Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL] Gezamelijke (juridische) stappen tegen Tesla ivm accu limitaties

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil ook graag meedoen. Kom net terug uit Frankrijk. Zat eerst rond 45 minuten vol en doe er nu 1 uur en 10 minuten over. Kost me 2,5 uur extra op 800 kilometer. Grrrr. Tesla heeft toevallig de auto gisteren onderzocht en zij konden niets doen. Ze vertelde me wel dat Tesla bezig is om de laatsnelheid voor de 85-ers weer te gaan verhogen. Maar ze konden er verder nog niets over zeggen.
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Hier dezelfde ervaring met een P85 sinds december 2013 en 215K op de teller. Het superchargen gaat zeker langzamer, oftewel het 'taperen' veel sneller. Plus de totale capaciteit, dus range is extra afgenomen. Maar ik log niet dus kan het niet precies kwantificeren.

Sinds gisteren is daar de melding bijgekomen:
Maximum battery charge level reduced (s_u018_max_charge)

Hij laadt thuis niet meer op. Dus dat is onheilspellend. Heeft iemand iets soortgelijks ervaren?
20200303_170820.jpg
 

Attachments

  • 20200303_170820.jpg
    20200303_170820.jpg
    442.8 KB · Views: 39
Last edited:
Moeten we er niet meteen bij gaan eisen dat onze auto's 's morgens weer gaan regeneren? Dat is ook een laadbeperking. Bij mijn gebruik kan dat tot 50% range schelen, en het neemt vooral héél veel rijplezier weg vind ik.

Het is altijd zo geweest dat regeneratie bij kou beperkt was. Dat die beperking wat groter is wellicht maakt niet meteen dat je dat als een gebrek kan zien.

Zeker ook omdat met de software nu ook geladen kan worden zodat je met een warmere accu vertrekt.
 
Hier dezelfde ervaring met een P85 sinds december 2013 en 215K op de teller. Het superchargen gaat zeker langzamer, oftewel het 'taperen' veel sneller. Plus de totale capaciteit, dus range is extra afgenomen. Maar ik log niet dus kan het niet precies kwantificeren.

Sinds gisteren is daar de melding bijgekomen:
Maximum battery charge level reduced (s_u018_max_charge)

Hij laadt thuis niet meer op. Dus dat is onheilspellend. Heeft iemand iets soortgelijks ervaren?View attachment 517754
Ja, deze melding is mij onlangs ook overkomen op de terugweg van de wintersport. Kreeg maximaal 50 kWh uit de batterij. Kon niet meer 'snel' superchargen en het laden wilde niet meer verder dan 19% (ook niet via AC laden), en op het laatst zelfs niet verder dan 7%. Uiteindelijk bij de SeC in Munchen beland. Daar diagnose gesteld en een ICE loaner mee. Na ruim een week kreeg de SeC een nieuwe batterij binnen. Week later was de auto klaar. Afgelopen weekend weer opgehaald.
Alles (incl. loaner) onder garantie.

Had batterij: 1014114 - 00 - E
Nu batterij: 1088815 - 01 - F

Dit is een refurbished batterij. Superchargen snelheid is nog steeds dezelfde curve. Heeft wel iets minder degradatie dan mijn oude.

Sluit mij uiteraard ook aan.

Edit: Dit is het Engelse draadje: Maximum battery charge level reduced
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Het is altijd zo geweest dat regeneratie bij kou beperkt was. Dat die beperking wat groter is wellicht maakt niet meteen dat je dat als een gebrek kan zien.

Zeker ook omdat met de software nu ook geladen kan worden zodat je met een warmere accu vertrekt.

Wat groter? Het is niet te vergelijken! Reed ik vorig jaar rond deze tijd met een gemiddeld verbruik van 179 wh per kilometer, nu doordat ik op de meeste stukken helemaal geen regenratie meer heb gemiddeld tussen de 300 en 400 wh per kilometer.
Vorig jaar had ik iets minder regeneratie, alleen in de ochtend, nu op mijn korte stukjes meestal helemaal geen regeneratie, in de middag soms een klein beetje.. Pas na een km of zestig heb ik volle regeneratie, maar dan is mijn accu al half leeg door het enorme verbruik op het eerste stuk.
Ik weet niet wat je bedoelt met dat er met de software geladen kan worden, maar bij mijn auto wordt bij auto voorverwarmen de accuverwarming niet ingeschakeld. Bovendien wil ik geen heleboel kW's weggooien om daarna 6 km te rijden met regeneratie, dan is het hele doel van zuiniger en minder slecht voor het milieu waarvoor we dit soort auto's hebben gekocht toch ongedaan gemaakt.

Het is dus zeker wel een gebrek! Ik heb er vooral niet om gevraagd!

