Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onafhankelijke Tesla dienstverleners/garages

This site may earn commission on affiliate links.

Eureka

New Member
Feb 22, 2017
3
3
Gent
Op dit moment zijn er geen onafhankelijke garages die reparaties/onderhoud aan Tesla's uitvoeren, omdat Tesla dit niet ondersteunt/actief tegenwerkt: o.a. door geen handleidingen te delen noch reserveonderdelen te leveren. Er zijn echter sterke aanwijzingen dat dit beleid binnenkort zal veranderen, wat nodig zal zijn voor de nieuwe fase van de groei van het merk. Bron: Tesla is working on opening up its service tools and helping owners repair their own cars with replacement parts
Waarschijnlijk zal dit (in eerste instantie?) gebeuren via gecertificeerde garages; cfr nu ook al het geval is met gespecialiseerde koetswerkherstellers. Technicians dienen dan regelmatig opleiding en training te volgen bij Tesla om te mogen werken aan de wagens.

Idee: onafhankelijke full service provider creëren voor Tesla-wagens: onderhoud, reparaties, winter- en zomerbandenwissel, aftermarket installaties, dashcam, laadstations, car wraps etc.

Dit is gebaseerd op een aantal samenvallende trends:

Het grootste vraagteken voor mij is echter de huidige coulance politiek van Tesla. Veel herstellingen gebeuren nu nog tegen kostprijs, en met gratis werk kan je als onafhankelijke natuurlijk niet overleven. Het is echter niet de bedoeling een concurrent te zijn van de huidige Service Centers, eerder een aanvulling om de huidige dienstverlening uit te breiden. Momenteel zijn er maar 3 garages in België: Antwerpen, Brussel, Gent en 5 in Nederland: Amsterdam, Duiven, Den Haag, Rotterdam en Tilburg. Om echt een gevestigde waarde te worden moet er toch minstens 1 servicepunt per provincie zijn.

Ik zou graag de discussie in dit topic beperken het concept van onafhankelijke Tesla dienstverleners, en niet een discussie houden over de motieven van Tesla om hun netwerk tot nu toe gesloten te houden. Alle feedback is welkom, het lijkt me heel wenselijk mocht dit op een cooperatieve manier gedragen door Tesla eigenaars kunnen opgestart worden. Mits genoeg interesse zou ik een brainstorm vergadering willen inplannen om de haalbaarheid verder te onderzoeken
 
Idem als BobbyKings...service bevalt nu nog erg goed, sterker nog in Tilburg is het extreem rustig, zelfde dag nog geholpen worden etc. Maar in grote lijnen is het uitdenken zowiezo interessant, maar wordt zeer complex...daarom zelf ook niet geïnteresseerd om mee te helpen..maar meedenken kan geen kwaad...
 
Idem als BobbyKings...service bevalt nu nog erg goed, sterker nog in Tilburg is het extreem rustig, zelfde dag nog geholpen worden etc. Maar in grote lijnen is het uitdenken zowiezo interessant, maar wordt zeer complex...daarom zelf ook niet geïnteresseerd om mee te helpen..maar meedenken kan geen kwaad...
Ook in Amsterdam loopt het veel beter. Er zijn een groot aantal bruggen verwijderd en de bruggen die er staan worden efficiënter gebruikt.
Ik kon voor een melding aan mijn bandenspanningsysteem onmiddellijk terecht.
 
De werkwijze is inderdaad gewijzigd en nu veel efficienter. Duiven loopt ook als een speer.

Maar daar ging dit topic niet over. Zelf net mijn eerste peperdure reparatie buiten garantie achter de rug en daar wordt je echt niet vrolijk van (het hoge bedrag is nog niet het probleem, wel het weinige dat je er voor krijgt). Een alternatief zou dan zeer welkom zijn. Echter het zit hem niet in de garage/serviceverlener alleen. Wil je echt een verschil kunnen maken dan moet je ook kunnen beschikken over een alternatieve onderdelen supply. Zolang die nog exclusief via Tesla loopt wordt het lood om oud ijzer.

Voor goedkopere second supply missen we nog het volume ben ik bang. Een goed georganiseerde handel in tweedehands onderdelen (demontagebedrijf) zou een eerste stap kunnen zijn. Maar dan moeten jullie er wel wat meer in de (halve) prak rijden.

Ben op zich wel geïnteresseerd in het concept onafhankelijke Tesla garage, als ik de tijd had.
Zal het draadje met interesse volgen.
 
Maar daar ging dit topic niet over. Zelf net mijn eerste peperdure reparatie buiten garantie achter de rug en daar wordt je echt niet vrolijk van (het hoge bedrag is nog niet het probleem, wel het weinige dat je er voor krijgt). Een alternatief zou dan zeer welkom zijn. Echter het zit hem niet in de garage/serviceverlener alleen. Wil je echt een verschil kunnen maken dan moet je ook kunnen beschikken over een alternatieve onderdelen supply. Zolang die nog exclusief via Tesla loopt wordt het lood om oud ijzer.

Beetje off topic, maar mogelijk wel interessant om te zien wat de praktijkvoorbeelden zouden zijn voor een alternatief.
Wat was er kapot dat buiten de garantie viel en en gerepareerd moest worden dat zo duur was? Want op de motor en de accu zit toch 8 jaar garantie? En was er nog sprake van "coulance" ?
 
Het bovenstaande initiatief geldt niet alleen voor herstellen van technische defecten, ook lichte aanrijdingsschades. Ik had vorig jaar een dorpelschade, bij parkeren een betonnen rand om een boom geraakt. Van een formele Tesla-erkende schadehersteller uiteraard een fikse prijsopgave ontvangen. Vervolgens met de app van Fixico een aanbieding ontvangen die bij een dergelijke schade hoort als het geen Tesla zou zijn geweest. Zelf de onderdelen besteld bij Tesla en toen had ik voor een redelijk bedrag de schade weer netjes! En het was gewoon een FOCWA-hersteller.
 
Beetje off topic, maar mogelijk wel interessant om te zien wat de praktijkvoorbeelden zouden zijn voor een alternatief.
Wat was er kapot dat buiten de garantie viel en en gerepareerd moest worden dat zo duur was? Want op de motor en de accu zit toch 8 jaar garantie? En was er nog sprake van "coulance" ?
Had ik elders al gemeld. EUR 820 ex BTW voor een verwarmingsunit. Is niet meer dan een broodrooster/straalkacheltje op basis van een paar (6) power transistoren. Buiten het feit dat zo'n ding mogelijkerwijs gewoon gerepareerd kan worden is 820 ex wel erg veel voor zo'n onderdeel. Totale reparatie EUR 1250+ incl BTW.
 
Had ik elders al gemeld. EUR 820 ex BTW voor een verwarmingsunit. Is niet meer dan een broodrooster/straalkacheltje op basis van een paar (6) power transistoren. Buiten het feit dat zo'n ding mogelijkerwijs gewoon gerepareerd kan worden is 820 ex wel erg veel voor zo'n onderdeel. Totale reparatie EUR 1250+ incl BTW.

Ai...ja erg slecht dat ze daar zoveel geld voor durven vragen...iets wat echt in de coulance zou moeten worden meegenomen...auto zal niet ouder zijn dan 3-4 jaar en dan mag zoiets echt niet kapot gaan...zelfs mijn Volvo/Mercedes die 4 jaar oud waren werden dit soort zaken onder coulance vervangen en moest ik zelf 25% van de kosten meebetalen oid...zeer redelijk!
 
Hoe je het precies gedaan hebt, mag je wel eens uitleggen, Klaas.
Want het gaat doorgaans mis bij wat jij en passant noemt 'zelf de onderdelen bestellen'.
Ik weet niet wat ik er over moet zeggen. De schadehersteller had globaal aangegeven welke onderdelen hij nodig was. Ik heb vervolgens met Tesla gebeld, doorgenomen wat ik moest hebben en that 's it. Het zal best voorkomen dat er verkeerde onderdelen besteld worden, maar dat komt overal voor. :(
Remblokken vervangen doen jullie ook al dan? Dat kost ook goud geld bij Tesla.
 
Uiteraard! )) en al regelmatig gedaan:
Een set voor-remblokken is €190,- en achter-remblokken is €170,-
prijzen zijn inclusief montage, controle van de remklauwen en handrem. excl BTW. En er van uitgaande dat er verder geen problemen zijn.
Even benieuwd: remblokken parkeerrem vernieuwen lukt ook? Was bij mij versleten omdat een remklauw van de parkeerrem een beetje is blijven hangen. Volgens mij moeten bij blokken parkeerrem vernieuwen de zuigers niet teruggeduwd worden maar gaat dat met stappenmotoren. Dus wellicht via de service-mode van de auto.
Ik was daar extra teleurgesteld over bij Tesla, het gaat hier werkelijk om piepkleine remblokken die meer doen denken aan een Smart of zo, maar het vervangen kostte een smak geld. Ik was remblokprijzen gewend van een Citroen Saxo 1.4, die kosten ook erg weinig.