Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe exclusieve club: SoC < 5 km

This site may earn commission on affiliate links.
4km.jpg


Heb al een paar keer 0 en 1% gehaald maar vergat 'm telkens op km te zetten. Bij deze!
 
Grappig draadje. Ben hier al heel lang niet geweest. De kampioenen van dit draadje zijn de mannen en vrouwen van het eerste uur.
Toen was het nog mogelijk de batterij echt leeg te rijden. Mijn record ligt rond de -23km.

Zolang je orange streepjes had kon je rijden.
Maar toen... paste Tesla de software aan. (natuurlijk zonder het aan te kondigen). En dus vertelde de auto mij bij -3km dat hij zichzelf ging uitschakelen en stond ik 600m van de Supercharger stil. Tesla gebeld: 'kun je die gekkigheid even uitzetten zodat ik de laatste meters kan rijden?', 'Nee dat kan niet'. 'Dank je wel voor het informeren over de veranderingen'. Aardige man met een Saab (blijven bijzondere mensen die Saabrijders) geflagd. Heeft me de laatse halve km gesleept.

Dus nu is 0 echt nul en kom ik regelmatig (niet vaak maar regelmatig; ik supercharge niet zoveel) met 5 tot 10 km aan op de supercharger. Als je meer over hebt, hebt je te voorzichtig/langzaam gedaan.
 
Als de batterij echt heel leeg is duurt het inderdaad lang voordat de supercharger op snelheid komt. Maar als je 'gewoon' tot nul rijdt zou dat niet het geval moeten zijn.

Echt superchargen met mijn oude bak kan ik al twee jaar niet meer. Vaak over geklaagd. Van alles getest. Vertelt een telefonische service medewerker mij vorige week maandag doodleuk dat Tesla dat zelf gedaan heeft door de firmware aan te passen. Doen ze om de batterij te sparen. Komen ze twee jaar later mee. Maar tot die tijd houden ze je bezig met time-stamps, service medewerkers die het ook niet weten, etc.
Kennelijk vond men het niet nodig om klant en personeel hierover fatsoenlijk te informeren.

Ik supercharge niet veel (kunt inderdaad beter leeg thuiskomen als je genoeg hebt om thuis te komen). Maar als het dan een keer gebeurt stond ik me telkens groen en geel te ergeren. Koop je een CCS upgrade voor EUR 500 in de hoop dat die dan wel snel laad. Maar helaas. Lekker om dat de verkopen zonder erbij te zeggen dat dit niet gaat helpen omdat het probleem door Tesla zelf in de auto is geprogrammeerd.

Anyway, ik zie nu dat ik zeker niet de enige ben met dit 'probleem' en dat er ook al rechtzaken over worden gevoerd.

Na acht jaar nog steeds enthousiast Tesla rijder, maar wel klaar met het bedrijf Tesla.
 
Soms ben je te bang. Ik in ieder geval wel. Ik zag dat ik Emmeloord zou halen op weg naar huis met 7%, dus toch maar in Drachten geladen. :D
Ik zei 9 dagen terug nog dat ik te bang was:
20210618_185423.jpg

Niet afgerond hoor ik er nu ook bij:
Screenshot_20210618-185722.jpg


Typical range 4,83 km.

Ik heb dit niet gepland sterker nog ik kwam thuis met 7% en ongeveer 33 km. na even met mijn vrouw gesproken te hebben wou ik haar dat laten zien maar zag ik de app 1% staan dus maar snel de X gaan laden. Maar eerst even foto's natuurlijk.

Maar had ik nog 33 km kunnen rijden was ik na 4,83 km stil komen staan?
 
