Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
sorry, maar de opmerking van wooter - of de persoon zijn negatieve ice ervaring ook op het betrokken merkforum plaatst - is een reactie die naar mijn mening niet wenselijk is qua toon. Het is niet inhoudelijk, niet ter zake en is ook geen regel.

maar ik zit hier nog niet zo lang, en kunnen dergelijke reacties prima.

ik was mij er niet van bewust dat dergelijke vragen gesteld kunnen worden als mijn mening ventileer.

Je bent hier inderdaad nog niet zo lang, dus je weet daarom wellicht nog niet dat het er op een Tesla-forum anders aan toe gaat dan op fora over andere automerken.

Waar die fora vrijwel uitsluitend worden bevolkt door enthousiastelingen, trekt dit Tesla-forum ook best wat mensen aan die alleen maar zitten te katten op het merk en geen positief woord over hun tong kunnen krijgen. Dat zie je bij BMW- of Mercedes- of Alfa-fora volgens mij nauwelijks.

Dat zijn Tesla-rijders, ex-Tesla-rijders maar ook buitenstaanders die het merk of Elon Musk schijnbaar niet kunnen verdragen en een plek zoeken om dat te uiten. Tesla is een merk dat de bestaande orde bedreigt en dat valt niet bij iedereen goed.

Ik modereer ook de Engelstalige investeerders-sectie van dit forum en daar is het schering en inslag met trollen (die zelfs zo ver gaan dat we ze moeten verbannen). Dus ja, dan ontstaat er vanzelf een sfeer dat je als moderator die stroom negativiteit wel eens zat bent en daar wat van zegt. Of, wee je gebeente, het merk verdedigt!

Dat laatste is sommigen dan tegen het zere been, want die beweren dan dat je hier niets negatiefs mag zeggen over Tesla. Terwijl er toch echt een enorm verschil is tussen enerzijds een merk verdedigen tegen kritiek en anderzijds het verbieden om er kritisch over te schrijven. Dat laatste is hier nog nooit gebeurd. Maar wel klinkt af en toe die verzuchting - ook van mij - waarom mensen die Tesla de rug hebben toegekeerd toch zo graag hier terugkomen om op Tesla te blijven afgeven. Het is mij een raadsel waarom ze dat doen. Voer voor psychologen.
 
Negatief geluid mag er komen, en moet er ook komen. Maar ik vind wel wat van mensen die geen Tesla meer bezitten, of nooit eentje hebben gehad, maar wel voor een continue negatieve trom zorgen.

Dus ja, lachend vroeg ik of Constant ook op het Toyota forum zijn grieven daar continue kenbaar maakt over zijn verleden Toyota ervaringen. Dat blijkt niet zo te zijn. Gek he.

Verder valt het op dat er hier een paar verse bezoekers zijn die wel heel goed op de hoogte zijn van de moderatie op dit forum, en dat zal niet toevallig zijn na een oproep in een besloten Facebook groep om hier stennis te komen schoppen. Ik stel voor dat we het hier bij laten en jullie jullie grieven verder bespreken in die besloten Facebook groep en het forum hier laten voor de Tesla enthousiastelingen en geïnteresseerden.

We gaan er verder ook geen woorden aan vuil maken en beschouw het als een verwittiging: elke reactie op het forum die het moderatorschap ter discussie brengt, wordt verwijderd en krijgt een temp ban. Kunnen jullie het rechtstreeks met de admin van het forum regelen. Contactinfo vind je onderaan elke pagina.
 
Bovenstaande gaat volgens mij allemaal over constant. Brengt hij hier dan zoveel negatief geluid? Volgens mij is het een normaal lid.

niemand stelt het moderatorschap ter discussie. Maar ook moderators mogen volgens mij worden aangesproken op toonzetting.

Moderators mogen zeker worden aangesproken op de toonzetting of hun mening. Maar dan als lid van dit forum, en niet als moderator. Het feit dat zij moderator zijn, is op dat moment irrelevant. Het gebeurt nu elke paar weken wel een keer dat als er iets wordt gezegd dat niet in de smaak valt, het moderatorschap erbij wordt gesleept. Dat moet ophouden.
 
Moderators mogen zeker worden aangesproken op de toonzetting of hun mening. Maar dan als lid van dit forum, en niet als moderator. Het feit dat zij moderator zijn, is op dat moment irrelevant. Het gebeurt nu elke paar weken wel een keer dat als er iets wordt gezegd dat niet in de smaak valt, het moderatorschap erbij wordt gesleept. Dat moet ophouden.
Het feit dat je moderator bent betekent dat je nu eenmaal aan een hogere standaard gehouden wordt dan een gewone bezoeker van dit forum. Dat weet je zelf ook.
Maar zelfs al zou Wouter geen moderator zijn dan nog zijn sommige van zijn posts van een discutabel niveau, dit forum onwaardig. Dat zal ik blijven aankaarten totdat er iets aan gedaan wordt.
 
