Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[off topic] Welke leverancier elektriciteit? Stijgende tarieven

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ANWB flex energie. Elektriciteitsprijzen per uur. Opladen van de M3 op momenten dat de stroom het goedkoopst is en terugleveren van de zelf opgewekte stroom uit onze zonnepanelen tegen een hoger uurtarief.
 
Ik heb ANWB flex energie. Elektriciteitsprijzen per uur. Opladen van de M3 op momenten dat de stroom het goedkoopst is en terugleveren van de zelf opgewekte stroom uit onze zonnepanelen tegen een hoger uurtarief.
Ik heb al jaren een variabel uurtarief voor stroom en één patroon is mij opgevallen: Op de zonnigste uren van de dag is de stroom gemiddeld het goedkoopst. Dit betekent dat de terugleververgoeding van je eigen zonnepanelen op dat moment ook veel lager is. Dit kan zelfs zoveel invloed hebben dat de terugverdientijd van je zonnepanelen veel langer wordt dan bij een niet-flexibel stroomtarief.

1647333765910.png


Hoe werkt de salderingsregeling met een flexibel energietarief?​

Bij een flexibel energiecontract betaal je niet alleen een flexibel uurtarief voor je verbruik, maar hangt bij salderen ook de hoogte van de terugleververgoeding af van het tarief in het uur waarin je de stroom teruglevert aan het net. Is het flexibele tarief voor stroom op dat moment hoog is het interesanter om het terug te leveren dan wanneer dat tarief juist laag staat.

 
Inderdaad, flexibele energietarieven zijn niet noodzakelijk goedkoop voor de consument. Ja, je krijgt toegang tot erg lage tarieven wanneer er een overschot aan energie is (wanneer het lekker waait of de zon goed schijnt), maar als je 's avonds aan het fornuis staat of je komt 's avonds thuis na 300km rijden met je EV, en moet de volgende dag weer 300km met je EV rijden, ben je overgeleverd aan wat de markt op dat moment aan stroom vraagt.

Je kan dan gaan klooien met thuisbatterijen en PV om zelf voor productie en opslag te zorgen, maar je kan het natuurlijk nooit zo prijsefficient doen als de projectontwikkelaar die het dak van alle bedrijfshallen vol PV legt, een paar windturbines fixt en een Tesla Megapack fixt. En die projectontwikkelaar laadt zijn Megapack op met zijn eigen windturbines en PV, en verkoopt aan jou dan dure elektriciteit uit zijn Megapack wanneer het windstil is en de zon onder is, en je toch je EV moet laden.

Het lijkt me dan vaak toch wat nuttiger om je niet aan een ultra-flexibel tarief te verbinden, maar een burger-cooperatie op te zoeken met eigen PV en wind in beheer, en iets vastere tarieven.
 
Ik heb al jaren een variabel uurtarief voor stroom en één patroon is mij opgevallen: Op de zonnigste uren van de dag is de stroom gemiddeld het goedkoopst. Dit betekent dat de terugleververgoeding van je eigen zonnepanelen op dat moment ook veel lager is. Dit kan zelfs zoveel invloed hebben dat de terugverdientijd van je zonnepanelen veel langer wordt dan bij een niet-flexibel stroomtarief.

View attachment 781157

Hoe werkt de salderingsregeling met een flexibel energietarief?​

Bij een flexibel energiecontract betaal je niet alleen een flexibel uurtarief voor je verbruik, maar hangt bij salderen ook de hoogte van de terugleververgoeding af van het tarief in het uur waarin je de stroom teruglevert aan het net. Is het flexibele tarief voor stroom op dat moment hoog is het interesanter om het terug te leveren dan wanneer dat tarief juist laag staat.

Interessante waarneming. Maakt de "case" voor een thuisaccu wel beter (als je de laadstroom kunt managen op basis van de uurtarieven). Wat mij wel opviel was dat in de nacht de stroom vaak goedkoper is (handig als je de lader ook kunt aansturen).
 
Ik heb al jaren een variabel uurtarief voor stroom en één patroon is mij opgevallen: Op de zonnigste uren van de dag is de stroom gemiddeld het goedkoopst. Dit betekent dat de terugleververgoeding van je eigen zonnepanelen op dat moment ook veel lager is. Dit kan zelfs zoveel invloed hebben dat de terugverdientijd van je zonnepanelen veel langer wordt dan bij een niet-flexibel stroomtarief.

View attachment 781157

Hoe werkt de salderingsregeling met een flexibel energietarief?​

Bij een flexibel energiecontract betaal je niet alleen een flexibel uurtarief voor je verbruik, maar hangt bij salderen ook de hoogte van de terugleververgoeding af van het tarief in het uur waarin je de stroom teruglevert aan het net. Is het flexibele tarief voor stroom op dat moment hoog is het interesanter om het terug te leveren dan wanneer dat tarief juist laag staat.

