pvh
Active Member
"De Verlengde Serviceovereenkomst geeft Model S en Model X eigenaren dekking van reparatie- of vervangingskosten van de meeste onderdelen die vervangen moeten worden door productie- of materiaalfouten. "
Sorry Tesla, maar in Europa en met name in Nederland hebben we best wel specifieke regels aangaande garantie, en zeker als het om productie of materiaalFOUTEN gaat. Extra garantie bijkopen heeft alleen nut indien dit je significant meer voordeel op kan leveren dan de wettelijke garantie. Je hebt recht op een deugdelijk product. Er bestaat geen 1, 2 jaar of andere wettelijke garantie termijn. Afhankelijk van het type product en de te verwachten gebruiksduur van het product. Een auto mag je van verwachten dat zeker de niet-bewegende onderdelen en de bewegende onderdelen waaronder spiegels, (dak)ramen etc minstens 8 jaar onder normaal gebruik niet kapot mogen gaan. Fabriek, verkoper of bijgekochte garantie staat hier helemaal los van overigens. Wettelijke garantie, daar gaat het hier om.
Als er iets mis is met het voertuig binnen 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat dit eigen schuld is indien deze dit niet onder garantie wenst te repareren. (onjuist gebruik bijvoorbeeld) Gaat (een onderdeel van) het voertuig na 6 maanden of langer kapot en Tesla wil dit niet (volledig) onder garantie vervangen, dan moet je bewijzen dat dit niet je eigen schuld is en dat het aan het product ligt. Met name dit stukje lijkt mij geen probleem aangezien de meeste zaken bij meerdere personen defect raken of zijn geraakt in de afgelopen jaren zoals we hier veelvuldig kunnen lezen en de meeste van ons op de werkbonnen hebben staan van de keren dat er zaken vervangen zijn. Van al deze zaken mag men aannemen dat ze niet binnen 8 jaar defect raken. Mocht dit wel het geval zijn, dan is het wettelijk een "ondeugdelijk product" (klinkt zwaar) en heb je recht op kosteloos herstel/vervanging of zelfs je geld terug (of een percentage waar redelijkheid, billijkheid en normale slijtage dagelijks gebruik een belangrijke rol spelen) Als het klopt dat je een paar duizend euro moet betalen dan voor het stukje extra wat je krijgt van "Roadside Assistance" kan je dan net zo goed een ANWB wegenwacht abonnement nemen.
Afijn, tot nu toe altijd perfect geholpen door Tesla, en ik verwacht dat dit ook altijd zal gebeuren waarbij het eerder aangehaalde redelijkheid en billijkheid principe voor mij meer van belang is dan "waar ik recht op heb" Zo heb ik eigenlijk altijd een leenauto afgewezen aangezien ik niet veel op pad ben en mijn agenda zelf bepaal. En altijd wel zelf een vervangende auto heb staan indien nodig. Recht op een leenauto is overigens weer een heel ander verhaal. Hier heb je recht op indien een reparatie te lang gaat duren. Een dag zonder auto is voor de meeste wel een issue maar hoeft géén reden te zijn voor een kosteloze leenauto, een week zonder wasmachine kan weer wel voor de meeste.
Maar voordat ik een heel ander onderwerp ga starten over leenauto's (De meeste weten niet dat indien je een 0 of 4% bijtellingsauto hebt, en je een leenauto krijgt met een andere bijtelling je dit aan de belastingdienst moet melden en op je salaris laten corrigeren zelfs als het één dag betreft) is dit voor een ander topic
Sorry Tesla, maar in Europa en met name in Nederland hebben we best wel specifieke regels aangaande garantie, en zeker als het om productie of materiaalFOUTEN gaat. Extra garantie bijkopen heeft alleen nut indien dit je significant meer voordeel op kan leveren dan de wettelijke garantie. Je hebt recht op een deugdelijk product. Er bestaat geen 1, 2 jaar of andere wettelijke garantie termijn. Afhankelijk van het type product en de te verwachten gebruiksduur van het product. Een auto mag je van verwachten dat zeker de niet-bewegende onderdelen en de bewegende onderdelen waaronder spiegels, (dak)ramen etc minstens 8 jaar onder normaal gebruik niet kapot mogen gaan. Fabriek, verkoper of bijgekochte garantie staat hier helemaal los van overigens. Wettelijke garantie, daar gaat het hier om.
Als er iets mis is met het voertuig binnen 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat dit eigen schuld is indien deze dit niet onder garantie wenst te repareren. (onjuist gebruik bijvoorbeeld) Gaat (een onderdeel van) het voertuig na 6 maanden of langer kapot en Tesla wil dit niet (volledig) onder garantie vervangen, dan moet je bewijzen dat dit niet je eigen schuld is en dat het aan het product ligt. Met name dit stukje lijkt mij geen probleem aangezien de meeste zaken bij meerdere personen defect raken of zijn geraakt in de afgelopen jaren zoals we hier veelvuldig kunnen lezen en de meeste van ons op de werkbonnen hebben staan van de keren dat er zaken vervangen zijn. Van al deze zaken mag men aannemen dat ze niet binnen 8 jaar defect raken. Mocht dit wel het geval zijn, dan is het wettelijk een "ondeugdelijk product" (klinkt zwaar) en heb je recht op kosteloos herstel/vervanging of zelfs je geld terug (of een percentage waar redelijkheid, billijkheid en normale slijtage dagelijks gebruik een belangrijke rol spelen) Als het klopt dat je een paar duizend euro moet betalen dan voor het stukje extra wat je krijgt van "Roadside Assistance" kan je dan net zo goed een ANWB wegenwacht abonnement nemen.
Afijn, tot nu toe altijd perfect geholpen door Tesla, en ik verwacht dat dit ook altijd zal gebeuren waarbij het eerder aangehaalde redelijkheid en billijkheid principe voor mij meer van belang is dan "waar ik recht op heb" Zo heb ik eigenlijk altijd een leenauto afgewezen aangezien ik niet veel op pad ben en mijn agenda zelf bepaal. En altijd wel zelf een vervangende auto heb staan indien nodig. Recht op een leenauto is overigens weer een heel ander verhaal. Hier heb je recht op indien een reparatie te lang gaat duren. Een dag zonder auto is voor de meeste wel een issue maar hoeft géén reden te zijn voor een kosteloze leenauto, een week zonder wasmachine kan weer wel voor de meeste.
Maar voordat ik een heel ander onderwerp ga starten over leenauto's (De meeste weten niet dat indien je een 0 of 4% bijtellingsauto hebt, en je een leenauto krijgt met een andere bijtelling je dit aan de belastingdienst moet melden en op je salaris laten corrigeren zelfs als het één dag betreft) is dit voor een ander topic
Last edited: