Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe model S met 10km op teller ontvangen in mei 2019, vin nummer J

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Mede tesla rijders,

ik heb nu een maandje mijn Model S, nu zat ik dat vin nummer uit te pluizen en bij bouwjaar op digit 10 staat een J,dat betekent dat hij ergens van 2018 is, de exacte bouwdatum is me niet duidelijk.

ik heb gekozen voor de 75d, range ervan uitgaande van een 300km per lading vind ik prima, alleen ik haal never nooit die 300km op een lading.

vandaag 07-06, temp graad of 20, heb ik bij mijn opdrachtgever opgeladen tot 90% ik heb nu 75km gereden en ben 14kw kwijt, percentage is nog 68% en zit gemiddeld zo'n de 200w verbruik gemiddeld, het was me al eens eerder opgevallen als ik supercharge en rij een 1 tot anderhalve km, ben ik alweer een procent kwijt.

Zou dit te maken kunnen hebben dat mijn Tesla ergens halverwege 2018 gebouwd is, en ik deze dan 10 tot 11 maanden later pas ontvang en er 10km op de teller staat, de accu een hele tijd leeg gestaan heeft, geloof er niet zo in dat er 100 derden Tesla's op voorraad staan dat deze steeds worden bijgeladen (hebben ze de capaciteit niet eens voor volgens mij).

ik heb mede omdat mijn bijrijders portier greep te pas en te onpas niet naar binnen gaat (pas nadat ik hem een duwtje geef hij met een flinke plof in de deur verdwijnt), een date met Tesla ook gelijk de accu te meten.

er staat nu 1600km op de teller en heb zeker al een keer of 7 moeten superchargen en daarbij ook een paar keer aan de slome paal gehangen.

wie van jullie heeft een model s75d en wat is jou ervaring, qua leegloop van je accu?
 
Ronald,

Allereerst, waarom superchargen als je ook aan een gewone stekker kunt laden? Dat scheelt tijd.

Je bereik hangt af van hoeveel haast je hebt. Ik zit de afgelopen maand ruim onder de 170 Wh/km, gewoon omdat ik geen 130 km/u rij. Het scheelt toch maar een paar minuten.

Dank voor je reactie Paul,

Waarom Superchargen, tsja free lifetime charging kado gekregen, en woon 8km van de charger in Badhoevedorp.
Een snelle rijder ben ik niet echt, betrap me er vaak op dat ik 110 rij op de snelweg ipv 120 of 130.
 
Ik heb een 75 uit 2018. Met een volle accu en een beetje normaal rijden haal ik zomers de 300 met gemak. 's winters is andere koek. Rijd ik overigens allemaal korte stukjes dan ben ik kansloos. Heb je range mode wel aan staan!?
Mbt supercharger ik woon ook 7 km van een supercharger. Laden kost me een half uur. Heen 15 minuten en terug ook. Daarom laad ik alleen daar als ik veel km s op een dag rijd met een tussenstop thuis.

Niet meer tanken vind ik overigens heerlijk!
 
Ik heb een 75 uit 2018. Met een volle accu en een beetje normaal rijden haal ik zomers de 300 met gemak. 's winters is andere koek. Rijd ik overigens allemaal korte stukjes dan ben ik kansloos. Heb je range mode wel aan staan!?
Mbt supercharger ik woon ook 7 km van een supercharger. Laden kost me een half uur. Heen 15 minuten en terug ook. Daarom laad ik alleen daar als ik veel km s op een dag rijd met een tussenstop thuis.

Niet meer tanken vind ik overigens heerlijk!
Je tankt nu toch ook? Laden en tanken zijn in dit geval synoniemen.
 
Dank voor je reactie Paul,

Waarom Superchargen, tsja free lifetime charging kado gekregen, en woon 8km van de charger in Badhoevedorp.
Een snelle rijder ben ik niet echt, betrap me er vaak op dat ik 110 rij op de snelweg ipv 120 of 130.
Realiseer je wel dat het veelvuldig superchargen nadelig is voor je accu. Het versnelt het degradatieproces.
 
