen in winterse omstandigheden, met -5 oostenwind en file? Wellicht een ideetje voor de ANWB om de praatpalen te vervangen voor laadpalen? ;)

Daarbij heb ik mijn vrouw al zover gekregen voor de 100D, als ik haar uitleg dat we goedkoper uit zijn met een 75D maar tussentijds/onderweg meer moeten laden, 45 minuten per sessie, denk ik niet dat ze daar voor te porren is.

200 per dag is ook met een 75 met flinke wind en kou meer dan prima te doen. File is overigens niet zo rampzalig voor het energiegebruik als bij een brandstofauto. Ook daarin zul je een efficiëntieverbetering zien t.o.v. een ICE.
Zelfs als je maar 64 kWh gebruikt (van de 72 bruikbaar) en 300 Wh/km doet (onrealistisch hoog voor lange afstanden) kom je op meer dan 200 km. Met een X zou je nog in de buurt kunnen komen van de 300 Wh/km onder barre omstandigheden, maar dan nog geldt dat je ruim 200 moet kunnen halen.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Range is voor mij van dagelijks belang. Momenteel doe ik 200km per dag in ideale verkeers- en weersomstandigheden. Wat als ik straks die 200km per dag ga doen in winterse omstandigheden, met -5 oostenwind en file? Wellicht een ideetje voor de ANWB om de praatpalen te vervangen voor laadpalen? ;)

Daarbij heb ik mijn vrouw al zover gekregen voor de 100D, als ik haar uitleg dat we goedkoper uit zijn met een 75D maar tussentijds/onderweg meer moeten laden, 45 minuten per sessie, denk ik niet dat ze daar voor te porren is.

Ik bedoelde wel drie kwartier meer laden van hier tot Zwisterland, niet per laadsessie :).

Maar ik voorspel dat jullie voor een X100D gaan, want :

- jij wil 100D en W is overtuigd;
- voor 4000 EUR meer heb je dan, denk ik, met een X100D meer "wagen voor je geld" dan met een S100D;
- X heeft meer WAF dan S, als ik je goed lees;
- P heeft sowieso nul WAF (hier thuis toch niet :)).
 
WAF is zeker niet te onderschatten. Als je de theorie daarachter zou kunnen ontcijferen, dan zou dat nog een Nobelprijs waard kunnen zijn. Ik baseer het bij mij op een lucky shot.

Aangezien ik elke aankoop tot in detail afweeg, vertrouwt ze aan de andere kant op mijn keuze. Zo op het prijskaartje kijkend vindt ze het een behoorlijke bak geld (prijskaartje zit op haar netvlies gebrand, zelfs met nieuwe schoenen en tassen is het er niet af te poetsen). Maar met het financieringsdealtje en het fiscale plaatje is de luxe een stuk vriendelijker voor de bankrekening. Ok, dat begint langzaam bij mijn vrouw te leven. Natuurlijk leven we in een calvinistisch land en zullen mijn lieve buurtjes zich de haren nog grijzer peinzen hoe ik toch in zo'n "dure" bak kan rijden. Of het mij wat kan schelen, nope. :) (mijn motto; work hard, play hard) Bij mijn vrouw werkt het nog even anders. Dat is waar we o.a. verschillen, maar het leven wel erg leuk maakt ;)
 
Als een 100 past in budget en budget is geen issue: altijd doen, ook al is een 75 budgettair rationeler. Ben zelf inmiddels wel overtuigd van de 70D die ik heb. Volgens abetterrouteplanner had onze trip naar Zwitserland in theorie 30m korter gekund maar in de praktijk hebben we nu al langer geladen dan nodig vanwege de kids. Vorig jaar wintersport met alleen volwassenen hebben we wel op de auto moeten wachten en was meer bereik effectief geweest.

En zelfs zuinigheidskoning Hans die met een 70D meer range haalt dan menigeen met een 90d ;) is zelfs over naar een 90D (met een mooie aanbieding).

Veel plezier za en succes met de WAF
 
@Faiz71 Was vandaag bij Tesla Rotterdam en ik vertelde mijn verhaal dat ik net een week te vroeg de auto had gekocht en vast zat aan de 2,4% rente tegenover de 0,4%. Hij zei dat die actie tot 11 Augustus was en dat daarna de nieuwe rente van 0,75% zou gelden... Is niet heel veel meer maar als je het toch al weet zou ik de knoop iets eerder doorhakken... Misschien kan je even met de Lage Landen bellen, om het na te gaan.

Ps. WAF moeten we helaas in overweging namen maar zou wel lekker zijn als ze hun waffel eens kunnen houden.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
@Bravo2001 de 0,4% geldt alleen voor de 75. Voor de 100 is dat 2,35%
Volgens mij gaat de rente na de actieperiode, wanneer de einddatum ook is, terug naar 4,1% Mocht dat lager zijn, dus naar 0,75% bijvb, dan zal Tesla daar wel weer het verschil bijleggen.
 
MX 75D werd vannacht 3350 euro goedkoper. Trekhaak standaard nu plus meer en meer uit premiumpakket. Geen prijswijziging op de 100D. Financiering blijft voorlopig nog gelijk.
Ben er zeker van dat de voor ons gunstige dollarkoers momenteel het een en ander faciliteert . Aanhouden van interestpercentage wordt ruim gecompenseerd door de wisselkoers.
 
  • Helpful
Reactions: Jobbeke
Ze zijn lekker bezig met het prijsgoochelen bij Tesla. Nu zag ik een week of 2 geleden op de MS al een prijsverlaging die ook op de 100D zat, opmerkelijk dat de prijs van de 100D bij de prijswijziging van de MX 75D niet wordt aangepast. Zou er dan een groter accu per 2018 komen voor de "instapper"?
 
Status
Not open for further replies.