Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Belgische nettarieven

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje: welke afschrijvingstermijn wordt er gebruikt om aan die 4.9 cent te geraken? En eens afgeschreven dan heb je toch alleen maar de onderhoudskost meer, de electricteit die dan opgewekt wordt zou dan toch quasi gratis moeten zijn?
Er worden twee afschrijvingsmethoden gehanteerd, een fiscale en een technische. Fiscaal zal er sneller afgeschreven worden dan technisch. Technisch gaan de turbines zeker 25 jaar mee. Fiscaal zal er er in15 jaar worden afgeschreven omdat in die periode de inkomsten door subsidie en opbrengst kWh plaatsvinden.
Overigens mogen de eigenaren van de turbine ook sneller afschrijven. Dat doen zij alleen als zij andere winstgevende projecten hebben waarmee de totale belastingdruk wordt verlaagd.

Turbines worden over het algemeen eerder vervangen doordat er op die plek een turbine kan/mag worden vervangen door een groter exemplaar. Op het land wordt die vervanging altijd na 15 jaar gedaan als de SDE+ subsidie of de Postcoderoosregeling teneinde loopt.
Om voor nieuwe subsidie in aanmerking te komen moet de oude turbine worden afgebroken en een nieuwe geplaatst.
Minister Kamp heeft ooit aangekondigd deze moedwillige kapitaalvernietiging t.b.v. een nieuwe subsidieronde te gaan bestrijden.
Ik heb er evenwel niks meer van gehoord en is vervanging na 15 jaar nog steeds mogelijk en subsidiabel.

Bij wind op zee speelt subsidie geen rol meer en zal de turbine de gehele levensduur van 25 jaar een gemiddeld vaste opbrengst per jaar hebben.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ebullio and NicoV
Vandaag gelezen in de nieuwsbrief van Ode (organisatie duurzame energie)

Vreg verkent nieuwe tariefstructuren

donderdag 01 februari 2018 20:01

De VREG consulteerde in 2016 over de invoering van capaciteitstarieven, vele marktpartijen, waaronder ODE, hadden belangrijke bedenkingen en vragen waardoor de VREG besloten heeft om bijkomend studiewerk te laten uitvoeren. Energyville voerde in opdracht van de VREG een studie uit naar een nieuwe tariefstructuur voor de distributienettarieven voor niet-piekgemeten klanten op het laagspanningsnet.

De conclusie van de studie is dat, voor klanten met een klassieke meter, een tarief met een tariefcomponent gebaseerd op het aansluitvermogen en een tariefcomponent gebaseerd op netto-afgenomen energie aangeraden is. Wat de klanten met een digitale meter betreft, blijkt een gedeelde voorkeur voor twee tariefstructuren: een tariefstructuur die voor de helft gebaseerd is op aansluitvermogen en voor de helft op de maandpiek; en een tariefstructuur in capaciteitsschijven (op basis van afgenomen energie met een verschillend tarief naargelang het afgenomen vermogen – kWh per kW blok).

Wat betreft het stimuleren van investeringen in PV systemen scoren die tariefmodellen voor alle klanten goed waarbij afname en netto afname een tariefdrager zijn. Dit zijn ook de tarieven die in de conclusie aangeraden worden. De tariefmodellen met een tariefcomponent op basis van injectie scoren niet goed voor prosumenten. De tariefmodellen waarbij een vaste term een groot deel vormt van de factuur zijn neutraal wat betreft stimulans naar investeringen in PV installaties. In deze gevallen heeft een investering in lokale productie weinig tot geen impact op de uiteindelijke factuur.

Omdat de meeste voorgestelde tariefstructuren aanzetten tot minder verbruik, kan de invoering van een nieuwe tariefstructuur mogelijk een negatieve impact hebben op de aantrekkelijkheid van investeringen in warmtepompen, omdat die mogelijks een zwaardere aansluiting vereisen dan actueel bij de gebruiker aanwezig is. Daarom voegt Energyville toe dat de overheid de keuze voor een bepaalde verwarmingstechnologie ook best aanstuurt op basis van de milieu-impact van de verschillende alternatieven. De overheid kan vectoren met een hoge milieu-impact zwaarder belasten of milieuvriendelijke alternatieven subsidiëren of financieel ondersteunen.

 
ook België gaat minder van ons gas krijgen.
Eindelijk lijken er wat grote stappen te worden gezet.
Hola, niet zo snel!
Binnenkort gaan "we" in een groot gedeelte van Vlaanderen de gasaansluitingen en mogelijks zelf de toestellen moeten aanpassen om van jullie laagcalorisch gas over te stappen naar het hoog-calorisch gas dat we via Zeebrugge importeren uit Qatar.

Onthaal

COMPLEET IDIOOT!!!

Dat ze die laag-calorische aansluitingen al gewoon eens suprimeren en WP'en en pelletketels of stadsverwarming op aansluiten gvd.!
 
