Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NewMotion en Shell

This site may earn commission on affiliate links.
Daar is-ie dan: money talks. En ja, het staat er echt: "... ons vertrouwen in alternatieve, minder vervuilende energie wordt ondersteund door Shell..."
Deze PR-boer heeft IMO niets begrepen van Emotion.

(tekst bekendmaking - rood door mij)

We hebben goed nieuws! NewMotion gaat de volgende groeifase in.

Dankzij een belangrijke ontwikkeling kunnen we snel gaan uitbreiden in Europa en dat nieuws willen we graag met u delen. Door de jaren heen is NewMotion uitgegroeid tot de grootste partner voor intelligente laadoplossingen in Europa. Nu we ons gevestigd hebben in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, hebben we besloten om onze krachten te bundelen met een strategische partner, zodat we in Europa nog sneller kunnen groeien.

NewMotion heeft een overeenkomst getekend met Shell New Energies, onderdeel van de Brits-Nederlandse oliemaatschappij, en zo de krachten gebundeld bij het gedeelde streven om dagelijkse vervoermiddelen optimaal van energie te voorzien. Samen zullen de bedrijven laadoplossingen bieden voor EV-berijders in Europa.

NewMotion blijft ernaar streven u een slimme laadoplossing te bieden voor thuis en op bedrijfslocaties, zodat parkeervoorzieningen laadvoorzieningen worden. Het is ons doel om openbare laadvoorzieningen eenvoudig toegankelijk maken voor bestuurders overal in Europa.

Steeds meer mensen stappen over op elektrische auto's en daarom zijn we er trots op dat onze missie en ons vertrouwen in alternatieve, minder vervuilende energie wordt ondersteund door Shell, een van de grootste oliemaatschappijen ter wereld.

Wat betekent dit voor u?
9db936ab-f1e8-4d4d-8b7f-3af740eaa6e6.png

NewMotion blijft een onafhankelijk bedrijf en we blijven u van dienst zijn met onze expertise op het gebied van laadoplossingen.

De belofte van NewMotion: We streven ernaar om onze toezeggingen als professionele partner na te komen op een manier die door onze mensen en bedrijfsethiek wordt ondersteund.
 
Het mailtje straalt wel echt een en al olie uit, daar ergerde ik mij een beetje aan. Maar ik wacht wel even af wat er in de praktijk gaat gebeuren en houd voorlopig mijn NewMotion laadpassen.

Zolang ze de laadpalen maar niet loskoppelen van het elektriciteitsnet en ze voeden vanaf een dieselgenerator ;)
 
  • Funny
Reactions: MickC
Het is even wennen, maar biedt ook zeker kansen.

Bijvoorbeeld als gaat over acceptatie van de NewMotion pas door heel Europa.
Bijvoorbeeld als het gaat om het uitbreiden van snelle laad infrastructuur.
Bijvoorbeeld als het gaat om het bieden van tegenwicht aan partijen als Siemens en ABB.

Maar wel ff in de gaten houden. Ik ben voorzichtig positief. Of klinkt dat te politiek/diplomatiek/vaag?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Natuurlijk kan het alle kanten op, Shell kan er flink meer geld in stoppen wat de uitbreiding significant zou kunnen helpen. Ze kunnen het doen om niet de toekomstige boot te willen missen. Ze kunnen het doen om eventueel de zaak een beetje te dwarsbomen en elektrisch rijden te vertragen. Bedenk dat TNM ook met de andere aanbieders om tafel zit om roaming door Europe makkelijker te maken, daar is echt nog heel veel werk te doen.

Maar ik hou graag zelf wat invloed op de (verborgen) impact van mijn bestedingen. Dus ik ga toch maar kijken of ik de transacties van mijn nieuwe VandeBron laadpas rechtstreeks via mijn werk kan laten betalen en die gebruiken ipv TNM.
Volgend jaar zou volgens plan meerdere aanbieders op een laadpaal mogelijk moeten worden, dan gaat het geld voor mijn publieke laadsessies ook naar die ene windmolen waarvan ik de eigenaar heb leren kennen.

Ook al is het maar tientjes werk, elk klein beetje dat ik kan besteden om fossiele energie uit de markt te drukken helpt.
En tot nu toe gaat 99% van de investeringen van Shell nog altijd naar fossiel.
 
  • Love
Reactions: FVO
Het kan interessant zijn voor investeringen in een netwerk.

Echter kan het even goed dat de winst die gemaakt wordt op laadpalen versluist worden naar de fossiele activiteiten.

