Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] Chademo adapter komt in de winter?

This site may earn commission on affiliate links.
T lijkt erop dat het gaat gebeuren. Van het Amerikaanse Form:

Shop Tesla Gear CHAdeMO Adapter

Goed nieuws!

Dat zou heel fijn zijn! Lees dat er een andere adapter nodig is voor europese en japanse modellen. Logisch, want de amerikaanse modellen hebben een andere aansluiting. Als er in de winter al een adapter voor type 2 beschikbaar komt, is een zomervakantie naar italie mogelijk :)
 
Ik verbaas me over die "70mph" laadsnelheid. Uit de CHAdeMO website haal ik dat ze momenteel 20kW en 50kW stations hebben (de meeste zijn volgens mij 50kW). Het lijkt erop dat Tesla's opgave op een 20kW station gebaseerd is. Grote vraag is natuurlijk: kan hij ook op een 50kW station gebruikt worden.

Ten slotte is CHAdeMO ook bezig met het maken van 100kW stations - volgens hun is de connector daar op voorbereid. Dan wordt het natuurlijk echt leuk - maar weer de vraag: kan de Tesla adapter daar ook mee omgaan?
 
Ik verbaas me over die "70mph" laadsnelheid. Uit de CHAdeMO website haal ik dat ze momenteel 20kW en 50kW stations hebben (de meeste zijn volgens mij 50kW). Het lijkt erop dat Tesla's opgave op een 20kW station gebaseerd is. Grote vraag is natuurlijk: kan hij ook op een 50kW station gebruikt worden.

Ten slotte is CHAdeMO ook bezig met het maken van 100kW stations - volgens hun is de connector daar op voorbereid. Dan wordt het natuurlijk echt leuk - maar weer de vraag: kan de Tesla adapter daar ook mee omgaan?
Wat je allereerst moet meenemen bij DC laden is het voltage wat het laadstation levert.

CHAdeMO kan in theorie 500V DC leveren met 125A. 500V * 125A = 62.5kW

Het accupakket van de Model S is echter 370V, dus dat is je eerste beperking. 370V * 125A = 46kW

46000W / 200Wh = 230km/uur

Als die adapter dus 125A kan verwerken, dan moeten we rond de 230km/uur kunnen laden bij dergelijke stations.
 
Wat je allereerst moet meenemen bij DC laden is het voltage wat het laadstation levert.

CHAdeMO kan in theorie 500V DC leveren met 125A. 500V * 125A = 62.5kW

Het accupakket van de Model S is echter 370V, dus dat is je eerste beperking. 370V * 125A = 46kW

46000W / 200Wh = 230km/uur

Als die adapter dus 125A kan verwerken, dan moeten we rond de 230km/uur kunnen laden bij dergelijke stations.

Klinkt logisch, en goed! Alleen waarom geeft Tesla dan minder de helft daarvan op? Ik vind 1000 Euro voor twin charger snelheden niet zinnig, maar als je in de 200km/uur regionen komt is het een heel stuk interessanter. En als ze bij CHAdeMO op 100kW stations overstappen (de connector schijnt 200A aan te kunnen) krijg je er voor die duizend Euro opeens een tweede SC netwerk bij - een koopje.
 
Klinkt logisch, en goed! Alleen waarom geeft Tesla dan minder de helft daarvan op? Ik vind 1000 Euro voor twin charger snelheden niet zinnig, maar als je in de 200km/uur regionen komt is het een heel stuk interessanter. En als ze bij CHAdeMO op 100kW stations overstappen (de connector schijnt 200A aan te kunnen) krijg je er voor die duizend Euro opeens een tweede SC netwerk bij - een koopje.
In de VS zijn er ook CHAdeMO stations die maximaal 25kW leveren, dus de theorie is:
* De 70mph gaat uit van een 25kW station
* De adapter is met die specs ontwikkeld.

Ik hoop op de eerste, want anders koop ik hem niet. 3x32A is 22kW, dat is bijna even snel en straks ook de laden zodra de 3x63A stekker er bij zit voor de ZOE op de CHAdeMO stations.
 
