Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe gebruikers interface: 3 maanden later

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik mis is naar links swipen voor bandenspanning en naar rechts swipen voor de rit gegevens, waarom is deze functie verdwenen?
En wat mij betreft mag het AP/FSD gedeelte van het scherm een heel suk kleiner, maar ook dat is persoonlijk.
Waarom zou je onderweg je bandenspanning willen controleren? Als de druk niet goed is komt er een melding en dan zie je met 1 klik de bandenspanning. Wil je het echt graag weten dan kijk je voor vertrek of bij aankomst.
Hetzelfde voor ritgegevens. Meest belangrijk is het energiescherm en ook deze is met 1 klik op te vragen, sneller zelfs dan voorheen.
Regelmatig bandenspanning en ritgegevens bekijken deed ik al nooit en vind ik in elk geval overbodig, daarbij leidt het alleen maar af zonder dat het iets toevoegt. Onderweg kun je er toch niets aan veranderen.
Ik ben dus wel blij met de nieuwe interface, maar goed… iedereen is gelukkig anders, anders wordt het wel heel saai op dit forum;)
 
Bandenspanning controleren voor vertrek werkt (bij een model 3) niet.
Laat ik de vraag andersom stellen waarom zou je de swipe functionaliteit verwijderen en er niets voor terug plaatsen?
Je mag het overbodig vinden maar ik was er blij mee.
Opvragen kan inderdaad niet bij vertrek daar heb je een punt, maar als de bandenspanning niet klopt krijg je wel een melding ook voor vertrek (onlangs nog een aantal keren gehad). De melding komt dan waarschijnlijk omdat deze de vorige rit al niet goed was en die kon je al met 1 klik opvragen onderweg.
Mijn beredenering is als de bandenspanning niet klopt, krijg je een melding en met 1 klik kun je deze opvragen. Ik denk dat Tesla ook voor eenvoud gaat, met gevolg dat niet iedereen hier gelukkig van wordt, maar anderen weer wel……..
 
Waarom zou je onderweg je bandenspanning willen controleren? Als de druk niet goed is komt
Als de band traag spanning verliest ben je al een hele tijd onveilig en met te veel bandenslijtage aan het rijden voor de melding komt. Dacht bij een MS pas onder de 2,5.
Trouwens, bandenspanning controleren, kan enkel maar tijdens het rijden. Er is middelpuntvliedende kracht nodig in de wielen.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Ligt niet alleen aan jou, de UI is op onderdelen verbeterd maar zeker ook verslechterd. Kritieke functies die voorheen direct te benaderen waren zijn weggestopt. Grote ergernis voor mij is het bestuurdersprofiel. Tesla heeft bestuurder/profielherkenning nog steeds niet gemaakt, iets dat gemakkelijk op te lossen met gebruik unieke PIN per profiel. De nieuwe UI maakt het probleem helaas groter door profielselectie dieper in te menus te verstoppen ipv direct benaderbaar vanaf het startscherm.
 
Ligt niet alleen aan jou, de UI is op onderdelen verbeterd maar zeker ook verslechterd. Kritieke functies die voorheen direct te benaderen waren zijn weggestopt. Grote ergernis voor mij is het bestuurdersprofiel. Tesla heeft bestuurder/profielherkenning nog steeds niet gemaakt, iets dat gemakkelijk op te lossen met gebruik unieke PIN per profiel. De nieuwe UI maakt het probleem helaas groter door profielselectie dieper in te menus te verstoppen ipv direct benaderbaar vanaf het startscherm.

Ik rij ook een M3 maar herken de geselecteerde tekst niet.
Het is wel belangrijk dat de telefoon (of kaart) goed gekoppeld is aan de juiste persoon (profiel). Sinds enige tijd kun je ook nog prioriteit aangeven in geval er 2 telefoons gelijktijdig richting de auto bewegen. Werkt bij mij echt perfect.
 
Er komen steeds meer functie op de auto en dan kan je niet knopje blijven bijplaatsen.
Mensen zoals mijn vader en moeder zijn ook volledig de weg kwijt als ze nieuwe TV hebben een de knopjes op de afstandsbediening zitten niet op exact dezelfde plek als de vorige TV. Zulke mensen zal je ook hebben die een Tesla gekocht hebben.

