Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
....Ik kom altijd aan en nog op tijd ook.
LOL, je hebt ook verder geen tijdslimiet als je met pensioen bent en niets te doen hebt... :p


Wat mij betreft doet iedereen zelf wat hij fijn vindt.... zolang het niemand in gevaar brengt dan prima.
Ik heb liever dat iedereen eens zijn knipperlicht gebruikt, netjes rechts gaat rijden dan zich aan de snelheid houdt... en vooral niet op zijn telefoon zit...

"Doorrijden" maakt het rijden voor mij plezieriger en minder saai, doe het iig niet voor de tijdwinst.
Overigens ben ik nog steeds van mening dat doorrijders meer bewust zijn van wat er op de weg gebeurt dan het overige verkeer.
 
"Doorrijden" maakt het rijden voor mij plezieriger en minder saai, doe het iig niet voor de tijdwinst.
Overigens ben ik nog steeds van mening dat doorrijders meer bewust zijn van wat er op de weg gebeurt dan het overige verkeer.
Goed punt! Vergeten te benoemen. Vanwege m’n relatieve snelheid moet ik honderden meters verder vooruit (en achteruit) kijken dan anderen. En doe dat dus ook. Voor mij is effectief door het verkeer bewegen een gerichte activiteit (niet alleen met de auto trouwens). Die ik zeer fanatiek beoefen. Bij anderen die de auto uitsluitend als een vervoermiddel zien (vaak goed te herkennen aan de gekozen auto) stap ik ook niet in de auto. Voor een goed gesprek kies ik wel een leuke tafel in een bar of restaurant.
 
  • Like
Reactions: widodh
Maximumsnelheden vind ik erg dubbel. Op een lege A15 met 100km/h ‘sukkelen’ rondom Rotterdam om 01:00 in de nacht voelt erg doelloos. Daar ga ik dan ook gerust 130 rijden.

Wat ik persoonlijk merk is dat ik slecht tegen files kan. Waarom? Mijn persoonlijke vrijheid wordt beperkt. Ik kan niet gaan waar ik naartoe wil dat moment. Een vrijheidsbeperking.

Dat probleem heb ik ook met maximumsnelheden en zeker een verlaging er van.

Ik begrijp waarom ze er zijn, maar een gevoel van frustratie bekruipt mij als ik mij aan een maximum moet houden wat naar mijn gevoel niet klopt.

Hier is vaker over geschreven. Wegen waar je 50 mag, maar waar de inrichting totaal niet naar is. 70 past daar bijvoorbeeld beter.

Zo past naar mijn idee 100km/h ook niet op een lege snelweg.

Ookal doen we dit voor het milieu, draagvlak ga je denk ik niet krijgen bij mensen voor een dergelijke verlaging.
 
Ook andersom. Onderweg naar huis kom ik op 8 km route 50-60-80-50-80-50-80-60 waarbij het juist bij de 60 het op stukken te onoverzichtelijk is en onbeantwoord is om boven de 40 te gaan rijden waar op andere stukken bij 60 90-100 prima kan zijn. Super overzichtelijk, brede weg door de polder. Issue is dat je gemeente, provincie en waterschap als wegbeheerders heb op deze route dus lekker allemaal eigen beleid...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Maximumsnelheden zijn filosofisch gezien best vreemd. Op bijna geen enkel ander gebied worden er maxima gesteld aan menselijk gedrag. Je mag zoveel geld uitgeven als je wilt/kan, zo veel uren werken als je wilt/kan/moet, zo hard lopen als je wilt, zo veel kinderen krijgen als je wilt, zo veel vlees eten als je wilt, zo vaak naar de snackbar als je wilt.

Maar omdat de overheid al decennia lang weigert om verkeersbewegingen als een serieuze vaardigheid te zien, zijn in de jaren ‘50 de eerste maxima ingevoerd om het aantal verkeersslachtoffers in de bebouwde kom omlaag te brengen. In de jaren ‘70 volgden de andere wegen vanwege de oliecrisis. Al die tijd (en nog steeds) is een ritje van een uur met een examinator voldoende om tot op hoge leeftijd met een auto te mogen rijden. Stel je voor dat dokteren of piloten of andere professionals na een examen op 24 jarige leeftijd nooit meer zouden worden bijgeschoold...

Dus moeten we ons aanpassen aan de vaardigheden van het gemiddelde. En die zijn tamelijk minimaal zoals we dagelijks op onze dashcam kunnen zien.

