TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Off topic: motorfiets converteren

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by simonsmidt, Oct 11, 2017.

  1. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    521
    Location:
    Overijse, België
    Na bijna 2 jaar in het bezit te zijn van een Tesla, waardoor ik nog maar af en toe op mijn motor rij, gaat het mij meer en meer tegenstaan om met dat fossiele ding naar mijn werk te rijden. Daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn Yamaha Virago XV750 van 1996 te converteren in een elektrische motorfiets.
    Ik kwam deze website tegen newelectric.nl maar die reageren niet op emails noch op voicemails.
    Vandaar mijn oproep op dit forum of er iemand is die mij kan helpen?
     
    • Like x 1
  2. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    Persoonlijk denk ik dat een twin van 1996 lastig is om te bouwen naar een electrische variant. Veel beter kun je denk ik een verse elektrische motorfiets aanschaffen met alle voordelen die daarbij horen.
    Ik zou als jou was eens contact opnemen met Gert Jan Rongen van electric Motorcycles; hij is een autoriteit op het gebied van electrische motorfietsen (en mede sponsor van de E Rally).
     
    • Informative x 1
  3. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,613
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Simon, ik zou de motor verkopen en iets leuks elektrisch aanschaffen.
    Heb je een emotionele band met die Yam? Een conversie zou ook een aardige duit kosten en aangezien het om een éénmalige conversie gaat , misschien niet optimaal naar resultaten. Ik bedoel maar, het rijgedrag kan door een ombouwing behoorlijk veranderen en in plaats van een lekkere bochtenpikker geweest te zijn nu een zwalpende vod worden...? Ik zou het risico niet nemen... .

    Xavier
     
    • Like x 1
  4. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    521
    Location:
    Overijse, België
    Bedankt voor het meedenken, Xavier. Iets leuks elektrisch heb ik al geprobeerd. Een Brammo Empulse of BMW C Scooter, maar die kosten meer dan 10k. Een conversie zou moeten lukken voor minder dan 5k.
    Wat het rijgedrag betreft, ik gebruik de Yam alleen nog maar voor woon-werk verkeer.

    @is3 Sander, ik zal Gert Jan eens contacteren.
     
  5. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    Doe Gert Jan de groeten van me ;)
     
  6. Rick A.

    Rick A. Member

    Joined:
    Aug 26, 2015
    Messages:
    869
    Location:
    Netherlands
    @simonsmidt Vraag Jan gelijk naar de berekening van de netto kosten over 5 jaar. Heb van Marchel een voorbeeld ontvangen, waarbij de netto kosten over 5 jaar afhankelijk van jouw persoonlijke situatie tussen de 3,4K tot 7K ligt voor een Energica Eva. Dit onder meer dankzij de volle KIA en MIA die motoren genieten. En dan spreek ik nog niet over de besparing op onderhoud en brandstof.

    De Energica Eva heb ik een maand mogen rijden afgelopen zomer. Wat een beest van een fiets! Ben zelf een verstokte Harley-rijder, maar deze kon mij echt bekoren. De Brammo en Zero DS presteerden aanzienlijk minder.

    Edit: zie net dat je een zuiderbuur bent. Of dezelfde fiscale voordelen voor jou gelden, betwijfel ik.
     
  7. PeDuvelt

    PeDuvelt Member

    Joined:
    Oct 29, 2014
    Messages:
    264
    Location:
    Herenthout Belgium


    Die fiscale voordelen blijven in dit "zuiderse" land gelijk voor een "motorfiets" met benzine slurpende V6 (Midalu FGR 2.500cc V6 Muscle Bike | MaxxMoto) of een milieuvriendelijke (eROCKIT - 0% Emission, 100% Emotion),
    maar naar de elektrische Harley kijk ik wel naar uit:
    Elektrische Harley-Davidson zal "als straaljager" klinken
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,997
    Check zeker ook eerst eens bij je lokale keuringsstation want volgens mij zal de homologatie een probleem vormen.
    Tot op heden is dit altijd al een struikelblok geweest omdat je toestemming van de constructeur moet hebben... :mad::rolleyes::mad:
     
  9. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,413
    Location:
    de Kempen
    Was er vorig jaar niet ook een sponsor van de E-rally met E-bikes? Die had ook mooie machines, had jij nog op proefgereden?
     
  10. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    Dat waren idd Gert-Jan en Marchel van Electric Motorcycles......ik ben nog steeds aan de markt voor een Ego...........zal wel voorjaar worden ;)
     
    • Love x 1
  11. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,413
    Location:
    de Kempen
    Ik ben er zelf ook steeds meer over na aan het denken, waarschijnlijk eerder "budget modelletje" zoals een Zero (die Ego is wel bruut) maar indien ik weer op twee wielen stap... dan ga ik die zeker bij Marchel bestellen.
     
  12. Rick A.

    Rick A. Member

    Joined:
    Aug 26, 2015
    Messages:
    869
    Location:
    Netherlands
    Misschien een leuk idee als de mannen van electric motorcycles uitgenodigd worden voor de Dolomieten tour in het voorjaar...leuke afwisseling tussen 4 en 2 wielen als uitgebreide proefrit op diverse modelletjes lijkt mij wel wat ;)
     
    • Like x 1
  13. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,413
    Location:
    de Kempen
    Goed idee om dat te combineren idd... en dan proberen 2 nachten op dezelfde plek te blijven en dan een dagrit tussenin te plannen
     
  14. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    784
    Location:
    Leuven, Belgium
    Op dit forum kan je uren rondhangen met tal van voorbeelden van DIY-projecten rond elektrische fietsen, scooters en motoren: Endless-sphere.com • Index page
    Een degelijke battery pack, een geschikte elektrische motor en controller kosten je allicht al 5.000€.
     
    • Informative x 1
  15. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,492
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    N
    Nog nie voldoende ego:)?
     
  16. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    Zoals je me vorige week zag nie nee :confused:
     
    • Funny x 1
  17. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    521
    Location:
    Overijse, België
    Particulier....
     
  18. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    521
    Location:
    Overijse, België
    Ook voor een motor?
     
  19. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    521
    Location:
    Overijse, België
    Die Johammer leek mij inderdaad wel iets, maar ook die is prijzig. Op deze echter nog niet gereden.
     
  20. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,997
    Goede vraag, geen idee eigenlijk
     
    • Informative x 1

Share This Page