  • Like
Reactions: woes
Heb nu zelf een 75D van september 2018. Inmiddels 28.000km gereden. Daarvoor 135k met een 70D.

Bij 90% charge staat er 335 als typical range en bij 100% 370km. Nog weinig zomer ervaring maar met de warmere dagen haal ik 300km makkelijk. Ik rijd altijd vmax +5 dus bv 135 waar je 130 mag. Nu maakt het natuurlijk veel uit of je 105 of 135 rijdt. Ook of je in 1x rijdt of kortere stukken. Typisch rijd ik in 2 ritten (heen en terug) waarna ik ongeacht soc thuis tot 90% laad. Graadmeter is voor mij de 280 km (2x140) naar mijn ouders / schoonouders met 80% 135 en 20% 105 en 85km/u. In de winter haal ik dat meestal net niet. In de zomer haal ik dat vrijwel altijd.

Nog iets over superchargen: onlangs las ik dat na de 90 packs nu ook de meeste 75 packs gelimiteerd worden op 90kw superchargen na veelvuldig superchargen. Iets om te overwegen.
 
Last edited:
vandaag 07-06, temp graad of 20, heb ik bij mijn opdrachtgever opgeladen tot 90% ik heb nu 75km gereden en ben 14kw kwijt, percentage is nog 68% en zit gemiddeld zo'n de 200w verbruik gemiddeld, het was me al eens eerder opgevallen als ik supercharge en rij een 1 tot anderhalve km, ben ik alweer een procent kwijt.

wie van jullie heeft een model s75d en wat is jou ervaring, qua leegloop van je accu?
Hi @Ronald73 - dit zijn volgens mij prima cijfers. Ik rij nu 15 maanden een MS75D en mijn gemiddelde verbruik over het eerste jaar was 210Wh/km. Ik heb zelf % in het display staan en ga voor het snelle hoofdrekenen uit van 3km per procentpunt. Je schrijft dat je 22% verbruikt voor 75km. 22% x 3 = 66km, daar zit je boven dus in mijn zicht OK.

Korte ritten zijn funest voor je verbruik - zeker bij lage temperaturen. Maar als je lange ritten maakt (b.v. naar Wintersport), is mijn ervaring dat het verbruik nadat de batterij lekker warm is geworden weer naar de gemiddelde waarden loopt.

En voor het snel teruglopen van je % in de eerste km: ik denk dat dit door afronding komt. Auto laadt precies naar 90.0% op. Alsje gaat rijden ben je door drain waarschijnlijk al wat kwijtgeraakt en zit je op 89.9% (afgerond 90%). Met de aanname dat 1% ca 3km is, ben je dan na 1.5 km een half procent kwijt, dus zit je op 89.4% - afgerond 89%...
 
Dank voor je reactie Paul,

Waarom Superchargen, tsja free lifetime charging kado gekregen, en woon 8km van de charger in Badhoevedorp.
Een snelle rijder ben ik niet echt, betrap me er vaak op dat ik 110 rij op de snelweg ipv 120 of 130.

Je zegt dat je 7 keer hebt gesupercharged en 1600 km hebt gereden. Als al die kilometers uit de superchargers zijn gekomen, dan heb je tot nu toe ongeveer slechts 70 euro aan stroomkosten bespaard (en als je de stroomkosten zakelijk kunt aftrekken is het nog veel minder). Is dat al die moeite waard?
 
Hallo Mede tesla rijders,

ik heb nu een maandje mijn Model S, nu zat ik dat vin nummer uit te pluizen en bij bouwjaar op digit 10 staat een J,dat betekent dat hij ergens van 2018 is, de exacte bouwdatum is me niet duidelijk.

ik heb gekozen voor de 75d, range ervan uitgaande van een 300km per lading vind ik prima, alleen ik haal never nooit die 300km op een lading.

vandaag 07-06, temp graad of 20, heb ik bij mijn opdrachtgever opgeladen tot 90% ik heb nu 75km gereden en ben 14kw kwijt, percentage is nog 68% en zit gemiddeld zo'n de 200w verbruik gemiddeld, het was me al eens eerder opgevallen als ik supercharge en rij een 1 tot anderhalve km, ben ik alweer een procent kwijt.