Gisteren maar weer eens leeggereden (2 km bij aankomst) om me voor te bereiden op mijn vakantietrip. Wat me opvalt is dat de verschillende weergaves niet met elkaar lijken te corresponderen:
  • De energiemeter voorspelt een bereik van 64 km
  • De navigatie geeft aan dat ik nog 60 km van mijn bestemming verwijderd ben en dat is niet thuis kan komen zonder op te laden
  • De batterijindicatie is rood, geeft -1% aan
Wat ik in iedere geval nu weet:
  • De batterijindicator is leading voor de foutmeldingen naar de navigatie "Opladen noodzakelijk om bestemming te bereiken"
  • Deze kleurt rood als de schatting negatief is en grijs indien positief. Voor het berekenen van de kleur van het batterijicoon wordt er niet afgerond, er is dus een rode en een grijze 0%
  • De energiemonitor lijkt los te staan van het batterijicoon en van de navigatie (en is dus meer een gimmick)
  • Je snelheid verlagen van 130 naar 100 scheelt flink in verbruik (tot wel 15%) maar van 100 naar 90 is deze besparing alweer minder (5%). Daaronder ga je vrachtwagens irriteren en is de besparing te laag om echt range toe te voegen
  • Met een snelheid van 90 km/u is je estimated range hoger dan je rated range :)
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik mag nog niet met de tesla bij de club maar 3 jaar geleden heb ik en trip gedaan in de winter met een zoe 40kwh naar Utrecht. Echter het begon leuk, omleiding via den Bosch. Ik had een parkeer garage uitgezocht met laad mogelijkheid. Kom ik daar aan, zijn de palen niet upgedate en weigert elke paal de zoe te laden. Ach met nog voldoende km op het tellertje lekker wat gaan eten en de stad in en bij terugkomst was er toch wat aantal kms verdwenen. Lekker op de weg terug Google maps aan en kijkend naar het range tellertje en maps. Toen kwam ik er al snel achter dit ga ik niet halen. Destijds was voor mij de snellader locaties niet bekend dus toen verwarming uit eco mode aan vrouw kwaad en vanaf Vianen tot afslag ulvenhout (ca 60km) achter een vrachtwagen gehangen. Voordat ik de straat in sloeg alle alarmbellen af en met 8km aangekomen. Dat was pas leuk en spannend.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik mag nog niet met de tesla bij de club maar 3 jaar geleden heb ik en trip gedaan in de winter met een zoe 40kwh naar Utrecht. Echter het begon leuk, omleiding via den Bosch. Ik had een parkeer garage uitgezocht met laad mogelijkheid. Kom ik daar aan, zijn de palen niet upgedate en weigert elke paal de zoe te laden. Ach met nog voldoende km op het tellertje lekker wat gaan eten en de stad in en bij terugkomst was er toch wat aantal kms verdwenen. Lekker op de weg terug Google maps aan en kijkend naar het range tellertje en maps. Toen kwam ik er al snel achter dit ga ik niet halen. Destijds was voor mij de snellader locaties niet bekend dus toen verwarming uit eco mode aan vrouw kwaad en vanaf Vianen tot afslag ulvenhout (ca 60km) achter een vrachtwagen gehangen. Voordat ik de straat in sloeg alle alarmbellen af en met 8km aangekomen. Dat was pas leuk en spannend.
Strijder! 👍🏿
 
  • Funny
Reactions: jpvdheijn
Ik kon gek genoeg geen foto's maken!!! Maar gelukkig wel een screenshot!

0% op het dashboard... helaas niet geschakeld naar kilometers maar volgens scan my tesla had dat afgerond 2km geweest. Eigenlijk voelde het heel relaxed. De auto was nog niet in turtle mode en had pas de eerste stap aan vermogenslimiet.

Zo te zien nog 5.2kWh dus had denk ik negatief kunnen rijden. Op naar negatief! :)

1627839697949.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even mijn lidmaatschap hernieuwen: 26 km door de bergen om de enige laadpaal in de buurt van Minori (Italie) te bereiken. Schatting was 2% (eerst bergop) maar die werd al snel bijgesteld naar 1%, 0% en -1%. Airco uit, chill mode en zeer rustig rijden. Laadpaal werkte gelukkig 😀
 

Attachments

  • 751F229D-9FC5-45F4-92F0-B542EF513E4E.jpeg
    751F229D-9FC5-45F4-92F0-B542EF513E4E.jpeg
    398.3 KB · Views: 33
  • AED1299B-5ACB-407A-8906-86B1340622E4.jpeg
    AED1299B-5ACB-407A-8906-86B1340622E4.jpeg
    385.5 KB · Views: 33
Mocht het toch een keer fout gaan en je valt helemaal stil…..
Nog niet in Nederland, maar wie weet in de toekomst.
Check Out The 'Uber Eats' Of Electric Car Charging
V2V zou nog beter zijn.
Enige tijd geleden heb ik (serieus!!) overwogen om privaat in zoiets te gaan investeren, maar het gedoe en de rendementen t.o.v. waar het geld nu in zit hebben me er nog van weerhouden. Bbatterij dood? call V2V. Had dus een andere opzet in mijn hoofd:
Als iemand technisch in staat is een werkende (en afsluitbare) Mennekes-out of misschien zelfs DC-out (CCS) te realiseren op een ruim voorziene BEV, kan die contact met mij opnemen. Iemand in een paar minuten zover krijgen dat ie een laadvoorziening haalt lijkt mij wel rendabel (tarief uiteraard onder dat van een flatbed) enige is dat je een heel land wilt kunnen afdekken, dus een stuk of 5 van die auto's is wel het minimum.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RuudL