En nu is er een nieuwe stok om mee te slaan. Het milieu. Autoverkeer is maar verantwoordelijk voor een heel klein deel van de uitstoot van CO2 en stikstof, maar lekker eenvoudig aan te pakken. En het levert nog belastingcenten op ook. Ondertussen mag iedereen gewoon ongebreideld rundvlees eten en zichzelf vergiftigen met alcohol en sigaretten. Daar moet je dan wel voor betalen. In tegenstelling tot de industrie, scheepvaart en commerciële luchtvaart die tot de grootste vervuilers behoren en hiervoor zelfs subsidie krijgen.

Een grotere beknotting van persoonlijke vrijheden bestaat niet in de moderne wereld. Geen wonder dat mensen uitlaatkleppen voor deze frustratie zoeken. Te (?) hard rijden, rechts inhalen, over de vluchtstrook, etc. Waar de logica en redelijkheid ontbreken, wint de anarchie.
 
Maximumsnelheden vind ik erg dubbel. Op een lege A15 met 100km/h ‘sukkelen’ rondom Rotterdam om 01:00 in de nacht voelt erg doelloos. Daar ga ik dan ook gerust 130 rijden.

Wat ik persoonlijk merk is dat ik slecht tegen files kan. Waarom? Mijn persoonlijke vrijheid wordt beperkt. Ik kan niet gaan waar ik naartoe wil dat moment. Een vrijheidsbeperking.

Dat probleem heb ik ook met maximumsnelheden en zeker een verlaging er van.

Ik begrijp waarom ze er zijn, maar een gevoel van frustratie bekruipt mij als ik mij aan een maximum moet houden wat naar mijn gevoel niet klopt.

Hier is vaker over geschreven. Wegen waar je 50 mag, maar waar de inrichting totaal niet naar is. 70 past daar bijvoorbeeld beter.

Zo past naar mijn idee 100km/h ook niet op een lege snelweg.

Ookal doen we dit voor het milieu, draagvlak ga je denk ik niet krijgen bij mensen voor een dergelijke verlaging.
Ik heb dit gevoel ook, en daarom is autopilot zo bevrijdend... Autopilot zorgt ervoor dat ik net genoeg niet meer met rijden moet bezig houden, zodat het me eigenlijk niet meer interesseert dat het eens wat trager gaat. Lege baan? Lekker. Druk verkeer, geen probleem. Bestelbusje durft maar aan 110 voorbij een vrachtwagen? Ik merk het niet.

Voor mij is effectief door het verkeer bewegen een gerichte activiteit (niet alleen met de auto trouwens).
Voor mij dus niet meer, net omwille van autopilot. Sowieso is het met autopilot nog stom om zelf continu te willen rijden, want algemeen rijdt autopilot beter dan jezelf als je je niet aan de snelheidslimieten gaat houden (het is risicocompenserend gedrag, sneller rijden maar aandachtig zijn is netto even gevaarlijk als niet zo onoplettend aan je snelheidslimiet rijden) en vanzelfsprekend is autopilot beter dan zonder autopilot met je passagiers praten.
 
  • Like
Reactions: diego123
Maar omdat de overheid al decennia lang weigert om verkeersbewegingen als een serieuze vaardigheid te zien,
Het is ook relatief, en je bent niet correct in je analyse. Vliegtuigen hebben ook snelheidslimieten, treinen ook. Dat moet ook gewoon, omdat je als machinist of piloot niet een overzicht hebt over de rest van het verkeer. En dat zijn dan functies waar de regels strenger worden gecontroleerd, en de straffen strenger zijn, en de moeilijkheidsgraad hoger dan deze die opgelegd wordt als eigenaars van een rijbewijs.

Hoe kan je als overheid eigenaars van een rijbewijs gaan vertrouwen dat ze hun vrijheid met beleid zouden gaan toepassen, als je nu al ziet dat eigenaars van een rijbewijs buiten de geldende limieten gaan?