Het feit dat je moderator bent betekent dat je nu eenmaal aan een hogere standaard gehouden wordt dan een gewone bezoeker van dit forum. Dat weet je zelf ook.
Maar zelfs al zou Wouter geen moderator zijn dan nog zijn sommige van zijn posts van een discutabel niveau, dit forum onwaardig. Dat zal ik blijven aankaarten totdat er iets aan gedaan wordt.

Voor iedereen geldt dezelfde standaard hier, niemand wordt aan een hogere of lagere standaard gehouden. Als je wilt melden dat je het niet met Wooter eens bent (of met mij of met wie dan ook), dan is dat prima. Maar het voortdurend erbij slepen van het moderatorschap houdt nu op. Wie daar toch mee doorgaat, weet wat de consequenties zijn.
 
Voor iedereen geldt dezelfde standaard hier, niemand wordt aan een hogere of lagere standaard gehouden. Als je wilt melden dat je het niet met Wooter eens bent (of met mij of met wie dan ook), dan is dat prima. Maar het voortdurend erbij slepen van het moderatorschap houdt nu op. Wie daar toch mee doorgaat, weet wat de consequenties zijn.
Misschien moeten we een moderator feedback draadje starten? 😅
 
  • Funny
Reactions: Enzo63
Maar zelfs al zou Wouter geen moderator zijn dan nog zijn sommige van zijn posts van een discutabel niveau, dit forum onwaardig. Dat zal ik blijven aankaarten totdat er iets aan gedaan wordt.
Voor reacties dit forum onwaardig heeft het forum overigens een functie om dit aan te kaarten.

1625469070993.png


Elke andere manier is gewoon stemmingmakerij.
 
Beste Fred,
Begrijp dat moderatorschap (onbedoeld) een hiërarchie met zich meebrengt op het forum. Het dus erg moeilijk om als gewoon forum-lid de situatie op te lossen. Als Paul vindt dat ik iets niet zo had mogen zeggen, dan krijg ik of een mailtje van hem of een mailtje van een moderator - zo simpel als pasta. Als ik vind dat Wooter iets niet zo had mogen zeggen, dan wordt dat een heel stuk lastiger - aanspreken is toch niet zonder gevaar (ivm consequenties) en werkt de report-button eigenlijk wel op moderators?

Daarom kloppen we bij jou aan, als mede-moderator.

Ik begrijp heel goed dat je wilt dat Wooter gezien moet worden als 2 personen - dat zou inderdaad ideaal zijn. Maar de verstrengeling maakt juist deze situatie lastiger. Voorbeeld: ik heb hem geblokkeerd, dus ik krijg misschien niet eens berichten als ik aangesproken wordt door hem als moderator.

Wie daar toch mee doorgaat, weet wat de consequenties zijn.
De discussie proberen stil te krijgen is helaas geen oplossing. Waar je dan voor kiest is dat forum-leden of hun eigen regels gaan maken of vertrekken om ergens anders hun informatie te vinden en te delen.

Vergelijk het met een team op werk waar wat onrust heerst. De personen zijn dan meestal niet het probleem, maar een situatie zoals een uit de hand gelopen discussie. Als de manager dan de situatie oplost door iedereen te verbieden erover te praten, dan wordt het er niet bepaald beter op. De onrust kan juist erger worden, van dat de discussies niet meer openbaar gevoerd worden, of het team verlaten.

Je kan dus twee dingen doen:
  • Het oplossen
  • Het iemand anders laten oplossen
En er is mogelijk een heel simpele oplossing: Wooter maakt een apart account aan, waar hij zijn moderaties mee doet.
 
Het is toch ook gewoon off topic?!? Of gaat dit over ‘Tesla in de pers’? Je mag blij zijn dat de discussie überhaupt nog online staat. Als het aan mij lag was die compleet verwijderd, want het is hetzelfde gezeur dat hier elke paar weken plaatsvindt. Het moet maar eens afgelopen zijn.
Het stond ook niet in ‘Tesla in de pers’ maar ‘wat andere merken doen’ en Toyota is een ander merk. En daarnaast reageerde ik in eerste instantie op een opmerking van iemand.
 
