Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NMC vs NCA; Wat zit nu waar in?

This site may earn commission on affiliate links.

Defiant

Member
Dec 12, 2016
850
682
NL
In diverse draadjes is het gegaan over de basis chemie van de li-ion cellen die Tesla gebruikt in diverse producten. Aan de ene kan hebben we de NCA cellen. Een pack met deze cellen heeft doorgaans een hogere energie-dichtheid. Zijn beter in staat een piek belasting te verwerken. Echter zou de levensduur wat korter zijn dan NMC.

NMC cellen kunnen traditioneel wat beter ingezet worden in situaties met veelvuldig laden en ontladen. Het laden en ontladen verloopt dan het liefst wat voorspelbaar en rustig.

Ik pik een antwoord van @Hans Noordsij op uit het Model 3 draadje om even te reageren. In het Model 3 topic is dat misschien te ver off-topic....

Maar daarmee weten we het nog niet. De presskit van de Semi is van november 2017 terwijl een eventuele overgang van de opslag naar NCA begin 2016 zou kunnen zijn geweest gelijk met de verdubbeling van de capaciteit met PW en PP2. Opvallend is dat kennelijk in diezelfde behuizing (PW1) er ook een op NCA gebaseerd pack in paste dat 10 kWh kon opslaan. Uiteindelijk doet het er niet zoveel toe want het gaat om wat ze kunnen en alles wijst erop dat dat wel goed is, ongeacht de samenstelling.

Ik heb net nog wat meer proberen te vinden over de basis chemie van de diverse producten van Tesla. Er is inmiddels geen twijfel dat alle automotive cellen NCA cellen zijn. De 2170 NCA cellen uit de Model 3 zouden zelfs het meest energie-dicht zijn "in the world".

Maar wat zit er nu in de energie producten en in de Semi?

In de presskit van de Semi lezen we:

Its battery is similar in composition to the batteries of Tesla energy products and is designed to support repeated charging cycles for over a million miles

De consumenten batterij van Tesla (Powerwall) was er ooit in twee smaken:
- daily cycle versie van ongeveer 7kWh
- backup accu versie van ongeveer 10kWh

Voor zover ik heb kunnen vinden online (bronnen spreken zich wel soms een beetje tegen), zou de originele "daily" Powerwall voorzien zijn geweest van NMC cellen. De 10kWh versie zou zeer waarschijnlijk NCA cellen hebben gehad.

De berichten over de Powerwall 2 (13.5kWh) lijken te wijzen naar NMC cellen. Daar dit apparaat als een daily cycle accupack in de markt is gezet. De NMC chemie is wel aangepast en de cellen zijn groter geworden van 18650 naar 2170. Ook is het ontwerp van de accupack zelf aangepakt. Deze factoren tezamen zouden voldoende moeten verklaren hoe men 2x zoveel opslagcapaciteit kon stoppen in een kleinere doos met maar een toename van 20% massa.

De Powerpack is de utiliteits-accu van Tesla. Ik lees diverse verhalen over de basischemie, maar het merendeel van de bronnen lijken te wijzen naar NCA. Vooral voor installaties die een "peaker" powerplant moeten vervangen. De accu moet zeer snel een hoog piekvermogen kunnen leveren. Dat zou de NCA cel wat beter moeten kunnen.

Maar wat zit er dan toch in de Semi? Leuk die zelfde compositie als de energieproducten als je beide varianten daarin hebt gestopt (en waarschijnlijk nog steeds stopt)

De enige informatie die we hebben komt uit de eerdere quote. De cel is geschikt voor talloze keren laden/ontladen. Bovendien zal een vrachtwagen doorgaans lange periodes met relatief laag vermogen over de weg gaan. Ja, de Semi kan strepen trekken, maar doorgaans wordt langere tijd op constante snelheid gereden. Betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten zijn bij de Semi belangrijker dan hoge piekvermogens en een maximale energie-dichtheid. Ik zeg niet dat deze zaken onbelangrijk zijn (er moet voldoende massa aan nuttige vracht meekunnen).

Is dit allemaal belangrijk? Misschien niet, maar het feit dat Tesla wel de beste cell "for the job" gebruikt, vind ik wel belangrijk. Ze gaan voor bleeding edge en zetten techniek in waar het het meest geschikt voor is.

Een interessant artikel over de ontwikkeling van de NMC 8-1-1 cellen waar Elon ook aan refereerde in de conference call als "next gen NMC cells".

Exciting Developments In NMC 811 Lithium Battery Technology | CleanTechnica
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Voor mij is dat allemaal chinees, maar ik hou wel van raden en speculeren, dus na het lezen van je post krijg ik al bijna zin om me er in te verdiepen :D

Maar ondanks dat ik er niets van ken, iemand die bij Tesla werkt heeft me verteld dat de cellen van de powerwall dezelfde zijn als die van de batterij van de model 3. En dat leek me ook logisch, want het gebruik is ongeveer hetzelfde (je laadt 's nachts op en overdag gebruik je het) en het is efficiënter om maar één soort cellen te gebruiken voor meerdere producten ipv allemaal verschillende cellen. Maar misschien is dat te simpel gedacht en misschien weet die persoon er eigenlijk ook niets van, dus dan kunnen we nog wat verder blijven speculeren :)
 
Het klopt wat je zegt. NCA-cellen worden in alle Tesla's gebruikt (de Model 3 ook voor zover bekend), de NMC's zitten in de recente PowerWalls. Volgens mij is Jaguar met de I-Pace de eerste fabrikant die NMC-pouch-cellen voor een EV gaat gebruiken.