Zorgen dat je bij t thuisladen een eindtijd ingeeft. Dan is de batterij al redelijk warm en regenereert een stuk meer.

Ik laad nooit thuis, ik laad overdag op de zaak, maar rij 12 km per dag, er hoeft dus maar een heel klein beetje bij in eventueel. Daar wordt de batterij niet warm van. Hij wordt zowiezo nagenoeg niet warm van laden met 11KW, ook niet als ik hem een keer van bijna leeg naar vol oplaad is dat niet te merken met regeneratie helaas.

Ik denk dat ze mijn 60 gewoon nog iets verder hebben beperkt dan de 85's of zo, dat het bij jullie nog wel lijkt mee te vallen..
 
Zullen we het proberen ontopic te houden en niet een nieuw topic over hoe de accu's presteren en wat er wel of niet gebeurd is?

Ik probeer te kijken wie er interesse heeft en hoe we dit op poten kunnen zetten.

Ik ben niet van plan de kar helemaal alleen te trekken, want als we dit samen doen moeten we náást de financieële lasten ook de werkdruk verdelen.

Daar probeer ik mij vooral op te richten en daarnaast ook in de gaten te houden wat er in de VS gebeurd.
 
Wat groter? Het is niet te vergelijken! Reed ik vorig jaar rond deze tijd met een gemiddeld verbruik van 179 wh per kilometer, nu doordat ik op de meeste stukken helemaal geen regenratie meer heb gemiddeld tussen de 300 en 400 wh per kilometer.
Vorig jaar had ik iets minder regeneratie, alleen in de ochtend, nu op mijn korte stukjes meestal helemaal geen regeneratie, in de middag soms een klein beetje.. Pas na een km of zestig heb ik volle regeneratie, maar dan is mijn accu al half leeg door het enorme verbruik op het eerste stuk.
Ik weet niet wat je bedoelt met dat er met de software geladen kan worden, maar bij mijn auto wordt bij auto voorverwarmen de accuverwarming niet ingeschakeld. Bovendien wil ik geen heleboel kW's weggooien om daarna 6 km te rijden met regeneratie, dan is het hele doel van zuiniger en minder slecht voor het milieu waarvoor we dit soort auto's hebben gekocht toch ongedaan gemaakt.

Het is dus zeker wel een gebrek! Ik heb er vooral niet om gevraagd!

Verbruik wat verdubbelt moet aan meer liggen dan alleen een gebrek aan regeneratie zou ik zeggen. Lijn de auto eens uit zou ik zeggen.

Verder heb ik het over de mogelijkheid om de auto het starttijdstip van het laden te laten bepalen. Waarmee de accu warmer is en daarmee meer en sneller regeneratie mogelijk is.

Ik beoordeel de casus vanuit mijn kennis van procederen. Op basis daarvan schat ik de kans dat een rechter het gaat zien als een gebrek heel erg klein. Want je zal dan moeten kwantificeren wat het verschil is met vroeger. Nou, ik geef het je te doen.
 
Verbruik wat verdubbelt moet aan meer liggen dan alleen een gebrek aan regeneratie zou ik zeggen. Lijn de auto eens uit zou ik zeggen.

Verder heb ik het over de mogelijkheid om de auto het starttijdstip van het laden te laten bepalen. Waarmee de accu warmer is en daarmee meer en sneller regeneratie mogelijk is.

Ik beoordeel de casus vanuit mijn kennis van procederen. Op basis daarvan schat ik de kans dat een rechter het gaat zien als een gebrek heel erg klein. Want je zal dan moeten kwantificeren wat het verschil is met vroeger. Nou, ik geef het je te doen.

uitlijning is net gedaan bij wissel naar zomerbanden, alles keurig. Laden maakt bij mij dus helaas niets uit voor regeneratie. Als ik net 4 continu op 11kW heb geladen, de stekker er uit trek en wegrij duurt het gewoon 60 km voordat ik volle regeneratie heb bij temperaturen onder de 10 graden.

Ik denk dat het dubbele verbruik wel van het gebrek aan regeneratie komt. Want als de accuverwarming eenmaal uit is, kan ik nog steeds met 179Wh per kilometer rijden..