Waarom begint iedereen toch iedere keer weer over het moderatorschap van Wooter? Het is volstrekt irrelevant, tenzij hij als moderator beslissingen neemt die worden ingegeven door zijn mening (doet hij niet) of je verbiedt te reageren (doet hij niet). Een moderator hoeft ook helemaal niet objectief te zijn, hij moet alleen in zijn beslissingen objectief zijn.

Ik word zelf ook wel eens moe van de klagers die allang weer naar een ander merk zijn vertrokken maar hier toch hun gram blijven halen. Zou niet mijn ding zijn. Maar ieder zijn hobby. We gaan het als moderators niet verbieden, tenzij het ontaardt in trollen. Maar we mogen er best wat van vinden.
Het is totaal niet irrelevant want hij provoceert al met zijn tekst in zijn profiel. Want @wooter heeft geen negatieve ervaringen dus dan past dat niet in zijn straatje als iemand anders dat wel heeft. En hij doet eerst zelf mee aan de discussie maar pas als het antwoord hem niet bevalt wordt alles verplaatst naar off-topic.

En als ik zeg dat je als moderator objectief moet zijn dan bedoel ik ook alleen als moderator.

En in je laatste commentaar laat je zelf ook doorschemeren dat negatief commentaar niet gewenst is of bedoel je alleen gewenst van mensen die nog steeds een Tesla hebben?

Ik wordt erg moe van mensen die in de bres springen voor een moderator die duidelijk niet objectief is en zelf reacties uitlokt. En die 5 minuten per dag dat ik nog wat berichten lees noem ik geen hobby.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
En in je laatste commentaar laat je zelf ook doorschemeren dat negatief commentaar niet gewenst is of bedoel je alleen gewenst van mensen die nog steeds een Tesla hebben?

Dan heb je het niet goed gelezen. Ik schreef:

"Maar wel klinkt af en toe die verzuchting - ook van mij - waarom mensen die Tesla de rug hebben toegekeerd toch zo graag hier terugkomen om op Tesla te blijven afgeven. Het is mij een raadsel waarom ze dat doen. Voer voor psychologen."

Daar staat toch echt niet dat negatief commentaar niet gewenst is of dat het alleen mag komen van mensen die een Tesla rijden. Er staat slechts dat ik me verbaas over de behoefte van mensen die inmiddels een andere auto rijden om te blijven hangen in dat negatieve en dat menen te moeten delen op een Tesla-forum. Zou niet mijn ding zijn. Maar wie die behoefte voelt, moet dat vooral doen. Zolang het geen 'trollen' wordt.
 
Ik heb niet het gevoel dat ik mijn gram kom halen dus dat zit echt in je eigen idee over mijn Posts. Als ik nou iedere keer uit het niets ga zitten klagen zou je gelijk hebben maar ik reageer alleen ergens op.

Ik gaf ook al aan dat de Model S de beste auto was die ik ooit gehad heb. Als dat geen reclame is…. Ik ben dan ook nog steeds geïnteresseerd in de auto’s die Tesla maakt maar blijkbaar mag je alleen maar geïnteresseerd zijn als je er één hebt of nog wilt kopen. Anders ben je blijkbaar voor voor psychologen… ook een fijne opmerking.

Ik heb hier volgens mij nog nooit iemand beledigt of onheus bejegend terwijl ik bij @wooter toch echt heel vaak die neiging heb moeten onderdrukken.

Ik zie wel of ik als voer voor psychologen nog mag blijven lezen of soms nog iemand een tip geven.
 
Maar wel klinkt af en toe die verzuchting - ook van mij - waarom mensen die Tesla de rug hebben toegekeerd toch zo graag hier terugkomen om op Tesla te blijven afgeven. Het is mij een raadsel waarom ze dat doen. Voer voor psychologen.
Ik denk dat de psychologie die dit het beste beschrijft "tribalisme" is. Zie How Tribalism Hurts Companies, and What to Do About It voor een leuk overzicht, maar ook tips wat er aan te doen. De tips zijn misschien ook op dit forum te gebruiken. Ik heb nog een paar kilootjes aan boeken over business-psychology en een abonnement op HBR, mocht je de psychologie beter willen begrijpen en weten wat je er aan kan doen.

Wat er nu gaande is, is de creatie van de tribe "pro-Tesla". Het gevaar is dat alle andere tribes over 1 kam geschoren worden als "anti-Tesla". Het harde optreden versterkt dit effect, en daarom vraag ik ook vriendelijk of de moderators dit anders kunnen oplossen.
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Ik denk dat de psychologie die dit het beste beschrijft "tribalisme" is. Zie How Tribalism Hurts Companies, and What to Do About It voor een leuk overzicht, maar ook tips wat er aan te doen. De tips zijn misschien ook op dit forum te gebruiken. Ik heb nog een paar kilootjes aan boeken over business-psychology en een abonnement op HBR, mocht je de psychologie beter willen begrijpen en weten wat je er aan kan doen.

