PimEffting
Member
Jullie zaten natuurlijk allemaal in spanning voor mijn review van de Outlander!
Het verhaal
Soms kijk ik stiekem nog op autoweek in plaats van tesla.com, en toevallig zag ik een berichtje over de veel vergruisde Outlander.
Ik klik daar natuurlijk op: de Outlander werkt als een rode lap voor een stier bij mij.
In een impuls had ik mijzelf aangemeld voor de "test de outlander"-dag en een dag later de bevestiging in mijn mailbox.
Oh boy....
Ik dacht dat iemand van hier aan het trollen was. Maar het was de eigenaar van het rijvaardigheidscentrum leert navraag!
De Outlander en de Tesla gebroederlijk naast elkaar. Een bekend beeld bij veel laadpalen.
Het event
Tijdens het event waren ongeveer 30 mensen aanwezig als testers. Het vond plaats bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad
Al snel gingen de gesprekken over auto's en ook het woord Tesla viel. De bouwkwaliteit werd bekritiseerd, "na 200 kilometer sta je stil" en "gelukkig rij ik een echte auto". Omdat ik undercover was, kon ik niet gelijk de evangelie starten. Was een van de spannendste momenten in mijn leven. De sfeer in de zaal was prima te snijden.
Het event bestond uit twee onderdelen: een rondje van ongeveer een uur door Flevoland en enkele proeven op het centrum. Ik begon met rijden op de openbare weg. Er stonden een aantal Outlanders klaar: benzine, diesel en natuurlijk de PHEV.
Outlander PHEV review door mij
Laat ik positief beginnen. De ruimte in de auto is echt heel prettig. Vooral achterin heb je enorm veel beenruimte. Hoofdruimte valt een beetje tegen als je het panoramadak hebt. De achterbank is namelijk iets hoger door de accu's en dat merk je. De stoelen zitten zeer redelijk hoewel ik het leer een beetje glad vind. De iets hogere zitpositie vind ik zelf heel prettig en je hebt prima overzicht over de weg. Ook op gebied van bagageruimte is het prima. Als gezin ben je hiermee goed geholpen.
De bouwkwaliteit is redelijk. Naden en kieren zijn smal, geen rammeltjes of kraakjes. Wel worden op veel plaatsen goedkopere (harde) materialen gebruikt. Zoals nephout met iedere paar mm dezelfde nerf.
Maar dan: wat is die aandrijving ongelooflijk vervelend. Eerst iets over de techniek. In principe worden altijd de elektromotoren gebruikt op de wielen. Vanuit de accu kan maximaal 60kw geleverd worden. Wordt meer gevraagd, dan springt de motor bij als generator om extra 60kw (totaal 120kw) te leveren aan de elektromotoren. De brandstofmotor is dan ontkoppeld van de aandrijving.
Het toerental van de motor heeft in dat geval niets te maken met je versnelling en/of de snelheid die je rijdt. De brandstofmotor schiet hoog in de toeren en jankt er rustig op los. Zelfs als je (voor je gevoel) vrij rustig optrekt. Dat is geen prettige ervaring vind ik zelf.
De auto kent overigens geen versnellingsbak - heel bijzonder. Vanaf ongeveer 65kmpu kan de brandstofmotor wel directe aandrijving hebben. Maar dan heb je alweer windgeruis e.d. waardoor het minder een issue is.
Overigens vond ik de Outlander zonder PHEV, een gewone diesel of bezine, een stuk prettiger rijden!
Maak je overigens geen enkele illusie over sportief rijden of zelfs maar een bochtje wat strakker nemen. Een haakse bocht met 30 levert je gewoon onderstuur en piepende bandjes op. Vol gas levert helemaal niets op behalve een hoop lawaai. In een seconde of 12 sprint je naar 100.
Waar ik ook van schrok: klik je wat opties aan, dan gaat die Outlander PHEV snel richting 60.000 Euro. Daar kun je veel andere leuke auto's voor kopen.
Rest van het event
Dit was eigenlijk best leuk: op gladde stukjes wegdek rijden. Ook met een caravan. En dan blijkt de Outlander de veiligheidsfeatures prima in orde te hebben. Het is een veilige auto die makkelijk is te controleren. Mede door de AWD.
Conclusie
Mijn conclusie: de Outlander PHEV is vooral een hele praktische auto en functioneel prima. Maar er is echt geen enkel plezier aan het rijden te beleven.
Misschien dat ze daarom altijd "onze laadpalen" bezet houden. Gedeelde smart is halve smart.
Overigens heb ik nog wel een proefritje uitgedeeld natuurlijk. Deze petrolhead die eerst negatief was over Tesla, liep daarna rond met de bekende Tesla-smile. Ik heb wat mensen geïnformeerd over o.a. het bereik en waarom andere EVs het niet zijn op dit moment. Maar er zat geen referral in voor nu.
