TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

NMC vs NCA; Wat zit nu waar in?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Defiant, May 3, 2018.

  1. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    847
    Location:
    NL
    In diverse draadjes is het gegaan over de basis chemie van de li-ion cellen die Tesla gebruikt in diverse producten. Aan de ene kan hebben we de NCA cellen. Een pack met deze cellen heeft doorgaans een hogere energie-dichtheid. Zijn beter in staat een piek belasting te verwerken. Echter zou de levensduur wat korter zijn dan NMC.

    NMC cellen kunnen traditioneel wat beter ingezet worden in situaties met veelvuldig laden en ontladen. Het laden en ontladen verloopt dan het liefst wat voorspelbaar en rustig.

    Ik pik een antwoord van @Hans Noordsij op uit het Model 3 draadje om even te reageren. In het Model 3 topic is dat misschien te ver off-topic....

    Ik heb net nog wat meer proberen te vinden over de basis chemie van de diverse producten van Tesla. Er is inmiddels geen twijfel dat alle automotive cellen NCA cellen zijn. De 2170 NCA cellen uit de Model 3 zouden zelfs het meest energie-dicht zijn "in the world".

    Maar wat zit er nu in de energie producten en in de Semi?

    In de presskit van de Semi lezen we:

    De consumenten batterij van Tesla (Powerwall) was er ooit in twee smaken:
    - daily cycle versie van ongeveer 7kWh
    - backup accu versie van ongeveer 10kWh

    Voor zover ik heb kunnen vinden online (bronnen spreken zich wel soms een beetje tegen), zou de originele "daily" Powerwall voorzien zijn geweest van NMC cellen. De 10kWh versie zou zeer waarschijnlijk NCA cellen hebben gehad.

    De berichten over de Powerwall 2 (13.5kWh) lijken te wijzen naar NMC cellen. Daar dit apparaat als een daily cycle accupack in de markt is gezet. De NMC chemie is wel aangepast en de cellen zijn groter geworden van 18650 naar 2170. Ook is het ontwerp van de accupack zelf aangepakt. Deze factoren tezamen zouden voldoende moeten verklaren hoe men 2x zoveel opslagcapaciteit kon stoppen in een kleinere doos met maar een toename van 20% massa.

    De Powerpack is de utiliteits-accu van Tesla. Ik lees diverse verhalen over de basischemie, maar het merendeel van de bronnen lijken te wijzen naar NCA. Vooral voor installaties die een "peaker" powerplant moeten vervangen. De accu moet zeer snel een hoog piekvermogen kunnen leveren. Dat zou de NCA cel wat beter moeten kunnen.

    Maar wat zit er dan toch in de Semi? Leuk die zelfde compositie als de energieproducten als je beide varianten daarin hebt gestopt (en waarschijnlijk nog steeds stopt)

    De enige informatie die we hebben komt uit de eerdere quote. De cel is geschikt voor talloze keren laden/ontladen. Bovendien zal een vrachtwagen doorgaans lange periodes met relatief laag vermogen over de weg gaan. Ja, de Semi kan strepen trekken, maar doorgaans wordt langere tijd op constante snelheid gereden. Betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten zijn bij de Semi belangrijker dan hoge piekvermogens en een maximale energie-dichtheid. Ik zeg niet dat deze zaken onbelangrijk zijn (er moet voldoende massa aan nuttige vracht meekunnen).

    Is dit allemaal belangrijk? Misschien niet, maar het feit dat Tesla wel de beste cell "for the job" gebruikt, vind ik wel belangrijk. Ze gaan voor bleeding edge en zetten techniek in waar het het meest geschikt voor is.

    Een interessant artikel over de ontwikkeling van de NMC 8-1-1 cellen waar Elon ook aan refereerde in de conference call als "next gen NMC cells".

    Exciting Developments In NMC 811 Lithium Battery Technology | CleanTechnica
     
    • Informative x 1
  2. BobbyKings

    BobbyKings Blue M3P-FSD

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    1,908
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    • Informative x 1
  3. Phil_BE

    Phil_BE Active Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    1,144
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    Bedankt voor het openen van dit topic heel informatief
     
  4. STLL

    STLL Member

    Joined:
    Sep 17, 2016
    Messages:
    247
    Location:
    Belgium
    Voor mij is dat allemaal chinees, maar ik hou wel van raden en speculeren, dus na het lezen van je post krijg ik al bijna zin om me er in te verdiepen :D

    Maar ondanks dat ik er niets van ken, iemand die bij Tesla werkt heeft me verteld dat de cellen van de powerwall dezelfde zijn als die van de batterij van de model 3. En dat leek me ook logisch, want het gebruik is ongeveer hetzelfde (je laadt 's nachts op en overdag gebruik je het) en het is efficiënter om maar één soort cellen te gebruiken voor meerdere producten ipv allemaal verschillende cellen. Maar misschien is dat te simpel gedacht en misschien weet die persoon er eigenlijk ook niets van, dus dan kunnen we nog wat verder blijven speculeren :)
     
  5. Yero

    Yero Member

    Joined:
    Sep 7, 2017
    Messages:
    147
    Location:
    Friesland
    Het klopt wat je zegt. NCA-cellen worden in alle Tesla's gebruikt (de Model 3 ook voor zover bekend), de NMC's zitten in de recente PowerWalls. Volgens mij is Jaguar met de I-Pace de eerste fabrikant die NMC-pouch-cellen voor een EV gaat gebruiken.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC