Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Niet rechts inhalen <-> noodstop

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,247
2,271
Naarden, NL
Vanavond goede vraag van mijn zoon. Stel: twee baans weg, lege weg voor mij (rechterbaan). Ik rij (max) 120 op EAP/FSD. Ik wordt links ingehaald maar daar is het druk en die auto valt terug naar 90. Ik ga mee met die snelheid (niet rechts inhalen). Tot zover heb ik het vaak meegemaakt en begrijp ik het.

Maar stel nu dat in de baan links van mij deze auto een noodstop maakt, vol op de rem. Wat doet mijn auto dan?
A ook vol op de rem met een mooie kans dat ik vanachter wordt aangereden.
B schiet er gewoon langs, baan is vrij

Ik wist (weet) het antwoord niet. Iemand?
 
Ik denk niet dat hij een noodstop maakt omdat noodstops volgens mij door een ander stukje intelligentie worden gemanaged (ik heb hier geen bron voor overigens). In plaats daarvan verliest hij denk ik gewoon de lock op de auto voor/naast hem en kart gewoon door naar de ingestelde snelheid...
 
Ik maak toch regelmatig mee dat als de linkerbaan plots snelheid vermindert (niet zozeer noodstop, maar door drukte vermindert), ik op de rechterbaan ook ga remmen. Een enkele keer zelfs een forse ingreep.

Dat is maar goed ook. Als iemand plots uitwijkt naar rechts zit jij er bovenop. Tesla's halen gewoon rechts in zodat je met het gaspedaal 1x voor die rijstrook hebt aangegeven dat rechts inhalen mag.

Enige wat Tesla's niet doen is met gepaste snelheid een file op de andere baan passeren. Dat zou natuurlijk wel moeten maar omdat de auto's stilstaan worden ze genegeerd.