TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

[NL/BE] Chademo adapter komt in de winter?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by pwillemse78, Oct 5, 2013.

  1. pwillemse78

    pwillemse78 Member

    Joined:
    Aug 26, 2013
    Messages:
    950
    Location:
    nuenen
    #1 pwillemse78, Oct 5, 2013
    Last edited by a moderator: Oct 7, 2013
  2. LionKingBike

    LionKingBike Member

    Joined:
    Sep 14, 2013
    Messages:
    315
    Location:
    Kaatsheuvel
    Dat zou heel fijn zijn! Lees dat er een andere adapter nodig is voor europese en japanse modellen. Logisch, want de amerikaanse modellen hebben een andere aansluiting. Als er in de winter al een adapter voor type 2 beschikbaar komt, is een zomervakantie naar italie mogelijk :)
     
  3. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Ik verbaas me over die "70mph" laadsnelheid. Uit de CHAdeMO website haal ik dat ze momenteel 20kW en 50kW stations hebben (de meeste zijn volgens mij 50kW). Het lijkt erop dat Tesla's opgave op een 20kW station gebaseerd is. Grote vraag is natuurlijk: kan hij ook op een 50kW station gebruikt worden.

    Ten slotte is CHAdeMO ook bezig met het maken van 100kW stations - volgens hun is de connector daar op voorbereid. Dan wordt het natuurlijk echt leuk - maar weer de vraag: kan de Tesla adapter daar ook mee omgaan?
     
  4. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Wat je allereerst moet meenemen bij DC laden is het voltage wat het laadstation levert.

    CHAdeMO kan in theorie 500V DC leveren met 125A. 500V * 125A = 62.5kW

    Het accupakket van de Model S is echter 370V, dus dat is je eerste beperking. 370V * 125A = 46kW

    46000W / 200Wh = 230km/uur

    Als die adapter dus 125A kan verwerken, dan moeten we rond de 230km/uur kunnen laden bij dergelijke stations.
     
  5. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Klinkt logisch, en goed! Alleen waarom geeft Tesla dan minder de helft daarvan op? Ik vind 1000 Euro voor twin charger snelheden niet zinnig, maar als je in de 200km/uur regionen komt is het een heel stuk interessanter. En als ze bij CHAdeMO op 100kW stations overstappen (de connector schijnt 200A aan te kunnen) krijg je er voor die duizend Euro opeens een tweede SC netwerk bij - een koopje.
     
  6. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    In de VS zijn er ook CHAdeMO stations die maximaal 25kW leveren, dus de theorie is:
    * De 70mph gaat uit van een 25kW station
    * De adapter is met die specs ontwikkeld.

    Ik hoop op de eerste, want anders koop ik hem niet. 3x32A is 22kW, dat is bijna even snel en straks ook de laden zodra de 3x63A stekker er bij zit voor de ZOE op de CHAdeMO stations.
     
  7. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    De specs op de Tesla website zijn inmiddels aangepast:

    150 miles = 240km

    Dat komt dus ongeveer uit op wat ik berekend had. Realistisch komt er denk ik met CHAdeMO dus zo'n 230km/uur bij.
     
  8. Dat is erg mooi nieuws. Dat is toch flink sneller dan 22kW als je onderweg moet bijladen en er geen SuperCharger in de buurt is.
    Vraag is of je EUR 1000,- wilt investeren voor die momenten en er dan achter komt dat je het vrijwel nooit gebruikt. Misschien voor road trips/vakanties wel nuttig als je naar een land gaat waar veel CHAdeMO chargers zijn.
     
  9. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,886
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik denk dat Loek ze maar moet gaan verhuren, is wel een heel ander logistiek proces dan hij nu heeft, maar als je 80Eu per week vraagt, dan heb je hem er in 13 weken uit.
     
  10. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Dat ligt dus helemaal aan de ritten die je maakt.