Denk je dat piloten een hogere naderingssnelheid kunnen afdwingen door continu de door air traffic control opgelegde snelheidslimieten te negeren? Denk je dat machinisten door op rechte stukken de snelheidslimieten van hun trein te negeren, kunnen dwingen dat de netbeheerder de snelheidslimieten op een traject gaan aanpassen?
 
want algemeen rijdt autopilot beter dan jezelf als je je niet aan de snelheidslimieten gaat houden (het is risicocompenserend gedrag, sneller rijden maar aandachtig zijn is netto even gevaarlijk als niet zo onoplettend aan je snelheidslimiet rijden) en vanzelfsprekend is autopilot beter dan zonder autopilot met je passagiers praten.
Dat laatste klopt. Dat eerste niet. Ook met autopilot moet je beducht zijn op onverwachte situaties of situaties waar het systeem niet mee overweg kan. Als je bewustzijn op standje relaxt voorttuffend staat, dan ben je per definitie te laat en overgeleverd aan het toeval en de omgeving. Ooit reactiesnelheidsproefjes gedaan? En ook het verschil gezien tussen een alert iemand en iemand zonder bijzonder bewustzijn voor z'n omgeving? Ga anders maar eens hectische first person shooters spelen op de computer en daarna autorijden. Veel plezier! :)

Het is ook relatief, en je bent niet correct in je analyse. Vliegtuigen hebben ook snelheidslimieten, treinen ook. Dat moet ook gewoon, omdat je als machinist of piloot niet een overzicht hebt over de rest van het verkeer.
Dat is niet correct of relevant. De machinist is geen individu in een individueel vervoermiddel maar een bediener van een vast deel van de infrastructuur die zich moet aanpassen aan de technische eisen van die infrastructuur. De piloot heeft normaalgesproken alleen rekening te houden met snelheidslimiet op het naderings- of vertrekkende deel van zijn route. Dus laag bij de grond en in de omgeving van het vliegveld. En dat is om de luchtverkeersleiding meer tijd te geven voor een veilige vluchtafhandeling en dus in beider belang. Zodra het onbemande verkeer opkomt en vliegtuigen massaal door AI-systemen worden geleid zal deze limiet ongetwijfeld aangepast worden. Verder is er vooral een technische limiet aan de snelheid van een vliegtuig en eisen aan de omstandigheden waaronder militaire en (niet meer bestaande) commerciële vliegtuigen sneller dan de geluidsbarrière mogen vliegen om schades op de grond te minimaliseren.
 
Maximumsnelheden zijn filosofisch gezien best vreemd. Op bijna geen enkel ander gebied worden er maxima gesteld aan menselijk gedrag. Je mag zoveel geld uitgeven als je wilt/kan, zo veel uren werken als je wilt/kan/moet, zo hard lopen als je wilt, zo veel kinderen krijgen als je wilt, zo veel vlees eten als je wilt, zo vaak naar de snackbar als je wilt.
Ga je in je vergelijk niet volkomen voorbij aan het feit dat de gevolgen van te hard rijden voor een derde vele malen groter zouden kunnen zijn dan de gevolgen van de hoeveelheid geld die je uitgeeft, hoeveel uren je werkt of hoeveel kinderen je neemt?

Ik vind persoonlijk jou hele manier van redeneren in je posts aangaande de max. snelheid nogal éénzijdig en ben het met @wooter en @Wim S. eens dat als je er wat beter over nadenkt het vele malen relaxter is om wat rustiger aan te doen. En net als @wooter en jijzelf hield ik me voor m'n MS ook vaak niet aan de max. snelheid. Ik hoop dat jij dat inzicht ook vroeg of later krijgt.
 
En om het nog wat minder genuanceerd te maken; wat mij betreft mag iedereen die zich niet met bovenstaande instelling door het hedendaagse verkeer beweegt, direct achter het stuur vandaan worden gehaald.

Dromen...
Wat mij betreft mag iedereen met een instelling als de jouwe direct een cursus democratie volgen.
 
LOL, je hebt ook verder geen tijdslimiet als je met pensioen bent en niets te doen hebt... :p


Wat mij betreft doet iedereen zelf wat hij fijn vindt.... zolang het niemand in gevaar brengt dan prima.
Ik heb liever dat iedereen eens zijn knipperlicht gebruikt, netjes rechts gaat rijden dan zich aan de snelheid houdt... en vooral niet op zijn telefoon zit...

"Doorrijden" maakt het rijden voor mij plezieriger en minder saai, doe het iig niet voor de tijdwinst.
Overigens ben ik nog steeds van mening dat doorrijders meer bewust zijn van wat er op de weg gebeurt dan het overige verkeer.
Doorrijden en veel te hard rijden zijn twee verschillende dingen, ben je het daar mee eens?
 