Interessante waarneming. Maakt de "case" voor een thuisaccu wel beter (als je de laadstroom kunt managen op basis van de uurtarieven). Wat mij wel opviel was dat in de nacht de stroom vaak goedkoper is (handig als je de lader ook kunt aansturen).
 
Interessante waarneming. Maakt de "case" voor een thuisaccu wel beter (als je de laadstroom kunt managen op basis van de uurtarieven). Wat mij wel opviel was dat in de nacht de stroom vaak goedkoper is (handig als je de lader ook kunt aansturen).

Ik heb ook een accu overwogen. Uiteindelijk voor de helft van de prijs het aantal zonnepanelen uitgebreid van 30 -> 44 stuks. In onze situatie was het milieu en onze portemonnee er meer bij gebaad. Met de huidige terug-lever-tarieven van rond de 30 cent per kWh is de (zelf geplaatste) installatie opeens binnen 2-3 jaar terug verdiend........

Dus als er ruimte is kun je ook gewoon een overschot aan panelen overwegen -> heeft wat afname van net een (bijna) vergelijkbaar resultaat. Extra retour leveren is vervolgens een bonus. Later kan er eventueel alsnog een accu bij.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb ook een accu overwogen. Uiteindelijk voor de helft van de prijs het aantal zonnepanelen uitgebreid van 30 -> 44 stuks. In onze situatie was het milieu en onze portemonnee er meer bij gebaad. Met de huidige terug-lever-tarieven van rond de 30 cent per kWh is de (zelf geplaatste) installatie opeens binnen 2-3 jaar terug verdiend........

Dus als er ruimte is kun je ook gewoon een overschot aan panelen overwegen -> heeft wat afname van net een (bijna) vergelijkbaar resultaat. Extra retour leveren is vervolgens een bonus. Later kan er eventueel alsnog een accu bij.
Ook slim, had al extra capaciteit gelegd (had ruimte voor 28 panelen), maar nog plek zat op terrein ernaast. Je oplossing is wel interessant, zal eens gaan rekenen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ook slim, had al extra capaciteit gelegd (had ruimte voor 28 panelen), maar nog plek zat op terrein ernaast. Je oplossing is wel interessant, zal eens gaan rekenen.
Wel rekening houden met de maximale teruglevering voordat de terugleververgoeding sterk verlaagd wordt. Bij Greenchoice was dat 10.000 kWh dacht ik, bij anderen veel minder.
 
Wel rekening houden met de maximale teruglevering voordat de terugleververgoeding sterk verlaagd wordt. Bij Greenchoice was dat 10.000 kWh dacht ik, bij anderen veel minder.
Bij Greenchoice rekende men mij zelfs voor (in 2018) dat ik tot 10.000 kWh per jaar 11 eurocent terug zou krijgen en dat bij meer terugleveren er nog maar 4 eurocent gegeven zou worden voor elke kWh die was teruggeleverd. Dus 10.000 kWh terugleveren is € 1100,- en 10.001 kWh terugleveren is € 400,04, dus effectief € 600,- straf bij teveel terugleveren. Ik ben toen daarom bij ze weg gegaan.
 
Bij Greenchoice rekende men mij zelfs voor (in 2018) dat ik tot 10.000 kWh per jaar 11 eurocent terug zou krijgen en dat bij meer terugleveren er nog maar 4 eurocent gegeven zou worden voor elke kWh die was teruggeleverd. Dus 10.000 kWh terugleveren is € 1100,- en 10.001 kWh terugleveren is € 400,04, dus effectief € 600,- straf bij teveel terugleveren. Ik ben toen daarom bij ze weg gegaan.

Idd een vreemde rekenwijze maar in de praktijk wel zeer uitzonderlijk als je in staat bent om (netto) meer dan 10.000 kWh terug te leveren als particulier.

Wij hebben thuis het max. aantal panelen geplaatst wat mogelijk is op een 3x 25A aansluiting. (jaarlijks vastrecht voor een zwaardere aansluiting is veel duurder en was daarom niet interessant icm nog meer panelen) De zonnepanelen leveren ruim 2x zo veel op als we zelf verbruiken. Maar we komen nog steeds niet op >10.000 kWh retour levering richting het net.

Dus als je meer dan 10.000 kWh wil terug leveren heb je een zwaardere aansluiting nodig (waarschijnlijk niet interessant ivm veel duurder vastrecht) of moeten er andere trucjes toegepast worden om hoofdzekering niet te laten bezwijken op zonnige dagen (accu / smart-oplossingen / omvormer aftoppen / etc.)
 