Ik heb het eens uitgerekend voor iemand in België met een gasketel. En die ging met een goede warmtepomp zelfs nog iets meer betalen aan energie dan met de oude gasketel! :(

... maar dat heeft velen hier niet weerhouden om vb. toch een Tesla aan te schaffen ipv een ICE :)
Immers, niet alles behoeft de beste business case, maar je maakt ook keuzes op basis van je geweten en overtuiging.
En dan kies ik sowieso voor de meer duurzame oplossing. De gasketel wordt dit jaar nog vervangen door een WP, terwijl onze Belgische regering haar budgetten liever spendeert aan veiligheid, "big brother stuff" en bewapening, eerder dan aan betere luchtkwaliteit, méér groen enz. ;)
 
  • Love
Reactions: FVO
Uit dit artikel: http://www.engineeringnet.be/belgie...st=netkrantwoensdag_wk11&category=control_art

Zoute batterijen

Heel wat aandacht op de beurs voor ‘opslagsystemen’. Lange tijd was Fronius geaxeerd op een H2 brandstofcel… maar dat blijkt nu veeleer voor de langere termijn. Men had het er nu over lithiumfosfaatbatterijen waarbij de focus van het bedrijf op dit ogenblik echter gaat naar de ‘beschikbaarheid’. Bij Akkuviks vond men lithium veeleer ‘risky business’ hoewel men die ook in huis heeft, maar dan voor motorfietsen. We zagen er eerder onderhoudsvrije gelbatterijen.

Nog anders bij Indesol Solutions bvba (Laarne) dat uitpakt met het Greenrock-batterijsysteem dat niet zuur maar een geconcentreerde zoutoplossing als elektrolyt heeft. De anode en kathode bevatten respectievelijk koolstoftitaniumfosfaat en mangaanoxide. Voordeel: je kan de batterij volledig ontladen zonder die te beschadigen. Er is dan ook geen batterij management systeem nodig noch onderhoud. De 120 kg zware batterij komt als een ‘stack’ van 2,2 kWh (maat: 95 x 35 x 35 cm).

Een typische particuliere woning vergt tussen 4 en 8 kWh. De stack kan 500 watt in continu leveren gedurende vier uur. Het rendement van de batterij hangt van de temperatuur af maar presteert best bij zo’n 30°C. De productnaam ‘Greenrock’ staat voor een volledig systeem: batterij, omvormer, kabel, zekeringen,… BlueSkyEnergy verzorgt nu de Europese import van Aquion Energy (Pittsburg, VS).

EN140009-5.jpg

De 120 kg zware Greenrock pekelbatterij van 2,2 kWh kan 500 watt in continu leveren gedurende vier uur. (Foto : LDS)

“Die deed de ontwikkeling en produceerde in de VS maar ging begin vorig jaar failliet. Onze Oostenrijkse partner Bluesky wou de productie naar Oostenrijk halen… maar de Chinese overnemers boden meer, gaven het bedrijf een doorstart en haalden ondertussen de productie naar China. Vanaf april zal de massaproductie terug op 100% draaien.”

General Manager Bart Bossyns (30) volgde een elektromechanica opleiding (Plantijn, Boom) en richtte in 2016 het bedrijf op. Hij steunt technisch ook op zijn vader Walter (59), ingenieur én fysicus. Bart werkte vroeger in de HVAC-sector, o.a. ook als productmanager warmtepompen bij Daikin, maar schoof later als zelfstandige naar PV.

In 2019 komen er capaciteitstarieven. Afhankelijk van het vermogen dat je van het net haalt zal de verbruiker een forfaitaire kost betalen, stelde Bossyns. Wie een PV-installatie heeft, heeft nu een prosumententarief via de terugdraaiende teller. Overtollige elektriciteit op het net sturen, doet de elektriciteitsmeter achteruit lopen.

Zet je in Vlaanderen echter meer elektriciteit op het net dan je verbruikt, dan krijg je daar niks voor. Het voordeel, zo wordt verwacht, zal de netbeheerder in de toekomst uithollen. Batterijen helpen om het vermogen dat teruggestuurd wordt naar het net mooi uit te balanceren met wat men zelf nodig heeft.


De batterij zal dus in de twee richtingen helpen om de grootte van de aansluiting te beperken. En dus de forfaitaire kost naar beneden halen, legt Bossyns uit. Ondertussen registreert hij heel veel ‘vraag’ “maar het blijft allemaal nog vrij ‘informatief’. De onzekerheid. Toch zijn er al enkele cases. <<
Door Luc De Smet
 
Ondertussen is de uitrol van de nieuwe digitale meter in België bezig . Er is heel veel te doen daar de VREG de nieuwe nettarieven wil starten in 2022 . Ik zelf heb geen PV zonnepanelen ( geen plaats ), dus ik vermoed dat men bij mij binnenkort komt aankloppen voor de plaatsing van de digitale meter . Wij hebben hier twee Tesla's staan ( model 3 en S ) en mijn aansluiting is 64 Amp - 220 V . Dit houd in dat ik de wagen model S bij bijna lege batterij ca 8 uur moet opladen ( instelling 32 Amp ) . Dit kan wel 's nachts gebeuren . Wij rijden wel wat km's en laden dus ook tijdens de daguren op . In dit geval zal allicht het tarief aanzienlijk duurder zijn met de nieuwe nettarieven . Beide tesla's nachts volledig opladen gaat dan ook weer niet . Heeft iemand al ervaring met een digitaal geplaatste meter , een elektrische wagen die thuis wordt geladen en geen PV zonnepanelen ? Ik heb momenteel 64 Amp aansluiting . Dit is niet gebruikelijk , maar destijds verkregen en voor mij dus best ok . Weet iemand of met bij plaatsing van de digitale meter men dan ook de capaciteit( Amp ) gaat verminderen ?
 
Peter, er zal niets veranderen aan je maximale capaciteit als men een digitale teller komt installeren.

Met 64A vraag ik me wel af of je een digitale meter wilt, als je ook regelmatig gebruik maakt van het maximum vermogen.

Als je zoals mij je gemiddelde capaciteit kan beperken door bijvoorbeeld maar op 10A te laden, dan is er de kans dat je met het capaciteitstarief goedkoper af kan zijn. Maar die tarieven zijn nog niet gekend, dus het is momenteel onmogelijk om in te schatten wat het verschil in kostprijs zal zijn.

Momenteel zou ik dus aanraden om elke poging om je een digitale teller te geven af te slaan.
 
Peter, er zal niets veranderen aan je maximale capaciteit als men een digitale teller komt installeren.

Met 64A vraag ik me wel af of je een digitale meter wilt, als je ook regelmatig gebruik maakt van het maximum vermogen.

Als je zoals mij je gemiddelde capaciteit kan beperken door bijvoorbeeld maar op 10A te laden, dan is er de kans dat je met het capaciteitstarief goedkoper af kan zijn. Maar die tarieven zijn nog niet gekend, dus het is momenteel onmogelijk om in te schatten wat het verschil in kostprijs zal zijn.

Momenteel zou ik dus aanraden om elke poging om je een digitale teller te geven af te slaan.
Dag Wooter, Ik wil de digitale meter niet, maar hij wordt gewoon verplicht . Klanten met zonnepanelen krijgen uitstel , andere niet . Ik zou ook vb aan 10 Amp kunnen laden, maar dat duurt dan vreselijk lang ( even getest 3 km/h ). Gisteren mijn model S geladen , Ik laad aan 32 Amp , 220 V , dan laad ik aan 32 km/u , dus al hij bijna leeg is, is dat toch 8 a 9 uur laden of een ganse nacht . Dan is enkel model S opgeladen, model 3 nog niet, dit doe ik meestal tijdens de dag . Laden op 10 Amp is geheel geen optie voor mij. Met de digitale teller wordt het inderdaad zeer moeilijk om een evenwicht te zoeken en dus bij piekmomenten zeer duur . Er zijn ook enorme discussie over mensen met warmtepompen . Dank zij de digitale meter betalen zij ook op piekmomenten aanzienlijk meer en is hun investering helemaal niet meer interessant . Wij dachten ooit aan een derde elektrische wagen , maar ik zie hierbij in de toekomst enorme problemen rond laadcapaciteit en tarieven
 
Jij laad dus aan enkelfase?

Capaciteitstarief wordt gemeten op de totale capaciteit, dus 10A op driefase is hetzelfde als 30A op enkelfase, nl. 6900W.

Zolang het capaciteitstarief niet gekend is, kan je niks zeggen over wat duurder of goedkoper wordt. De VREG haalt wel aan dat je normaal gezien, zelfs met een EV, goedkoper af zou zijn, als je de hele nacht traag gaat laden en niet op 4 uren je auto volledig vol wil laden.
 
“Voorbeeld: een gemiddeld gezin met een jaarlijkse afname van 3.500 kWh en een maandelijks piekvermogen van 3,15 kW beslist om te investeren in een warmtepomp en een elektrische wagen. Hierdoor neemt hun afname toe tot 14.000 kWh; zonder spreiding van hun verbruik of automatische aansturing stijgt hun piekvermogen naar 16 kW. In 2020 betalen zij € 1.532 aan distributienettarieven. Met een digitale meter zal dit gezin in 2022 volgens onze huidige inschattingen ongeveer € 115 minder betalen. Door een extra investering in een slimme laadpaal zou dit gezin zijn maandelijks piekvermogen kunnen beperken tot 6 kW. Hierdoor zouden zij met een digitale meter in 2022 € 372 minder betalen dan zonder slimme laadpaal en zelfs € 487 minder dan in 2020.”
Bron: Gezinnen met elektrische wagen en/of warmtepomp
Met eenfasig 32A laden, zit je op 7,4kW. Iets hoger dan het voorbeeld.