Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dit topic mondt uit tot een aardige soap, ik pak even m'n popcorn
tenor.gif
 
  • Funny
Reactions: nervus
En om het nog wat minder genuanceerd te maken; wat mij betreft mag iedereen die zich niet met bovenstaande instelling door het hedendaagse verkeer beweegt, direct achter het stuur vandaan worden gehaald.

Dromen...
Kijk, ik was vroeger van dezelfde mening. Goeie rijopleidingen, doorgedreven rijtrainingen, en als de statistieken dalen dan kunnen we de limieten hoger leggen. En onaandachtige chauffeurs moeten uit het verkeer. Ik deed zelf verschillende rijtrainingen met 2 en 4 wielen, pilotagestages etc... ik had ervaring met rijden met voorrangsvoertuigen, onder speciale situaties, ...

En toen gebeurden er 2 dingen: in de VS bleek uit studies dat jonge chauffeurs met een rijopleiding en een doorgedreven rijopleiding meer in ongevallen betrokken waren dan degenen die enkel het hoogstnoodzakelijke qua opleiding kregen. Blijkbaar vertonen mensen met rijopleidingen risicocompenserend gedrag, en ik herkende me daarin. En niet veel later reed ik voor de eerste keer met een Model X met autopilot.

De waarheid is dat je niet kan eisen dat iedereen dergelijke opleidingen gaat doen, en dat je ook niet wil dat iedereen zo een opleiding gaat doen. Verder hoor je uit zo een opleidingen net op te steken dat die snelheidslimieten het best opgevolgd worden.

Dus ja, ik erken natuurlijk dat mijn reactiesnelheid minder snel is als ik in mijn auto de autopilot laat rijden, maar mijn reactieafstand is tesamen met autopilot vermoedelijk korter dan de jouwe aan 150 km/u. En daar gaat het tenslotte om: met je hogere snelheid doe je aan compenserend gedrag en je kortere reactiesnelheid die je meer aandacht kost, zorgt ervoor dat je reactieafstand even lang is dan de mijne.

Dus wat win je erbij? Ik heb veel liever dat iedereen rustig op autopilot taffelt aan een constante snelheid dan dat een aantal piloten doorheen het verkeer zigzaggen omdat ze een kortere reactietijd hebben.
 
[rant mode]
Het valt me op dat er in Belgie heel veel slechter wordt gereden dan in Nederland. Ook zitten daar af en toe complete dwazen op de weg (200+ km/h inhalen over de vluchtstrook, elkaar achterna zitten bij die snelheden). Dat was een Belgische collega ook opgevallen die een jaartje in Nederland werkte. Ik geef toe, dat dateert van 14 jaar geleden, maar ik kan me niet voorstellen dat het ineens beter is geworden.

Edit: dat was vooral op de ring in Antwerpen en Brussel het geval. Invoegen bij vermindering rijstroken leidt er toe dat er niet wordt geritst in Belgie maar iedere centimeter wordt verdedigd. De linkerbaan rijdt natuurlijk zo hard en zo ver mogelijk door.

[/rant mode]
 
Kijk, ik was vroeger van dezelfde mening. Goeie rijopleidingen, doorgedreven rijtrainingen, en als de statistieken dalen dan kunnen we de limieten hoger leggen. En onaandachtige chauffeurs moeten uit het verkeer. Ik deed zelf verschillende rijtrainingen met 2 en 4 wielen, pilotagestages etc... ik had ervaring met rijden met voorrangsvoertuigen, onder speciale situaties, ...

En toen gebeurden er 2 dingen: in de VS bleek uit studies dat jonge chauffeurs met een rijopleiding en een doorgedreven rijopleiding meer in ongevallen betrokken waren dan degenen die enkel het hoogstnoodzakelijke qua opleiding kregen. Blijkbaar vertonen mensen met rijopleidingen risicocompenserend gedrag, en ik herkende me daarin. En niet veel later reed ik voor de eerste keer met een Model X met autopilot.

De waarheid is dat je niet kan eisen dat iedereen dergelijke opleidingen gaat doen, en dat je ook niet wil dat iedereen zo een opleiding gaat doen. Verder hoor je uit zo een opleidingen net op te steken dat die snelheidslimieten het best opgevolgd worden.

Dus ja, ik erken natuurlijk dat mijn reactiesnelheid minder snel is als ik in mijn auto de autopilot laat rijden, maar mijn reactieafstand is tesamen met autopilot vermoedelijk korter dan de jouwe aan 150 km/u. En daar gaat het tenslotte om: met je hogere snelheid doe je aan compenserend gedrag en je kortere reactiesnelheid die je meer aandacht kost, zorgt ervoor dat je reactieafstand even lang is dan de mijne.

Dus wat win je erbij? Ik heb veel liever dat iedereen rustig op autopilot taffelt aan een constante snelheid dan dat een aantal piloten doorheen het verkeer zigzaggen omdat ze een kortere reactietijd hebben.
Helemaal eens. Ook wat de herkenning in m’n eigen risicocompenserend gedrag betreft. Vind ik af en toe nog steeds lastig, en AP helpt zeker daar niet aan toe te geven
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Misschien moet je zelf eens opzoeken wat democratie betekent? Het betekent in ieder geval niet dat de middelmaat regeert. Maar ik zal verder stil blijven en hopen dat jouw democratie niet betekent dat de volgende helicopterpiloot die over mijn huis heen vliegt een amateur is die liever z'n whatsapp leest dan om zich heen kijkt om gevaarlijke situaties voor te zijn.
Dat laatste hoop ik ook niet, dus dat zijn we al met elkaar eens. Verder ontgaat de relevantie van dit argument me geheel. Ik heb het niet over middelmaat gehad, noch over appende helicopterpiloten.

Let’s agree to disagree
 
En om het nog wat minder genuanceerd te maken; wat mij betreft mag iedereen die zich niet met bovenstaande instelling door het hedendaagse verkeer beweegt, direct achter het stuur vandaan worden gehaald.

Dromen...

Ik ben echt flabbergasted dat jij een rijbewijs mag hebben. Wat een idioterie is dit zeg, echt verbazingwekkend. Of je bent een troll, of je bent écht een volslagen idioot..

Jij houdt je niet aan de regels, de regels die ervoor zorgen dat het overgrote deel van het verkeer voorspelbaar gedrag vertonen. Voorspelbaar gedrag wat wordt ingeschat door andere bestuurders van twee- of vierwielers. Door je niet aan de regels te houden vorm jij een gigantisch gevaar op de weg omdat je medeweggebruikers zich snel zullen vergissen over jou aankomende gedragingen op de weg. Goed dat jij een supermens bent die honderden meters voor- en achteruit (denkt) de situatie (te kunnen) inschat(ten)! Je medeweggebruikers, die echt evenveel recht hebben als jij om daar te rijden, doen dat niet.

Je klinkt als een twaalfjarige die naar de brugklas moet fietsen en klaagt dat z'n licht aan moet terwijl hij "zelf alles kan zien".

</rant>
 
Zolang de 3 (ja DRIE) grootse cruiseschepen meer uitstoot genereren dan alle auto's in heel Europa gaat dit helemaal nergens over!!
Aha, we hebben weer eens iemand die hoaxes graag herhaalt. In dit geval waarschijnlijk door de Duitse autolobby verzonnen.
De zwaveluitstoot van 1 cruiseschip is vergelijkbaar met die van 7 miljoen auto's. Dat klopt inderdaad (nog wel). Maar zwavel oxides zijn maar een klein deel van de totale uitstoot van het wagenpark.

‘De uitstoot van één cruiseschip staat gelijk aan die van een miljoen auto’s’ – Klopt dit wel?
 
  • Like
Reactions: wooter and MaH
Als je bewustzijn op standje relaxt voorttuffend staat, dan ben je per definitie te laat en overgeleverd aan het toeval en de omgeving. Ooit reactiesnelheidsproefjes gedaan? En ook het verschil gezien tussen een alert iemand en iemand zonder bijzonder bewustzijn voor z'n omgeving?

Er is een verschil tussen alert en comateus rijden. Deze twee hebben echter niets met de gereden snelheid te maken maar met de vaardigheden van de chauffeur om zich bezig te houden met autorijden i.p.v. wat anders.

Mensen die zich erg slecht op één taak kunnen concentreren gaan hard rijden omdat ze zich dan geen andere taken kunnen veroorloven. Als iemand die discipline niet kan opbrengen zonder dat deze daarvoor (te) hard moet rijden dan ben je je rijbewijs niet waard.
 
Aha, we hebben weer eens iemand die hoaxes graag herhaalt. In dit geval waarschijnlijk door de Duitse autolobby verzonnen.
De zwaveluitstoot van 1 cruiseschip is vergelijkbaar met die van 7 miljoen auto's. Dat klopt inderdaad (nog wel). Maar zwavel oxides zijn maar een klein deel van de totale uitstoot van het wagenpark.
Het zal wel niet helemaal kloppen maar en zijn genoeg onderzoeken te vinden die anders beweren. En jij gebruikt het woord "waarschijnlijk" dat lijkt mij een goed begin van een hoax.
Dit is een beetje de zelfde discussie hoe vervuilend een EV is tegenover een diesel.
Feit blijft dat ik nog nooit een schip heb gezien met een katalysator of waar ze jaarlijks de uitstoot meten? Betekend niet dat alles maar kan en mag omdat er schepen zijn...die het ook doen.
 
Het zal wel niet helemaal kloppen maar en zijn genoeg onderzoeken te vinden die anders beweren. En jij gebruikt het woord "waarschijnlijk" dat lijkt mij een goed begin van een hoax.
Dit is een beetje de zelfde discussie hoe vervuilend een EV is tegenover een diesel.
Feit blijft dat ik nog nooit een schip heb gezien met een katalysator of waar ze jaarlijks de uitstoot meten? Betekend niet dat alles maar kan en mag omdat er schepen zijn...die het ook doen.
@Gompie23: dit zijn allemaal jij-bakken. Weinig constructief en afleidend van de echte problematiek. Laat je er niet mee in, maar focus je op de wezenlijke zaken en draag je steentje voor oplossingen bij :).
 
  • Like
Reactions: balblas and wooter
Maximumsnelheden zijn filosofisch gezien best vreemd. Op bijna geen enkel ander gebied worden er maxima gesteld aan menselijk gedrag.
Vrijheid en alles mogen zijn twee verschillende dingen. we worden op duizenden manieren beperkt, echt niet alleen de snelheid. Niet dat ik de behoefte heb maar ik mag geen benzinestation beginnen in mijn voortuin, mijn dak niet volgooien met asbest platen, die 10 liter benzeen niet door de wc spoelen of met Frans Bauer op 120 decibel door de wijk tuffen om 5 uur in de ochtend...

Ook het idee dat we het verkeer inrichten op de beste bestuurders en de rest maar moet gaan fietsen is absurd! Het wegennet is niet aangelegd met het doel dat 5% van de mensen “lekker” kan rijden maar om het volk van A naar B te verplaatsen.
 
Feit blijft dat ik nog nooit een schip heb gezien met een katalysator of waar ze jaarlijks de uitstoot meten? Betekend niet dat alles maar kan en mag omdat er schepen zijn...die het ook doen.
In de scheepvaart worden ook stappen gezet maar ik ben het met je eens dat dit te langzaam gaat. Maar wereldwijde afspraken zijn natuurlijk ook een moeizaam proces als het om geld en concurrentie gaat.

Van de andere kant worden argumenten als "de lucht stopt niet bij de landgrenzen" vaak ten onrechte gebruikt. Als je de satelliet NO2-kaart op www.nemokennislink.nl bekijkt kan je toch moeilijk volhouden dat wij het braafste jongetje van de klas zijn en dat alle troep naar Nederland waait.

NO2 kaart.png
 
  • Like
Reactions: Fralamjo