Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe prijzen / autopilot opties

This site may earn commission on affiliate links.
Die km kloppen trouwens voor geen meter, 630 km in een Model S? Je kan beter de EPA rating aanhouden. Dus kijk op de Canadese website voor de kilometers, die geeft 539 km aan voor Model S long range.

Hier trouwens een mooie samenvatting van de autopilot aanpassingen:
YCMIh5j.jpg
 
Bezitter van S100D van dec 2017. Was 125K + 4K voor FSD. Zelfde config nu 101K. Dat is een behoorlijke daling: 28K in iets meer dan een jaar.

Dat er nieuwe technologie wordt gebruikt snap ik. dat de prijs wordt verlaagd snap ik ook. Maar op deze schaal is het wel ongekend.

Maar goed: ik heb willens en wetens toendertijd gekocht, dus ik vind niet dat ik ergens *recht* op heb. Toch zou een *gebaar* van Tesla wel aardig zijn. Ik denk dan een gratis upgrade van MCU1 naar MCU2.

I bof nog dat HW2.5 heb (tel je zegeningen) :)


En toen was er concurrentie! De nieuwe high end alternatieven zijn gewoon goedkoper en moet Tesla in de defensie, voor het eerst.

In het midden krijgen ze ook uitdagers, zoals polestar 2 of the Koreanen... Tesla moet het hebben van volume in cell productie en zal dus nu op prijs spelen en het volume najagen om hun market share te verzekeren.

Al bij al lijkt het op paniekvoetbal wat kan duiden op hele lage vraag uit China en Europa voor M3.
 
En toen was er concurrentie! De nieuwe high end alternatieven zijn gewoon goedkoper en moet Tesla in de defensie, voor het eerst.

In het midden krijgen ze ook uitdagers, zoals polestar 2 of the Koreanen... Tesla moet het hebben van volume in cell productie en zal dus nu op prijs spelen en het volume najagen om hun market share te verzekeren.

Al bij al lijkt het op paniekvoetbal wat kan duiden op hele lage vraag uit China en Europa voor M3.

Jaguar en Audi, succes ermee!!!
 
  • Like
  • Funny
Reactions: S-19910 and Michel3
Al bij al lijkt het op paniekvoetbal wat kan duiden op hele lage vraag uit China en Europa voor M3.
Het heeft mij al tijden verbaasd dat Tesla dergelijke hoge prijzen bleef vragen. Tesla heeft een goedkoper interieur en kan voordeliger de accu's maken dan Audi of Jaguar ze moet inkopen. Daarbij hoeft Tesla niet te denken aan de marge van de dealer, heeft minder showrooms te onderhouden en zo kun je nog wel even doorgaan. Het enige dat de grote bedrijven hebben is ervaring en schaalgrootte. Tesla heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de model S/X ook noodzakelijk waren om de Model 3 ontwikkeling mogelijk te maken. Blijkbaar is nu het moment aangebroken om volume te gaan draaien en de concurrentie de duimschroeven aan te draaien.

Ik denk dat de 35K Model 3 er wel op wijst dat de bestellingen tegenvallen. Als Tesla de productielijn kon vullen met AWD LR versies, dan zouden ze wel gek zijn om nu al een model te gaan produceren waar minder marge op zit. Maar waar de andere merken helemaal klem zitten met de accuproductie trekt Tesla de prijzen nog even wat na beneden. Dat komt echt wel aan...

Overigens denk ik dat fleetowners niet erg blij zijn met deze actie. In één nacht daalt de restwaarde van een heleboel auto's flink. Als je met voorraad zit, dan ben je helemaal de Sjaak. Maar wellicht is dat het risico van speculeren...
 
  • Like
Reactions: CL600
Het heeft mij al tijden verbaasd dat Tesla dergelijke hoge prijzen bleef vragen. Tesla heeft een goedkoper interieur en kan voordeliger de accu's maken dan Audi of Jaguar ze moet inkopen. Daarbij hoeft Tesla niet te denken aan de marge van de dealer, heeft minder showrooms te onderhouden en zo kun je nog wel even doorgaan. Het enige dat de grote bedrijven hebben is ervaring en schaalgrootte. Tesla heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de model S/X ook noodzakelijk waren om de Model 3 ontwikkeling mogelijk te maken. Blijkbaar is nu het moment aangebroken om volume te gaan draaien en de concurrentie de duimschroeven aan te draaien.

