Om eerlijk te zijn denk ik dat Shell oprecht aan het vergroenen is, verder zijn hun de enige die machtig en kapitaal krachtig genoeg zijn om dit serieus aan te pakken.
Als Shell samenwerkt met DAF, VDL Bus en Coach, Ewals Cargo care, bloemenveilingen, supermarkten, taxi's, enz kunnen ze dit best realiseren.
Mogelijk kan Shell zich tegelijkertijd omvormen naar de nieuwe Eneco e.d.
Gooi de industriegebieden maar vol met zonnepanelen (hebben toch ideale gigantische platte daken, zit toch allemaal dicht bij elkaar en vrijwel ieder groot dorp heeft het), installeer er superchargers in alle vormen voor de auto's die dat nodig hebben en wisselbare accustations voor vrachtwagens en bussen (daar rijden ten slotte toch al veel vrachtwagens), kunnen ze met deze accu's de zonnepanelen en het grid stabiliseren en kunnen vrachtwagens en bussen in 5 minuten weer door met toch relatief goedkope en groene energie gebruiken.
Waarschijnlijk is rond 2022 zonne-energie de goedkoopste vorm van energie die er is (goedkoper dan kolen, goedkoper dan windenergie, kernenergie, noem maar op), in Saudi Arabië kost energie van zonnepanelen nog maar 2 cent per kilowatt, da's 0,004 euro per km tesla model S rijden. Shell kan op deze manier dubbel verdienen met zijn accu's en vrachtwagens en bussen veel sneller dan ooit tevoren weer een paar 100, misschien wel 1000km door laten rijden.
Op deze manier kunnen ze het goedkoopst energie aanbieden, het goedkoopst aanbouwen, het goedkoopst dealtjes sluiten met de bedrijven op het industriegebied en op iets langere termijn ook serieus concurreren met de kolencentrales. In echt grote steden als Rotterdam kunnen ze er zelfs meerdere bouwen. Via het grid kunnen ze ook stroom door leveren. De pieken van het grid kunnen ze ook opvangen waardoor ze er meteen voor zorgen dat ook de kolencentrales efficiënter kunnen werken.