Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Als de maximum snelheid naar 100 km/h gaat wordt iedereen 'getroffen'. Behalve ik natuurlijk want ik rij nooit harder.
En niet alle 'getroffenen' zullen naar het Malieveld draven om daar te protesteren. Pakt het kabinet de boeren alsnog aan, en dat zal het kabinet op termijn zonder twijfel gaan doen, dan wordt heel Nederland weer geblokkeerd.

Gewoon al die tractoren op de snelweg in beslag nemen en verbeurd verklaren. Dan houdt dat ook wel weer op. Boeren zijn een groep die op miljoenen zitten. Leuk dat ze liever door willen met boeren, maar de sector moet gewoon inkrimpen. Het maatschappelijk belang gaat voor.
 
Zo dat is nieuw! Wist ik helemaal niks van!

Ik zal mijn leeftijd wel laten zien want ik weet nog dat Nederland lekker een maximum snelheid van 110 km/u had.

Edit: dat is vreemd. Ik herinner me toch echt wel 110 maar nergens (wikipedia, wegenwiki) blijkt dit uit.

Nooit was het 110 km/u. Het was 100 vanwege de ‘oliecrisis’. Werd totaal niet gehandhaafd, dus mensen reden vaak harder. Den Uyl was mordicus tegen verhoging, omdat een eendje 106 km/u kon en het mocht niet zo zijn dat een bestuurder harder kon rijden dan een arbeider. Uiteindelijk werd het toch 120 km/u, maar ging men ook handhaven. En hoe!

Niet lang geleden kwam er 130 km/u bij als optie. Gewoon omdat dit in verreweg de meeste landen in Europa het maximum is (of iig de adviessnelheid).
 
Niet lang geleden kwam er 130 km/u bij als optie. Gewoon omdat dit in verreweg de meeste landen in Europa het maximum is (of iig de adviessnelheid).

Bijna! 130km/u is de toegestande snelheid tenzijn anders aangegeven. 130 is dus geen optie, maar default unless

130 km/u is Europees toch de norm. En een prima norm. De snelheid verlagen gaat zo goed als geen verschil maken.
Verschillende onderzoeken zeggen wat anders. Zowel op het gebied van uitstoot als optimale capcaciteit van het wegennet. Tenminste, dit zover ik weet.
 
Verschillende onderzoeken zeggen wat anders. Zowel op het gebied van uitstoot als optimale capcaciteit van het wegennet. Tenminste, dit zover ik weet.

0,13% scheelt het in depositie. Verwaarloosbaar. Dat komt omdat de grootste uitstoot van het vrachtverkeer komt en die worden juist in het geheel niet geraakt hierdoor.

Als puur tijdelijke maatregel (met einddatum) zou ik het kunnen billijken, maar ergens is het van de zotte dat nu ineens de linkse hobbies verplicht tot uitvoer moeten komen door dit gedoe.

Alsof er inderdaad een paar slimmerikken al lang wisten dat we in de knel zouden komen met de natura2000 gebieden.

Ergens zou ik ook denken: maak een noodwet waarin je stelt dat huisvestiging op korte termijn nijpender is dan milieu en dat je daarmee tijd gaat winnen. Ook al verlies je dat te zijner tijd, als je dan een goed plan b in werking hebt kunnen stellen ben je er ook.

Sowieso snap ik niet dat er milieufreaks zijn die bouw van woningen tegen willen houden uit principe. Volstrekt onfatsoenlijk.
 
Sowieso snap ik niet dat er milieufreaks zijn die bouw van woningen tegen willen houden uit principe. Volstrekt onfatsoenlijk.

Grappig hoe mensen die verder kijken dan vandaag meteen als 'milieufreaks' worden weggezet, terwijl het de mensen zijn die doen of er niks aan de hand is alle wetenschappelijke adviezen aan hun laars lappen, ogenschijnlijk omdat ze denken het zelf wel beter te weten.
 
Zonder inhoudelijk op je post te willen in
0,13% scheelt het in depositie. Verwaarloosbaar. Dat komt omdat de grootste uitstoot van het vrachtverkeer komt en die worden juist in het geheel niet geraakt hierdoor.

Als puur tijdelijke maatregel (met einddatum) zou ik het kunnen billijken, maar ergens is het van de zotte dat nu ineens de linkse hobbies verplicht tot uitvoer moeten komen door dit gedoe.

Alsof er inderdaad een paar slimmerikken al lang wisten dat we in de knel zouden komen met de natura2000 gebieden.

Ergens zou ik ook denken: maak een noodwet waarin je stelt dat huisvestiging op korte termijn nijpender is dan milieu en dat je daarmee tijd gaat winnen. Ook al verlies je dat te zijner tijd, als je dan een goed plan b in werking hebt kunnen stellen ben je er ook.

Sowieso snap ik niet dat er milieufreaks zijn die bouw van woningen tegen willen houden uit principe. Volstrekt onfatsoenlijk.
Het is in iedergeval duidelijk hoe je denkt over mensen die een andere mening hebben dat jij hebt. Jammer, want hiermee maak je een inhoudelijke discussie voor mijn onmogelijk.
 
Grappig hoe mensen die verder kijken dan vandaag meteen als 'milieufreaks' worden weggezet, terwijl het de mensen zijn die doen of er niks aan de hand is alle wetenschappelijke adviezen aan hun laars lappen, ogenschijnlijk omdat ze denken het zelf wel beter te weten.

Het is gewoon een feit dat we in Nederland veel verder zijn gegaan dan vanuit Europa moest. Dat maakt dat we nu klem zitten.

Het is natuurlijk als je al voorzien bent van een woning niet zo vervelend dat de woningbouw nog verder stokt, maar voor de mensen die een woning nodig hebben, of wiens baan hierdoor op de tocht kan komen te staan zijn de gevolgen gewoon zeer ernstig.

Op korte termijn moeten we daar uit zien te komen. Dan kun je gelijktijdig werken aan beter beleid.
 
Zonder inhoudelijk op je post te willen in

Het is in iedergeval duidelijk hoe je denkt over mensen die een andere mening hebben dat jij hebt. Jammer, want hiermee maak je een inhoudelijke discussie voor mijn onmogelijk.

Dit is wel newspeak zeg! Ik heb een mening die jou niet bevalt en waar zo je panties in a twist van geraken dat je de discussie niet aan wil en dan ga je roepen dat ik niet open sta voor andere meningen?

Kom nou toch!
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Ergens zou ik ook denken: maak een noodwet waarin je stelt dat huisvestiging op korte termijn nijpender is dan milieu en dat je daarmee tijd gaat winnen. Ook al verlies je dat te zijner tijd, als je dan een goed plan b in werking hebt kunnen stellen ben je er ook.
Het lijkt me dat er ook geen plan B is, dus zo een noodwet is ook maar gewoon lekker door doen.
 
Ik denk ook dat 100 rijden niet echt bijdraagt aan het milieu. Maar wel aan de verkeersveiligheid!

De grote snelheidsverschillen, het voortdurend veranderen van snelheid, dat is onveilig.

En als iedereen Tesla FSD rijdt, mag de snelheid naar 150 :cool:
 
Ik wist niet dat de klimaatcrisis en de duizenden mensen die jaarlijks overlijden als gevolg van fijnstof en dat soort troep een linkse hobby was .... Weer wat geleerd. Of wacht, toch niet ... Zoveel domheid ...

Leuk dat je een discussie wil winnen door een ander te beschuldigen van domheid.

Alleen: stikstof heeft NIETS met de klimaatdiscussie te maken en ook al niet met fijnstof.

Weet je überhaupt wel hoe die fijnstofdoden berekend worden en wat het daadwerkelijke effect van fijnstof is op de mens? Ik wel namelijk.

Als je spreekt over duizenden fijnstofdoden, dan ben je ofwel onwetend, ofwel probeer je de lezer voor de gek te houden. Want het is gewoon het aantal maanden dat een inwoner in Nederland gemiddeld minder leeft en dat is dan omgezet in aantal doden. En het zijn pure schattingen aan de hand van epidemiologisch onderzoek, waar dus sowieso nog een hoop op af te dingen valt.

Maar noem mij gerust dom. :)
 
Als je spreekt over duizenden fijnstofdoden, dan ben je ofwel onwetend, ofwel probeer je de lezer voor de gek te houden. Want het is gewoon het aantal maanden dat een inwoner in Nederland gemiddeld minder leeft en dat is dan omgezet in aantal doden. En het zijn pure schattingen aan de hand van epidemiologisch onderzoek, waar dus sowieso nog een hoop op af te dingen valt.
Klopt, maar het lijkt erop dat we er enkel wat aan willen doen wanneer we er zelf last van hebben.
 
Klopt, maar het lijkt erop dat we er enkel wat aan willen doen wanneer we er zelf last van hebben.

Dat is zeker niet mijn insteek. Het is alleen een feit dat we al flink achterlopen met de woningbouw en in de crisis (ook al door overhaast aanpassingen doen aan de HRA) al flink wat kundig personeel in de bouwsector zijn verloren. Het is oliedom om dat probleem verder te verergeren vanwege de stikstof problematiek.

Dus moet je nu wat als kabinet. En als de maximumsnelheid voor bv een jaartje naar beneden moet, ok. Of op een specifieke locatie, ook ok.

Maar alles terug naar 100 km/u voor onbepaalde tijd: nee. Het levert daarvoor gewoon te weinig op.

En dat krampachtig willen ontzien van boeren snap ik al helemaal niet. Die kun je gewoon uitkopen en dan blijven ze met ruim voldoende achter om lekker te blijven leven. Zat mensen verliezen hun baan omdat bv in de detailhandel veel ketens het niet meer kunnen bolwerken. Veel van die mensen hebben het veel zwaarder te halen en een deel belandt definitief in de bijstand.

Die gaan we totaal niet pamperen.

Begrijp mij goed, van mij mag iedereen lekker blijven doen waar hij lol in heeft, maar boeren worden al in grote mate gesubsidieerd en als je vervolgens naar het maatschappelijk belang kijkt, dan is dat mi niet gebaad bij het in stand houden van de sector op het niveau zoals dat nu is.
 
Klopt, ben ik helemaal mee eens dat het veel nuttiger is om in die boeren te knippen. Maar die staan met tractoren zo weer in Den Haag, terwijl een algehele 100km/u-limiet weer makkelijk in te voeren is en nauwelijks opgevolgd zal worden, waarna je weer aan de slag moet met die boeren uitkopen. En een tijdelijke noodwet helpt ook niks.
 
Klopt, ben ik helemaal mee eens dat het veel nuttiger is om in die boeren te knippen. Maar die staan met tractoren zo weer in Den Haag, terwijl een algehele 100km/u-limiet weer makkelijk in te voeren is en nauwelijks opgevolgd zal worden, waarna je weer aan de slag moet met die boeren uitkopen. En een tijdelijke noodwet helpt ook niks.

Daar is gewoon politieke moed voor nodig. Maar goed, het CDA siddert voor die boeren en ze zitten in de regering. En ook de VVD neemt een m.i. dom en onhoudbaar standpunt in.