Ja, de eerste dag denk je, goh het lijkt net of ik een nieuwe auto heb en dan merk je ineens dat dit ook feitelijk zo is.
Alleen heb je niet hoeven afrekenen.

Als je dat niet wil moet je een legacy auto kopen en dan mag je jaren doen met de ergernissen van de eerste dag dat je de auto hebt.

Eens. Het leuke aan de Tesla is dat er regelmatig zaken veranderen waardoor ik ook na 3 jaar nog niet ben uitgekeken op de auto. In tegenstelling tot de Kia van mijn vrouw die jaren het zelfde blijft. Bij Tesla kan je tenminste je wensen kenbaar maken en het lijkt er op dat er nog naar wordt geluisterd ook.
De huidige interface is wennen. Als je dagelijks in de auto zit vind je je weg wel, maar als je maar af en toe rijdt blijft het zoeken vermoed ik. De huidige interface doet denken aan Windows 11 en die heb ik ook op mijn PC en laptop.

Een goede wijziging zou zijn als er meer dan 4 'snelkoppelingen' onder in het scherm mogelijk worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zo ver ik begrepen heb is wat de auto stand doet in de 3/Y het in uitschakelen op basis van de temperatuur in het voertuig. Als de HVAC koelt de stoelverwarming niet aan staat maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen maar wat is dan het nut van de auto stand?

Ik verzeker je dat als jij in mijn auto komt zitten in de zomer met 25 graden en ik de stoelverwarming aan zet deze gewoon lekker gaat branden. Er is werkelijk niks slims of automatisch aan mijn stoelverwarming in mijn S100D.
Toch irritant dat wat die jou doet ik graag zou willen en andersom.
Ik ben er zelfs speciaal voor terug geweest mijn kapotte rug wil ook als het 25C is nog graag een stoelverwarming.
Ja, hij gaat niet helemaal uit, dat klopt, maar blijft het maar marginaal doen als de auto vind dat de stoel op temperatuur is.
 
Zo zie je maar weer…… iedereen beleeft het anders en vanuit zijn/haar perspectief. Gelukkig maar want als iedereen hetzelfde dacht en hetzelfde zou willen zou het één grote eenheidsworst worden.
Uiteindelijk moet je ieders mening en keuze respecteren, maar het is soms wel interessant om te weten waarom iemand een bepaalde mening heeft.
 
  • Like
Reactions: Stream
On-topic. Dit filmpje heb ik eerder gedeeld in 2022.4:


Dit zou voor mij de grootste problemen met de nieuwe interface oplossen, en me echt blij maken. Het geeft alle shortcuts and meer ruimte. Dus niet wachten wat "het hoofdkantoor" beslist voor versie 2022.48, maar gewoon zelf aanpassen aan mijn eigen wensen – of ze nou stom zijn of niet. Als ik zo lees wat de ergernissen bij andere zijn (hier, maar ook op Reddit, Engelstalige deel van het forum en Twitter), dan denk ik dat dit ook voor hen een mogelijke oplossing is. De discussie op Reddit is trouwens erg interessant, met discussies over kleine variaties op het voorstel.

Voor wie graag verbeteringen ziet in het huidige ontwerp, wat vinden jullie hiervan?
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: JeePee and Dan84
Ik rij ook een M3 maar herken de geselecteerde tekst niet.
Het is wel belangrijk dat de telefoon (of kaart) goed gekoppeld is aan de juiste persoon (profiel). Sinds enige tijd kun je ook nog prioriteit aangeven in geval er 2 telefoons gelijktijdig richting de auto bewegen. Werkt bij mij echt perfect.

Klopt en dat heb ik ook ingesteld maar helaas werkt dat vaker niet dan wel. De koppeling van PIN en profiel zou dit probleem permanent kunnen oplossen. Hopelijk dat die optie nog in een update wordt toegevoegd.
 
  • Helpful
Reactions: Stream
On-topic. Dit filmpje heb ik eerder gedeeld in 2022.4:


Dit zou voor mij de grootste problemen met de nieuwe interface oplossen, en me echt blij maken. Het geeft alle shortcuts and meer ruimte. Dus niet wachten wat "het hoofdkantoor" beslist voor versie 2022.48, maar gewoon zelf aanpassen aan mijn eigen wensen – of ze nou stom zijn of niet. Als ik zo lees wat de ergernissen bij andere zijn (hier, maar ook op Reddit, Engelstalige deel van het forum en Twitter), dan denk ik dat dit ook voor hen een mogelijke oplossing is. De discussie op Reddit is trouwens erg interessant, met discussies over kleine variaties op het voorstel.

