Op dit moment zijn er geen onafhankelijke garages die reparaties/onderhoud aan Tesla's uitvoeren, omdat Tesla dit niet ondersteunt/actief tegenwerkt: o.a. door geen handleidingen te delen noch reserveonderdelen te leveren. Er zijn echter sterke aanwijzingen dat dit beleid binnenkort zal veranderen, wat nodig zal zijn voor de nieuwe fase van de groei van het merk. Bron: Tesla is working on opening up its service tools and helping owners repair their own cars with replacement parts
Waarschijnlijk zal dit (in eerste instantie?) gebeuren via gecertificeerde garages; cfr nu ook al het geval is met gespecialiseerde koetswerkherstellers. Technicians dienen dan regelmatig opleiding en training te volgen bij Tesla om te mogen werken aan de wagens.
Idee: onafhankelijke full service provider creëren voor Tesla-wagens: onderhoud, reparaties, winter- en zomerbandenwissel, aftermarket installaties, dashcam, laadstations, car wraps etc.
Dit is gebaseerd op een aantal samenvallende trends:
Het grootste vraagteken voor mij is echter de huidige coulance politiek van Tesla. Veel herstellingen gebeuren nu nog tegen kostprijs, en met gratis werk kan je als onafhankelijke natuurlijk niet overleven. Het is echter niet de bedoeling een concurrent te zijn van de huidige Service Centers, eerder een aanvulling om de huidige dienstverlening uit te breiden. Momenteel zijn er maar 3 garages in België: Antwerpen, Brussel, Gent en 5 in Nederland: Amsterdam, Duiven, Den Haag, Rotterdam en Tilburg. Om echt een gevestigde waarde te worden moet er toch minstens 1 servicepunt per provincie zijn.
Ik zou graag de discussie in dit topic beperken het concept van onafhankelijke Tesla dienstverleners, en niet een discussie houden over de motieven van Tesla om hun netwerk tot nu toe gesloten te houden. Alle feedback is welkom, het lijkt me heel wenselijk mocht dit op een cooperatieve manier gedragen door Tesla eigenaars kunnen opgestart worden. Mits genoeg interesse zou ik een brainstorm vergadering willen inplannen om de haalbaarheid verder te onderzoeken
Waarschijnlijk zal dit (in eerste instantie?) gebeuren via gecertificeerde garages; cfr nu ook al het geval is met gespecialiseerde koetswerkherstellers. Technicians dienen dan regelmatig opleiding en training te volgen bij Tesla om te mogen werken aan de wagens.
Idee: onafhankelijke full service provider creëren voor Tesla-wagens: onderhoud, reparaties, winter- en zomerbandenwissel, aftermarket installaties, dashcam, laadstations, car wraps etc.
Dit is gebaseerd op een aantal samenvallende trends:
- Huidige service centers zijn allemaal zeer druk bezet (Denemarken: Tesla victim of its own success in Denmark: 2 to 3 months wait for service, some owners are furious ; )
- Model 3 zal het aantal rijdende Tesla's enorm verhogen
- Model 3 rijders hebben lagere tolerantie voor hoge facturen, oudere S'en komen uit garantieperiode
- In andere landen zijn dezelfde ideeen bezig (link : Former Tesla employees spin-off an independent ‘Tesla Service center’, face roadblocks from the automaker)
- Leasemaatschappijen en verzekeraars zullen de kosten beter opvolgen nu Tesla steeds minder een nicheproduct wordt
- Alle andere merken hebben onafhankelijke garages, voorlopig nog onbestaand voor Tesla maar valt niet meer tegen te houden
- Verdere geografische verspreiding
Het grootste vraagteken voor mij is echter de huidige coulance politiek van Tesla. Veel herstellingen gebeuren nu nog tegen kostprijs, en met gratis werk kan je als onafhankelijke natuurlijk niet overleven. Het is echter niet de bedoeling een concurrent te zijn van de huidige Service Centers, eerder een aanvulling om de huidige dienstverlening uit te breiden. Momenteel zijn er maar 3 garages in België: Antwerpen, Brussel, Gent en 5 in Nederland: Amsterdam, Duiven, Den Haag, Rotterdam en Tilburg. Om echt een gevestigde waarde te worden moet er toch minstens 1 servicepunt per provincie zijn.
Ik zou graag de discussie in dit topic beperken het concept van onafhankelijke Tesla dienstverleners, en niet een discussie houden over de motieven van Tesla om hun netwerk tot nu toe gesloten te houden. Alle feedback is welkom, het lijkt me heel wenselijk mocht dit op een cooperatieve manier gedragen door Tesla eigenaars kunnen opgestart worden. Mits genoeg interesse zou ik een brainstorm vergadering willen inplannen om de haalbaarheid verder te onderzoeken