Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[off topic] Welke leverancier elektriciteit? Stijgende tarieven

This site may earn commission on affiliate links.
De meeste CV ketels hebben intern een hele kleine voorraad warm water. Bij de standaard instellingen wordt deze voorraad warm water op temperatuur gehouden -> CV ketel slaat om de paar uur even aan. Zonder de voorraad warm water zou het erg lang duren voordat er warm water uit de kraan stroomt.

(als iemand de warme kraan opent krijgt ketel een signaal -> verbrandingsruimte eerst even x seconden voorspoelen met lucht (ivm veiligheid) -> ontsteken van gas -> parameters op elkaar afstemmen (luchttoevoer en gastoevoer) -> gas geven (letterlijk) -> opwarmen van tapwater kan beginnen)

De buffer warm water bij een combiketel (zonder externe boiler) is vaak afgestemd op bovenstaand ritueel. De inhoud is voldoende om warm water te houden bij je warme kraan zodat ondertussen de CV ketel e.a. kan opwarmen.

In het programma van de meeste CV ketels kun je het warm houden van de boiler overigens wel aanpassen. Bijvoorbeeld 's nachts niet op temp. houden. Of alleen in de morgen en rond de avond. Op deze manier kun je eventueel nog een paar m3 gas per maand besparen.

Tot zover de off topic toelichting ;)
En een standaard anti legionella programma dat een maal in de week draait.
 
Het bijzondere is dat groene stroom met een premie wordt verkocht, want groen opwekken vergt nieuwe investeringen en heeft hogere kostprijs. Maar... dan zou ik hopen dat het nu met een discount wordt verkocht, want nu is groen opwekken juist relatief goedkoper.

Als prijs stijgt door lager aanbod (en hogere vraag), terwijl ik zou verwachten dat kostprijs voor groene stroom gelijk blijft, dan zal de winst wel omhoog gaan.

En vwb de 70% stroom die uit gas en kolen komt: Van de site van Eneco: "Je krijgt met HollandseWind & Zon® gegarandeerd 100% groene stroom van eigen bodem." Met andere woorden: die 70% geldt voor anderen, maar niet voor mij!

(ik weet dat de echte wereld heel anders in elkaar zit. mijn punt is dat marketing de realiteit hier behoorlijk tegenspreekt)
 
Ik zie dat deze thread nu op off-topic gezet is en dat snap ik op zich.

Toch even de relatie met Tesla en TMC:
- bij thuisladen van ongeveer 10.000 kWh betaalde ik met eur 0,23 in totaal eur 2.300 per jaar
- met deze nieuwe prijs van 0,59 betaal ik straks 5.900 per jaar

Toch een verschil van 3.600 per jaar (tenzij ik publiek of bij supercharger ga laden). Heeft aardige impact op ev tco.

offtopic ;) gas wordt zo op jaarbasis met 1450m3 per jaar eur 2.146 duurder.

Met een standaard elektriciteitsverbruik van 3500 kWh (+eur 1.260) per jaar zonder auto wordt het totaal eur 7.006 duurder.

Hopelijk zijn deze extreme prijzen van korte duur, maar nu gaat het eerst nog verder de verkeerde kant op.
 
Ik zit daarentegen in een luxe positie... Heb geen gas maar huisbrandolie (ja die is wel verdubbeld in prijs) maar mijn stroom haal ik bij een burgercooperatie, die zelf ook stroom opwekt met windparken, PV installaties, waterkracht en biogas. Het is niet veel, maar ze leveren enkel aan particulieren en kleine bedrijven, wat betekent dat het ook niet in de gigawatts loopt.

Wel, wat is het voordeel als je zelf je elektriciteit produceert en dus beperkt of niet moet inkopen? Je kan zelf de prijs zetten voor je eigen klanten zonder invloeden van buitenaf.

Dat betekende ook dat ze voor dit debacle niet de goedkoopste waren, maar vandaag betekent het ook dat ze de goedkoopste zijn en een klantenstop hebben moeten afkondigen.

Mijn tarief ging €0,02/kWh omhoog.
 
Ik zit daarentegen in een luxe positie... Heb geen gas maar huisbrandolie (ja die is wel verdubbeld in prijs) maar mijn stroom haal ik bij een burgercooperatie, die zelf ook stroom opwekt met windparken, PV installaties, waterkracht en biogas. Het is niet veel, maar ze leveren enkel aan particulieren en kleine bedrijven, wat betekent dat het ook niet in de gigawatts loopt.

Wel, wat is het voordeel als je zelf je elektriciteit produceert en dus beperkt of niet moet inkopen? Je kan zelf de prijs zetten voor je eigen klanten zonder invloeden van buitenaf.

Dat betekende ook dat ze voor dit debacle niet de goedkoopste waren, maar vandaag betekent het ook dat ze de goedkoopste zijn en een klantenstop hebben moeten afkondigen.

Mijn tarief ging €0,02/kWh omhoog.
Ik vermoed dat ik bij dezelfde coöperatie zit, waar ik toen doelbewust voor gekozen heb. Nu zit ik met mijn 29c/kWh vast tarief wel heel comfortabel. Alleen hopen dat ze niet tenonder gaan...
 
Zelfs een 120i komt niet verder dan 1:12 1:13

47811187-7DC5-4242-B40E-947462A22D50.png
 
Alleen hopen dat ze niet tenonder gaan...
Het feit dat ze eigen productie hebben scheelt. Ze kunnen hun overproductie stevig hoger verkopen dan aan kostprijs, en dat is een plakker op de wonde als ze moeten inkopen bij te weinig eigen productie.

Het is niet zoals Mega of andere leveranciers die enkel doorverkoper zijn tussen producent en klant.
 
Sja die woog waarschijnlijk ook de helft. En je moet er natuurlijk ook 1 op 500 olie verbruik bij optellen 😂
1495kg.

Haha, ja. Is de slechtste auto die ik heb gehad (qua issues en kwaliteit). Ook 1 van de mooiste en fijnste. Op een gegeven moment was mijn tankpas geblokkeerd omdat ik teveel olie kocht. Rookwolken bij volgas, om je voor te schamen. Toen het meer dan 1L per 1.000 KM werd, heb ik een motor revisie gehad bij 110.000 km.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and OttoR