Zou dit te maken kunnen hebben dat mijn Tesla ergens halverwege 2018 gebouwd is, en ik deze dan 10 tot 11 maanden later pas ontvang en er 10km op de teller staat, de accu een hele tijd leeg gestaan heeft, geloof er niet zo in dat er 100 derden Tesla's op voorraad staan dat deze steeds worden bijgeladen (hebben ze de capaciteit niet eens voor volgens mij).

ik heb mede omdat mijn bijrijders portier greep te pas en te onpas niet naar binnen gaat (pas nadat ik hem een duwtje geef hij met een flinke plof in de deur verdwijnt), een date met Tesla ook gelijk de accu te meten.

er staat nu 1600km op de teller en heb zeker al een keer of 7 moeten superchargen en daarbij ook een paar keer aan de slome paal gehangen.

wie van jullie heeft een model s75d en wat is jou ervaring, qua leegloop van je accu?
300 km halen wordt ook wel erg moeilijk met die harde wind de afgelopen tijd.
 
Hallo Mede tesla rijders,

ik heb nu een maandje mijn Model S, nu zat ik dat vin nummer uit te pluizen en bij bouwjaar op digit 10 staat een J,dat betekent dat hij ergens van 2018 is, de exacte bouwdatum is me niet duidelijk.

ik heb gekozen voor de 75d, range ervan uitgaande van een 300km per lading vind ik prima, alleen ik haal never nooit die 300km op een lading.

vandaag 07-06, temp graad of 20, heb ik bij mijn opdrachtgever opgeladen tot 90% ik heb nu 75km gereden en ben 14kw kwijt, percentage is nog 68% en zit gemiddeld zo'n de 200w verbruik gemiddeld, het was me al eens eerder opgevallen als ik supercharge en rij een 1 tot anderhalve km, ben ik alweer een procent kwijt.

Zou dit te maken kunnen hebben dat mijn Tesla ergens halverwege 2018 gebouwd is, en ik deze dan 10 tot 11 maanden later pas ontvang en er 10km op de teller staat, de accu een hele tijd leeg gestaan heeft, geloof er niet zo in dat er 100 derden Tesla's op voorraad staan dat deze steeds worden bijgeladen (hebben ze de capaciteit niet eens voor volgens mij).

ik heb mede omdat mijn bijrijders portier greep te pas en te onpas niet naar binnen gaat (pas nadat ik hem een duwtje geef hij met een flinke plof in de deur verdwijnt), een date met Tesla ook gelijk de accu te meten.

er staat nu 1600km op de teller en heb zeker al een keer of 7 moeten superchargen en daarbij ook een paar keer aan de slome paal gehangen.

wie van jullie heeft een model s75d en wat is jou ervaring, qua leegloop van je accu?
Wanneer je (impliciete) vraag is of er iets mis is met je recent gekochte auto, dan is het antwoord simpel. Er is niks mis met je accu; de cijfers zijn normaal.

En laat je vooral niet bang maken door allerlei bakerpraatjes en indianenverhalen. Gebruik de auto eenvoudigweg zoals jou het beste uitkomt, dan heb je er het meeste plezier van.
 
Gauw op % zetten. Die malle kilometers zorgen alleen maar verwarring. Druk je pedaal diep in = weinig range, pedaal met fluwelen voet = meer range.

Met mijn vorige 75 zat ik gemiddeld op 198 wh/km. Ik haalde dus met gemak 300 km, maar moet eerlijk zeggen dat ik er nooit mee bezig was. Drive, charge and repeat...
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Bas.