Wat er nu gaande is, is de creatie van de tribe "pro-Tesla". Het gevaar is dat alle andere tribes over 1 kam geschoren worden als "anti-Tesla". Het harde optreden versterkt dit effect, en daarom vraag ik ook vriendelijk of de moderators dit anders kunnen oplossen.
Ik ben bang dat deze het niet kunnen want ze wakkeren het eerst aan en gaan daarna zo vervelend doen. Er zijn al meer mensen weggepest van dit forum dus ik denk dat ik wel weet wat straks de uitkomst gaat zijn.

Ik troost me met de gedachte dat ik niets incorrects heb gedaan. En ik blijf op het forum zolang ik gedoogd wordt.
 
Ik ben bang dat deze het niet kunnen want ze wakkeren het eerst aan en gaan daarna zo vervelend doen. Er zijn al meer mensen weggepest van dit forum dus ik denk dat ik wel weet wat straks de uitkomst gaat zijn.

Ik troost me met de gedachte dat ik niets incorrects heb gedaan. En ik blijf op het forum zolang ik gedoogd wordt.
Jazeker Constant, meer dan dat wat mij betreft, want je deelt ook nog je kennis en positieve ervaringen. Ik denk ook niet dat je kwade bedoelingen hebt maar je diep in je hart Tesla een betere service-organisatie gunt en als dat bewezen beter gaat, je misschien zelfs wel weer een forum-lid-met-Tesla wordt. Dat gelonk naar de cybertruck zegt mij al genoeg 🤖. Ik herken je gevoelens en heb die ook af en toe, maar zit hier vooral om hier en daar wat bij te dragen en te helpen en soms (wat sommigen betreft te) positief nieuws rond Tesla te hypen, want elders is er al meer dan genoeg FUD. En ik stel het ook wel op prijs dat onze moderatoren proberen te voorkomen dat FUD-sters hier weg te houden. Dat jij daar niet bij hoort is mij wel duidelijk. Waarom je teleurgesteld bent door Tesla is tussen de regels door wel duidelijk, maar de meesten onder ons hebben die ervaringen niet of niet zo sterk, of wel, maar dan met minder side-effects. Ik heb ze zelf eigenlijk niet, maar weet ook dat de service/aftersales hier en daar helaas stevig tekort schiet en dan ook veel gevolgen kan hebben.
Misschien moeten we iets sneller overgaan tot agree-to-disagree en niet proberen te overtuigen.
En @wooter zit hier ook niet primair om vliegen af te vangen, al lijkt dat soms zo. Modereren kost tijd en dat steekt hij erin en valt te waarderen. En ik ben het er ook mee eens dat hij qua toon dan in ieder geval wel het goede voorbeeld moet geven, al was het alleen maar om je eigen moderatie-werk te beperken. Dat kan volgens mijn bescheiden mening inderdaad beter. En als de bijdrage van een forum lid goed is of niet goed kunnen we dat met duimpjes en zo laten weten. En dat doe ik af en toe (de positieve/informatieve krijgen wat mij betreft meer aandacht). Dus voorstel 2, na agree-to-disagree, is om met de duimpjes geen vetes uit te vechten maar te laten weten wat van toegevoegde waarde voor het forum is.
 
Ik verbaas mij hoe e.e.a. zo kan escaleren met bij aanvang deze twee relatief onschuldige posts, waarin @ConstantG aangeeft niet met eigen geld maar wellicht wel als lease een Tesla auto aan te zullen schaffen en ook wel weg te zijn van de Cybertruck.

Wij hebben een Model 3 prive aangeschaft maar ik denk dat op dit forum slechts een minderheid overweegt met eigen geld / prive een Tesla aan te schaffen en het merendeel van de forumleden er in mee kan gaan, niet met eigen geld maar wel als lease... 🤔

Andere leveranciers hebben natuurlijk ook wel eens problemen met service en veel mensen hebben daar zelden problemen mee. Ik heb ooit een Honda en een Toyota gehad die meer in de garage stonden dan dat er mee gereden werd. Tesla en de importeur van Toyota hebben er wel voor gezorgd dat ik die merken in ieder geval niet meer van mijn eigen geld koop.
Ik kom nooit meer op een Toyota forum maar een Toyota komt er echt nooit meer en een Tesla zou ik nog overwegen als ik hem als lease auto zou kunnen krijgen. En ik ben stiekem nog wel een beetje weg van de Cybertruck
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD