Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onafhankelijke Tesla dienstverleners/garages

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vraag me af of deze garage veel kennis van Tesla heeft....

17097659_10210562052760059_8950925314486267386_o.jpg
 
Even benieuwd: remblokken parkeerrem vernieuwen lukt ook? Was bij mij versleten omdat een remklauw van de parkeerrem een beetje is blijven hangen. Volgens mij moeten bij blokken parkeerrem vernieuwen de zuigers niet teruggeduwd worden maar gaat dat met stappenmotoren. Dus wellicht via de service-mode van de auto.
Ik was daar extra teleurgesteld over bij Tesla, het gaat hier werkelijk om piepkleine remblokken die meer doen denken aan een Smart of zo, maar het vervangen kostte een smak geld. Ik was remblokprijzen gewend van een Citroen Saxo 1.4, die kosten ook erg weinig.

Ja, deze blokken zijn ongeveer dezelfde prijs, het ius geen stappenmotor, maar een gewone elektrische actuator, die "vast" en "los" gaat, dat moet natuurlijk wel soepel zijn.
 
Het bovenstaande initiatief geldt niet alleen voor herstellen van technische defecten, ook lichte aanrijdingsschades. Ik had vorig jaar een dorpelschade, bij parkeren een betonnen rand om een boom geraakt. Van een formele Tesla-erkende schadehersteller uiteraard een fikse prijsopgave ontvangen. Vervolgens met de app van Fixico een aanbieding ontvangen die bij een dergelijke schade hoort als het geen Tesla zou zijn geweest. Zelf de onderdelen besteld bij Tesla en toen had ik voor een redelijk bedrag de schade weer netjes! En het was gewoon een FOCWA-hersteller.
Je hebt rechtstreeks de onderdelen die je nodig had besteld via je Tesla SeC? Dan betaalde je de standaardprijzen die aangerekend worden indien zij ze ook plaatsen/vervangen neem ik aan?
 
Had ik elders al gemeld. EUR 820 ex BTW voor een verwarmingsunit. Is niet meer dan een broodrooster/straalkacheltje op basis van een paar (6) power transistoren. Buiten het feit dat zo'n ding mogelijkerwijs gewoon gerepareerd kan worden is 820 ex wel erg veel voor zo'n onderdeel. Totale reparatie EUR 1250+ incl BTW.

WAAAAT!! Lijkt erop dat mijn verwarming ook kapot is... kan ik mij vast psychisch voorbereiden....

On topic: Of ik er nu wel of geen gebruik van ga maken, ik vind dat er onafhankelijke garages moeten zijn. Uurtarief van 120,- euro is gewoon te veel, punt.
 
Je hebt rechtstreeks de onderdelen die je nodig had besteld via je Tesla SeC? Dan betaalde je de standaardprijzen die aangerekend worden indien zij ze ook plaatsen/vervangen neem ik aan?
Dat weet ik niet natuurlijk, maar ik heb de indruk dat Tesla voor iedereen dezelfde prijzen hanteert. Oftewel niemand korting geeft, de schadebranche ook niet. Als die er vervolgens iets aan wil verdienen kun je dus beter zelf de onderdelen kopen bij Tesla... :p
En het uurtarief in een SeC is volgens mij €130...
 
WAAAAT!! Lijkt erop dat mijn verwarming ook kapot is... kan ik mij vast psychisch voorbereiden....

On topic: Of ik er nu wel of geen gebruik van ga maken, ik vind dat er onafhankelijke garages moeten zijn. Uurtarief van 120,- euro is gewoon te veel, punt.

Ok, het is de DC-DC convertor... die moet van goud gemaakt zijn. Kosten 2400,-.... ik hoop op een coulance regeling...
 
Ik heb begrepen dat met name de Model 3 nauwelijks naar de werkplaats terug zal moeten omdat deze erg simpel in elkaar steekt en het vervangen van delen geen ingrijpende zaak is. Daarnaast las ik dat men juist het aantal SeC's niet sterk gaat uitbreiden omdat het goedkoper is om een, wat ze in US noemen, Ranger langs te sturen die aan huis de reparatie uitvoert.
Wat normaal onderhoud en verhelpen van technische mankementen betreft kan ik me dat best wel voorstellen.
Een aanrijdingsschade is iets anders en daar heeft men een netwerk van gespecialiseerde bedrijven dat waarschijnlijk nog wel wat zal worden uitgebreid. Maar de lijn is wel zo dat ze zelf de grootste vinger in de pap, niet wat geld, maar wat kwaliteit betreft, zullen willen houden.

En remblokken op een Tesla? Na 200.000 km rijden. Het hele onderhoudsgebeuren wordt anders, vervalt grotendeels. Daar moeten we ons op voorbereiden.

Ik zou er geen businessmodel op proberen te maken.
 
Last edited:
Misschien is dat niet van toepassing voor sommige Tesla eigenaars, maar wat mij betreft ik heb nog nooit zoveel in de garage gestaan op zo een korte tijd als met Tesla.
Niet voor onderhoud maar voor constructie fouten die ze in het Sec dan maar moeten oplossen. Tesla fabriek is zoals een metser die paar centimeters dat is voor de bezetter (SEC).
 
Ik had een stukke doorhandle (bestuurders deur) en kon ook inmiddelijk terecht in Duiven. Zoals altijd perfect geholpen. Wel maak ik me wat zorgen voor de tijd na mijn garantie (over twee maanden). Iemand die zo'n ding dan gewoon kan herstellen in plaats van vervangen voor een vermogen zou dan zeer welkom zijn.
 
Ik had een stukke doorhandle (bestuurders deur) en kon ook inmiddelijk terecht in Duiven. Zoals altijd perfect geholpen. Wel maak ik me wat zorgen voor de tijd na mijn garantie (over twee maanden). Iemand die zo'n ding dan gewoon kan herstellen in plaats van vervangen voor een vermogen zou dan zeer welkom zijn.
Het schijnt in het ontwerp te zitten, schakeldraadjes bewegen mee met de handles, dus dan is het wachten tot ze breken. Ik las dat tesland ze voordeliger kan herstellen.
 
Ik ben nu voor de eerste keer aan de beurt voor een vervanging van de 12V accu. Valt niet tegen, na drieeneenhalf jaar.
Maar valt wel tegen dat die niet op voorraad is bij Tesla. Is in mijn ogen slecht voorraadmanagement, want het falen van die accu's is een zekerheid.
Zeker omdat ik toch ook bijna uit de garantie ben, zou het beter voelen als ik bij generieke service-organisaties terecht kon voor dergelijke standaardklussen. In de eerste plaats hebben zij zelfs merkonderdelen te allen tijde de volgende dag in huis en ten tweede hanteren ze wat vriendelijkere tarieven dan Tesla.
De 12V accu in een model S is een 35Ah AGM accu. Zoiets kost rond de € 100 per stuk voor de particulier. Als je die als grootverbruiker niet op voorraad hebt, dan klopt er gewoon iets niet.
Misschien moet ik wel in een ander draadje hierover janken, maar het zou eigenlijk een kans moeten zijn voor onafhankelijke servicestations.
 
Zijn er nog steeds geen onafhankelijke garages? IK ben een beetje bang wat voor factuur ik zal krijgen. Mijn linkedvoor remblokken moeten vervangen worden, ik heb het idee dat mijn remschijven verder prima zijn. Maar wil verrast worden dat opeens al mijn remschijven/blokken zijn vervangen en ik een enorme factuur krijg (120k KM 2013 november)