Ik verwacht ook niet dat ik een kans maak met procederen.. Met Tesla zelf praten heeft ook geen zin, die willen pas iets terugzeggen na betaling van 160 euro en zeggen daarna standaard dat alles in orde is.. Ik rij dus gewoon door.. want hij doet het toch nog toe gelukkig wel gewoon altijd..
Ik hoop natuurlijk wel dat mijn driveunit er op korte termijn in dertig delen onderuit spat en dat mijn accu helemaal stuk gaat, maar dat zal waarschijnlijk wel pas vlak na afloop van de garantie gaan gebeuren :)
 
Het ontbreken van regeneratie kan het verbruik onmogelijk verdubbelen dan is er (ook) iets anders aan de hand.
Zou het accupakket misschien de temperatuur verkeerd uitlezen en daarom overmatig verwarmen? (bijvoorbeeld omdat Celsius en Fahrenheit door elkaar gehaald worden? zet de auto een op Miles en Fahrenheit als test zou niet de eerste keer zijn dat Amerikanen hier mee de mist in gaan ;-) )

Sorry: off topic.
 
Ik zie maar twee mogelijkheden. Tesla weet echt wel wat ze doen.
  1. Ze zijn zeker dat claims geen kans maken
  2. Er is iets dat er voor zorgt dat ze geen andere keus hadden: risico op brand, garantieclaims die hen het faillissement zouden in duwen...
In het tweede geval maakt een procedure kans. Dan hoopt Tesla dat de schadevergoedingsclaims lager zullen zijn dan de garantieclaims. Ze zullen dan sowieso al tijd gekocht hebben en hun batterijproductiecapaciteit volop voor nieuwe wagens kunnen blijven inzetten om revenue te genereren en niet om vervangingen onder garantie uit te voeren.
In beide gevallen is de customer experience wel om zeep. Dat ze dat bewust veroorzaken is geen goeie zaak.
 
Ik doe ook mee. S60 uit 2015.

Volgens Tesla zelf (SeC Den Haag) hebben ze wettelijk het recht om de supercharge snelheid te beperken, om zodoende de batterij te beschermen met uiteraard als doel om range degradatie (voor ons) te beperken en risico op >30% capaciteitsverlies (voor hunzelf) te minimaliseren. Allemaal goed en aardig, maar dit hadden ze bij aanschaf erbij moeten vertellen ipv mooie verhalen en commercials over in 20 min superchargen weer een volle tank. Mogelijk was deze informatie destijds nog niet bekend. In dat geval is een compensatie op zn plaats. Uiteindelijk hebben wij als pioniers sterk bijgedragen aan het succes van Tesla van vandaag. Hier mogen we best iets voor terug zien Elon.
 
  • Like
Reactions: Radd
Ik zie maar twee mogelijkheden. Tesla weet echt wel wat ze doen.
  1. Ze zijn zeker dat claims geen kans maken
  2. Er is iets dat er voor zorgt dat ze geen andere keus hadden: risico op brand, garantieclaims die hen het faillissement zouden in duwen...
In het tweede geval maakt een procedure kans. Dan hoopt Tesla dat de schadevergoedingsclaims lager zullen zijn dan de garantieclaims. Ze zullen dan sowieso al tijd gekocht hebben en hun batterijproductiecapaciteit volop voor nieuwe wagens kunnen blijven inzetten om revenue te genereren en niet om vervangingen onder garantie uit te voeren.
In beide gevallen is de customer experience wel om zeep. Dat ze dat bewust veroorzaken is geen goeie zaak.
Zie mijn post hier onder

Ik doe ook mee. S60 uit 2015.

Volgens Tesla zelf (SeC Den Haag) hebben ze wettelijk het recht om de supercharge snelheid te beperken, om zodoende de batterij te beschermen met uiteraard als doel om range degradatie (voor ons) te beperken en risico op >30% capaciteitsverlies (voor hunzelf) te minimaliseren. Allemaal goed en aardig, maar dit hadden ze bij aanschaf erbij moeten vertellen ipv mooie verhalen en commercials over in 20 min superchargen weer een volle tank. Mogelijk was deze informatie destijds nog niet bekend. In dat geval is een compensatie op zn plaats. Uiteindelijk hebben wij als pioniers sterk bijgedragen aan het succes van Tesla van vandaag. Hier mogen we best iets voor terug zien Elon.
Dat is mijn hele punt ook. Tesla communiceert NIET. Ze voeren in de software updates dergelijke zaken door zonder ook maar iets te zeggen.

Mooie marketingpraat op allemaal plekken. Overpromise, underdeliver.

Het gaat mij persoonlijk niet direct om een schadevergoeding, maar wel dat het duidelijk wordt voor Tesla, in NL, ook in de VS en over de hele wereld, dat je zulke dingen niet zo maar kan doen zonder je klanten helder te informeren.

Ik heb een mooie S100D uit 2018. Ben benieuwd wat ik daar allemaal mee gaan krijgen in de aankomende jaren.

Inmiddels zie ik wel een aardig lijstje met namen ontstaan. We hebben echter nog lang niet genoeg mensen om dit succesvol te maken. Ik heb ook niet direct haast. Eerst de VS nog aankijken.
 
  • Like
Reactions: Radd and Phil V