Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

OBD data

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort heb ik een OBD2 > bluetooth stekker in de MY liggen. Dat in combinatie met de scan my Tesla app, geeft me wat inzage wat er nu met de auto gebeurt.
Er vallen me wat dingen op...

Tijdens een normale rit, zie ik dat de front motor niets doet. Alleen bij stevig optrekken, zie ik dat de motor iets gaat doen, verder niet. Daarvoor heb ik toch geen AWD?

Screenshot_20220120-095145.jpg


Na een paar uur stil gestaan te hebben, ging ik weer op pad, eerst op weg naar een SuC. Scherm geeft aan dat de accu wordt voorbereidt voor het laden. Inderdaad zie ik de batterijtemperatuur oplopen, maar vreemder vind ik dat de frontmotor een constant vermogen van 2kW vraagt. Dus nu doet hij ineens mee?
Screenshot_20220120-134613.jpg


Na een tijdje warmt de batterij lekker op, maar zie ik ook de stator temperatuur van zowel de voor als achter motor oplopen.

En toen kwam ik bij de SuC aan:
Screenshot_20220120-140725.jpg


Inmiddels stond ik stil, met 90kW te laden, maar zowel de voor als achter motor namen nog vermogen af (3,5 en 2,5 kW). Na een minuut of 5 stopte dat plotseling.
En ook de statortemperatuur loopt nog verder op.

Al met al roept het bij mij veel vragen op.
  • Waarom doet die front motor zo weinig?
  • Waarom gaat de front motor wel vermogen vragen als ik op weg ben naar een SuC?
  • Waarom blijven beide motoren vermogen vragen aan het begin van de laadsessie?
  • Waarom wordt de stator van de motor zo warm tijdens het voorbereiden en laden? De stator is toch het motorhuis, of heb ik dat mis?
 
  • Like
Reactions: Phil V
De stators van de motoren worden gebruikt om de accu sneller op te warmen. Dit wordt dus gebruikt bij preheaten om meer regen te hebben, maar dus idd ook voor sneller te kunnen laden bij de SuC.

En waarom tijdens het rijden de front motor niet mee doet heeft gewoon met efficientie te maken. Is het niet nodig dan zou het alleen maar extra energie kosten om de frontmotor mee te laten doen. Is er genoeg grip en geen vermogen nodig, dan is 1 motor genoeg.
 
Ik zie het verband niet tussen het opwarmen van de accu en een hogere temp van de stators.
In de eerste modellen werden de stators ook gebruikt voor de verwarming van de auto. In de latere modellen hebben ze een warmtepomp toegevoegd.
Nu worden de stators blijkbaar nog steeds gebruikt voor het verwarmen van het accupack, de warmte die in de stator wordt opgewekt wordt dus gebruikt voor het verwarmen van het accupack.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik zie het verband niet tussen het opwarmen van de accu en een hogere temp van de stators.

Verdiep je even in de Tesla Octovalve. Deze kan warmte en koude op diverse manieren tussen verschillende componenten uitwisselen naar behoefte. Hierdoor zijn er weinig verliezen en is Tesla ook op dit moment nog steeds de efficientie koning.
 
  • Like
Reactions: PvDr
En kijk ook naar de filmpjes van Teslabjorn….die legt dat regelmatig uit obv zijn scan my Tesla.
Hij spreekt altijd over afterburners. Het kan idd goed met de huidige buitentemperaturen te maken hebben waardoor de cellen op bepaalde temperatuur worden gebracht tijdens superchargen.

Op de autostrade heeft 4x4 weinig zin en wil je zo efficient mogelijk rijden. Mocht er een probleem met grip zijn, schakelt hij ruim op tijd in, no worries.