Ik denk dat de 35K Model 3 er wel op wijst dat de bestellingen tegenvallen. Als Tesla de productielijn kon vullen met AWD LR versies, dan zouden ze wel gek zijn om nu al een model te gaan produceren waar minder marge op zit. Maar waar de andere merken helemaal klem zitten met de accuproductie trekt Tesla de prijzen nog even wat na beneden. Dat komt echt wel aan...

Overigens denk ik dat fleetowners niet erg blij zijn met deze actie. In één nacht daalt de restwaarde van een heleboel auto's flink. Als je met voorraad zit, dan ben je helemaal de Sjaak. Maar wellicht is dat het risico van speculeren...

Mij ga je niet horen zeggen dat die prijsverlagingen goed georganiseerd zijn.

Maar ik zou de aankondiging van de 35K M3 niet zo snel linken aan tegenvallende bestellingen. Als ik zie welke leveringsproblemen ze hebben in Europa zou ik me daar nog niet zo'n problemen over maken. Hadden we allemaal onze wagen in februari gehad en kon je nu vlot bestellen was het een ander verhaal geweest.

Als je al conspiracy theories wil maken: Denk dat ze die 35K M3 en prijsverlagingen er snel-snel doorgepushed hebben omdat ze later in de maand met de Model Y onthulling willen komen. Zou nogal lullig zijn om te zeggen: Hier is de Model Y, die gaat XXXX kosten en kan je nu reserveren (zelfde truukje als met de 3). Om dan te moeten toegeven dat de auto die je 3 jaar geleden aangekondigd hebt nog steeds niet beschikbaar is in de prijs die je toen gezegd had :D Nu Tesla groeit en serieus bekeken wordt kom je met die "fake news" uitspraken niet meer weg tenzij je ze toch niet een beetje hard kan maken.
 
  • Like
Reactions: nico180
Dat de prijzen van de nieuwe auto's zo enorm zijn verlaagd, heeft ook gevolgen voor de tweedehands markt.
Iedereen die nog net in 2018 een nieuwe heeft gekocht en de oude nog niet kwijt is, zal deze prijsverlagingen niet waarderen.
Wel prettig voor degenen die vanaf nu in de komende periode de zakelijke auto naar privé gaan halen. Die prijs zal ook een stuk lager kunnen worden.
Mij hoor je niet klagen :)
De prijsverlagingen zijn enorm en ook nodig om veel kopers die nu wachten op de Polestar, Porsche Taycan, E-tron en EQC alsnog voor Tesla te laten kiezen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik heb net met Tesla gebeld en hetgeen ze meedelen lijkt redelijk helder en duidelijk voor de Benelux model 3 kopers.

Zowel diegenen die besteld hebben voor 1/3/2019 en de model 3 nog moeten ontvangen als diegenen die al ontvangen hebben in februari krijgen de upgrades naar AP en FSD. Er zijn SMSen gepushed, maar sommigen hebben die blijkbaar (nog) niet ontvangen.

In het prijsvoorbeeld hieronder zie je dat het qua waarde dat je voor je geld krijgt hetzelfde is.
Alleen hebben diegene die voor 1/3/2019 besteld hebben de keuze niet gehad om een goedkopere configuratie in het nieuwe aanbod te kunnen maken.
Maar uiteindelijk krijg je dus wel meer voor hetzelfde bedrag dat je er oorspronkelijk voor over had.
Als je voor 1/3 besteld hebt "krijg je een waardebon van 3200€" en als je erna besteld hebt krijg je gewoon 3200€ korting.
Alleen voor diegenen die FSD achter de schermen hebben bijgenomen is blijkbaar "nog geen oplossing".

upload_2019-3-2_9-59-15.png