Welkom!
De factoren die mede het bereik bepalen, worden hier wel zo'n beetje genoemd. Persoonlijk vind ik het bereik prima, maar het klopt wel dat korte ritjes en ruim boven de 100km/u rijden het bereik nogal kunnen inkorten. Ook mij is het enorme verschil in verbruik tussen 100km/u en 130km/u opgevallen.
De afgelopen weken heb ik veel lange ritten door Nederland gemaakt, vaak in vrij druk spitsverkeer dat nog net geen files geeft. Dat laatste zorgt ervoor dat je (noodgedwongen) erg zuinig gaat rijden. Ik zie standaard wat het werkelijke verbruik versus typical range is over de laatste afgelegde 25 kilometer. De typical range gaat uit van 0,2kwh per kilometer (400 km bereik bij volledig opgeladen accu). Na kilometers gemiddeld zo'n 80 a 90 km/u te hebben gereden, zat het werkelijke verbruik op 0,166kwh per kilometer (theoretisch dus zo'n 480km bereik). Op stukken waar je 130 (met af en toe uitschieters naar 140, vooruit..) kunt rijden, schiet het verbruik echter direct omhoog naar 0,25kwh per kilometer (320 km bereik).
Ik ga er daarbij van uit dat de accucapaciteit zo'n 85 kilowattuur is, maar dat de beschikbare capaciteit zo'n 80 kilowattuur is omdat Tesla enige reserve inbouwt voor mensen die zich vergissen in afstanden of beschikbaarheid van laadpunten (je schijnt circa 20 kilometer 'in de min' te kunnen rijden, iets wat mijn hobby overigens niet zou zijn).
Hoe komt het dat het verbruik zo enorm omhoog schiet bij snelheden boven de 100 km/u? Het antwoord - zo heb ik me laten uitleggen - is dat dit komt doordat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Bij benzineslurpers speelt dit natuurlijk ook, maar daar valt de berekening qua verbruik weer net wat anders uit. Deze motoren zijn erg inefficiënt omdat de meeste energie wordt omgezet in warmte in plaats van beweging. Bij hoge snelheden worden deze motoren echter een klein beetje minder inefficiënt, een iets groter deel van de energie gaat naar beweging in plaats van warmte, en dat compenseert weer enigszins voor de snelle toename in luchtweerstand. Elektromotoren zijn efficiënter (want nauwelijks warmte) en zijn verder bij alle snelheden ongeveer even efficiënt.
Verder lekt er wel wat energie weg in stilstand (iets dat je wel kunt verminderen in de instellingen).
Mijn ervaring tot nu toe: geen enkele range anxiety voor ritten binnen Nederland. Een enkele keer laad ik wel op tot de maximum range en dan kan ik redelijkerwijs tot 340 km maken zonder onderweg te hoeven opladen (sommetje: typical range van 400 km, daar 10% van afhalen en dan nog 20 km reserve houden).