TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dutchchili, Sep 21, 2019.

  1. dutchchili

    dutchchili Member

    Joined:
    Jul 16, 2019
    Messages:
    443
    Location:
    The Netherlands
    • Like x 9
    • Funny x 6
  2. MaSansky

    MaSansky Member

    Joined:
    Aug 20, 2019
    Messages:
    355
    Location:
    Netherlands
    Die zou mooi zijn! Maar natuurlijk onverteerbaar voor het jaloerse deel der mensheid (80%). Ze hebben de afgunsttoeslag op schoon rijden al weer verhoogd, dus deze bevooroordeling ligt niet zo voor de hand :)

    Ik rij al jaren niet meer op de snelheden die zijn aangegeven langs de weg. Af en toe even remmen voor het mobiele belastingkantoor en verder vooral het eigen gezond verstand en goed getrainde rijvaardigheid.

    Ik stel me al een leuk gesprek voor in de rechtbank na een niet geaccepteerde boete: "ja edelachtbare, de maximumsnelheid op dit wegvak is laag/verlaagd/niet verhoogd (streep door wat niet van toepassing is) om de effecten van de stikstofuitstoot op (vul hier een van de honderden Natura 2000 gebieden in Nederland die langs snelwegen liggen) te verminderen. Maar ik rij elektrisch en genereer op die plaats dus geen uitstoot".

    Wat ik me wel afvraag: Gaat de overheid nu ook alle expres slecht op elkaar afgestemde stoplichten (pleonasme) verbieden in het kader van de extra en overbodige stikstofuitstoot?
     
    • Like x 1
    • Funny x 1
  3. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,056
    Location:
    Belgium
    Ik rij al 2 jaar wel de snelheden die aangegeven zijn langs de weg, want dat is goedkoper, kost nauwelijks extra tijd, is veiliger en comfortabel met autopilot op. Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.
     
    • Like x 15
  4. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,853
    Location:
    Venlo, NL
    Zelfde hier. Ik zie het al tijden aan als "Adviessnelheid", maar een maximum voelt het totaal niet. Beetje vrijheid om zelf te kiezen wat ik wil vind ik wel fijn.

    Dat vraag ik mij ook af. Maar ik denk van niet. Want de wet zegt maximum = maximum. Punt.

    Dat is een goede! Want gemeentes lijken verkeerslichten maar al te vaak zo te timen dat ze snelheid ergens uit halen en je onnodig moet remmen en optrekken. Dat veroorzaakt ook nogal wat uitstoot lijkt mij zo.


    Lang verhaal kort: Als de snelheid naar 100km/h gaat trek ik mij daar denk ik weinig van aan.
     
    • Like x 1
  5. Gerard60

    Gerard60 Member

    Joined:
    Aug 28, 2016
    Messages:
    452
    Location:
    Utrecht
    Was dit in Australië niet al ingevoerd?
    Yep, hoe mooi kan het zijn. Geen stress meer, niet je gezond verstand hoeven te gebruiken voor dat zinloze sturen en inhalen, naast de koffie een krant. Kortom auto rijden zoals in een eerste klas trein maar dan van waar je bent naar waar je wezen moet. Het beste van beide werelden.
     
    • Like x 2
  6. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    914
    Location:
    Nederland
    Team Wooter +1, team MaSansky -1. Go team Wooter!:p
     
    • Funny x 1
  7. MaH

    MaH Member

    Joined:
    Feb 2, 2015
    Messages:
    422
    Location:
    The Hague, the Netherlands
    130 is met Nederlandse afstanden zo zinloos..
     
    • Like x 2
  8. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,056
    Location:
    Belgium
    Dat vind ik er zo moeilijk aan... Rationeel is het verschil tussen 130 en 120 niks, en zelfs het verschil tussen 100 en 120 maakt niet zoveel uit.

    Maar toch rij ik vMax + marge op autopilot... Om dan thuis te komen en mijn tijd te verdoen op Twitter en de rest van het internet...
     
    • Funny x 6
    • Like x 2
    • Informative x 1
  9. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,725
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Yep. Ik was vroeger ook van het stevig doorrijden, maar het verkeer tegenwoordig laat dat niet echt meer toe. Je wordt er alleen naar gestressed van.
     
    • Like x 2
  10. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,056
    Location:
    Belgium
    Oh ja, laat dat duidelijk zijn... De 160 km/u BMW racer die aan je bumper komt hangen of rechts inhaalt, dat was ik...
     
