Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off-Tesla-Topic : Formule 1

This site may earn commission on affiliate links.
Ferrari.......... Daar moet toch echt een bezem door het strategyie hok. Max en Redbull hebben met hun strategie de rest het nakijken gegeven.
Valt nog mee dat ze die Ferrari's niet bij de eerste druppen regen op full wets naar buiten hebben laten rijden. Ik denk dat ze hun strategie gewoon door een dartbord of aap laten bepalen. Zelfs als ze de concurrentie hadden gekopieerd hadden ze nog meer succes gehad.
 
Ongelofelijk die strategie van Ferrari. Ik dacht dat ik het dieptepunt wel had gezien, maar Ferrari blijft me toch steeds weer te verrassen. Sainz eerst veel te lang door laten rijden en dan Leclerc ook nog even door strategie de nek omdraaien.

Perez ook weer teleurstellend. Met die auto moet hij toch verder komen dan dat hij nu komt. Die heeft 2 races goed gereden en nu is het weer als vanouds. Het is allemaal net niet.

Mercedes blijft goed profiteren van elke misstap van Ferrari en/of Red Bull, maar je ziet hoe snel max nog van ze wegrijdt. Het gat is nog gigantisch.
 
Strategie van Ferrari was zeker slecht, maar de auto leek ook echt alleen maar op de Mediums goed te werken. Sainz op de Softs had ook gewoon totaal geen snelheid. Maarja die keuze om Leclerc op Hards te zetten was wel erg dom nadat andere teams er ook al zoveel moeite mee hadden. Was dan beter hem ook wat langer te laten door rijden en op de Softs moeten zetten. Had dan ook nog niet de snelheid van Red Bull en Mercedes gehad maar was dan misschien wel nog op het podium gekomen i.p.v. 6e. Wat mij betreft ging het eigenlijk op het begin al mis toen ze gelijk samen met de anderen de pits in ging voor nieuwe mediums, terwijl de anderen op Softs waren begonnen. Doel van Mediums is toch juist om langer door te kunnen rijden? Die keuze snapte ik dus al niet, hadden daar al veel langer op door moeten rijden.

Was verder in ieder geval een prachtige race om te zien. Mooi om te zien dat de Mercedessen toch weer wat snelheid hebben gevonden. En Max van P10 naar P1 was gewoon geweldig, met 360 spin erbij en Leclerc nog eens inhalen voor de show. 😁 De Red Bull werkte gewoon goed op beide de Soft en Medium. Voor Max tenminste. Perez viel inderdaad weer eens tegen zoals gewoonlijk, al was de start wel vrij goed.
 
  • Like
Reactions: Kiprich
bvgsmsl3yz951.jpg
 
Ik begreep van Max dat RB hem op de harde band wilde laten starten maar dat hij in de lap naar de grid al erachter kwam dat deze 0,0 grip gaf.
Max heeft toe om de zachte band gevraagd om op te starten en RB met Hannah Schmitz in het bijzonder hebben daar direct een nieuwe strategie bij verzonnen.

Eigenlijk was Ferrari toen al gezien. Vooral omdat Russel ook op zacht startte en het voor Leclerc veel te lang duurde om Russel in de halen en weg te lopen.
Ook rookte Leclerc kennelijk zijn banden op achter Russel.

Toen Max naar binnen kwam en naar de medium band ging liep hij in vrije lucht heel snel naar de pit window van Leclerc toe.
Ferrari kon dan ook niets anders meer doen dan reageren en Leclerc binnen halen voor nieuwe mediums. Als ze langer hadden gewacht dan was Leclerc na een stop achter Max terecht gekomen op de baan.

Kennelijk hadden ze niet de ervaring met de harde banden die RB wel had en was op het oog de harde band een logische keuze.
Sainz ging later naar zacht dan Leclerc naar hard en die gingen op een gegeven moment zo over de klif dat hij ook posities verloor.

Ferrari gokte dat ze op de medium band Russel snel voorbij zouden zijn. Als dat gelukt was dan was een Ferrari 1-2 zo in de pocket.
Leclerc en Sainz hebben dan ook niet geleverd wat de RB's wel konden tegen de MB's.
 
Er was tijdens de 2e stint van Leclerc genoeg data aanwezig van de andere teams om te zien dat de witte band niet lekker werkte. Wat ik dan niet begrijp is waarom ze Leclerc tijdens die 2e gele stint zo vroeg naar binnen haalden om hem op wit te zetten. Had dan geprobeerd om geel zo lang mogelijk te rekken en dan te gokken op rood (zoals Hamilton). Niet dat dat ideaal was, maar de nu gekozen strategie was helemaal prut. Het was geeneens een strategie, het was paniekvoetbal, waardoor ze nu meer hebben verloren dan nodig was (niet alleen in punten, maar ook in aanzien).

Nou ja... Leclerc volgend jaar dan maar naar Mercedes? ;)
 
Er was tijdens de 2e stint van Leclerc genoeg data aanwezig van de andere teams om te zien dat de witte band niet lekker werkte. Wat ik dan niet begrijp is waarom ze Leclerc tijdens die 2e gele stint zo vroeg naar binnen haalden om hem op wit te zetten. Had dan geprobeerd om geel zo lang mogelijk te rekken en dan te gokken op rood (zoals Hamilton). Niet dat dat ideaal was, maar de nu gekozen strategie was helemaal prut. Het was geeneens een strategie, het was paniekvoetbal, waardoor ze nu meer hebben verloren dan nodig was (niet alleen in punten, maar ook in aanzien).

