Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Belgische nettarieven

This site may earn commission on affiliate links.
Is er technisch geen enkele mogelijkheid om 3-fasen-aansluiting te krijgen?
Monofasig met 2 EV's en dan nog veel kilometers maken. Ik bewonder je toewijding!
Voor het capaciteitstarief heeft dat geen effect.

Ik vrees ook dat als je nu gaat vragen om je aansluiting te veranderen, dat je dan ook een slimme teller cadeau krijgt.
 
Voor het capaciteitstarief heeft dat geen effect.

Ik vrees ook dat als je nu gaat vragen om je aansluiting te veranderen, dat je dan ook een slimme teller cadeau krijgt.
Van de site van Fluvius: :D

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?


De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters liggen onder de Europese en Vlaamse norm (zie stralingsrapport: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter). Meer info over elektrogevoeligheid vind je op de website van het Vlaamse departement Omgeving.
Het arrest van het Grondwettelijk Hof verplicht ons om een bekabelde versie te voorzien. Op dit moment hebben we die bekabelde oplossing nog niet, die is er pas vanaf januari 2023. We kunnen ook jouw digitale meter niet vervangen door een klassieke meter, eenvoudig omdat we die niet meer hebben. We onderzoeken wel samen met de meterleveranciers hoe we die bekabelde oplossing sneller kunnen aanbieden. Zodra de oplossingen concreet zijn uitgewerkt, vind je op onze website meer info hierover.


Uitstel is dus nog steeds mogelijk... :rolleyes:
Wel grappig als je dat zou inroepen en dan 2 EV's op de oprit hebt staan.
 
  • Funny
Reactions: horta
Is er technisch geen enkele mogelijkheid om 3-fasen-aansluiting te krijgen?
Monofasig met 2 EV's en dan nog veel kilometers maken. Ik bewonder je toewijding!
Ik zou het eens moeten nakijken, ben van deze soorten zaken niet echt op de hoogte . Weet wel dat ik vier draden binnenkrijg ( bruin, rood, zwart en een aarding ), is 220 V , geen 380 V . Met deze aansluiting doe ik het momenteel en laad mijn model S aan 32 Amp op , aan ongeveer 31 km/u , meestal 8 tot 9 uur laden .Ik laad met de wall connector van Tesla .
 
peterkr, weet dat je op jouw netwerk ook tweefasig zou kunnen laden. De stroom wordt dan gelijkmatiger verdeeld over de drie geleiders en bij een MS ligt de maximale laadsnelheid ook wat hoger. Indien dit je interesseert wil ik gerust wat meer toelichting geven, maar het onderwerp is al uitgebreid behandeld in dit topic
Dank alvast voor je aanbod voor hulp , ga eerst wat zoeken in je link en bij verdere vragen kom ik er op terug
 
Van de site van Fluvius: :D

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?


De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters liggen onder de Europese en Vlaamse norm (zie stralingsrapport: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter). Meer info over elektrogevoeligheid vind je op de website van het Vlaamse departement Omgeving.
Het arrest van het Grondwettelijk Hof verplicht ons om een bekabelde versie te voorzien. Op dit moment hebben we die bekabelde oplossing nog niet, die is er pas vanaf januari 2023. We kunnen ook jouw digitale meter niet vervangen door een klassieke meter, eenvoudig omdat we die niet meer hebben. We onderzoeken wel samen met de meterleveranciers hoe we die bekabelde oplossing sneller kunnen aanbieden. Zodra de oplossingen concreet zijn uitgewerkt, vind je op onze website meer info hierover.


Uitstel is dus nog steeds mogelijk... :rolleyes:
Wel grappig als je dat zou inroepen en dan 2 EV's op de oprit hebt staan.
Ik vermoed wel dat je met enig bewijs gaat moeten afkomen. En dat lijkt me nog wel moeilijk, een gsm hebben is dan ook volledig uit den boze.

Je kan beter gewoon niet opendoen als ze komen om de digitale meter te installeren. Of zeggen dat je corona symptomen hebt. En even in een andere kamer gaan terwijl zij werken gewoon niet toestaan, je wilt er ten allen tijde bij zijn om te zien dat ze hun werk wel goed doen ;) .
 
Tot zover het verhaal dat elektriciteit met het capaciteitstarief goedkoper wordt voor de elektrische rijder. Zelfs aan 7.4 kW thuis laden, kom je duurder uit (15% als je niet zeer hard begint te spreiden). Veel lager dan 7.4 kW wil ik nu ook niet onmiddellijk laden. Daarbij niet te vergeten dat het gaat om het kwartier dat het hoogste verbruik kende. Een kwartier de auto laden en tegelijk een strijkijzer en droogkast opzetten doet al het spreiden van die maand teniet.

 
Tot zover het verhaal dat elektriciteit met het capaciteitstarief goedkoper wordt voor de elektrische rijder. Zelfs aan 7.4 kW thuis laden, kom je duurder uit (15% als je niet zeer hard begint te spreiden). Veel lager dan 7.4 kW wil ik nu ook niet onmiddellijk laden. Daarbij niet te vergeten dat het gaat om het kwartier dat het hoogste verbruik kende. Een kwartier de auto laden en tegelijk een strijkijzer en droogkast opzetten doet al het spreiden van die maand teniet.

Een smart charger installeren die het max gebruikte vermogen niet hoger dan een ingesteld niveau laat gaan. Levert een paar honderd euro per jaar op volgens bovenstaand voorbeeld.
 
Inderdaad. Ik heb nu zelf iets gebouwd dat de TWC beperkt zodat het totale verbruik nooit boven de 14kW trekt omdat ik maar een 3x20A aansluiting heb. Dat kan ik eenvoudig aanpassen zodat de TWC in combinatie met andere verbruikers nooit boven de 3,5kW zou gaan. Nu in realiteit betekent dat max met 5A op 3 fasen laden, en elke keer er een oven, een koffiemachine of fornuis aan gaat het laden stoppen.

Het perverse aan het systeem is dat als je er 1 keer in de maand aan hangt, je ongestraft de rest van de maand evenveel capaciteit mag benutten zonder verdere straf. Ook kan je blijkbaar 10 minuten lang het net scheef trekken, zonder consequenties.
 
Het perverse aan het systeem is dat als je er 1 keer in de maand aan hangt, je ongestraft de rest van de maand evenveel capaciteit mag benutten zonder verdere straf. Ook kan je blijkbaar 10 minuten lang het net scheef trekken, zonder consequenties.
Ik heb wel begrepen dat ze naar het hoogste gemiddelde verbruik per kwartier kijken. Dus 10 minuten 10 kW en 5 minuten 4 kW komt op een piekverbruik van 8 kW. Ik dacht dat de meter slechts per kwartier het verbruik bijhoudt een niet per minuut.
 
Ik heb wel begrepen dat ze naar het hoogste gemiddelde verbruik per kwartier kijken. Dus 10 minuten 10 kW en 5 minuten 4 kW komt op een piekverbruik van 8 kW. Ik dacht dat de meter slechts per kwartier het verbruik bijhoudt een niet per minuut.
Niet helemaal correct mijn inziens, men zal starten aan een basis (bvb standaard 6kW piekvermogen per maand). Als dit piekvermogen voor minstens een kwartier wordt overschreden met een hogere waarde, dan wordt deze waarde genomen voor deze ganse maand. Dus als je uw auto zou opladen met 11kW en dit duurt langer dan 15 minuten aan dit verbruik, dan wordt voor gans die maand 11kW genomen.
Echter is dit nog maar een eerste stap in gans het verhaal: men wil ook nog dynamische tarieven gaan invoeren: vermoedelijk binnenkort meer daarover. Dit betekent dat het laden van uw auto voordeliger zal worden als de electriciteitsprijs laag is (veel zon, veel wind, 's nachts enz). Hiervoor zal dan een signaal worden gestuurd naar de slimme meter.
Een terugdraaiende teller blijft vandaag het beste: men kan geen berekening maken, dus je zal aan standaardtarief worden gerekend.
Zonder terugdraaiende teller kan een eventuele thuisbatterij de pieken opvangen. Je zou kunnen zeggen zonnepanelen ook maar daar zit je met het probleem dat het soms niet continue zon is. (en als het dus 1 kwartier geen zon is kan het al 'prijs' zijn). Vanaf 2025 - als de terugdraaiende teller wegvalt - verwacht ik dat er massaal thuisbatterijen worden aangekocht. Dan kan je die batterij bijladen tijdens 'dal'-tarieven en als je zonnepanelen hebt met de zon en kan je bovendien alle pieken opvangen en moet je met minder rekening houden (zoals nu met de terugdraaiende teller). Hopelijk stijgen tegen dan de capaciteiten van de batterijen en dalen de prijzen ;-)
 
Een thuisbatterij kan pieken van normaal verbruik opvangen, maar je moet al stevig wat kWh's aan thuisbatterij plaatsen om je productie van overdag pas 's nachts te kunnen laden in je EV.

Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar vanuit mijn metingen op mijn thuis net gezien, is er niks zo ingrijpend aan mijn stroomverbruik en capaciteit als het laden van een EV. De rest (verwarming, airco, fornuis, oven, waterkoker, koffiemachine) zijn nauwelijks blips op de grafieken.
 
Een thuisbatterij kan pieken van normaal verbruik opvangen, maar je moet al stevig wat kWh's aan thuisbatterij plaatsen om je productie van overdag pas 's nachts te kunnen laden in je EV.

Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar vanuit mijn metingen op mijn thuis net gezien, is er niks zo ingrijpend aan mijn stroomverbruik en capaciteit als het laden van een EV. De rest (verwarming, airco, fornuis, oven, waterkoker, koffiemachine) zijn nauwelijks blips op de grafieken.
Klopt, maar de dagdagelijkse pieken vang je hiermee alleszins op EN als je overdag aan de lader hangt en je hebt nog eens zonnepanelen worden de pieken die eventueel voorkomen doordat de zon even achter de wolken verdwijnt ook opgevangen. Ik ben het echter volledig eens dat een EV opladen zal moeten blijven geregeld worden via een dynamisch systeem. Laat ons hopen dat een thuisbatterij ooit nog minstens 50kW wordt dat zou de zaak wat gemakkelijker maken ;-)
 
De eerste vraag blijft natuurlijk: Hoeveel kilometer doe ik per dag. Aansluitend kan je je de vraag stellen hoeveel kilometer je per uur op laag vermogen kan laden en hoeveel uur je wagen 's nachts stilstaat.
Ik laad tegen 22km/u op een nacht dus 220 kilometer (als het nodig is), wat ruimschoots voldoende is om de dag mee door te komen.
Ik maak me dan ook geen zorgen over het capaciteitstarief (hoe veel of hoe weinig dit ook zal zijn).
 
Als je 60kWh laadt aan 7,4kW en je hebt een thuisbatterij van 20kWh dan kan je toch in parallel 2,5 kW van je batterij halen en 5 kW van het net (onder de piekgrens). Heb je op een uur ook 7,5 en ben je op 8 uur vol en je batterij leeg.
de 20kWh van je batterij vul je overdag weer aan. Als de zon niet schijnt kan je die zelfs onder de piekgrens van het net halen.