Iets waar ik mij als gebruiker totaal niet comfortabel mee zou voelen, dat mijn laadbeurt zou bijdragen tot het boren naar olie in een of ander natuurgebied. Ik wil 100% zekerheid dat de winst die gemaakt wordt gebruikt wordt voor het netwerk, de zekerheid van groene stroom en de vergoeding van de aandeelhouders natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: KrisB and robertvg
Is dit eigenlijk alles wat bekend is? Hoe groot is het belang dat Shell genomen heeft? 5%? 50%? 95%? Of zit het anders?
Zonder de details kan ik me geen oordeel vormen.
Die grote clubs willen een controlerend belang, dus altijd meer dan 50%.
Vaak houden de oorspronkelijke eigenaren een deelbelang en blijven ze in dienst van het bedrijf.
De nieuwe eigenaar weet dan dat de oorspronkelijke eigenaren er nog voor gaan.
Dat duurt overigens nooit lang, de nieuwe eigenaar gaat echt een andere koers varen en dat leidt altijd tot conflicten.
 
Ah juist, dit persbericht is inderdaad expliciet, dank je wel. Het bericht van the New Motion zelf verdoezelt dat juist nogal. Ze zijn waarschijnlijk (terecht) bang om hun klantenbasis voor het hoofd te stoten met deze overname.

Mijn eerste angst is dat Shell de prijsconcurrentie tussen fossiele brandstoffen en elektriciteit zal willen verkleinen door de laadtarieven te verhogen... Gevoed ook door de noodzaak om de acquisitie rendabel te maken...

En wanneer de grootste daaraan begint, volgt de rest ook...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Die grote clubs willen een controlerend belang, dus altijd meer dan 50%.
Vaak houden de oorspronkelijke eigenaren een deelbelang en blijven ze in dienst van het bedrijf.
De nieuwe eigenaar weet dan dat de oorspronkelijke eigenaren er nog voor gaan.
Dat duurt overigens nooit lang, de nieuwe eigenaar gaat echt een andere koers varen en dat leidt altijd tot conflicten.
Er is hier sprake van een volledige dochter, dus 100%. Als de directie ook (mede)eigenaar is, hebben ze zoals gebruikelijk waarschijnlijk een earn-out regeling zodat ze nog een paar jaar groei waarmaken. Als het bedrijf ook ondertussen groeit, en een "volwassener" bedrijfscultuur kent, kan het goed zijn dat de directie dit niet meer leuk vindt en vertrekt met de overnamesom en de earn-out. Om vervolgens weer iets nieuws te pionieren. Iedereen blij.
 
Je zal maar een beursgenoteerde brandstofleverancier zijn. Rond deze tijd worden de forecasts gemaakt.
Daar zal ook een langetermijn forecast bij zijn. Traditioneel 20 jaar.
  • Parijs laat geen fossiele wagens meer toe vanaf 2030
  • Veel landen geen nieuwe fossielen meer vanaf 2030
  • Studies zien dit bevestigd via extrapolatie van de huidige trends
  • Zelfs de klassieke autoboeren starten een inhaalmanoeuver (toch op papier)
  • Veel steden (Antwerpen, Gent, Brussel, Duitsland) bannen nu reeds vervuilende diesels, tegen 2030 wordt dit ongetwijfeld een ban van alle fossielen
Dit alles binnen de 20 jaar. Waar sta je dan met je 20 jarenplan?
Je MOET dus iets doen met alternatieve energie.
 
Je zal maar een beursgenoteerde brandstofleverancier zijn. Rond deze tijd worden de forecasts gemaakt.
Daar zal ook een langetermijn forecast bij zijn. Traditioneel 20 jaar.
  • Parijs laat geen fossiele wagens meer toe vanaf 2030
  • Veel landen geen nieuwe fossielen meer vanaf 2030
  • Studies zien dit bevestigd via extrapolatie van de huidige trends
  • Zelfs de klassieke autoboeren starten een inhaalmanoeuver (toch op papier)
  • Veel steden (Antwerpen, Gent, Brussel, Duitsland) bannen nu reeds vervuilende diesels, tegen 2030 wordt dit ongetwijfeld een ban van alle fossielen
Dit alles binnen de 20 jaar. Waar sta je dan met je 20 jarenplan?
Je MOET dus iets doen met alternatieve energie.
Tel daarbij dat de huidige laadpaaluitbaters eigenlijk nog startups zijn met soms een negatieve cashflow, opgestart door (soms) jonge ondernemers die nog niet eerder gecasht hebben, en je bent gek als brandstofleverancier als je niet toeslaat ;)

(dit alles heb ik zonder enige kennis van zaken opgeschreven en kan ik niet onderbouwen met feiten, maar het bekt wel lekker :D)