Meer foto's op facebook:
Mitsubishi Motors Nederland - Photos | Facebook
Het verhaal
Soms kijk ik stiekem nog op autoweek in plaats van tesla.com, en toevallig zag ik een berichtje over de veel vergruisde Outlander.
Ik klik daar natuurlijk op: de Outlander werkt als een rode lap voor een stier bij mij.
In een impuls had ik mijzelf aangemeld voor de "test de outlander"-dag en een dag later de bevestiging in mijn mailbox.
Oh boy....
Ik dacht dat iemand van hier aan het trollen was. Maar het was de eigenaar van het rijvaardigheidscentrum leert navraag!
De Outlander en de Tesla gebroederlijk naast elkaar. Een bekend beeld bij veel laadpalen.
Het event
Tijdens het event waren ongeveer 30 mensen aanwezig als testers. Het vond plaats bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad
Al snel gingen de gesprekken over auto's en ook het woord Tesla viel. De bouwkwaliteit werd bekritiseerd, "na 200 kilometer sta je stil" en "gelukkig rij ik een echte auto". Omdat ik undercover was, kon ik niet gelijk de evangelie starten. Was een van de spannendste momenten in mijn leven. De sfeer in de zaal was prima te snijden.
Het event bestond uit twee onderdelen: een rondje van ongeveer een uur door Flevoland en enkele proeven op het centrum. Ik begon met rijden op de openbare weg. Er stonden een aantal Outlanders klaar: benzine, diesel en natuurlijk de PHEV.
Outlander PHEV review door mij
Laat ik positief beginnen. De ruimte in de auto is echt heel prettig. Vooral achterin heb je enorm veel beenruimte. Hoofdruimte valt een beetje tegen als je het panoramadak hebt. De achterbank is namelijk iets hoger door de accu's en dat merk je. De stoelen zitten zeer redelijk hoewel ik het leer een beetje glad vind. De iets hogere zitpositie vind ik zelf heel prettig en je hebt prima overzicht over de weg. Ook op gebied van bagageruimte is het prima. Als gezin ben je hiermee goed geholpen.
De bouwkwaliteit is redelijk. Naden en kieren zijn smal, geen rammeltjes of kraakjes. Wel worden op veel plaatsen goedkopere (harde) materialen gebruikt. Zoals nephout met iedere paar mm dezelfde nerf.
Maar dan: wat is die aandrijving ongelooflijk vervelend. Eerst iets over de techniek. In principe worden altijd de elektromotoren gebruikt op de wielen. Vanuit de accu kan maximaal 60kw geleverd worden. Wordt meer gevraagd, dan springt de motor bij als generator om extra 60kw (totaal 120kw) te leveren aan de elektromotoren. De brandstofmotor is dan ontkoppeld van de aandrijving.
Het toerental van de motor heeft in dat geval niets te maken met je versnelling en/of de snelheid die je rijdt. De brandstofmotor schiet hoog in de toeren en jankt er rustig op los. Zelfs als je (voor je gevoel) vrij rustig optrekt. Dat is geen prettige ervaring vind ik zelf.
De auto kent overigens geen versnellingsbak - heel bijzonder. Vanaf ongeveer 65kmpu kan de brandstofmotor wel directe aandrijving hebben. Maar dan heb je alweer windgeruis e.d. waardoor het minder een issue is.
Overigens vond ik de Outlander zonder PHEV, een gewone diesel of bezine, een stuk prettiger rijden!
Maak je overigens geen enkele illusie over sportief rijden of zelfs maar een bochtje wat strakker nemen. Een haakse bocht met 30 levert je gewoon onderstuur en piepende bandjes op. Vol gas levert helemaal niets op behalve een hoop lawaai. In een seconde of 12 sprint je naar 100.
Waar ik ook van schrok: klik je wat opties aan, dan gaat die Outlander PHEV snel richting 60.000 Euro. Daar kun je veel andere leuke auto's voor kopen.
Rest van het event
Dit was eigenlijk best leuk: op gladde stukjes wegdek rijden. Ook met een caravan. En dan blijkt de Outlander de veiligheidsfeatures prima in orde te hebben. Het is een veilige auto die makkelijk is te controleren. Mede door de AWD.
Conclusie
Mijn conclusie: de Outlander PHEV is vooral een hele praktische auto en functioneel prima. Maar er is echt geen enkel plezier aan het rijden te beleven.
Misschien dat ze daarom altijd "onze laadpalen" bezet houden. Gedeelde smart is halve smart.
Overigens heb ik nog wel een proefritje uitgedeeld natuurlijk. Deze petrolhead die eerst negatief was over Tesla, liep daarna rond met de bekende Tesla-smile. Ik heb wat mensen geïnformeerd over o.a. het bereik en waarom andere EVs het niet zijn op dit moment. Maar er zat geen referral in voor nu.
Meer foto's op facebook:
Mitsubishi Motors Nederland - Photos | Facebook