    Ik kom vaak in DE, FR en UK en laat daar nu al best wat CHAdeMO staan. Ook kom ik op plekken waar ik zeker weet dat ik nooit een SuperCharger tegen ga komen, maar waar ik nu al wel weet dat er CHAdeMO staat.

    Ik ga hem kopen, dat is zeker. Huren is dan best mogelijk ;)
     
  11. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Weet iemand al of ze op die 200 FastNed stations langs de snelweg ook CHAdeMO gaan ondersteunen? Want dan is het, voor mij in ieder geval, echt een no-brainer.
     
  12. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Zo ver ik weet werkt FastNed samen met ABB: ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands


    Ik denk dus dat FastNed de Terra 52 danwel 53 gaat gebruiken en die ondersteund CHAdeMO, 3x63A AC (Type 2) en wellicht ook nog CCS.

    FastNed wil ook niet alle Leaf rijders uitsluiten, dus er zal wel CHAdeMO support op zitten. De ZOE rijders kunnen terecht met 3x63A AC.

    Als Model S rijder kan je dan terecht met de CHAdeMO adapter en 50kW bijladen. Voor mij dus ook een no-brainer.
     
  13. Dan inderdaad wel! Als je kijkt wat er nu aan CHAdeMO in NL staat valt het (nog) tegen.
     
  14. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    En Tesla ondersteunt (nog) geen CCS? Ook geen plannen in die richting? Als ze een CHAdeMO adapter kunnen maken, kunnen ze misschien ook een CCS adapter maken?
     
  15. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Dat zou echt SUPER zijn. Dan pakt mijn gok dat ik het zonder "twin chargers" af zou kunnen goed uit :)
     
  16. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Nee, de Model S ondersteund geen CCS, maar dat zou met een wat simpelere adapter prima kunnen.
    Eerst FastNed zien uitrollen, dán geloven!
     
  17. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    ik weet niet waar, maar ik heb ergens gelezen dat de TOTAL stations in België uitgerust werden met deze laadmogelijkheid.
    Ik ben dan maar eens gaan kijken in Anderlecht (België):

    foto 2.jpeg foto 1.jpeg

    volgens de pompbediende staan deze daar reeds meer dan een jaar quasi ongebruikt.
    De display gaf trouwens ook een 'foutmelding' aan (noteer dat alle knoppen boven de laadstekkers op rood staan).

    Een andere keer als ik mijn laadkabel aan het oprollen was, sprak iemand me aan over het EV verhaal.
    Die persoon werkte bij de EU en gaf aan dat de Fransen 'zwaar' aan het ijveren zijn om 'hun' stekker erdoor te krijgen, daar waar de rest van Europa reeds impliciet voor de Mennekes stekker gekozen zou hebben (aan de kant van de laadpaal).

    Toeval of niet TOTAL en Schneider zijn Franse bedrijven en in de verste verten GEEN Mennekes stekker te bespeuren op deze laadpaal.

    Mijn extra advies: bel eerst eens naar TOTAL of de pomp in kwestie om te zien of alles nog werkt en ze weten hoe de zaak aan de praat te krijgen... Je hebt sowieso een TOTAL pasje nodig met krediet om hier te kunnen laden. Mijn portefeuille bevat nu al zoveel plastiek...
     
  18. Dylan

    Dylan Member

    Joined:
    Sep 7, 2013
    Messages:
    378
    Location:
    Breda
    Hoe zit het met de type2 laadkabels die nu te koop zijn? Kunnen die zonder problemen de CHAdeMO stroom aan?
     
  19. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    De Type 2 kabel gebruik je niet bij CHAdeMO laden, dus die kan je dan in de kofferbak laten.

    De CHAdeMO lader heeft een vaste kabel die je in de adapter prikt.
     
  20. Dylan

    Dylan Member

    Joined:
    Sep 7, 2013
    Messages:
    378
    Location:
    Breda
    Aha helder, dat wist ik niet. Komt helemaal goed dan, nu nog een type2 kabel bestellen.
     

Share This Page