Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in

This site may earn commission on affiliate links.
Supergaaf!

Je kunt het overigens ook in een Excel Online zetten, dat doe je door het op OneDrive te zetten (vroeger Skydrive) Dan werken de meeste Excel basis functie ook nog prima! Ik zal eens testen of de Tesla browser ook wordt ondersteund....

Update: Excel Online werkt niet met Password protected Excel sheets :)

Password kun je eraf halen ('merijn'). Was meer voor het gebruiksgemak gedaan zodat je niet per ongeluk iets kapot kunt maken.
 
Password kun je eraf halen ('merijn'). Was meer voor het gebruiksgemak gedaan zodat je niet per ongeluk iets kapot kunt maken.

Dat is inderdaad een gave toepassing ! Heb je impactberekening op hoogte ook diverse keren kunnen gebruiken afgelopen weken door de Alpen heen. Dank daar voor !
Ken je e-routing overigens ? - heb het recentelijk niet meer gebruikt en hoop dat ze nu wat verder zijn, mn qua performance. Maar qua functionaliteit in lijn met waar jij mee bezig bent. Ik hoop dat dit de functies zijn die we gaan zien in versie 6 - gecombineerd met SuC en NAV. Dus gewoon bestemming aangeven - hoeveel risico je wilt lopen (marge range) en het systeem geeft de route, laadmomenten/plekken en reistijd aan. Rekening houdend met te verwachtte verbruik gegeven weer en hoogteverschillen. Wellicht zelfs op basis van ervaringscijfers gegenereerd door andere Tesla's op dezelfde route !
 
'Reistijd' moet toch een rechte lijn zijn, geen kromme?

Dat dacht ik aanvankelijk gevoelsmatig ook, maar is niet zo. Als je 2 km/u rijdt, ben je in de helft van de tijd op je bestemming t.o.v. 1 km/u. Om de tijd nog eens te halveren, moet je 4 km/u rijden, vervolgens 8 km/u etc.

In een grafiek:

tijd_snelheid.png


Tijd vs afstand is natuurlijk wel lineair (bij gelijke snelheid), maar dat is niet wat hier weergegeven wordt; het gaat om tijd vs snelheid (bij gelijke afstand).

- - - Updated - - -

Dat is inderdaad een gave toepassing ! Heb je impactberekening op hoogte ook diverse keren kunnen gebruiken afgelopen weken door de Alpen heen. Dank daar voor !
Ken je e-routing overigens ? - heb het recentelijk niet meer gebruikt en hoop dat ze nu wat verder zijn, mn qua performance. Maar qua functionaliteit in lijn met waar jij mee bezig bent.

Heb ik wel eens bekeken, maar volgens mij had je een inlog nodig voor de volledige functionaliteit en ben ik toen afgehaakt.

Ik hoop dat dit de functies zijn die we gaan zien in versie 6 - gecombineerd met SuC en NAV. Dus gewoon bestemming aangeven - hoeveel risico je wilt lopen (marge range) en het systeem geeft de route, laadmomenten/plekken en reistijd aan. Rekening houdend met te verwachtte verbruik gegeven weer en hoogteverschillen. Wellicht zelfs op basis van ervaringscijfers gegenereerd door andere Tesla's op dezelfde route !

Ik hoop ook heel erg dat 6.0 veel van dit soort functionaliteiten brengt. Overigens denk ik ook dat gebruikscijfers van andere Tesla rijders (of andere auto's waarmee samenwerking wordt gezocht) die vóór jou op dezelfde route reden de enige manier is om echt bruikbare voorspellingen van het verbruik te krijgen. De factoren die invloed hebben op het verbruik zijn te divers en wisselvallig om ze op een bruikbare manier in een rekenmodel te kunnen verwerken. Zelfs met bijvoorbeeld goede windinformatie, kun je niet berekenen wat de lokale omstandigheden zijn (zoals bomen, windschermen etc.). Als er straks echt veel Tesla's rondrijden, zit er altijd wel iemand voor je op de route en wordt de voorspelling steeds actueler en beter (vergelijk Waze navigatie).
 
oftewel: 125 op de deutsche autobahn?

Dat ligt er maar net aan hoe ver je moet rijden, hoeveel range nog over hebt voordat je gaat laden en hoeveel je wil overhouden na aankomst op je bestemming. Het idee van de berekening is juist dat je op basis van deze factoren de optimale snelheid per situatie kunt bepalen. Met superchargers blijkt dat deze snelheid in de meeste gevallen tussen 110 en 150 km/u zal liggen. Voor gewone laadpalen is het minder variabel: optimale snelheid met 11 kW laden is circa 90 km/u en met 22 kW 107 km/u. Dit zal pas afnemen wanneer de afstand zo groot wordt dat je het niet meer haalt met deze snelheden.

- - - Updated - - -

Maar om dus echt snel (circa 160 km/u) te willen reizen zouden superchargers maximaal 100 km uit elkaar moeten liggen. En bij zulke korte afstanden gaat ook de extra tijd meetellen om van en naar de supercharger te rijden, aan te koppelen, af te koppelen etc...