Nou ja... Leclerc volgend jaar dan maar naar Mercedes? ;)

Toen reed hij ook al net zo lang op zijn tweede set geel. Max was na rood en een set geel naar binnen gegaan voor zijn tweede set geel en reed ook daarmee de pit window van Leclerc weer dicht. Dus het werd sowieso verliezen van Max of gokken dat de witte gingen werken.
Max moest zo lang op geel dat deze aan het einde waarschijnlijk over de klif zouden gaan.
Dat gebeurde ook wel een beetje maar lag toen +10s voor op Lewis en dus kon hij deze naar 7,5s terug laten lopen.

Ze keken te lang alleen naar Max terwijl ze na de eerste stop van Max eigenlijk alleen naar damage control hadden moeten kijken.
Doordat ze naar Max zijn blijven kijken hebben ze gegokt op de witte band en verloren. Toen naar rood gaan was geen optie.
Hooguit hadden de Sainz strategie kunnen doen maar dan was Leclerc ook dik in de problemen gekomen omdat hij dan 1. veel verloren zou hebben omdat hij (te) lang op zijn tweede set geel zou moeten rijden en 2. dat hij net als Sainz veel te lang op een set rood zou moeten rijden.

MB deed het met Lewis beter door twee lange stints te rijden op de gele en een korte op de rode slimmer.
MB vond een podium belangrijker dan winnen. Met Leclerc hoopte ze voor Max te kunnen eindigen.
 
Klopt op zich, maar de gok of wit zou werken was op dat moment al niet echt een gok meer. Er was al data voorhanden dat het geen toppertje zou worden. Volgens mij had Pirelli geeneens een strategie voorspeld met geel/geel/wit.

Leclerc had met die 2e set geel veel langer kunnen rijden en dan proberen naar rood te gaan (Zoals Sainz). Hij had meer op zijn banden moeten letten, maar aangezien het toch al een verloren race was, had dat niet 'erg' geweest. Door naar wit te gaan heeft Ferrari zichzelf alleen maar meer pijn gedaan.

Dat Binotto ook nog met droge ogen na afloop zegt dat het niet aan de banden lag, maar dat de auto niet werkte zoals verwacht laat het inzicht van Ferrari zien. Nul. Als dit de terugblik van Ferrari is, dan wordt het nog een leuk seizoen vol flaters.

Toen reed hij ook al net zo lang op zijn tweede set geel. Max was na rood en een set geel naar binnen gegaan voor zijn tweede set geel en reed ook daarmee de pit window van Leclerc weer dicht. Dus het werd sowieso verliezen van Max of gokken dat de witte gingen werken.
Max moest zo lang op geel dat deze aan het einde waarschijnlijk over de klif zouden gaan.
Dat gebeurde ook wel een beetje maar lag toen +10s voor op Lewis en dus kon hij deze naar 7,5s terug laten lopen.

Ze keken te lang alleen naar Max terwijl ze na de eerste stop van Max eigenlijk alleen naar damage control hadden moeten kijken.
Doordat ze naar Max zijn blijven kijken hebben ze gegokt op de witte band en verloren. Toen naar rood gaan was geen optie.
Hooguit hadden de Sainz strategie kunnen doen maar dan was Leclerc ook dik in de problemen gekomen omdat hij dan 1. veel verloren zou hebben omdat hij (te) lang op zijn tweede set geel zou moeten rijden en 2. dat hij net als Sainz veel te lang op een set rood zou moeten rijden.

MB deed het met Lewis beter door twee lange stints te rijden op de gele en een korte op de rode slimmer.
MB vond een podium belangrijker dan winnen. Met Leclerc hoopte ze voor Max te kunnen eindigen.
 
Klopt op zich, maar de gok of wit zou werken was op dat moment al niet echt een gok meer. Er was al data voorhanden dat het geen toppertje zou worden. Volgens mij had Pirelli geeneens een strategie voorspeld met geel/geel/wit.
Klopt het was rood, geel, geel of geel, geel, rood.
Doordat zijn eerste stint slechts de lengte van een rode band was moest hij of geel, geel, wit doen of geel, geel, rood en dan sowieso achter Sainz nog eindigen want Sainz was langer door gegaan waardoor die net wel de race kon uitrijden op een rode die over de klif was.
Leclerc had met die 2e set geel veel langer kunnen rijden en dan proberen naar rood te gaan (Zoals Sainz).
Dan had hij sowieso achter Max gekomen en dat was kennelijk het enige waar ze naar gekeken hebben bij Ferrari.
Hij had meer op zijn banden moeten letten, maar aangezien het toch al een verloren race was, had dat niet 'erg' geweest. Door naar wit te gaan heeft Ferrari zichzelf alleen maar meer pijn gedaan.
Klopt, die keuze komt voort uit het feit dat ze dachten dat je in Hongarije toch niet kunt inhalen en door hem toen naar binnen te halen behield hij track positie t.o.v. Max. Dat die positie onhoudbaar was hadden ze wellicht niet gedacht omdat ze zelf zo verschrikkelijk moeilijk langs Russel kwamen.
Dat Binotto ook nog met droge ogen na afloop zegt dat het niet aan de banden lag, maar dat de auto niet werkte zoals verwacht laat het inzicht van Ferrari zien. Nul. Als dit de terugblik van Ferrari is, dan wordt het nog een leuk seizoen vol flaters.
Als het warmer en droger was geweest hadden de banden witte banden wellicht ook beter gewerkt.
Russel vertelde ook dat hij op zowel de rode als de gele steeds wat kon koelen in de tijden dat het miezerde en dat deze banden daardoor veel langer bleven leven dan dat hij en MB verwacht hadden. Ook Lewis was veel langer door gegaan in zijn tweede stint dan gepland daardoor had hij nog goede rode toen hij achter Russel kwam. En er dus voorbij.

Ferrari heeft echt gegokt en verloren. Ze speelde alles of niets terwijl damage control de betere optie was geweest.