    • Funny x 2
    • Like x 1
  11. SparkyM3LR4WD

    SparkyM3LR4WD Elbert

    Joined:
    Mar 16, 2019
    Messages:
    1,057
    Location:
    Molenlanden / Holland
    Ha, en waarom dan een Performance gekocht :p
    Zal niet alleen vanwege glimmende pedalen of spoiler op achterklep zijn ;)
     
  12. Gerard60

    Gerard60 Member

    Joined:
    Aug 28, 2016
    Messages:
    452
    Location:
    Utrecht
    Herkenbaar, vooral dat TMC-forum
     
    • Funny x 1
  13. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,725
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Ach, waarom niet, toch? Misschien wil hij af en toe op een verlaten stukje wel even vol erop?
     
  14. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Tsss, we gaan toch allemaal braaf naar Duitsland om de auto uit te laten? :p
     
    • Like x 3
  15. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,725
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Vroeger vaak gedaan, maar tegenwoordig is het zelden mogelijk om echt vol te blazen.

    Ja, 250 km/u valt best nog wel te doen, maar veel hogere snelheden, nope. Daar heb je minimaal twee vrije rijstroken voor nodig.
     
  16. DutCH_CourA_64

    Joined:
    May 4, 2019
    Messages:
    408
    Location:
    Leusden
    In Zwitserland heb ik 2 weken lang niet harder dan 120 km mogen rijden en op veel stukken zelfs niet harder dan 100 of 80 km. Aangezien er zeer streng wordt gehandhaafd en de boetes hoog zijn wordt er nauwelijks te hard gereden. Het resultaat is een zeer rustig en overzichtelijk verkeersbeeld, waarmee ook de autopilot zeer goed uit de voeten kon.

    Ik zou het in Nederland erg prettig vinden als de maximum snelheid omlaag gaat naar max 120 (net als een paar jaar geleden), mits er goed wordt gehandhaafd. Beter voor het milieu en de verkeersveiligheid en ook relaxter rijden. Iedereen die de huidige snelheidsbeperkingen als een 'adviessnelheid' ziet, moet dat natuurlijk zelf maar weten.
     
    • Like x 5
  17. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Moet je eens in Noorwegen gaan kijken. ;) Te hard rijden kost daar geld naar draagkracht/inkomen, ook voor buitenlanders. Kan het zo maar een maand inkomen kosten.
     
  18. Wim S.

    Wim S. Banned

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,648
    Location:
    NL
    De maximum snelheid zou makkelijk omlaag kunnen naar 100 km. Ik rij sinds ik de Tesla rij nooit harder dan 103 km per uur. Ik kom altijd aan en nog op tijd ook. Lekker met de AP en genieten van goed hoorbare muziek.
    Gemiddelde verbruik over 40.000 km van 199 wH/km. En dat met de onzuinigste Model S met achterwielaandrijving en 21" wielen. Als iedereen dit zou doen zouden er zeer veel minder files en ongevallen zijn.
    Dus overheid, haal die dwaze maximum snelheden van de borden en maak alles wat nu 130 en 120 km is 100 km/h. Dan kunnen er weer huizen gebouwd worden, lijkt mij belangrijker dan onnodig hard rijden.
    Oh ja, verbiedt vliegen tot afstanden van 1000 km. Kan met de elektrische auto en met de trein.
     
    • Like x 16
  19. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,056
    Location:
    Belgium
    En overigens, hoe meer ik aan 127 km/u op het linkervak rij, hoe meer ik het irritant vind dat er bumperklevers me willen wegduwen van het linkervak, hoewel er rechts verkeer rijdt, of dat ik bij rustig verkeer naar rechts ga en dan inloop op trager verkeer en toch nog aandachtig moet zijn om op tijd naar links in te voegen.

    Als ik dat vergelijk met de rustige ritten aan 90 met een aanhangwagen... Het enige wat me daar stoort is wanneer je een file nadert, je overgeleverd bent aan de oplettendheid van de Oost-Europeaan in de vrachtwagen achter je...
     
    • Like x 1
  20. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Goh, dan zou ik van je willen weten hoe ik dan naar Cardiff moet komen waar ik zo ongeveer wekelijks moet zijn. Ik ben bang dat je een wat ongenuanceerde voorstelling van zaken heb hierover. ;)

    (smiley alert!)
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC