Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe model Y of 2e hands model X

This site may earn commission on affiliate links.
Veel goede replies, met heldere voor en nadelen voor beide keuzes, dank! Ik kan in elk geval met zekerheid stellen dat ik er nog niet over uit ben welk model ik ga kiezen, haha. Dat het een Tesla wordt is wel een ding dat zeker is. Ik ga er nog even wat nachtjes over slapen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja maar een oude X kan ook als een upgrade vanaf een Y gezien worden. 2 schermen, wat meer nuttige knopjes en beter rijcomfort. 😀
En minder bereik, dus meer wachten bij de SuC. Meer kans op defecte onderdelen zoals de Falcon doors en andere spullen die kwetsbaarder zijn. :p De nieuwe Y zit beter in elkaar, iedere iteratie leert Tesla en past dat toe in de volgende auto's van hetzelfde type heb ik me laten vertellen. :p
 
Moeilijke keuze en veel van de punten die zijn gedeeld kloppen ook. Recentelijk zelf ook voor die keuze gestaan en voor een gebruikte model X met 6 zitplaatsen gegaan met free supercharging (hoewel de waarde hiervan afhankelijk is van de persoon zelf, zijn we toch Hollanders en ga je daardoor wel wat vaker en makkelijker onderweg laden), hoewel de verbeterde range en gebruik van de Y me zeker wel aan het twijfelen had gebracht. Maar gezien ons dagelijks gebruik is de 250-300 km die we halen voldoende en op paar langere ritten die we maken zullen we vaker moeten stoppen.

Keuze is grotendeels afhankelijk van je gebruik, wat je nodig verwacht te hebben naast plaats voor 3 kinderstoelen en hoe lang je van plan ben de auto te houden. Als je kinderen nog heel klein zijn dan is een 5 zits waarschijnlijk voldoende voor de komende jaren.

Heb zelf 2 kids, maar vaak genoeg moeten we vriendjes of vriendinnetjes meenemen en dan is een 5 zits te krap. Met 3 kids in een 5-zits zal geen pretje zijn op langere ritten en al helemaal niet als ze wat groter zijn. Een 6 of 7 zits is dan praktischer en toekomst bestendiger, maar een 7 zits model Y zal pas volgend jaar komen waarbij de zitplaatsen achter toch wel beperkt zijn.

6 zits
+ makkelijk toegankelijk 3e zitrij
+ kinderen hun eigen stoel (minder ruzie op langere ritten) en meer comfort op de 3e zitrij
+ lange items kan je nog wel vervoeren
+ bij langere ritten kan de 2e volwassene makkelijk in de 3e zitrij zitten en bij alle 3 zitplaatsen komen als het nodig is. Moet je ook niet gelijk stoppen als de kinderen aandacht nodig hebben.
- vervoer grote items lastig (tenzij je trekhaak hebt)
- je kan niet alle 3 kinderen bereiken vanuit de 1e zitrij

7 zits
+ 2e zitrij neerklapbaar (nieuwere modellen)
+ vervoer grote items zeer makkelijk
- minder comfort 3e zitrij (in de model Y nog erger dan de model X)
- bereikbaarheid 3e zitrij wat moeilijker
- nog onbekend wanneer 7 zits model Y beschikbaar gaat komen (minimaal 6 maanden begrijp ik)

Natuurlijk is de bijtelling ook een factor als je de auto zakelijk koopt. De gebruikte model X'en hebben een lagere bijtelling, maar deze lopen meestal nog maar 1 of 2 jaar. Om daarna naar de hogere bijtelling te gaan is even slikken op de cat.prijs, tenzij je daadwerkelijke kosten kan gaan berekenen.

Succes. Is een moeilijke keuze, maar wel leuk omdat je de luxe hebt dat je deze keuze kan maken.
 
Moeilijke keuze en veel van de punten die zijn gedeeld kloppen ook. Recentelijk zelf ook voor die keuze gestaan en voor een gebruikte model X met 6 zitplaatsen gegaan met free supercharging (hoewel de waarde hiervan afhankelijk is van de persoon zelf, zijn we toch Hollanders en ga je daardoor wel wat vaker en makkelijker onderweg laden), hoewel de verbeterde range en gebruik van de Y me zeker wel aan het twijfelen had gebracht. Maar gezien ons dagelijks gebruik is de 250-300 km die we halen voldoende en op paar langere ritten die we maken zullen we vaker moeten stoppen.

Keuze is grotendeels afhankelijk van je gebruik, wat je nodig verwacht te hebben naast plaats voor 3 kinderstoelen en hoe lang je van plan ben de auto te houden. Als je kinderen nog heel klein zijn dan is een 5 zits waarschijnlijk voldoende voor de komende jaren.

Heb zelf 2 kids, maar vaak genoeg moeten we vriendjes of vriendinnetjes meenemen en dan is een 5 zits te krap. Met 3 kids in een 5-zits zal geen pretje zijn op langere ritten en al helemaal niet als ze wat groter zijn. Een 6 of 7 zits is dan praktischer en toekomst bestendiger, maar een 7 zits model Y zal pas volgend jaar komen waarbij de zitplaatsen achter toch wel beperkt zijn.

6 zits
+ makkelijk toegankelijk 3e zitrij
+ kinderen hun eigen stoel (minder ruzie op langere ritten) en meer comfort op de 3e zitrij
+ lange items kan je nog wel vervoeren
+ bij langere ritten kan de 2e volwassene makkelijk in de 3e zitrij zitten en bij alle 3 zitplaatsen komen als het nodig is. Moet je ook niet gelijk stoppen als de kinderen aandacht nodig hebben.
- vervoer grote items lastig (tenzij je trekhaak hebt)
- je kan niet alle 3 kinderen bereiken vanuit de 1e zitrij

7 zits
+ 2e zitrij neerklapbaar (nieuwere modellen)
+ vervoer grote items zeer makkelijk
- minder comfort 3e zitrij (in de model Y nog erger dan de model X)
- bereikbaarheid 3e zitrij wat moeilijker
- nog onbekend wanneer 7 zits model Y beschikbaar gaat komen (minimaal 6 maanden begrijp ik)

Natuurlijk is de bijtelling ook een factor als je de auto zakelijk koopt. De gebruikte model X'en hebben een lagere bijtelling, maar deze lopen meestal nog maar 1 of 2 jaar. Om daarna naar de hogere bijtelling te gaan is even slikken op de cat.prijs, tenzij je daadwerkelijke kosten kan gaan berekenen.

Succes. Is een moeilijke keuze, maar wel leuk omdat je de luxe hebt dat je deze keuze kan maken.
Thanks voor je uitgebreide antwoord en uiteenzetten van de voor en nadelen! Ik had een 6-zits eigenlijk uitgesloten, maar lees nu dat een 6-zits toch best praktisch kan zijn. Ik heb eigenlijk vrijwel zeker besloten om voor een model X te gaan uit 2018. Ben alleen nog wat bang voor die acceleration shudder waar ik veel over lees. Heb jij hier ook last van (gehad)? Na 2 jaar gunstige bijtelling haal ik de auto waarschijnlijk naar privé. De zoektocht is inderdaad leuk maar ik ben nu ook op het punt dat ik gewoon de auto op mijn oprit wil hebben. Ben helaas nog niet de 'perfecte' occasion tegengekomen.
 
Thanks voor je uitgebreide antwoord en uiteenzetten van de voor en nadelen! Ik had een 6-zits eigenlijk uitgesloten, maar lees nu dat een 6-zits toch best praktisch kan zijn. Ik heb eigenlijk vrijwel zeker besloten om voor een model X te gaan uit 2018. Ben alleen nog wat bang voor die acceleration shudder waar ik veel over lees. Heb jij hier ook last van (gehad)? Na 2 jaar gunstige bijtelling haal ik de auto waarschijnlijk naar privé. De zoektocht is inderdaad leuk maar ik ben nu ook op het punt dat ik gewoon de auto op mijn oprit wil hebben. Ben helaas nog niet de 'perfecte' occasion tegengekomen.
Niemand heeft last can de shudder zolang je de stroom pedaal niet vanaf lage snelheid meteen tot op de bodem in trapt of altijd in chill mode rijdt.
 
Thanks voor je uitgebreide antwoord en uiteenzetten van de voor en nadelen! Ik had een 6-zits eigenlijk uitgesloten, maar lees nu dat een 6-zits toch best praktisch kan zijn. Ik heb eigenlijk vrijwel zeker besloten om voor een model X te gaan uit 2018. Ben alleen nog wat bang voor die acceleration shudder waar ik veel over lees. Heb jij hier ook last van (gehad)? Na 2 jaar gunstige bijtelling haal ik de auto waarschijnlijk naar privé. De zoektocht is inderdaad leuk maar ik ben nu ook op het punt dat ik gewoon de auto op mijn oprit wil hebben. Ben helaas nog niet de 'perfecte' occasion tegengekomen.
Acceleration shudder heb ik inderdaad ook, hoort er bijna een beetje bij en zolang ze geen definitieve oplossing hebben is het eigenlijk voor mij persoonlijk niet de moeite waard om het te laten repareren. Bij de SC hebben ze me een quote gegeven van 1500-2000 Euro om de half-shafts te vervangen, maar zij geven aan dat het desondanks toch weer terug kan komen. Ze hebben goede oplossingen in de VS, maar zie ze hier nog niet.

Mij persoonlijk stoort de "shudder" niet. En idd wat job-lek aangeeft, niet te hard optrekken vanuit hoge stand luchtvering. Als je een Raven kan krijgen, dan is dat al een verbetering denk ik. Maar ook de Ravens krijgen de shudder.

Voor hoe passend een 6 zits is, moet je echt in een 6 zits gaan zitten. Voor ons was een grote laadruimte niet belangrijk daar we nog een BMW SUV ernaast hebben voor het vervoeren van grote zaken. Maar we willen wel gaan skiën met de model X, wat betekent dat de ski's er wel in moeten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thanks voor je uitgebreide antwoord en uiteenzetten van de voor en nadelen! Ik had een 6-zits eigenlijk uitgesloten, maar lees nu dat een 6-zits toch best praktisch kan zijn
6 zits is super praktisch voor passagiers, minder voor fietsen of andere grote voorwerpen.

En toch zou ik gewoon weer een 6-zitter kiezen :).
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Een verschil is een X-battpack dat rond de 300Km rijd
of een MY die tegen de 500km rijdt met een kleinere battpack
Over langere tijd gezien is dit dus veel meer Km's met minder Kw

Dit MY heeft een nieuwe chip met AP hardware (vision)
MX '17 draait op een MCU2 ATOM intel chip , met ik vermoed AP2.5 hardware

Toekomstige mogelijkheden en functies zullen dus voornamelijk uitgebreid worden voor de nieuwere systemen
Echter las ik wel dat MS/MX vanaf '17 in aanmerking kunnen komen voor hardware upgrade voor late versie FSD

Ik proef dat je zit te hannesen tussen verstand en wens ;)
Zelfde probleem had ik, maar ben voor een MY gegaan.
Ook vanwege het feit dat de MY 1600kg op kenteken mag trekken en is meer dan voldoende voor mij.

De mogelijkheden om europa in te gaan met een tesla is ook wel een stuk makkelijker met de snellaadkracht die een MY
in zich heeft door de CCS
 
  • Like
Reactions: Hbrink