Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Ik zie een buitengewoon goedkope stimuleringsregeling aankomen:

120-bord-met-tijden-240x320.jpg
 
Die zou mooi zijn! Maar natuurlijk onverteerbaar voor het jaloerse deel der mensheid (80%). Ze hebben de afgunsttoeslag op schoon rijden al weer verhoogd, dus deze bevooroordeling ligt niet zo voor de hand :)

Ik rij al jaren niet meer op de snelheden die zijn aangegeven langs de weg. Af en toe even remmen voor het mobiele belastingkantoor en verder vooral het eigen gezond verstand en goed getrainde rijvaardigheid.

Ik stel me al een leuk gesprek voor in de rechtbank na een niet geaccepteerde boete: "ja edelachtbare, de maximumsnelheid op dit wegvak is laag/verlaagd/niet verhoogd (streep door wat niet van toepassing is) om de effecten van de stikstofuitstoot op (vul hier een van de honderden Natura 2000 gebieden in Nederland die langs snelwegen liggen) te verminderen. Maar ik rij elektrisch en genereer op die plaats dus geen uitstoot".

Wat ik me wel afvraag: Gaat de overheid nu ook alle expres slecht op elkaar afgestemde stoplichten (pleonasme) verbieden in het kader van de extra en overbodige stikstofuitstoot?
 
Ik rij al jaren niet meer op de snelheden die zijn aangegeven langs de weg.
Ik rij al 2 jaar wel de snelheden die aangegeven zijn langs de weg, want dat is goedkoper, kost nauwelijks extra tijd, is veiliger en comfortabel met autopilot op. Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.
 
Die zou mooi zijn! Maar natuurlijk onverteerbaar voor het jaloerse deel der mensheid (80%). Ze hebben de afgunsttoeslag op schoon rijden al weer verhoogd, dus deze bevooroordeling ligt niet zo voor de hand :)

Ik rij al jaren niet meer op de snelheden die zijn aangegeven langs de weg. Af en toe even remmen voor het mobiele belastingkantoor en verder vooral het eigen gezond verstand en goed getrainde rijvaardigheid.
Zelfde hier. Ik zie het al tijden aan als "Adviessnelheid", maar een maximum voelt het totaal niet. Beetje vrijheid om zelf te kiezen wat ik wil vind ik wel fijn.

Ik stel me al een leuk gesprek voor in de rechtbank na een niet geaccepteerde boete: "ja edelachtbare, de maximumsnelheid op dit wegvak is laag/verlaagd/niet verhoogd (streep door wat niet van toepassing is) om de effecten van de stikstofuitstoot op (vul hier een van de honderden Natura 2000 gebieden in Nederland die langs snelwegen liggen) te verminderen. Maar ik rij elektrisch en genereer op die plaats dus geen uitstoot".
Dat vraag ik mij ook af. Maar ik denk van niet. Want de wet zegt maximum = maximum. Punt.

Wat ik me wel afvraag: Gaat de overheid nu ook alle expres slecht op elkaar afgestemde stoplichten (pleonasme) verbieden in het kader van de extra en overbodige stikstofuitstoot?
Dat is een goede! Want gemeentes lijken verkeerslichten maar al te vaak zo te timen dat ze snelheid ergens uit halen en je onnodig moet remmen en optrekken. Dat veroorzaakt ook nogal wat uitstoot lijkt mij zo.


Lang verhaal kort: Als de snelheid naar 100km/h gaat trek ik mij daar denk ik weinig van aan.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
natuurlijk onverteerbaar
Was dit in Australië niet al ingevoerd?
Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.
Yep, hoe mooi kan het zijn. Geen stress meer, niet je gezond verstand hoeven te gebruiken voor dat zinloze sturen en inhalen, naast de koffie een krant. Kortom auto rijden zoals in een eerste klas trein maar dan van waar je bent naar waar je wezen moet. Het beste van beide werelden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Robbaman
Ik rij al 2 jaar wel de snelheden die aangegeven zijn langs de weg, want dat is goedkoper, kost nauwelijks extra tijd, is veiliger en comfortabel met autopilot op. Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.

Yep. Ik was vroeger ook van het stevig doorrijden, maar het verkeer tegenwoordig laat dat niet echt meer toe. Je wordt er alleen naar gestressed van.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Gtech
Ik rij al 2 jaar wel de snelheden die aangegeven zijn langs de weg, want dat is goedkoper, kost nauwelijks extra tijd, is veiliger en comfortabel met autopilot op. Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.

Ha, en waarom dan een Performance gekocht :p
Zal niet alleen vanwege glimmende pedalen of spoiler op achterklep zijn ;)
 
In Zwitserland heb ik 2 weken lang niet harder dan 120 km mogen rijden en op veel stukken zelfs niet harder dan 100 of 80 km. Aangezien er zeer streng wordt gehandhaafd en de boetes hoog zijn wordt er nauwelijks te hard gereden. Het resultaat is een zeer rustig en overzichtelijk verkeersbeeld, waarmee ook de autopilot zeer goed uit de voeten kon.

Ik zou het in Nederland erg prettig vinden als de maximum snelheid omlaag gaat naar max 120 (net als een paar jaar geleden), mits er goed wordt gehandhaafd. Beter voor het milieu en de verkeersveiligheid en ook relaxter rijden. Iedereen die de huidige snelheidsbeperkingen als een 'adviessnelheid' ziet, moet dat natuurlijk zelf maar weten.
 
De maximum snelheid zou makkelijk omlaag kunnen naar 100 km. Ik rij sinds ik de Tesla rij nooit harder dan 103 km per uur. Ik kom altijd aan en nog op tijd ook. Lekker met de AP en genieten van goed hoorbare muziek.
Gemiddelde verbruik over 40.000 km van 199 wH/km. En dat met de onzuinigste Model S met achterwielaandrijving en 21" wielen. Als iedereen dit zou doen zouden er zeer veel minder files en ongevallen zijn.
Dus overheid, haal die dwaze maximum snelheden van de borden en maak alles wat nu 130 en 120 km is 100 km/h. Dan kunnen er weer huizen gebouwd worden, lijkt mij belangrijker dan onnodig hard rijden.
Oh ja, verbiedt vliegen tot afstanden van 1000 km. Kan met de elektrische auto en met de trein.
 
En overigens, hoe meer ik aan 127 km/u op het linkervak rij, hoe meer ik het irritant vind dat er bumperklevers me willen wegduwen van het linkervak, hoewel er rechts verkeer rijdt, of dat ik bij rustig verkeer naar rechts ga en dan inloop op trager verkeer en toch nog aandachtig moet zijn om op tijd naar links in te voegen.

Als ik dat vergelijk met de rustige ritten aan 90 met een aanhangwagen... Het enige wat me daar stoort is wanneer je een file nadert, je overgeleverd bent aan de oplettendheid van de Oost-Europeaan in de vrachtwagen achter je...
 
  • Like
Reactions: MaSansky