Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onbetrouwbare consumption grafiek

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de update naar versie 7.1 is bij mij auto de consumption grafiek erg onbetrouwbaar geworden. Ik heb deze altijd op het scherm staan, altijd op het 50km bereik en altijd in Average Range mode. Het had al een paar keer gedacht dat hij heen en weer sprong, maar dat was altijd vanuit een ooghoek, dus heb ik niet veel waarde aan die indruk gehecht.

Maar gisteren heb ik even een filmpje gemaakt zodat ik het later terug kon kijken en de volgende dingen vallen op:
1. De gepresenteerde data lijkt flink vertraagd te zijn; Van vele kilometers terug.
2. De grafiek staat soms wel een kilometer lang stil, terwijl de auto wel gewoon rijdt.
3. Na een tijd stil gestaan te hebben, springt de grafiek ineens flink vooruit (niet zo gek).
4. Soms spring te grafiek spontaan een kilometer of 5 terug.

Zijn er meer mensen met dit probleem die dit is opgevallen?
 
Oef ik dacht al dat ik de enige was.
Het is verschrikkelijk!


Mogelijks los daarvan:
Is bij jullie het verbruik ook zo sterk toegenomen? Gisteren een retourrit Antwerpen - Brugge (met een omweg van +/-20km) werd zowaar een uitdaging.
 
Gisteren (evenals vandaag) stond er veel wind. Dat zal zeker zijn invloed hebben.
Op de verticale as van de grafiek wel, maar daar heb ik het hier niet over.

Ik heb het over de horizontale as van de grafiek, en die moet gewoon naar links schuiven, evenredig met de afstand die de auto zich verplaatst. Hij mag niet achterlopen, stotteren, stilstaan als de auto rijdt, en hij mag al helemaal niet terug naar rechts schuiven.

- - - Updated - - -

Mogelijks los daarvan:
Is bij jullie het verbruik ook zo sterk toegenomen? Gisteren een retourrit Antwerpen - Brugge (met een omweg van +/-20km) werd zowaar een uitdaging.
Off-topic: Die discussie graag in een ander topic voeren, aub.
 
Ik heb hetzelfde, de grafiek springt continue heen en weer over de horizontale as. Dit gedrag is er al sinds 7.0
Het is mij pas sinds 7.1 opgevallen, maar als jij het ook in 7.0 al gezien hebt, neem ik dat van je aan.

Zijn wij de enigen die het zien en melden? Weet Tesla ervan, of is het ondertussen algemeen bekend en bediscussieerd?

Ik vind het wel jammer dat dit niet goed meer werkt, want juist met deze grafiek kan ik zeer nauwkeurig bepalen of ik nog thuis kom zonder bij te hoeven laden, en nu voel ik me een beetje onthand.
 
Het is mij pas sinds 7.1 opgevallen, maar als jij het ook in 7.0 al gezien hebt, neem ik dat van je aan.

Zijn wij de enigen die het zien en melden? Weet Tesla ervan, of is het ondertussen algemeen bekend en bediscussieerd?

Ik vind het wel jammer dat dit niet goed meer werkt, want juist met deze grafiek kan ik zeer nauwkeurig bepalen of ik nog thuis kom zonder bij te hoeven laden, en nu voel ik me een beetje onthand.

Het lijkt erop dat het algoritme om verbruik te bepalen is aangepast: meer kilometers per kWh; mijn maximale range is met 20 km toegenomen maar tegelijkertijd is ook de laadsnelheid verhoogd. Ik laad 5-6 km per uur sneller met 22kWh lader dan voorheen. Alles wijst op een aangepaste berekening. Met een hoger gecalculeerd bereik per kWh zal ook het verbruik omhoog lijken te gaan omdat er eigenlijk meer reikwijdte wordt aangegeven na laden dan er eigenlijk beschikbaar is. Erg onhandig. HEt zou prettig zijn als je zelf op basis van je eigen ervaringen het verbruik per kWh zou kunnen instellen dan kan je tenminste vertrouwen op de cijfers.
 
Since last charge en Since time of departure lopen een half uurtje na vertrek wel 10 km uiteen. Beide staan minutenlang bevroren en verspringen dan opeens. De verbruiksgrafiek doet hetzelfde; staat lang stil om dan plotseling kilometers verder te zijn.

Al maanden heb ik dit probleem. Dus eerder dan 7.1.

Sterker, SEC vertelde mij al in okt/nov dat het met 7.1 opgelost zou worden, maar dus niet. En ze weten niet wat eraan te doen.
 
Since last charge en Since time of departure lopen een half uurtje na vertrek wel 10 km uiteen. Beide staan minutenlang bevroren en verspringen dan opeens. De verbruiksgrafiek doet hetzelfde; staat lang stil om dan plotseling kilometers verder te zijn.

Al maanden heb ik dit probleem. Dus eerder dan 7.1.

Sterker, SEC vertelde mij al in okt/nov dat het met 7.1 opgelost zou worden, maar dus niet. En ze weten niet wat eraan te doen.

Vreemd. Bij mij lijkt dit toch vlekkeloos en correct te zijn.
Last trip wordt natuurlijk gereset als je ergens stopt en bv uitstapt om iets in de trunk te leggen. Misschien vandaar je verschillen?
Heb het tripmeter paneel op het kleine scherm nog niet op fouten kunnen betrappen.