Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Noorwegen roadtrip

This site may earn commission on affiliate links.
Wij vertrekken met onze Etron naar Zuid-Noorwegen. Autopass, RFID-tags van Gronn Kontakt (50NOK) en Fortum (gratis), 15m kabel voor Schuko, 20m 3-fase 16A kabel, de Fivari mc ;-) gaat ook mee. Via Hirtshals naar Kristiansand, verder langs de kust, rond de Hardangervidda en via Rauland weer terug naar Larvik. Daar weer de boot op naar Hirtshals. Om ferry-stress heen te vermijden overnachting in resp. Albaek met bezoekje naar Skagen (Den) en voor terug in Stavern bij Larvik. Hotels gekozen op basis van laadmogelijkheid via Booking.com.
Ik ben nieuwsgierig hoe het met de vakantiedrukte aan de Ionity-laders gaat verlopen.
 
Hallo @Mtbtailor, volgens mij zit je toch echt op het verkeerde forum ;). Benieuwd naar je reis-ervaring met de e-tron en IONITY. Goede reis en kom weer veilig thuis.
Misschien wel, maar ik heb hier wel 'know-how' gehaald die Noorwegen-voorgangers op dit forum hebben gepost. Eigenlijk is een bedankje aan de Tesla-forummers wel op zijn plaats, dat was ik in mijn post vergeten.:)
 
  • Like
Reactions: vdvoorde and Xfrank
Wij vertrekken met onze Etron naar Zuid-Noorwegen. Autopass, RFID-tags van Gronn Kontakt (50NOK) en Fortum (gratis), 15m kabel voor Schuko, 20m 3-fase 16A kabel, de Fivari mc ;-) gaat ook mee. Via Hirtshals naar Kristiansand, verder langs de kust, rond de Hardangervidda en via Rauland weer terug naar Larvik. Daar weer de boot op naar Hirtshals. Om ferry-stress heen te vermijden overnachting in resp. Albaek met bezoekje naar Skagen (Den) en voor terug in Stavern bij Larvik. Hotels gekozen op basis van laadmogelijkheid via Booking.com.
Ik ben nieuwsgierig hoe het met de vakantiedrukte aan de Ionity-laders gaat verlopen.


Ook al geregistreerd op Euro Parking Collection plc om korting te krijgen op tol?
edit: (sorry, stom, dat is hetzelfde volgens mij).

Wij gaan volgende week, vrijwel precies dezelfde dingen gedaan, behalve dat ik een zelfbouw 1 fase ladertje voor de Niro meeneem i.p.v. Fivari.
 
Last edited:
In navolging van @Odie volgt het verhaal van onze Noorwegen trip. Ik kan enkel zijn ervaringen beamen.
3 weken,
Vanuit Kiel naar Oslo met Colorline cruise. Om 14u vertrek, om 10u aankomst. Leuke ervaring, voor één keer. Nadien vanuit Oslo naar Gaustatoppen, helemaal in de mist, geen uitzicht dus. Terug via Skiën (saai stadje) naar de kust. Lyndesness. Het zuidelijkste punt van Noorwegen. Veder naar Flekkefjord. Stavanger links laten liggen en 2 dagen gelogeerd aan de voet van Preikestolen. Verder naar Odda, langs het prachtige Handangervidda. Bergen. Sandane. Via trollstigen naar Geiranger. En terug naar het zuiden, Jotunheim nationaal park. en met de cruise terug naar Kiel. 4750 km.

Voldoende superchargers, nergens moeten wachten. De grote zijn wel drukker. Ik heb zeer regelmatig aan Fortum en Gronnkontakt laders gestaan met Chademo adapter (+/ 35kw) omdat die vaak handiger aan supermarkten liggen. Uiteraard ook met fivari aan airbnb huisjes, laders aan hotels, enz. Ik had de RFID's aangevraagd van Fortum en Gronnkontakt. Slechts éénmaal in Odda had ik geen verbinding en was ik blij dat ik die RFID had. Een Noor naast ons had wel verbinding. Kon dus aan mijn telefoon gelegen hebben.

Eénmaal was het spannend omdat een baan afgesloten was omwille boomrooiers. Zou met 11% aankomen op bestemming. Omleiding gaf aan aan te komen met -1 %. Traag gereden en aangekomen met 5%.

Door de lage snelheid in Noorwegen kom je veel verder dan je gewoon bent.

En wat een EV land. Mijn zoon begon bij aankomst in Oslo Tesla's te tellen en is na een uur gestopt aan 68.;-) Zeer veel Leaf, Zoë, Kona, Ioniq, Niro, I3 en zelfs 5x e-tron.
 
De Noorwegenreis is goed verlopen. Voor het snelladen Ionity Apeldoorn, Salzbergen, , Aabenraa, Skanderborg, Norager, Sira en Buddikate West gebruikt. Ook een Allego HPC bij Garten Von Ehren tegen Hamburg. Daar overal (!) alleen staan laden. In Noorwegen aan een Bilkraftlader( 50KW DC) ter plaatse de app gedownload, kredietkaart geregistreerd en kunnen laden. Voor de rest Gronnkontakt en Fortum met RFID. In de hotelletjes steeds gratis: een paar keer Schuko, 1 keer een 3f-16A stopkontakt, 1 keer een 11kw AC laadpaal. Overnacht in Aelback (Den), Kristiansand, Jorpeland, Vossevangen, Rauland en Stavern. Vanuit Hirtshals de 1105km rechtstreeks naar huis, daarvoor wel 14.5u nodig gehad met de laadpauzes en nogal wat file rond Hamburg. Even terzijde: een familielid is in 2018 naar Noorwegen geweest met de ICE-SUV. Geen autopass, niks geregistreerd en heeft ook nooit iets van een tol-factuur gehad!
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Bedankt allemaal voor de reisverslagen. Ben van plan een dergelijke tocht volgens jaar (late voorjaar?) te ondernemen. @Karim DB, waarom was de veerboot Kiel - Oslo eenmalig? Scheelt heel wat kilometers door Denemarken.
Ik ben misschien te streng. De kinderen vonden het fantastisch maar hun enthousiasme was in de terugreis heel wat minder. Zo'n cruise vind ik nogal saai. Je moet er twee uur op voorhand zijn en wachten, aanschuiven. Ik heb daar een hekel aan. Wel alle luxe en die kajuiten waren ruim genoeg. En je spaart een dag uit in vergelijk met rondrijden langs Zweden. Veel is daar niet te doen. Om naar Noorwegen te gaan zou ik het waarschijnlijk wel opnieuw overwegen. Maar niet verder.
Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan een cruise van enkele weken, pretty boring imo.
 
Als we dan toch over reisjes met niet Tesla's mogen vertellen. Wij zijn net terug met de eNiro. Met de boot naar Oslo, poolcirkel, Lofoten en terug door Zweden, boot vanaf Gothenborg terug. Rijden met een electrische auto in Noorwegen is echt geen kunst: ik ben sneller leeg dan de Niro. Meestal max 80km, en berg op en af. Enige drukke Ionity was Dombås, moesten 5 minuten wachten.

Zweden was wat beter uitkijken maar ook goed te doen. Irritant was Storuman waar de enige snellader in de wijde omtrek er mee ophield terwijl een hele rij superchargers me leek uit te lachen. Gelukkig s'nachts aan een Tesla destination charger bij het hotel kunnen hangen.

Overigens vind ik de boot juist een heerlijk begin van de vakantie. Boekje lezen terwijl je over de zee kijkt. Colorline (Kiel-Oslo) is wel een stuk beter dan Stena (Gotheborg Kiel).
 
  • Like
Reactions: Karim DB