De specs op de Tesla website zijn inmiddels aangepast:

Take advantage of CHAdeMO’s network of 50 kW charging stations by enabling onboard hardware and purchasing an external adapter. CHAdeMO stations charge at the rate of approximately 150 miles of range per hour of charge with locations primarily in the Pacific Northwest.

150 miles = 240km

Dat komt dus ongeveer uit op wat ik berekend had. Realistisch komt er denk ik met CHAdeMO dus zo'n 230km/uur bij.
 
De specs op de Tesla website zijn inmiddels aangepast: 150 miles = 240km. Dat komt dus ongeveer uit op wat ik berekend had. Realistisch komt er denk ik met CHAdeMO dus zo'n 230km/uur bij.
Dat is erg mooi nieuws. Dat is toch flink sneller dan 22kW als je onderweg moet bijladen en er geen SuperCharger in de buurt is.
Vraag is of je EUR 1000,- wilt investeren voor die momenten en er dan achter komt dat je het vrijwel nooit gebruikt. Misschien voor road trips/vakanties wel nuttig als je naar een land gaat waar veel CHAdeMO chargers zijn.
 
Dat is erg mooi nieuws. Dat is toch flink sneller dan 22kW als je onderweg moet bijladen en er geen SuperCharger in de buurt is.
Vraag is of je EUR 1000,- wilt investeren voor die momenten en er dan achter komt dat je het vrijwel nooit gebruikt. Misschien voor road trips/vakanties wel nuttig als je naar een land gaat waar veel CHAdeMO chargers zijn.
Ik denk dat Loek ze maar moet gaan verhuren, is wel een heel ander logistiek proces dan hij nu heeft, maar als je 80Eu per week vraagt, dan heb je hem er in 13 weken uit.
 
Dat is erg mooi nieuws. Dat is toch flink sneller dan 22kW als je onderweg moet bijladen en er geen SuperCharger in de buurt is.
Vraag is of je EUR 1000,- wilt investeren voor die momenten en er dan achter komt dat je het vrijwel nooit gebruikt. Misschien voor road trips/vakanties wel nuttig als je naar een land gaat waar veel CHAdeMO chargers zijn.
Dat ligt dus helemaal aan de ritten die je maakt.

Ik kom vaak in DE, FR en UK en laat daar nu al best wat CHAdeMO staan. Ook kom ik op plekken waar ik zeker weet dat ik nooit een SuperCharger tegen ga komen, maar waar ik nu al wel weet dat er CHAdeMO staat.

Ik ga hem kopen, dat is zeker. Huren is dan best mogelijk ;)
 
Dat ligt dus helemaal aan de ritten die je maakt.

Ik kom vaak in DE, FR en UK en laat daar nu al best wat CHAdeMO staan. Ook kom ik op plekken waar ik zeker weet dat ik nooit een SuperCharger tegen ga komen, maar waar ik nu al wel weet dat er CHAdeMO staat.

Ik ga hem kopen, dat is zeker. Huren is dan best mogelijk ;)
Weet iemand al of ze op die 200 FastNed stations langs de snelweg ook CHAdeMO gaan ondersteunen? Want dan is het, voor mij in ieder geval, echt een no-brainer.
 
Weet iemand al of ze op die 200 FastNed stations langs de snelweg ook CHAdeMO gaan ondersteunen? Want dan is het, voor mij in ieder geval, echt een no-brainer.
Zo ver ik weet werkt FastNed samen met ABB: ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands


Ik denk dus dat FastNed de Terra 52 danwel 53 gaat gebruiken en die ondersteund CHAdeMO, 3x63A AC (Type 2) en wellicht ook nog CCS.

FastNed wil ook niet alle Leaf rijders uitsluiten, dus er zal wel CHAdeMO support op zitten. De ZOE rijders kunnen terecht met 3x63A AC.

Als Model S rijder kan je dan terecht met de CHAdeMO adapter en 50kW bijladen. Voor mij dus ook een no-brainer.
 
Zo ver ik weet werkt FastNed samen met ABB: ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands
Ik denk dus dat FastNed de Terra 52 danwel 53 gaat gebruiken en die ondersteund CHAdeMO, 3x63A AC (Type 2) en wellicht ook nog CCS.
FastNed wil ook niet alle Leaf rijders uitsluiten, dus er zal wel CHAdeMO support op zitten. De ZOE rijders kunnen terecht met 3x63A AC.
Als Model S rijder kan je dan terecht met de CHAdeMO adapter en 50kW bijladen. Voor mij dus ook een no-brainer.

Dan inderdaad wel! Als je kijkt wat er nu aan CHAdeMO in NL staat valt het (nog) tegen.
 
Zo ver ik weet werkt FastNed samen met ABB: ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands


Ik denk dus dat FastNed de Terra 52 danwel 53 gaat gebruiken en die ondersteund CHAdeMO, 3x63A AC (Type 2) en wellicht ook nog CCS.

FastNed wil ook niet alle Leaf rijders uitsluiten, dus er zal wel CHAdeMO support op zitten. De ZOE rijders kunnen terecht met 3x63A AC.

Als Model S rijder kan je dan terecht met de CHAdeMO adapter en 50kW bijladen. Voor mij dus ook een no-brainer.

En Tesla ondersteunt (nog) geen CCS? Ook geen plannen in die richting? Als ze een CHAdeMO adapter kunnen maken, kunnen ze misschien ook een CCS adapter maken?
 
Zo ver ik weet werkt FastNed samen met ABB: ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands


Ik denk dus dat FastNed de Terra 52 danwel 53 gaat gebruiken en die ondersteund CHAdeMO, 3x63A AC (Type 2) en wellicht ook nog CCS.

FastNed wil ook niet alle Leaf rijders uitsluiten, dus er zal wel CHAdeMO support op zitten. De ZOE rijders kunnen terecht met 3x63A AC.

Als Model S rijder kan je dan terecht met de CHAdeMO adapter en 50kW bijladen. Voor mij dus ook een no-brainer.
Dat zou echt SUPER zijn. Dan pakt mijn gok dat ik het zonder "twin chargers" af zou kunnen goed uit :)
 
En Tesla ondersteunt (nog) geen CCS? Ook geen plannen in die richting? Als ze een CHAdeMO adapter kunnen maken, kunnen ze misschien ook een CCS adapter maken?
Nee, de Model S ondersteund geen CCS, maar dat zou met een wat simpelere adapter prima kunnen.
Dat zou echt SUPER zijn. Dan pakt mijn gok dat ik het zonder "twin chargers" af zou kunnen goed uit :)
Eerst FastNed zien uitrollen, dán geloven!
 
T lijkt erop dat het gaat gebeuren. Van het Amerikaanse Form:

Shop Tesla Gear CHAdeMO Adapter

Goed nieuws!

ik weet niet waar, maar ik heb ergens gelezen dat de TOTAL stations in België uitgerust werden met deze laadmogelijkheid.
Ik ben dan maar eens gaan kijken in Anderlecht (België):

foto 2.jpeg
foto 1.jpeg


volgens de pompbediende staan deze daar reeds meer dan een jaar quasi ongebruikt.
De display gaf trouwens ook een 'foutmelding' aan (noteer dat alle knoppen boven de laadstekkers op rood staan).

Een andere keer als ik mijn laadkabel aan het oprollen was, sprak iemand me aan over het EV verhaal.
Die persoon werkte bij de EU en gaf aan dat de Fransen 'zwaar' aan het ijveren zijn om 'hun' stekker erdoor te krijgen, daar waar de rest van Europa reeds impliciet voor de Mennekes stekker gekozen zou hebben (aan de kant van de laadpaal).

Toeval of niet TOTAL en Schneider zijn Franse bedrijven en in de verste verten GEEN Mennekes stekker te bespeuren op deze laadpaal.

Mijn extra advies: bel eerst eens naar TOTAL of de pomp in kwestie om te zien of alles nog werkt en ze weten hoe de zaak aan de praat te krijgen... Je hebt sowieso een TOTAL pasje nodig met krediet om hier te kunnen laden. Mijn portefeuille bevat nu al zoveel plastiek...