Voor wie graag verbeteringen ziet in het huidige ontwerp, wat vinden jullie hiervan?

Dit zou inderdaad een stap in de goede richting zijn. Zoals uit diverse fora blijkt zijn de gebruikerswensen zeer uiteenlopend. Flexibiliteit in de inrichting van je homescreen is de oplossing. Liefst gaat dat dan wel verder dan 5 snelkoppelingen in de favorietenbalk. Zo zou ik graag ook de mogelijkheid hebben om de rijvisualisatie (linkerhelft van het scherm) te verkleinen/minimaliseren/uitzetten en de schermruimte die daarmee vrijkomt gebruiken voor het tonen van actieve apps (bv Spotify).
 
Klopt en dat heb ik ook ingesteld maar helaas werkt dat vaker niet dan wel. De koppeling van PIN en profiel zou dit probleem permanent kunnen oplossen. Hopelijk dat die optie nog in een update wordt toegevoegd.

Ik heb dit ook een periode gehad en was in de veronderstelling dat het aan de software lag. (omdat het vaak wel maar soms ook niet* goed ging)

Toen kwam ik er achter dat de lijst met gekoppelde telefoons (om toegang tot auto te krijgen) NAAST de lijst met profielen (lees: instellingen stoel etc.) bestaat. Nadat ik met mijn mobiel de auto "opgestart" heb ben ik naar de lijst met bestuurdersprofielen gegaan en vervolgens op het icoontje (ik meen poppetje of icoon ernaast) gedrukt. Vanaf dat moment is het echt nooit meer fout gegaan met m'n profielen in de M3.

*=als iemand anders met auto gereden had en/of gelijktijdig met mobiel in de buurt kwam ging het vooral mis
 
  • Like
Reactions: Dan84 and Mars2020
Als ik dit lees, ben ik blij dat ik de nieuwe UI nog met succes heb kunnen tegenhouden.

Ik stoor me aan de gedachte dat de UI ontwikkeld wordt door jonge ventjes die zelf geen auto rijden.
- SOC bij aankomst weg
- stoel- ruitverwarming verder weg
- het vlak met route informatie is nu deels doorzichtig waardoor het slechter leesbaar is
- prutserige icoontjes die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn
- verminderde leesbaarheid, weinig contrast door gebruik van vage grijstinten
- het zelf kunnen kiezen van de toetsen onderaan is in mijn ogen het enige echt goede idee, maar helaas kun je daar alleen maar onzin functies inzetten, en "laatst gebruikt" is onnodig

Als ze dit nou even aanpakken, dan ben ik er weer bij...
 
Als ik dit lees, ben ik blij dat ik de nieuwe UI nog met succes heb kunnen tegenhouden.

Ik stoor me aan de gedachte dat de UI ontwikkeld wordt door jonge ventjes die zelf geen auto rijden.
- SOC bij aankomst weg
Wanneer ik mijn route ingeef krijg ik dat gelijk te zien nog steeds en ook wat de SoC zou zijn bij een retourrit. De werkelijkheid is toch altijd wat weerbarstiger door het rijgedrag van de berijder.
Dus begrijp ik echt het probleem niet.
- stoel- ruitverwarming verder weg
Met één achterloze swipe krijg je je volledige verwarmingsfuncties te zien.
- het vlak met route informatie is nu deels doorzichtig waardoor het slechter leesbaar is
- prutserige icoontjes die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn
- verminderde leesbaarheid, weinig contrast door gebruik van vage grijstinten
Ook deze punten herken ik niet. Dat men icoonjes anders maakt, maakt ze niet minder herkenbaar dat is alleen zo de eerste keer dat je instapt.
Ze hebben al eens eerder de icoontjes aangepast en ook toen moest men even wennen.
- het zelf kunnen kiezen van de toetsen onderaan is in mijn ogen het enige echt goede idee, maar helaas kun je daar alleen maar onzin functies inzetten, en "laatst gebruikt" is onnodig

Als ze dit nou even aanpakken, dan ben ik er weer bij...