Wat mij betreft mag iedereen met een instelling als de jouwe direct een cursus democratie volgen.
Huh? Ik begrijp best dat ik me niet heel genuanceerd heb uitgelaten, dat kondigde ik zelfs aan. Maar begrijp ik volgens jou niet hoe een democratie werk omdat ik vind dat mensen die maar wat aanklungelen in het verkeer omdat ze het gewoon niet zo belangrijk of interessant vinden, of er geen talent voor hebben, beter niet achter het stuur kunnen gaan zitten? En dat het vrij absurd is dat we onze verkeersregels hierop aanpassen in plaats van ze op te leiden of richting andere vervoersvormen te dirigeren waar ze geen gevaar vormen voor hun directe omgeving?
 
Huh? Ik begrijp best dat ik me niet heel genuanceerd heb uitgelaten, dat kondigde ik zelfs aan. Maar begrijp ik volgens jou niet hoe een democratie werk omdat ik vind dat mensen die maar wat aanklungelen in het verkeer omdat ze het gewoon niet zo belangrijk of interessant vinden, of er geen talent voor hebben, beter niet achter het stuur kunnen gaan zitten? En dat het vrij absurd is dat we onze verkeersregels hierop aanpassen in plaats van ze op te leiden of richting andere vervoersvormen te dirigeren waar ze geen gevaar vormen voor hun directe omgeving?
Inderdaad, met je betoog hierboven bevestig je mijn punt alleen maar.

Some food for thought:

In een democratie:
-geld niét het recht van de sterkste/beste/meest bekwame
-geld niet simpelweg meeste stemmen gelden
-is ongenuanceerd denken/praten schadelijk
-is je uitgangspunt niét dat je eigen standaarden vanzelfsprekend zijn en dus op iedereen van toepassing
 
Last edited:
Inderdaad, met je betoog hierboven bevestig je mijn punt wederom.
Misschien moet je zelf eens opzoeken wat democratie betekent? Het betekent in ieder geval niet dat de middelmaat regeert. Maar ik zal verder stil blijven en hopen dat jouw democratie niet betekent dat de volgende helicopterpiloot die over mijn huis heen vliegt een amateur is die liever z'n whatsapp leest dan om zich heen kijkt om gevaarlijke situaties voor te zijn.
 
Ik rij al 2 jaar wel de snelheden die aangegeven zijn langs de weg, want dat is goedkoper, kost nauwelijks extra tijd, is veiliger en comfortabel met autopilot op. Ik verwacht dat ik binnen enkele jaren gewoon altijd op het rechtervak aan 90 ga rijden, en lekker ga zitten appen de hele rit, en een lekker kopje koffie in de bekerhouder.

Sluit ik me helemaal bij aan. In het verleden veel in Brussel gewerkt en we hebben wel eens "wedstrijdjes" gehouden. De één bewust rustig rijden en de ander volgas. De praktijk was dat wanneer ik me stond in te schrijven in het hotel de anderen 5 a 10 minuten later binnen kwamen. Zij waren geheel ontspannen ik volledig opgefokt of andersom. Ofwel het loont op geen enkele manier.

Nu met de M3 die best snel is probeer ik ook zoveel mogelijk relaxed te rijden en op mijn woon-werk (55km enkeltje) is het verschil verwaarloosbaar.

PS Wooter: Kofferbak is gefixed ;-)
 
Met de vorige auto's had ik altijd zin om lekker (hard) door te rijden. Vaak Vmax + 20km/h. Toen ik de Tesla een half jaar terug had gekregen was ik best bang dat ik nog harder ging rijden. Maar eigenlijk door de AP ben ik rustiger gaan rijden. Hij staat nu vaak op Vmax + 5km/h ingesteld. Als ik hem van AP af heb merk ik dat ik toch weer wat harder ga rijden en dichter op de voorganger zit.

Voorheen vond ik het door Zwitserland rijden verschrikkelijk omdat ik niet zo hard kon doorrijden. Je wordt daar zwaar gestraft als je te hard rijdt. Maar sinds AP ben ik erachter gekomen dat het rijden in Zwitserland super is. Niemand rijdt te hard en je kan heerlijk doorrijden.

In dit topic lees je verschillende verhalen en argumenten waarom je beter 100km/h, 120km/h of 130km/h kan rijden. Maar voor de files zou het volgens mij beter zijn dat iedereen dezelfde snelheid gaat rijden.