Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
1 (alhoewel ik 'geek' beter de lading vind dekken), maar zeker ook 2. Ik ben zakelijk Prius gaan rijden nog voordat de 14% bijtelling van kracht werd - inderdaad uit overtuiging dat ik een schone wereld voor mijn Kids wil achterlaten. Rij nu in een Prius Plug-in en rijd daardoor 11% van mijn kilometers elektrisch. Ik heb nul (0) interesse in auto's (maar wel in gadgets) - mijn hoofd draait niet als er een 'snelle' BMW, Audi of Ferrari voorbij komt. Maar over een rijdende gadget als een Tesla kan ik erg enthousiast worden :)
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
ik pas in géén enkel vakje.
;)


1. De Nerds. ? Ik ben waarschijnlijk wel (of zeker?) een Tesla-nerd. Maar heb lak aan vele van de recente gadgets genre IPhone-X @+1000$. Of Samsung 8 of 9 of 15, waar ze intussen ook zitten. Verder ik wil mijn Classic ook niet wegdoen omdat de nieuwste versie 5kwh extra of AP3.75 zou hebben.

2. De Milieu-knights. ? Ik vind dat we men z'n allen beter zorg moeten dragen voor de planeet - maar ben het absoluut oneens met sommige voorstellen door zgn Groene Jongens - mijn definitie van sustainable is laat ons zeggen afwijkend. Pellets, wie bedenkt het ? Neen aan retourglas; om er maar twee te noemen.

3. De Petrolheads. ? Afgezien van F1 én Tesla heb ik absoluut niets met auto's. Hoeveel pk mijn ICE hadden ? Pfff, géén enkel idee. Vier wielen en een stuur.

4. De value for money types. Belastingsvoordeel in België is tov Nederland beperkt, en intussen heb ik de auto prive. Ook zonder belastingsvoordeel had ik de Tesla gekocht.



Waarom dan wel ? Voor de electrische motor.
Beroepsmisvorming. Ik ben dan ook een sterkstroomingenieur.;) Het rijplezier is een héél leuke plus, dank zij de ongeëvenaarde koppelcurve van de electrische motor.
 
Last edited:
Off topic want vraagstelling gaat niet over Tesla. Wel over zijn berijders, namelijk... Wat zijn dat eigenlijk voor types?:D

Al eerder op het forum werd er uit de losse pols een verdeling gemaakt. De Teslariiders zouden onder te verdelen zijn in een aantal groepen:


1. De Nerds. Uiteraard in de positieve in des woord, zij dragen deze naam met trots. Nerds zijn gek op gadgets en volgen de ontwikkelingen op de voet. Zij kopen deze auto vanwege de techniek, het gadgetgehalte en een beetje om het belastingvoordeel.


2. De Milieu-knights. Wat laten we eigenlijk voor onze kinderen achter? Wat kunnen we doen om de wereld dat kleine beetje beter te maken? Uitstootvrij rijden is een mooie start en dat het zo’n verdraaid mooie en fijne auto is? Dat is mooi meegenomen! Net als het belastingvoordeel.


3. De Petrolheads. Aan de basis houden ze van de symfonie van zes en acht (cilinders). Lopen toch ook warm van een serieuze EV als een Tesla maar zul je niet snel in een Prius oid zien. Hebben de neiging om naast de Tesla een oliestoker in de garage te (willen) hebben staan. Zij kopen de Tesla om de snelheid, om het voorkomen, om de kick en een beetje om het belastingvoordeel.


4. De value for money types. Motto: geen concessies aan omvang en comfort. “Voor de prijs van een middenklasser een hoog-segment auto rijden, wie wil dat nou niet? En de brandstof is (bijna) gratis”. Zij kopen de auto vanwege alle aftrekposten, de belastingvoordelen, en de gratis laadmogelijkheden onderweg en/of goedkope mogelijkheid thuis.


Zijn er nog meer uitgesproken groepen te constateren? Vast wel toch? Overigens constateer ik dat ik van alles wat in mij heb, met de nadruk op nummer 3:)

Een mix van alle vier:

1. Ik vind de Model S de eerste significante innovatie in autotechniek sinds decennia. In de dertig jaar tussen mijn vorige auto (een overengineerde W123) en de Model S kwam er vooral veel overbodigs bij in auto’s. Nou ja vooruit, en airbags dan.

2. De belangrijkste reden. Met 70.000-80.000 km per jaar was het rijden in de W123 niet zo best voor de luchtkwaliteit, in een ruime cirkel om de auto heen.

3. Die behoefte blijft. Maar alleen nu alleen nog op een zomerdag. Zoals mensen ook nog paard rijden voor hun plezier en niet als vervoermiddel. In de schuur staan daarom nog drie paarden: een paardje met vier cilinders (Saab 900 turbo cabrio), eentje met vijf cilinders (W123 300TD turbodiesel en eentje met zes cilinders (W124 300CE-24v cabrio).

4. Geen reden. De W123 was even gunstig als de S: heel veel hogere brandstofkosten en ook wegenbelasting, maar geen afschrijving, nauwelijks bijtelling, goedkoop in onderhoud.
 
2 heeft me doen kijken wat er op de markt was.
4 heeft me overhaald: ik had het anders echt niet gedaan.
1 heeft op mijn emoties gespeeld. Niet omwille vh gadgetgehalte (de vlammenwerper vind ik ongepast), maar het interesseert mij om dit schholvoorbeeld van digitale revolutie van nabij mee te maken. Ook professioneel helpt het mij om een en ander beter te begrijpen, zoals: de eerste 90% van een streefdoel is zo gehaald, maar die laatste 10% (automatische ruitenwissers) how man. Ook de vertragende voorsprong. Elke stap die je zet opent 1000 deuren voor volgende stappen (als er al geen vorige stap moet gecorrigeerd worden daardoor). Dat sneeuwbaleffect is dodelijk.
We hebben zo al wat mogelijkheden opgelijst hier.
Ik voeg er 1 toe: als ik op het uur dat ik ‘s avonds normaal thuiskom, nog eens bij de bakker stop, waarom gaat de wagen dan in deep sleep mode? Hij weet toch dat ik niet thuis ben.
Zo gaat dat met de behoeftes van onze IT gebruikers ook. Als een proces voor 90% automatisch loopt, dan nog gaat men vitten op die 10% die nog beter kan.
Sorry voor de offtopic slip.
 
Net geprobeerd de aandacht van een van de verkopers van de lokale Renault dealer te krijgen. Na een kwartier aanklooien met Zoe (de auto) maar de hoop opgegeven dat we zaken gaan doen met deze dealergroep. Een “prettige dag” door een van de medewerkers die mij passeerde bij de uitgang was het hoogst haalbare bij deze tent.

Is er misschien een bepaalde dresscode waar je als klant bij Renault aan moet voldoen? Ik: grijze spijkerbroek, rode Adidas sneakers, donkerblauwe (bontkraag) winterjas. Schaars (lease)publiek in de zaak was meer van de vale blauwe spijkerbroeken, sjaaltje om de nek en lichtbruine “nette” schoenen.

Dan de Zoe maar ergens anders vandaan halen. :)

Te vergelijk:
Bij de BMW dealer vorig jaar binnen 5 tellen een verkoper (v) en een visitekaartje weten te scoren (blauwe spijkerbroek, Metallica t-shirt, zelfde rode Adidas sneakers). Misschien dat de verkoper daar een goede muzieksmaak had.
 
Last edited by a moderator:
Op de gebruikelijke onnavolgbare wijze van de makers van Southpark:
Tesla en Elon Musk op 'prominente' wijze in beeld in seizoen 18, aflevering 4: Handycar.
.
Niet helemaal duidelijk voor mij of bij het kijken van deze ingevoegde video het noodzakelijk is om bij Daily Motion onder aan de pagina Family filter op 'off' zetten.
NB opname in spiegelbeeld...
 
  • Funny
Reactions: Ipe
Off topic draadje... . Of toch niet helemaal...

Vandaag deze "design" kapstokken / kleerhangers gezien in een tweedehandszaak.

Het zijn een soort "pop-out" kleerhangers.

IMG_3479.JPG


Maar als je nu die hanger een kwartje toer draait...

IMG_3480.JPG


... zien jullie daar ook de M3 deuropener in... ??

IMG_3481.JPG


... of is het "Tesla-itis"... ??


Xavier ;)