Bij Greenchoice rekende men mij zelfs voor (in 2018) dat ik tot 10.000 kWh per jaar 11 eurocent terug zou krijgen en dat bij meer terugleveren er nog maar 4 eurocent gegeven zou worden voor elke kWh die was teruggeleverd. Dus 10.000 kWh terugleveren is € 1100,- en 10.001 kWh terugleveren is € 400,04, dus effectief € 600,- straf bij teveel terugleveren. Ik ben toen daarom bij ze weg gegaan.
Dan vergat de adviseur bij Greenchoice je te vertellen dat dat bedrag excl belastingen was. Die krijg je ook terug bij Greenchoice. Bij een aantal anderen niet, en is de bovengrens 0 kWh netto terug leveren waarna je naar 4 cent/kWh zakt... Welke leverancier heb je nu?
 
  • Like
Reactions: job-lek

U ontvangt dan altijd de EPEX(APX)-prijs voor uw teruglevering in het uur van teruglevering. Vaak ontvangt u daarom bij zonnepanelen overdag meer geld voor uw opgewekte energie dan u 's nachts voor uw energie betaalt. Alweer een voordeel van de dynamische prijzen van NieuweStroom!



En vrijstelling energiebelasting aanvragen.

Nu weet ik pas eind dit jaar hoe dit gaat uitpakken (net nieuwe woning en net de panelen erop, z'n 10.000 kwh). Maar verwacht weinig tot niks te betalen.
 
Vaak ontvangt u daarom bij zonnepanelen overdag meer geld voor uw opgewekte energie dan u 's nachts voor uw energie betaalt.
Dit is meestal onwaar.
Tijdens de uren dat jouw zonnepanelen veel stroom genereren doen alle zonnepanelen in Noordwest Europa dat en is de prijs die je voor jouw stroom krijgt door het toenemende overaanbod juist laag. Ook lager dan 's nachts.

Houd zelf een tijdje de APX uurprijsgrafieken bij, en trek je conclusies.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit is meestal onwaar.
Tijdens de uren dat jouw zonnepanelen veel stroom genereren doen alle zonnepanelen in Noordwest Europa dat en is de prijs die je voor jouw stroom krijgt door het toenemende overaanbod juist laag. Ook lager dan 's nachts.

Houd zelf een tijdje de APX uurprijsgrafieken bij, en trek je conclusies.
Is de laatste tijd vooral de weekenden waar de prijzen laag liggen. Door de weeks vindt ik wel meevallen. En door de weeks is overdag ook minder vraag in huis waardoor je toch redelijk lang een overschot heb. Vandaag ook het buffervat even lekker naar 70 graden gestookt en wat meer warmte in de vloerverwarming gestopt. Kunnen we daar weer een aantal dagen van profiteren en de duurdere pieken compenseren.
 
Dit is meestal onwaar.
Tijdens de uren dat jouw zonnepanelen veel stroom genereren doen alle zonnepanelen in Noordwest Europa dat en is de prijs die je voor jouw stroom krijgt door het toenemende overaanbod juist laag. Ook lager dan 's nachts.

Houd zelf een tijdje de APX uurprijsgrafieken bij, en trek je conclusies.
Ik had die conclusie ook al deels bedacht (beetje marketing, weet nog dat je 's nachts geld terug kreeg als je afnam !). Gewoon overcapciteit nemen (als kan). Maar goed ze doen het wel netjes, je krijgt terug wat je betaald bij afname (per uur). Alleen een terugdraaiende meter is beter (als ik die weer kon krijgen.... :confused:).
 
Alleen een terugdraaiende meter is beter (als ik die weer kon krijgen.... :confused:).
De terugdraaiende meter is niet duurzaam en jezelf voor de gek houden. Er kunnen financiële redenen zijn waarom een terugdraaiende teller nu nog interessant is, maar hoe meer PV we voorzien, hoe minder het net met deze abnormaliteit overweg gaat kunnen. Want de kWh's die jij in de zomer op het net zet, kan je echt niet in de winter terug van het net halen. Productiecapaciteit die in de winter werkt zal namelijk meegenomen moeten worden in de netto kosten van wat je wél nog afneemt, of men gaat allerlei netvergoedingen moeten voorzien om het verschil bij te passen. Ergo: terugdraaiende meter is een vestzak-broekzak operatie.
 
Goedkoopste energie is geen energie gebruiken. Mijn thermostaat staat al 3 weken op zomerstand en zoals het er nu uitziet blijft dat zo tot de zomer voorbij is
Helemaal mee eens.

Bij ons thuis koelt 't afgelopen dagen alweer terug naar 17 graden in de nacht.
Thermostaat gaat dus wel degelijk weer aan hier.
(PS. aankomende maanden maken we weer wat stappen om boel beter geïsoleerd te krijgen)

On topic: ik zou nu iets afsluiten waar je met beperkte boete tussenuit kan of nog liever wat werkt met wisselende prijzen per week/maand oid.
Rond de zomerperiode zijn in mijn verwachting de meest zwarte randjes van de tarieven wel weer verdwenen en is afsluiten voor 'n half tot heel jaar weer wat betaalbaarder.