Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nog veeeeel korter.

ALs ik me niet vergis was het enkel de achterbank loshalen en de module bijplaatsen. Daarna moest enkel nog wel een software update draaien maar toen was de vriendelijke ranger al lang weg. Was echt zo gebeurd.
Klopt, zie dit draadje van mijn upgrade.
 
Hele thread gelezen. Een ding blijft me onduidelijk: is het ook mogelijk om alleen de CCS-adapter te kopen en geen upgrade te doen?
Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in sneller laden, maar wel in overal kunnen laden.
 
Hele thread gelezen. Een ding blijft me onduidelijk: is het ook mogelijk om alleen de CCS-adapter te kopen en geen upgrade te doen?
Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in sneller laden, maar wel in overal kunnen laden.
Nee, er moet een extra communicatie module geplaatst worden in de auto. Het laden gaat ook niet sneller. Deze is door hardware in de auto (model s en x) beperkt. Hoogstens bij V3 stalls omdat je daar geen stall-pairing meer hebt. Bij de nieuwe model S is dit wel opgeschroeft naar 250 kw oid.
 
Hele thread gelezen. Een ding blijft me onduidelijk: is het ook mogelijk om alleen de CCS-adapter te kopen en geen upgrade te doen?
Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in sneller laden, maar wel in overal kunnen laden.
Upgrade dient om CCS te kunnen laden. Je gaat niet sneller laden. Zonder upgrade kan je niet aan CCS laden, zelfs niet let adapter. Met upgrade wel, maar niet sneller, behalve dat stall pairing geen impact heeft.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Upgrade dient om CCS te kunnen laden. Je gaat niet sneller laden. Zonder upgrade kan je niet aan CCS laden, zelfs niet let adapter. Met upgrade wel, maar niet sneller, behalve dat stall pairing geen impact heeft.
Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar ik heb het gevoel dat een V3 lader (alleen CCS), wel langer maximaal blijft laden. Waar de V2 lader (ongeacht welke stekker) sneller afneemt. Bij beide charge sessies ongeveer gelijke SoC en temperatuur
 
Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar ik heb het gevoel dat een V3 lader (alleen CCS), wel langer maximaal blijft laden. Waar de V2 lader (ongeacht welke stekker) sneller afneemt. Bij beide charge sessies ongeveer gelijke SoC en temperatuur
Ik zie dat verschil niet echt duidelijk bij mijn MX.
Ik heb wel eens wat data verzameld en de meest positieve punten liggen dicht bij elkaar. Zuidbroek V3 SOC 42% met 137 kW en Assen V2 SOC 40% met ook 137 kW.
Ik heb bij Zuidbroek ook wel een bij 40% SOC op 127 kW geladen.
Accu temperatuur, buiten temperatuur en hoe hard werkt je verwarming of airco hebben een grote invloed.
De Hevac zet ik dan meestal ook uit als ik snel wil laden totdat de laadsnelheid naar beneden gaat.
 
Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar ik heb het gevoel dat een V3 lader (alleen CCS), wel langer maximaal blijft laden. Waar de V2 lader (ongeacht welke stekker) sneller afneemt. Bij beide charge sessies ongeveer gelijke SoC en temperatuur
Het is de wagen die de laadcurve bepaalt, niet de paal. Het zou nu kunnen dat de wagen meer vraagt dan de paal kan leveren (door beperkte aanvoer uit het net), maar dan zou je die snelheid ook in het begin niet gekregen hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Weet overigens dat op het Teslaforum van onze oosterburen een handige CCS-adapterhouder is verschenen. Forumleden printen dat ding op bestelling voor een vriendenprijsje.

De houder heeft aan de achterkant klittenband en hecht daardoor aan de stoffen bekleding van frunk en /of trunk. Ik ben er wijs mee.
 
Is het volgens jullie nuttig om een CCS-upgrade (pre-refresh) te doen? Uiteraard meer stalls in de aanbieding maar qua laadsnelheid, gaat die verhogen?
Je hebt 33 pagina's om de pro's en cons door te nemen, maar TL;DR: je pre-refresh gaat er niet sneller van laden, maar je kan aanschuiven aan V3 superchargers waar je geen stall sharing hebt, dus ga je minder last hebben van andere ladende Tesla's naast je.
 
Is het volgens jullie nuttig om een CCS-upgrade (pre-refresh) te doen? Uiteraard meer stalls in de aanbieding maar qua laadsnelheid, gaat die verhogen?
Dat is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt.
Het voordeel is dat je meer laad-opties hebt. Zelf gekozen voor de CCS upgrade omdat je tijdens buitenlandse trips meer opties hebt en dus eerder een stall ter beschikking hebt en dat je misschien minder hoeft om te rijden om de eindbestemming te halen.
De CCS niet vaak nodig. Is iets meer gedoe: Achterklep open, adapter pakken en bij opgeladen weer de klep open en adapter terugleggen. Mag eigenlijk geen naam hebben.

De laadsnelheid gaat NIET omhoog. Voor het bedrag vs het gemak, zou ik het niet laten.
 
  • Like
Reactions: PatrickL and Hbrink
Is het volgens jullie nuttig om een CCS-upgrade (pre-refresh) te doen? Uiteraard meer stalls in de aanbieding maar qua laadsnelheid, gaat die verhogen?
Het is niet alleen meer stalls maar op de nieuwe supercharge locaties worden alleen maar V3 stalls geplaatst. Ik zou niet zonder de CCS adapter kunnen ik laad namelijk regelmatig 2 keer op een dag in Zuidbroek.
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Is het volgens jullie nuttig om een CCS-upgrade (pre-refresh) te doen? Uiteraard meer stalls in de aanbieding maar qua laadsnelheid, gaat die verhogen?
En nog een informatie ivm laadsnelheid: v2 werken in paar, dus bij volle SuC, waar je geen keuze heb dan om een paar the delen, zal je minder kW krijgen. Dus nog trager laden. Bij v3, heb jij altijd de max vermogen dat U auto kan.
Het geeft U dan ook toegang to Ionity en alle andere niet-Tesla CCS "superchargers".
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar ik heb het gevoel dat een V3 lader (alleen CCS), wel langer maximaal blijft laden. Waar de V2 lader (ongeacht welke stekker) sneller afneemt. Bij beide charge sessies ongeveer gelijke SoC en temperatuur

Dat gevoel heb ik ook...

Sterker, het loont om altijd de CSS adapter te gebruiken. Ik heb al diverse malen meegemaakt dat op een dual stall ik eerst inplug met Type2, lanzaam laad en dan met de CSS adapter op dezelfde stall sneller laad.